Nem találtam a megoldást arra, hogy az egyik oldalon miért ér bele a doblemezbe a kerék. Teljesen jól beállított kormánymű pozíciónál is ez a helyzet...
Kiderült hogy E36 a kormánymű, az egyik fül egy kicsit más pozícióban van.
Az ECU már szét lett húzva, rendben kimértem a pillangószelep állás érzékelőt, minden állásában megfelelően kapcsol. Ugyanígy tehát ECU-n kimértem a vízhőfok szondát (kék szondát) hidegen megfelelő az ellenállása.
Hétvégén a 30fokban mentem egy nagyobb 50km-es karikát. Szépen bemelegedett, néha még félre is álltam próbálgatni hogy mi történik ha fogyasztókat kapcsolok rá. Az 50km végére eljutottam oda, hogy eléggé lement az alapjárat, annyira hogy a klímát ráadva csak 500körül lebegett. Leállítva majd újraindítva csak ez az 500körüli alapjárat jött vissza, de látszik, hogy lefulladáskor a motor küzd ellene.
Leállítottam, majd egy óra múlva beindítottam. Még mindig teljesen meleg volt a motor, de a vízhőfok visszament üzemi 2/3-ra. Csodák csodája, tökéletes alapjáratot adott. Kb 20 sec múlva leállítottam újraindítottam, megint lement a fordulat 500ra. Maradt az alapjárati motor le és haza. Otthon járó motornál visszadugtam az alapjáratit, a fordulat megemelkedett 2000re majd vissza a dadogásba.
Most időpontot várok a szerelőmtől, hogy kicserélje a hőmérséklet jeladót (Bosch-t vettem), meg haladjunk a futómű setuppal. Ma elvitte a futár a bontott kormányművet felújításra....mert egy E36-é van alatta, de ez egy másik sztori ;).
Én azt a vonalat vizsgálnám tovább, hogy mi változik leállítás után.
Ezért kipróbálnám azt a verziót, hogy a motort úgy állítom le, hogy az ECU végig feszültség alatt marad, tehát lefullasztani majd újraindítani, és azt is, hogy csak az ECU-t áramtalanítom, miközben a motor tovább forog, pl egy hosszú motorfékes egyenesben levenni a gyújtást majd vissza.
Mert így kiderül, hogy az ECU zavarodik meg a melegindítástól, vagy tényleg előjön valami hiba, amit az ECU menetközben még tolerál, de indítás után már nem.
Már sokszor írtam, hogy szedd szét az ECU csatit, hogy tudjál online mérni, de ezt úgy látom nem akarod. Akkor a másik javaslatom, hogy az aliexpressen lehet kapni papa és mama csatikat is az ECUhoz, vegyél egy párat, és csinálj egy közdarabot, amin már könnyedén tudsz mérni.
Mert én tudtam egy ilyet kölcsönkérni, de ha nem lett volna, akkor én biztos csináltam volna egyet:
A melegtol esetleg megszorul valami az alapjarati motorba es leallitas utan nem bir ujra megmozdulni? Csak otletelek. Probald megkocogtatni a hazat, hogy az segit-e!?
Amíg nem volt ennyire behatárolt a probléma az volt a megoldás, hogy ha elkezdi a fuldoklást/lefulladást, lehúzom az alapjárati motort és akkor beáll egy 1000-1100között mozgó alapjárat és nem fulladok le vele menet közben. (Elsőre az alapjárati szelepet vettem ki, mondván hogy koszos, de nem volt az, azért kipucoltam.)
Egy dolgot kell szemelőtt tartani: ha hidegen beindítom a motort és nem állítom le, bármeddig szépen elmegy szép alapjárattal. (tehát akármennyire forró, akkor is szép az alapjárat, tartja, kompenzálja).
A bajok ott kezdődnek, ha leállítom és újraindítom.
Ez tok stabilan nem csinal alapjaratot. En eddig azt gondoltam, hogy a "fuldoklik" az azt jelenti, hogy probal kuzdeni a motor a lefulladas ellen.
Ha lehuznad az alapjarati kapcsolorol a kabelt, akkor szerintem hullamozna az alapjarat, mert amikor ennyire leesik, akkor pillango szelep allastol fuggetlenul gazt ad az alapjarati motorral. Felrantja olyan 1500 kornyekere, aztan megint visszaejti es kezdodik minden elolrol. Ez a video alapjan inkabb olyan, mint amikor az alapjarati motorrol huzod le a csatit. El tudok kepzelni egy olyat, hogy megszorul, amikor atmelegszik es ezert ne mtud szabalyozni, vagy hotagulas miatt elmegy egy kontakt es nem tudja vezerelni az alapjarati motort. Probald meg lehuzni az alapjarati motorrol a csatit es akkor szerintem hofoktol fuggetlenul ezt fogja csinalni!
Teljesen igazad van, de erre szolgál a multiméteres mérés. Ott pontosan látszik mikor engedi el a kontaktust. Nem nagy dolog, lehet ezt is cserélni, de ha nem muszáj, nem tenném...
Majdnem OFF, de mégis ON. A kattanás nem egyenlő a kontaktussal, vagy épp a megfelelő átadással. Nálam az M20 classic melegen leállítás utáni első indításnál 10-45percen belül felkell huzni hiba miatt ugyan, de tervezem basztatni énis ezt a kapcsolót is, viszont korábbi nem E30 és nem is autó tapasztalat alapján rengeteg mikrokapcsolót cseréltem ami kattant ugyan, csak épp nem vagy már nem eléggé adott át. Ettől még persze korántsem biztos sem nálad, sem nálam vagy másnál hogy ez a hiba, ez csak egy adalék ehez az inputhoz.
A pillangószelep csatlakozója ilyenkor nem lehúzható, mert nem férsz hozzá anélkül, hogy a légtömegmérőtől érkező csövet ne szednéd le. Úgy meg falsot szívna....
A kapcsolót ahogy írtam, többször is kimértem hidegen melegen. Hallani is hogy kapcsol (a gáz legkisebb mozdítására old és vissza).
Az ECU-ba menő jele szintén ki lett mérve az ECU lábán, szakadás nincs...
Akkor próbáld meg, hogy ilyenkor lehúzod a pillangószelep csatiját, és egy dróttal összekötöd a test és az alapjárati jel hüvelyét a csatiban, hogy akkor változik-e a helyzet.
Így kizárhatjuk a kapcsoló hibáját.
Meg ha már lehúztad mérd meg, hogy ott van-e a középső pinen test, a két szélsőn meg az 5 volt, így kiderül, hogy a kábelezés, meg az ECU bemenet jó-e.
De írtam már, szedd szét az ECU csatiját, hogy tudjál mérni online.
Es ugyanilyen atmelegedos tema lehet meg az alapjarati kapcsolo kontakt hibaja is. Lehet, hogy amikor kimerted nem volt eleg meleg, vagy egyszeruen csak megmozdult valami, amitol eppen jo lett. Probald ki legyszi azt, hogy amikor beinditod es megint szarul jar, akkor kezzel megprobalsz segiteni a pillangonak, hogy rendesen lezarjon. Nezd meg azt is mennyire feszes a gazbowden! Alapbol egy nagyon pici lazasagnak lennie kell benne.
Valtsunk temat! :D Ez igy nem vizhofok fuggo tortenet. Fotengely jelado? Az egy magneses cucc. Amikor elromlik, akkor ugy kezdodik a problema, hogy elkezd hulye jeleket adni, amikor atmelegszik. A magnes ugye alapbol nem szereti a meleget. Ilyen jol atmelegedett allapotban meddig forog el a motor? Megerne egy probat a csereje, ha lenne tutira mukodo cseredarab. Kb 5 perc melo, csak vigyazni kell, hogy ne tord le a tartojat, ha esetleg kicsit bele van nove! Lehet esetleg meg az ekszijtarcsa is, amin a kis fogak vannak a jeladohoz. Annak a belso resze gumi, az is el tud oregedni. Errol mondjuk meg csak elmeletet hallottam, nem emlekszek, hogy itt a tarsasagban barki szivott volna emiatt.
Nekem ket eve akkor jott elo a jelado problema, amikor kettesben meghuzattam, hogy megelozok egy taxit a Rona utcaban, aztan 3000-nel elfogyott belole a szufla. Epp videkre mentem csapatot epiteni, amugy alig hasznalom mar az E30-at. Szoval mentem 200km-t ugy, hogy 100 volt a kocsi vegsebessege. :D 3000 alatt amugy hibatlan volt minden, poccre indult, stb. Sot, a "leszabalyzas" fordulatszama ugy ment lefele, ahogy egyre jobban atmelegedett a motor. Hibakod nem volt a jeladohoz. Miert is lett volna, jott belole jel, csak szarul!
Leállítottam majd újraindítottam a motort ahogy írtad, a kék sáv tetején, negyed álláson, majdnem üzemi hőfokon, üzemi hőfokon. Mindannyiszor szépen újraindult és beállt az alapjárat. Majd megint mentem egy kört, jól bemelegedett (nem a vízre gondolok, hanem a motorra+motortérre). Ekkor leállítva és indítva jött a probléma. Ez után húztam le a lambdaszondát, de ugyanúgy maradt a hiba, fordulatot szépen vette.
Kimértem a szonda jelét, tökéeletesen a 0,5-1.0 volt között, alapjáraton 0-0,4 volt között.
A tűzfalat lefotóztam, videó is van az alapjáratról.
Padlogaznal kiiktatja a lambdat. En mindig ugy inditottam be, hogy inditas utan padloztam, akkor felporgott, aztan probaltam 2-3 ezer kozott tartani a fordulatot. Nehany tiz masodperc utan atmelegedett a szonda, elkezdte adni a jelet es utana hibatlanul ment az auto a kovetkezo meleg inditasig. Ehhez mondjuk az kell, hogy az alapjarati kapcsolo jol mukodjon es adjon jelet padlogaznal is a masik kontakton.
Tudsz videot csinalni a fuldoklasrol? A fordulatszammero erdekelne.
55 foknal kezd lambdara szabalyozni. Meg kellene probalni, ezt a leallitom-elinditom mokat ugy, hogy eppen megmozdul a vizhofok - elert a kek tetejere - elso negyed vonas - uzemmeleg.
Amit irtam korabban, annak ez tipikus tunete volt:
1. tuzfalon van egy kis csatlakozo a kabelkotegben az egyik szalon, az legyen szethuzva!
Leveszed a muanyag burkolatot, ott van alatta a kabelkoteg. A kepen latszik is a szethuzott csati Barna-feher kabel.
Köszönöm, mindenképpen kipróbálom a lambdaszonda kiiktatását.
Azt hiszem közel a megoldás, egyre több minden "záródik ki".
Amióta írtad, hogy a fordulatszám mérőnek vízszintesen kell lenni, azóta az az etalon.
Csináltam egy tesztet: Hidegen indítva a motor alapjárata ezek szerint még jónak is mondható. Leállítottam 10-30-50-70-90- 110 másodpercnél (az első indítástól), majd újraindítottam. (Elvileg hidegen nem, de max 2 perc után az ECU már dolgozik a lamdaszonda jelből, tehát ha baja lenne akkor kijönne melegen) Minden esetben szépen visszaállt az alapjárat és a kocsi működött (gázadásra is reagált stb.) Tehát hidegen nem produkálja a hibát (és az aksija is frankó, mert nem merült le az indítgatásban :D)
Ezek után elmentem egy kb 10-15km körre város/országút. Szépen bemelegedett, az alapjáratot tartotta minden esetben, szépen kompenzálta ha fogyasztókat tettem rá (lámpa, klíma). Hazaérve a garázs előtt leállítottam (tökéletes alapjárattal) majd 10-15 másodperc múlva ismét beindítottam. Egyből kezdődött az ingadozás, dadogás (2-3x próbáltam leállítani/beindítani) sőt ha többet vártam és jobban bemelegítettem a motort még rosszabb lett.
Eddig kizártam: alapjárati motort (ezt még ki kell mérni, mert ha ingadozó értéket mutat 400-1100mA között akkor simán a hőmérő szenzor (kék szenzor) hiba lehet. (Haynes Repair manual szerint), amúgy szépen szabályoz. Vákuum gond nincs.
Fojtószelep állás szenzor: kizárva, hidegen melegen ok, nincs szakadás közte és az ECU közt. Légtömegmérő: kiválóan működik hidgen-melegen a leállításig.
A lamdaszondát ki is lehet mérni, de ha kiiktatva is produkálja a hibát, akkor azt is ki lehet zárni.
Sajnos a vízhőfokszenzor nem egyszerűen hozzáférhető, de egyre gyanúsabb. (csak melegen produkája a motor a hibát)
Huzd le a szondat es ne is tedd vissza, amig nem jovunk ra a problema okara! Szonda nelkul teljesen jol megy az auto, kb mintha gyarilag lenne kat/szonda mentes. Utana hasznald es meselj, hogy latsz-e barmi valtozast!
Nagyon köszönöm a választ, megvizsgálom a lambdaszondát.
minden segítség jól jön.
igen sajnos hidegen sem megy feljebb az alapjárat 800-nál, melegen pedig nagyon alacsony 5-600.
Melegen is megnézem az alapjárati motort, hátha a hézag változik melegen.
A kék szenzor (hűtővíz hőm szenzor)is hidegen ki lett mérve az ECU-n ellenállásra, tökéletes. Sajnos nem férni hozzá így a csatlakozót nem olyan egyszerű lehúzni hogy melegen is ki tudjam mérni a helyén, így az ECU-n lehetne ellenőrizni. Sajnos nekem kell megtalálni a hibát, mert semelyik szerelő nem szívesen pepecsel ilyennel
Igazad lesz, a tegnapi kihagyhatatlan 23%-os akció után, ami tényleg lejárt éjfélkor, ma már 24%-os van. :) Érdemes lett volna megvárnom, míg elszámol magában 100%-ig. :D
Ott mindig akcio van. :D Szerintem figyeli, hogy mikor nezted meg eloszor es utana presszional, hogy vedd meg rovid idon belul. De amugy egesz turheto arai vannak.
Nem fogsz. A 106-osomban mar ereztem, ahogy uti a kormanyt kanyarodasnal, de meg ment. :D Kicsereltem, egy honap mulva hengerfejes lett. Szoval csak ovatosan! :D Amugy GSP gyartmany kerult bele, ahogy emlitettem a tartossagarol nem tudok nyilatkozni, viszont kezben fogva, a masikkal osszehasonlitva teljesen meggyozo volt.
Most már rohadtul ropognak a féltengelyek a kocsi alatt kanyarodáskor, kezdek félni hogy ott fogok maradni valahol.
Kinek van eladó gyári, de jó állapotú vastag féltengely párja és mennyiért? Valamint mennyire ördögtől való az SKF komplett féltengelye potom 39eFt-ért? Egyáltalán kinek milyen tapasztalata van aftermarket csuklókkal vagy komplett féltengelyekkel?