Pont a Bélapátfalva-Szarvaskő szakaszt gondoltam, hogy ha úgyis a szüleimnél leszek, megcsinálom, mondjuk lefutom... úgyis csak 10 km. Utána onnan hazasétálok és meg is lesz egy 20-as.
De nem biztos.
Kihasználva a kellemes hétvégét, amikor szombaton minden hétköznapiként működik, jó a közlekedés, nem kell 2 nappal előre vásárolni élelmet, meg amúgy sem kirándulnak tömegek, elindultunk kékezni Efemm-mel (vagy Efemmel???) meg Ronibélával, az kutyámmal.
Szombat reggel lesuhantunk Szarvaskőre, folyamatosan lesve az órát, hogy megelőzzük a pesti buszt, amire fel akartunk szállni, hogy Putnokra átmenjünk.. Efemm aggódott, hogy nem lesz meg, de nem kalkulálta bele, hogy Egerben áll a busz 20 percet, így még reggelizni meg menetszerelést igazítani is volt időnk, míg megjött a busz. Átszálláskor meg vásároltunk.
Putnokon kis vacakolással találtuk meg a vasútállomást, amit épp felújítottak, pikk-pakk került bélyegző és nosza rajta, elindultunk. Jó sok aszfalt volt, de a kutya jól elszaladgált a mezőkben.. Az idő szép napos volt, ámbár hideg. Az erdőbe érve már nagyon jól éreztem magam, meg fényképeztem is sokat.. Kellemes lankán fel a gerincre, mejd egy kevésbé kellemesen le Upponyba. A gerincről szépen látszott a Bálvány adótornya, kicsit szörnyülködtünk, hogy még ma kb. oda fogunk felmászni. Pecsét hamar meglett, csak nem volt nyitva a söröző, de előhalásztunk egy nénit, aki kinyitotta, kiadta. Cserébe ittunk valamit, kivételesen jól esett a kóla.
A víztározó szép volt, sok lelkes pecás didergett a parton, bár én jobban sajnáltam a feleségeket.. Az eb fürdött, amivel legalább egy kicsit lejött a sár, amit előző pocsolyamártózásaiban szedett magára.. Dédestapolcsány-Mályinka aszfalt lélekölő volt és nagyon örültünk, amikor a távolban megláttuk a dédesi vár és a Kisvár csúcsait (annak is persze, hogy oda nem kell felmenni..). Mályinkán pihegtünk egyet a "nagy mászás" előtt. A falu fölötti dombról csináltam egy szép körpanorámát is. Aztán megkezdük 6 km-en át tartó folyamatos kapaszkodásunkat. Volt egy-két durva kaptató, a legrosszabb az volt, amit még motorosok jól le is dolgoztak.. :( Megváltás volt a síház Bánkúton, itt már sötétedett, pecsét után pedig a panzió felé vettük utunkat, és örültünk, hogy jaj de jó meleg víz ágyikó.. És lőn.. :) Egyetlen mínusz, amit nem mondtak, ill. nem is kérdeztük, hogy a kutyáért mennyit kell fizetni.. és bizony leakasztottak rólam +50%-ot.. Ezért már egy fél ágy is járt volna neki, igazán..
Vasárnap korán (na, 8-kor) reggeliztünk, és nekieredtünk.. először nem a kéknek, hanem a Felső-Borovnyáknak, mert elkezdtem gyűjteni a 900-as csúcsokat. Aztán átlejtettünk a Bálványra (itt Efemm halált megvető bátrosággal felmászott a torony feléig, kilátni), majd visszanavigáltunk a kékre. Egy ideig azon mentünk, mígnem hipp-hopp a Kis-kőhát és Nagy-kőhát között voltunk, és gyorsan fel is mentünk. Majd Három-kő következett, Büszkés-hegy és a Tar-kő. Itt újfent csináltam egy panorámaképet, a család nagy örömére. Innen megkezdtük a hullámvasutazást, minden emelkedőt erős nyögésekkel köszöntve.. Sajna mindketten beleéltük magunkat előzőleg, hogy Bánkúttól már csak lefelé, de ez nem így lett.. Már csöndben belenyugodtunk, hogy csak Blf-ig megyünk, és akkor megpillantottuk a völgyből a Bélkőt.. Ekkor végképp eldöntöttük, hogy jó lesz még máskorra félretenni a Blf-Szarvaskő távot. Pecsételni szerettünk volna a megállónál, de mikor bekanyarodtunk az állomás kerítése mellé, hátranéztem, és pont jött a Bzmot.. túl nagy volt a kísértés, és engedtünk neki.. Így legalább a jól fűtött vonaton 15 perc múlva a kocsinál voltunk, és 1/2 8-kor már bemerülhettem otthon a jó forró habfürdőbe.. :)
tervezünk egy hidegebb vasárnapra egy Szarvaskő-Blf túrát, utána pedig egerszalóki fürdőzést!!!! Ha valakit érdekel, csak szóljon!
Nem áll szándékomban bárkire ráerőszakolni bármilyen szakaszolást, de azt azért el kéne fogadni, hogy az észrevételek beírásához kell valamilyen "bontás".
Larzen azt hiszem, ezért vette át az OKT szakaszokat.
A bélyegző helyek adottak, bár az RP-DDK vonatkozásában van választási lehetőség.
Részemről van még egy praktikuma a szakaszolásnak. A kapcsolódó dokumentumokat (térképrészletek, logisztikai tervek, beszámolók, érintett településekkel kapcsolatos információk, stb.) valahogy szeretném tárolni, dosziékban. Még megvan elektronikus formában is, de a papír biztosabb. Nekem 7 dossziém van, ebben van minden információ.
A túrát mindenki maga tervezi, de ha kommunikálunk, akkor kell valamilyen kapaszkodó, hogy tudjuk, miről beszélünk.
Holnap-holnapután pl. Göcsej (Zalalövő - Rádiháza).
Ez az utolsó 2 napos szakasz. Remélem, az időjárás nem fordul ellenem Zalában. Egy esős nap elég volt.
Bringa magazin képaláírás ügy.
Itt most mellékelem a képek témáját. Így legalább a topikos olvasó tábor beazonosíthatja őket. Értelemszerűen a képeket balról jobbra ill. felülről lefelé sorakoztattam fel.
58. oldal
Szekszárd - vasútállomás, az első kék jelzésnél
Rezéti-Holt-Duna egyik ága
59. oldal
Dagonya Sükösd és az Ólom-hegy között
Egy kis gáttúra Keselyűs előtt
Az Ósükösdi turistaház és persze a csapat
60. oldal
Hajós-pincesor
Találkozás a Gemenci kisvasúttal Lassi erdészház előtt
A Türr István híd Baján
Ismét Hajós, egy pince és egy szobor
61. oldal
Küzdelem a homokban Pici-Paci-tanya felé
Ruzsa modern temploma és különleges harangtornya
Kálvária Zákányszéken
A Kiskeceli úton
el az emailom, küldd nyugodtan.
De nem kene masokat is bevonni, vagy majd alakul az idö folyaman?
Ötletek:
Belyegzes fembelyegzövel,
mi van ha nincs belyegzö,
mert kell duplan pecsetelni,
hol lehet igazolofüzetet venni,
Hol lehet atlaszt venni,
mi a cime a kektura forumnak
stb.
Az esélyes, amelyiken az Álmosdi emlékműnél a kő mögött állunk!! (nem a kiterülős..) Az a kép többek szerint profi!!!! Hidd el, még a Vogue is elkérné, hogy a címlapjára tehesse... :)
asciimo, Güszi:
Holnapra csinálok egy összeállítást az OKT FAQ-ról, és elküldöm nektek mailben. Írjatok ti is hozzá, amit gondoltok, aztán mehet az anyag Larzennek. Él az itt megadott e-mail címetek?
Ma jól körbemutogattam a melóhelyen az újságot, hogy benne vagyok!!! A főnök meg megígérte, ha a köv. számban címoldalon leszek, ő is megveszi!!! :)))))))
Hogy fellendült a topik, amíg nem voltam! Az ember visszajön szénné égve a 25 fokos máltai tengervízből, és több mint 100 hozzászólást kell végigolvasnia...
(ezeket összeadva BAZ nélkül is 46 körül vannak a szakaszok, mivel Békés 20 feletti szakaszra van felbontva).
Az AK megyei szakaszolások kérdése is a véletlenen alapul. Békés megye azért van 20 szakaszra felosztva, mert nagyjából így jöttek ki a jellegzetes pontok. A 20 szakaszos felosztás csak az én művem, semmiféle hivatalos útmutatás erre nincs. Azért ezt találtam praktikusnak, mert egy szakasz leírása még így tudott egy weboldalon is megjeleníthető méretű maradni, ráadásul ez a felbontás ésszerűen nem bontható sokkal kisebb egységekre.
Az AK esetén én egyedül csak a településeket és egyéb jellegzetes pontokat, közlekedési lehetőségeket tartom lehetséges szakaszhatárnak. Sem a megye szerinti, sem a tájegységi besorolás nem olyan egyértelmű, mint a hegyvidékeknél. Példa: Eperjes melyik megyei szakasz része? Az MTSZ szerint Békés, a térkép szerint Csongrád.
Vagy: ugyanezen rész melyik tájegységbe esik? Ahány könyv, annyiféle elnevezés és besorolás. Nem érdemes és felesleges is ezen vitatkozgatni.
Feher-Kuti kh-nal a bal oldalon (ha a hazzal szemben allsz) az ablakban van a nyalokas zacsko. Az se volt mar ott? Arpad-tetönel van egy kis büfe/vegyesbolt, van jo ceges belyegzo.
Múzsla!
E-mailek megérkeztek - válasz is ment.
A Bringa Magazinos cikk nagyon király! - mondjuk, erre is számítottam :)
Egy gyenge pontja van csak: a képekhez nincs aláírás. Írtam a mailben is, hogy jó lenne esetleg a folytatásban ezt megoldani - ha lehet.
/Mert ugye mi "szakmabeliek" még csak felismerjük az egyes helyeket, de a "külsősök".../
Nem vagyok (nagyon) babonás, de a 13. alkalom különleges előkészületek megtételére inspirált. Megvettem, pl. visszafelé is a jegyet, minden eshetőségre számítva. Részletes menet-tervet készítettem. Tanulmányoztam a helyi járatokat, melyik mikor, honnan megy, hol lehet értelmesen kiszállni, stb.
Nem volt szükség egyikre sem, sőt sikerült Árpád-tetőig eljutni. Igaz, ez nem „pont”, de a ponton (Fehér-kúti kh.) nem volt nyalóka. Ez nem újság, sajnos.
Nagyon örülök, hogy sikerült a túra még vegetációs időben. Igazán szép volt az erdő. Igaz, sok helyen kopasz a hegy, de ahol van fa, ott nagyon szép a Mecsek.
Lássuk sorjában.
Abaliget vá. – Abaliget
A vasútállomás épületével szemben látszik egy kék jel. Keresztül kell menni a síneken, ott a pici palló az árok felett.
Az atlasz leírja, hogy jobbra, majd balra, de a balkanyar nincs jelezve. Az első jel az erdőben van. Mivel a rét el van kerítve, sok választás nincs.
Komoly emelkedővel indul a túra. A ligetes rész leginkább tarvágás, néhány meghagyott szép fával.
Mikor elindulunk lefelé a fiatalosban, akkor egy időre el kell felejteni, hogy jelzett úton haladunk. Jelek ui. nincsenek. Fa lenne, sőt van egy magasles is, de jel sehol. A dombhát után, mikor már látszik a település, akkor van az első jel.
Kissé idegesítő, nekem ilyenkor már „jel-elvonási” tüneteim vannak, de szerencsére nem volt gond.
Elbambultam a jelzést a település határában is, minek következtében élvezhettem egy kis aszfaltot. Plusz métereket szedtem össze, de a részidőbe így is belefértem.
A barlang környéke meglehetősen kihalt, pedig szépen sütött a nap.
Volt nyalóka a pénztáros néninél.
A turistaház most Barlang panzió néven fut.
Abaliget – Petőcz akna
Figyelni kell, mert egy kicsit nehéz megtalálni a pénztár mögötti utat. Vannak jelzések, van egy félreérthető is. Van egy zavaró tanösvény jelzés is.
Kegyetlen emelkedő, de szép. Nem tart sokáig.
Az elágazás nincs jelezve. A magasles ott van, de jel nincs. Annak alapján indultam, hogy „két töbör között”. Komoly emelkedő a fiatalosban, jel csak a végén egy nagy fán. Szomorú.
Csodás gerincút, folyamatos emelkedővel, szép erdőben, jobbra kilátással. Kezdtem élvezni a túrát.
Üdvözöltem a DDP P- jeleit.
Petőcz akna – Jakab-hegy
Unalmas aszfalt, szép panorámával, majd irány a hegy. Nem volt olyan vészes, mint gondoltam. A kis forrás működött, szépen fel van újítva. Romos lehetett? Kissé vasízű, de hideg.
A völgy másik oldalán hatalmas irtás.
A Zsongor-kőhöz vezető ösvény nincs jelezve!!!
Szédítő magasság, csodás panoráma. Azt hiszem méltán került be a 9/99-be ez a pont. Nem mertem kimenni a sziklakilátóig. Egy fában kapaszkodva bámultam egy ideig. A kő előtt van a pici barlang, szintén vöröses-barna kőből. Csak egy eldobott flakon volt a barlangban. Esőháznak sem rossz, bár kicsit később van fedett épület is.
Megnéztem a kolostor romjait. Terjedelmes. Ép ház és egy teljesen ép templom, mely kilátó is. Mármint annak, aki a „csőben” lévő függőleges vaslétrán felmászik. Brrr.
Egy újabb vár és egy újabb Pálos kolostor. Szerencsére volt nyalóka a blokkháznál, ezekkel fogom igazolni, hogy arra jártam.
Jakab-hegy – Patacsi-mező
Kellemes séta lefelé szép erdőben. Ismét találkoztam a P- jelekkel.
A forrás mintha működött volna, de elég volt nekem tavaly lekászálódni az Éger-völgy túra pontjához. Lehet tippelni, hogy ki volt a pontőr.
A kis ház szomorú állapotban van.
Volt viszont nyalóka. Négy kellett (9/99, Várak, Pálos kolostor, na és a legfontosabb, az RP-DDK táv megtételének „hitelesítése”.
Tartottam egy kis kajaszünetet, bár a környezet kissé lehangoló volt.
Patacsi-mező – Büdös-kúti kh.
Szép erdőben, folyamatosan emelkedve indultam. Pirosas volt a föld, lehet, hogy ezért Vörös-hegy?
Mikor elértem a „csúcsra” és megindultam lefelé, akkor már kellemetlenül köves volt a talaj. Meredek is, meg kemény is. A Tubes hatalmas tömbjében gyönyörködve értem el a rétet, ahol buszjárat is van.
Egy csapat fázós fiatal várta a buszt. Majdnem kísértésbe estem, de folytattam.
A már ismerős, kellemes ösvényen tekeregtem a következő pont felé. Időben odaértem, víz nem volt a forrásban. Volt viszont nyalóka és kellemes környezet. Egyszer már megcsodáltam a környéket tavaly nyáron, most nem időztem. Ragasztottam és irány az utolsó pont.
Büdös-kúti kh. – Fehér-kúti kh.
Kellemetlen emelkedő szép környezetben. Jöttek a keresztutak, majd az atlaszban is megemlített rakodó. Jel eltűnt. Vissza a jelhez. Egy keskeny ösvényen halad a rakodó előtt, balra. Vannak jelek. Nem fordul jobbra, elhalad a rakodó mellett, majd a következő tisztásnál kell csak jobbra fordulni. Túlzás, hogy jelek hívogatnak, egy jel van összesen.
Szerencsésen közeledtem a következő DDP – RP-DDK kereszteződéshez, mikor megint eltűntek a jelek. Bosszantó.
A kereszteződés három út van, a jobb oldali a P–, a következő a mienk. Jel, csak később lesz.
Nem estem kísértésbe, letértem és a jelzett úton haladva értem el a tervezett utolsó pontot. Láda sehol. Lehangoló. A helye (kettő is) ott a falon. Talán egy fára kéne erősíteni?!
Fehér-kúti-kh. – Árpád-tető
Ez a szakasz már ráadás volt. Eredendően a 40-es buszhoz terveztem egy sétát, de mivel volt időm és nem volt nyalókám, eszembe jutott, hogy a távolsági busz jegye tökéletes lesz a hitelesítéshez. A távolság nem hiányzott (elég volt a 24,4 km), de az időbe belefértem, elindultam.
Hamarosan kellemetlen ködszitálás kezdődött. Az út nagyon kellemes fiatalosban vezetett. Sok gally volt az úton. Ha ezt eltüntetik és a fák megnőnek, akkor igazán kellemes sétaút lesz.
A rét (Tripammer fa) meglehetősen kihalt volt. Vissza kell majd menni, mert nem találtam meg a fát. Igaz, nem is kerestem. Ez is pont (Mecsek turistája).
A túra legszebb szakasza következett. Szintúton, egy keskeny ösvényen haladtam, lent a műút igyekezett felfelé.
A buszmegállónál értem el a Komló – Pécs közötti utat. Hamarosan jött egy busz (ilyentájt hétköznap sok jár) és 17:30-kor már egy finom paprikás krumpli elfogyasztása volt az egyetlen feladat a vonatozás előtt.
Nagyon szép nap volt, a ködszitálás ellenére.
Még van 11,2 kilométer a Mecsekből (Árpád-tető – Zobákpuszta). Kellemes sétát tervezek (kitérőkkel) ha minden összejön, az Éger-völgy utáni napon.
Annak aki esetleg a Karancs-Medves csúcsain túrát járja mostanság.
Zete jelezte, hogy a Kápolna-hegyen lévő tábla eltűnt. Ez tényleg így van,azóta nem is lett pótolva. Ám a padok mögötti fán 3-4 méteres magasságban fel van festve a kód. Az biztosan nem tűnik elegy darabig.
Jó felfedezéseket!
Előre engedtessék meg, hogy szerénytelen legyek: aki esetleg nem tudná, már második teljesítésemet járom az OKT-n és az RP DDK-n is, és azokban is egész jól állok már, úgyhogy azt hiszem van kompetenciám hozzászólni a témához.
Nos, én soha nem foglalkoztam az OKT igazolófüzeti szakaszbeosztásával, tájegységi határok se igazán érdekeltek (érdekes mondjuk a Sirok-Szarvaskőt a Mátrához sorolni...), mégcsak az sem, hogy csak 1 térképet kelljen magammal vinni.
2 (egymással szorosan összefüggő) döntő dolog volt és van is a tagolási módomban: a viszonylag egyszerűen elérhető tömegközlekedési pontok, illetve többnapos túra esetén a közbenső lehetséges szálláshelyek, úgy, hogy ilyenkor azonos körüliek legyenek a napi távok. Tegyük hozzá még, hogy 10 éve én teljesítménytúrázóként kezdtem a hazai természetjárást, és csak másodsorban voltam kéktúrázó, ezért az elmúlt években (tulajdonképp a mai napig) - a szerzett gyakorlatomból, teherbírásomból adódóan - alapvetően 40-50 km-es 1 napos szakaszokban, illetve napi 30-35 km-es többnapos szakaszokban jártam/járom a kéktúrákat, ami mondjuk nem feltétlenül mérvadó másnak a túraszakaszolásra.