Keresés

Részletes keresés

Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.01.29 -24 1 189182

Lehet nyomni a "-"-t ezerrel, de ettől még nem fog csökkenni a manysik lótartásával foglalkozó orosz szakirodalom.

Sőt... :-DDDD

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (189181)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.01.29 -31 2 189181

Számomra tök érdektelen, hogy mi hangzott el vagy nem egy 1990-es konferencián, vagy az ottani

magánbeszélgetések során. Ott a lenyomozható, konkrét szakirodalom.

 

Könyvében Bakay 2004-ben, majd 2010-ben leírt egy totálisan tarthatatlan állítást a manysikról:

"...sohasem tenyésztettek, nem hátalták, magyarán: nem voltak lovas nép."

 

Erre mutattam rá a felvonultatott, orosz szakirodalom segítségével. 

Bakay állítását cáfolják a régészeti adatok, de a néprajz is, plusz a nyelvészet.

 

Ennek semmi köze az őshaza elhelyezkedéséhez, vagy ahhoz, hogy 1966-ban (!!!) mit írt Hajdú.

 

Előzmény: dzsaffar3 (189177)
dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.29 -3 0 189180

Ne finnugor eltéröl idézgess, hanem korabeli forrást.

sáfár

Előzmény: B. Hernát (189179)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -31 3 189179

Az állításokról '90-ben még nem tudtak, a közleményekben szó sincs lótartásról stb., amúgy meg tévedhetetlen ember nincs.

 

Pl. nem volt téma. meg a bronzöntés sem, stb.

 

Korábbi "hátalós" irodalom -- láthattuk -- bőven van.

Előzmény: dzsaffar3 (189177)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -30 4 189178

ELTE:

 

 

http://finnugor.elte.hu/tortenelem/Egyesnepek/Obi/obi.htm

 

 

"A déli eredetű, minden bizonnyal ősiráni nyelvet beszélő népcsoportok északon az ugorsággal és keleten a szamojédok elődeivel közösen alkották a bronzkorban az andronovói kultúrát. A kultúra régészeti emlékei azt bizonyítják, hogy a háziasított állatok között a lónak kitüntetett szerepe volt. Az ugor nyelvek megőrizték a lótartás emlékeit az ebből a korból származó ló, nyereg, fék, másodfű ló, illetve harmadfű ló szavakban. Az ugor együttélés korának másik fő jellemzője a bronzművesség felvirágzása. Ennek emléke az obi-ugorokkal közös ón szavunk."

 

Az andronovói kultúrát László Gyula többször körbejárta.

 

 

Fodor:   http://www.vasiszemle.hu/2010/01/fodor.htm

 

 

"Sokatmondóak ebből a szempontból azok az ugor korban meghonosodott szavak, amelyek mind az obi-ugor nyelvekben, mind a magyarban megőrződtek. Ezek az új típusú gazdálkodás kialakulásának forrásvidékeit is jelzik. Ősiráni eredetű tehén és nemez szavaink tehát nem csak az ugor szarvasmarha- és juhtartás egyértelmű bizonyítékai, hanem arra is rávilágítanak, hogy az állattartással és általában a termelő gazdálkodással őseink déli szomszédaik révén ismerkedtek meg. Az ősi ugor földművelésnek is van nyelvi nyoma: horol (sekélyen kapál, szánt) szavunk őrzi az ugor kori szántás-vetés emlékét. Igen fontos, hogy a lótartás és lovaglás szinte teljes szókincse megvolt ugor őseink nyelvében: fék (=zabla), nyereg, kengyel, ló, másodfű ló (=kétéves csikó), harmadfű ló (= hároméves csikó). Mindez pontosan ráillik az andronovói műveltség fejlett lótartásáról kialakított képre. Az elmondottak értelmében igen lényeges, hogy ekkoriban került át az ősiráni nyelvből szekér szavunk is, amely egykor ugor rokonaink nyelvében is ezzel a jelentéssel volt meg, ma azonban már csak az északon használatos szánt jelenti."

 

Lásd Fodor irodalomjegyzékében bőven 1990 előtti források is.

dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.29 -2 1 189177

Egy biztos. Az állításokról '90-ben még nem tudtak, a közleményekben szó sincs lótartásról stb., amúgy meg tévedhetetlen ember nincs.

Nem  véletelenül tettem ide a 7. oldal másolatát a Hajdú könyvből.

Már a nagyon sok őshaza elmélet sem igazolható és írt is róla Hajdú Péter nyelvészeti könyvben.

 

sáfár

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (189176)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.01.29 -30 2 189176

"...régi írásos források egészen mást állítanak a manysikról..."

 

Lássuk ezeket!

Majd szépen ki lesznek elemezve, mint tegnap Rubruk meg Carpini. Ki is derült, hogy Adorján bácsi konfabulált

egy méreteset. 

 

"...felesleges és értelmetlen Bakay Kornélt szidalmazni."

 

Ki szidalmazta őt???

Rámutattam egy konkrét hibájára. És a kritikám megfelelő mennyiségű forrással lett alátámasztva.

Ilyen helyzetben karaktergyilkosságot emlegetni masszív csúsztatás, mivel nem a személyét támadtam,

hanem az állítását, azt is megalapozottan. :-P

 

Arról nem is beszélve, hogy miközben a manysik középkori lótartásáról szóló első szakcikk 1969-es, a monográfia 1987-es, utána is folyamatosan jelentek meg cikkek, Bakay meg 2004-ben írta a könyvét, plusz megismételte a tarthatatlan állítását 2010-ben. És ez az igazán szomorú...

 

Előzmény: dzsaffar3 (189157)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -28 3 189175

Ő sem tudott ezekről, meg is írta, valamikor átbeszéltem ezt a témát vele.

 

Akkor úgy tűnik, Makkay sem tudott róla.

 

Nem leszek rest, és utánanézek, mikor említődnek először a magyar szakirodalomban a manysik lótenyésztési szavai.

Előzmény: dzsaffar3 (189168)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -28 3 189174

Mén = man

 

Pontosan itt dől össze a nyelvcsaládosdi.

 

Indogermán (indoeurópai) a mén? Hát ha az óperzsában is megvan, lehetséges. És akkor az indók PLÁNE nem vehették át a magyarból.

 

Előzmény: Carnuntum (189166)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.01.29 -30 2 189173

"1990-ben a debreceni finnugor kongresszuson még senkinek sem volt tudomása ezekről az adatokról..."

 

Többször leírtam: méretes marhaság!

 

1. 1969-től vannak szakcikkek a témáról (Viktorova).

     http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=157062039&t=9111571

 

2. 1987-ben jelent meg ez a hatalmas monográfia (512 oldal): 

    Финно-угры и балты в эпоху средневековья./ Серия: Археология СССР. М.: 1987. 512 с.

    (Finnugorok és balti népek a középkorban)

 

Часть первая. Финно-угры. — 11

 

Глава четвёртая. Угры и самодийцы Урала и Западной Сибири (В.А. Могильников) — 163

   Культуры лесного Зауралья VII-XIII вв. — 164

   Памятники молчановского типа — 165

   Юдинская культура — 168

   Памятники макушинского типа — 176

   Культура горного Урала (памятники петрогромского тина) — 177

   Лесостепное Зауралье (бакальская культура) — 179

   Культуры лесного Прииртышья — 183

   Потчевашская культура — 183 stb. stb.

 

http://kronk.spb.ru/library/1987-finnugrobalt.htm

 

Nyolc oldalon (168-176. o.) taglalják a Jugyinszkaja-kultúrát, amit általában a manysikhoz kötnek.

Erről nem tudtak volna a konferencián??? :-DDD

Előzmény: dzsaffar3 (189157)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -29 3 189172

Kanca törökben is megvan, de kiterjedt szóbokra van magyarul, görbe pályán végzett mozgással kapcsolatban:

 

 

 

A kanca egyértelműen szláv. Hogy te erről tetszőlegesen leválasztasz néhány hangot, és önkényesen tövesíted azokat -- miközben "rokon" hangokkal csencselsz  -- majd rá bazírozva szóbokrosítod, ez a szubjektívizmus maga.

 

És off topik, persze.

Előzmény: Carnuntum (189165)
dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.29 -2 0 189171

további szórakozást urak.

 

sáfár

dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.29 -2 3 189170

Egyetértek.

Én is lábatlankodtam a 70-es években régészeti feltáráson.

 

sáfár

Előzmény: Törölt nick (189167)
Ulrich_von_Lichtenstein Creative Commons License 2021.01.29 -30 1 189169

Úgy őszintén, kit érdekel, hogy mit tud, meg hol volt Makkay???

 

"Ő sem tudott ezekről, meg is írta, valamikor átbeszéltem ezt a témát vele."

Ez már az ő problémája, főleg akkor, amikor tonnányi szakirodalom van a Jugyinszkaja-kultúráról.

Előzmény: dzsaffar3 (189168)
dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.29 -1 0 189168

De hát ha UvL fórumtárs laikusként tud róluk, Bakay miért nem?

----

 

Mellékesen ezen a finnugor kongresszuson Makkay János ís részt vett, írt róla többször

Ő sem tudott ezekről, meg is írta, valamikor átbeszéltem ezt a témát vele.

 

Ennyi

 

sáfár

Előzmény: B. Hernát (189160)
Törölt nick Creative Commons License 2021.01.29 -3 7 189167

A baloldali történészek és a holtak „meggyalázása”

 

Dienes István régész, a honfoglalás korának nagy tekintélyű kutatója fél évszázaddal ezelőtt ásatást vezetett egy tiszavasvári homokbányában. Jómagam rajzolóként vettem részt az itt előkerült sírok bontásában, dokumentálásában, és jól emlékszem annak a viszonylag gazdag női sírnak a bontására is, amelyet Dienes különösen nagy műgonddal tárt fel.

A homokból kibontott női csontváz nyakcsigolyái körül ívesen elhelyezkedő pitykék, illetve csüngők sorakoztak. Amikor Dienes az ecsetjével óvatosan lesepregette róluk a homokot, tisztán kivehető volt a pitykéket és a csüngőket hordozó két bőrszalag, amelyek keresztezték egymást, s követték a nyakkivágások alakját. Ennek azért volt nagy jelentősége, mert a korábbi feltételezések szerint a honfoglalás kori női ingekre két sorban varrták fel a ruhadíszeket. A sírmelléklet viszont egyértelműen bizonyította, hogy a ruhadíszek egy kisebb és egy nagyobb nyakkivágású ingre voltak varrva.

A homok által konzervált, több mint ezeréves bőrszalagok maradványait rövid ideig, lényegében a fényképezés és a rajzolás időtartamáig láthattuk, utána menthetetlenül elporladtak. Dienes nagyon örült a felfedezésnek, én pedig megtanultam tisztelni és becsülni a régészek aprólékos, lelkiismeretes munkáját, hiszen ez a jelentéktelennek tűnő felfedezés is hozzáadott valamit a korábbi tudáshoz.

Mindez onnan jutott eszembe, hogy ránéztem a 444.hu internetes hírportálra, ahol is egy történész amiatt méltatlankodik, hogy a horvátországi Lepoglavában exhumálták Mátyás király fiának, Corvin Jánosnak, valamint unokájának, Kristófnak a maradványait azért, hogy magyar szakemberek a székesfehérvári csonttemető összekeveredett csontjaiból azonosíthassák nagy királyunk csontjait. Miféle történész lehet az, akit annyira zavar ez a művelet, hogy ilyen címmel jelenteti meg írását: „Akik már a halottakat sem bírják békében hagyni”?!

Képzeljük el, ha a régészek békében hagynák a halottakat, s ennek megfelelően nem lennének ásatások, nem lennének feltárva régmúlt korok temetői, nem ismernénk elődeink temetkezési szokásait, a velük együtt elhantolt tárgyi emlékeket, a csontmaradványokból nyerhető kutatási eredményeket!

Ha a halottak efféle „békében hagyásáról” egy műveletlen, kótyagos törzsvendég beszélne egy talponállóban, megértenénk, mert nincs fogalma a régészet, valamint a történettudomány egyéb területeinek szoros kapcsolatáról. Ha viszont egy történésztől olvasunk ilyesmit, nyomban felvetődik a kérdés: vajon hol s hogyan szerezte a diplomáját?

A tiszavasvári homokbánya 1971-es feltárása nem mérhető Tutanhamon fáraó sírjának 1922-es feltárásához, de mindkét eseményről elmondható, hogy a régészek nem bírták „békében hagyni” a halottakat − miként vég nélkül sorolhatnánk a gyakorlati régészet hasonló megnyilvánulásait. A 444.hu állítólag történész publicistája valamiért nem állt meg ezen a ponton, hanem nagy leleménnyel más összefüggéseket is talált:

„Miért érzi minden hazai rezsim a 19., a 20. és a 21. században is, hogy ha még nem gyalázta meg kellően a magyar királysírok maradványait, akkor súlyos restanciája van? A modern magyar történelem ugyanis tökéletes értelmezési keretet nyer azáltal, ha azt a székesfehérvári romkert leleteinek »feltárásán« keresztül szemléljük. Minden ottani kiásást ugyanis valamilyen nemzeti katasztrófa követett.”

A cikkíró tehát szerencsésen eljutott a magyar királysírok meggyalázásának gondolatáig, s ettől kezdve nyugodtan felvethető lenne az egyiptomi, a görög, a római és más uralkodók sírjának régészeti úton történő meggyalázása is. Furcsa eszmefuttatásának azonban ezzel nem lett vége, mivel történészünk a „sírgyalázásokat” összefüggésbe hozta nemzeti katasztrófáinkkal. Jó érzékkel felfigyelt rá, hogy az 1830-as feltárások után jött az 1848−’49-es szabadságharc, a dualizmus kori ásatások után az első, az 1930-as évekbeli munkálatok után pedig a második világháború.

Ezek után nem nehéz továbbpörgetni a sajátos gondolatmenetet. Ha Kásler miniszter úr és a Magyarságkutató Intézet nem állítja le a királysírok DNS-vizsgálatokkal is terhelt meggyalázását, akkor kitör a harmadik világháború, amelynek végső soron a jelenlegi magyar kormányzat lesz az okozója.

Már csak abban bízhatunk, hogy a szóban forgó publicisztika szerzője nem e szerteágazó témakörből írta a szakdolgozatát.

Carnuntum Creative Commons License 2021.01.29 -3 0 189166

Mén = man

 

Pontosan itt dől össze a nyelvcsaládosdi.

Előzmény: B. Hernát (189164)
Carnuntum Creative Commons License 2021.01.29 -3 0 189165

Kanca törökben is megvan, de kiterjedt szóbokra van magyarul, görbe pályán végzett mozgással kapcsolatban:

 

Hánt, kanyarint, kantár, kengyel, kanalaz, gáncsol stb.

 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-etimologiai-szotar-F14D3/g-F2250/gancs-F2277/?list=eyJmaWx0ZXJzIjogeyJNVSI6IFsiTkZPX0xFWF9MZXhpa29ub2tfRjE0RDMiXX0sICJxdWVyeSI6ICJnXHUwMGUxbmNzIn0

Előzmény: B. Hernát (189159)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -26 3 189164

A manysi népnév név innen jöhet, a here, mint férfi jelentésből.

De hát a manysi nem IE nyelv, hanem FU, így a FU saját magából kiválóan magyarázható. Lásd szakirodalom.

 

Előzmény: Carnuntum (189162)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -26 2 189163

Nem vehettük át. Szerves része a magyar nyelvnek, láthatod. 

 

A hozott forrásod szerint,  az ős-szkítában és a perzsában azonos a mén, mint a magyar nyelvben és rokonaiban.

 

Az ős-szkíta nyelvet nem ismerjük, így az átvétel a perzsából történt (ha tényleg ott a szó, amit én nem tudok). MI nekik nem adhattuk át, mert csak ide kölcsönzés van onnan, tucatnyi szavunk tanúságaképpen. Éppen ezért a szómagyarázatod megint bukik, akármennyire is "logikus". A logikus szómagyarázatok  általában ide vezetnek ...

Előzmény: Carnuntum (189161)
Carnuntum Creative Commons License 2021.01.29 -3 0 189162

A mént többféleképpen mondták: mén, monyas, csődör

 

mén/megy eredete, nem vettük át.

monyas eredete a mony (here/tojás), nem vettük át. Tatárban is megvan, "az angol és a német nyelvben a man (kiejtve men) is férfit jelöl. Megtaláljuk ebben a formában az ógörög, szanszkrit és a perzsa nyelvben. Egyszóval az indoeurópai nyelvekben". - A manysi népnév név innen jöhet, a here, mint férfi jelentésből.

 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-etimologiai-szotar-F14D3/m-F2FC3/mony-F3248/?list=eyJmaWx0ZXJzIjogeyJNVSI6IFsiTkZPX0xFWF9MZXhpa29ub2tfRjE0RDMiXX0sICJxdWVyeSI6ICJtb255In0

 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-szotara-czuczorfogarasi-55BEC/m-662E1/mony-67CF6/

 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-szotara-czuczorfogarasi-55BEC/m-662E1/men-2-6768C/?list=eyJmaWx0ZXJzIjogeyJNVSI6IFsiTkZPX0xFWF9MZXhpa29ub2tfNTVCRUMiXX0sICJxdWVyeSI6ICJtXHUwMGU5biJ9

 

 

 

Előzmény: B. Hernát (189159)
Carnuntum Creative Commons License 2021.01.29 -3 0 189161

Nem vehettük át. Szerves része a magyar nyelvnek, láthatod. Logikusan kapcsolódik más szavaink véghangzótlanított, képzőitől megfosztott szóalaki jelentéséhez, tehát a gyökéhez. Mint ahogyan a "nem", "nemz" szavunk is, pedig az indoeurópaiban is benne van, de láthatod, nálunk logikailag összekapcsolódó szócsaládot alkot az élőlények származására vonatkozóan, olyan régi.

 

Ennyire régi:

"ne", melyből a nő, nem, nemz, nevel, nevelkedik, nevendék, továbbá a nép, népség, név, nemes stb. szavaink származnak.

 

 

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-etimologiai-szotar-F14D3/n-F32C6/nem1-F3322/#Lexikonok%5ESzT-ETIM-nem1

Előzmény: B. Hernát (189159)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.29 -16 3 189160

Csak úgy mellékesen, 1990- ben a debreceni finnugor kongresszuson még senkinek sem volt tudomása ezekről az adatokról,

 

De hát ha UvL fórumtárs laikusként tud róluk, Bakay miért nem?

 

Továbbá a manysiban meglévő másod/harmadfű csikó/fék/nyereg terminusokról már régen tud a tudomány. Bakay mégsem hagyja őket hátalni ...

Előzmény: dzsaffar3 (189157)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.28 -18 3 189159

Mint ahogyan a honfoglaló férfiak sem bikával temetkeztek, hanem lóval.

És a gyermekeknek sem fehérbikafiát mesélték a férfiasság próbájaként, példájaként, hanem a Fehérlófiát.

 

 


Nem a mén átvételével van bajom, hanem a szófejtéseddel. Hiszen ha a perzsából vettük, akkor minek szófejteni magyarul ??

 

Továbbá mindehhez miért kellett a szláv kanca nekünk ?

Előzmény: Carnuntum (189156)
dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.28 -1 0 189158

no jó éjt.

 

sáfár

dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.28 -2 0 189157

Nyilván azért, mert Bakay valamikor leírt egy ilyen badarságot:

 "...sohasem tenyésztettek, nem hátalták, magyarán: nem voltak lovas nép."

-----------------

 

Csak úgy mellékesen, 1990- ben a debreceni finnugor kongresszuson még senkinek sem volt tudomása ezekről az adatokról, régi írásos források egészen mást állítanak a manysikról, felesleges és értelmetlen Bakay Kornélt szidalmazni. Nem hazudott a forrásaival a könyvében akkoriban.

Nem egyéb mint tudatos karakter gyilkosság.

 

A régészeti könyvei tele vannak az akkori orosz adatokkal, hivatkozásokkal.

 

Egyébként jelen voltam némely előadáson, amelyen pl. orosz régészek Fodor István állításait is  cáfolták, nyelvészeti és régészeti témában , valahol könyvem is van a témáról.

 

 

sáfár

Előzmény: Ulrich_von_Lichtenstein (189150)
Carnuntum Creative Commons License 2021.01.28 -3 0 189156

Nem csak a mén mén. A bika is rámén a tehénre, mégse mén, hanem bika.

Innen már csak egy lépés a tamana.

 

---

 

Te tudod, de mint már egyszer mondtam:

 

Az ősmagyar főpapnak sem szárnyaló mitikus fehér bika alakkal egyezik a neve, hanem a táltoséval.

Mint ahogyan a honfoglaló férfiak sem bikával temetkeztek, hanem lóval.

És a gyermekeknek sem fehérbikafiát mesélték a férfiasság próbájaként, példájaként, hanem a Fehérlófiát.

Előzmény: B. Hernát (189152)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.28 -16 1 189155

Tudva van.

Előzmény: dzsaffar3 (189154)
dzsaffar3 Creative Commons License 2021.01.28 -4 0 189154

Moni= tojás   finn

 

tikmony, régi magyar szó

 

sáfár

Előzmény: B. Hernát (189151)
B. Hernát Creative Commons License 2021.01.28 -17 2 189153

A manysik pedig nem tartottak lovat. Ez is egy átvett dolog. 

 

Hát igazold, hogy a manysik később vették át a lótartás szavait, mint mi. És ha arra gondolsz, hogy a magyaroktól vették át, még egy igazolás vár rád.

Előzmény: Carnuntum (189146)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!