Mars küldetés: első hullámban automata Starship-ek mennek, mindenféle dolgot visznek (üzemanyag ISRU gyártáshoz), és persze a leszállást is tesztelik. Ez a terv, amiről hallottam.
Starshipek megbízhatósága: a cargo Starshipek fognak pályára állítani igen sok Starlink műholdat, ez rengeteg repülést jelent, mindegyik alkalommal tesztelve az egész rendszert. Amire emberes repülések jönnek, addigra már igen jól le lesz tesztelve az egész rendszer.
Még arra kéne rámenni, hogy az egész rendszer nagyon üzembiztos legyen. Az SN próbákba belefért, hogy találgattuk, hogy most felrobban-e, vagy ha leszállt és ég, akkor vajon épségben marad-e. Ezt nem lehet megengedni se a Holdra, se a Marsra, egy nagyobb katasztrófa megint évekkel, évtizedekkel visszavethetné az emberes programokat. Persze ezzel nyilvánvalóan mindenki tisztában van, és tesznek érte. Egyébént az nem jött sose szóba, hogy az első Mars küldetés csak automatika vezérelt teherszállító küldetés legyen? Két évig kibírják a konténerek, aztán a következő ablakban emberekkel, és már lenne ott némi felszerelés.
Már kb. 10 ezer ember dolgozik a Spacex-nél, na de azok dolgoznak is keményen, a NASA kb.17 ezer embert foglalkoztat, de az egy állami bürokratikus mamut, alacsony hatékonysággal, sokszoros költségvetéssel, kevés eredménnyel.
Brutál a tempó. A Starhopper kb éppenhogy leszállt, mielőtt a Raptora felzabálta volna magát.
Azóta 10-12 km-es repülések, sikeres leszállás, GSE, és sok-sok egyre fejlettebb prototípus. A gyártás is (hajó és hajtómű) egyre fejlettebb és gyorsabb.
Annyira nem lassultak azért be. Csak nézd meg bármelyik másik céget, hogy mennyi időbe telne ez nekik. :D
Szóval az indító torony, az összes földi kiszolgáló létesítmény nagyon durva mennyiségű munka.
És főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy maga a Starship egy mennyire új megoldás, nem csoda, hogy ennyire "lassúak" - ja, nem is azok. :)
Mennyi időbe telt (khm telne) pl a Blue Originnek legyártani pár BE-4-est? Vagy mennyi időbe tellik egy RS-25-ös legyártása az Aerojet Rocketdyne-nek? És hány darab Raptort gyártott (és menet közben fejlesztett) a SpaceX?
Hát igen, alakul a dolog. Bár mintha mostanában belassultak volna a Starship-pel, pedig az már tényleg marsutazásos kategória lesz. Reméljük, ez csak a nyári szabadságok miatt van.
Kb 16 évvel ezelőtt írtam azt, hogy a SpaceX nem kispályázik. És valóban.
Musk noted that the goal of SpaceX is to make Mars colonization affordable. That means growing to super-heavy 100-plus ton lift, super-cheap and super-reliable launcher, Musk said. “Falcon 1 was the first step and Falcon 9 is the second step.
Hát igen, azóta már a harmadik lépésnél tartanak.
Musk told SPACE.com that Falcon 9 is intended for three roles:
-All sizes of Geostationary Transfer Orbit (GTO) satellites, including commercial and government customers.
-Heavy LEO satellites, which are mainly U.S. Department of Defense spacecraft.
-Resupply of the International Space Station with cargo and later crew transportation.
Hát igen, mind meglett, nem semmi. Jöhet a vastagon szedett rész.
Meg abban is marha nagy szerencséjük volt, hogy nem az indítóálvánnyal átellenes hajtómű állt le, és így eltávolodott tőle a rakéta, nem pedig felé ment. Akkor a TTW=1 ellenére is komoly tarolás lett volna.
Az Astra indítást néztétek? Tök vicces volt, ahogy oldalra indult nem fölfelé! SM magyarázza, hogy induláskor egyből kiesett egy hajtómű, ezért nem volt elég felfelé ható erő egy darabig :)