Kilencvenezer.... szépen gyarapszik, de mennyinél fordulhat nyereségbe? Egyáltalán a falconos indításokkal tud-e fajlagosan annyi felhasználót akasztani egy-egy műholdra, hogy nyereséges legyen?
Ha valakiben van plusz energia, és non-profit űrfejlesztéses projectekben szívesen részt venne, itt egy meghívó a Space Brains Discord szerverére: https://discord.gg/878wuvqA (hét nap múlva lejár, ha esetleg vki később olvasná, és szeretne jönni, dobjon egy üzenetet nekem - az emailem a profilomban élő).
(tudom, hogy a törzsgárdából nem sok esély van erre, de talán olvassa más is, akit érdekel :) )
Szerintem meglesznek. A kisműholdas piacon már eleve jól szerepelnek, és ráadásul még lépnek is egyet előre az újrahasznosítható első fokozattal. Ott van a Photon kick-stage-ük, amivel megint csak érdekes dolgokat lehet művelni. Tehát eleve jó pozícióból indulnak, ami a többi most induló kis űrcéget nézve még sehol nincs. Van nekik egy jó befektetőjük, akik finanszírozzák a Neutront, mert látnak bennük fantáziát.
Egyetlen igazi veszély fenyegeti őket, mégpedig a Starship. Ha egy Starship indítás 2 misibe kerül ($), akkor az bizony egy igen komoly versenytárs még az ő 5 millióba kerülő Electron indításának is (még leírni is abszurd, de hát a Starship már csak ilyen abszurd). Amiben reménykedhetnek, hogy a SpaceX/Starship nem fogja tudni kiszolgálni a beérkezp kisebb műholdas igényeket, mert nagyobb dolgokkal lesz elfoglalva, és nem lesz hozzá elég Starship űrhajójuk. Mondjuk azért ha a Starship mondjuk egy új űrállomás kb 100 tonnás darabját felviszi, akkor még belefér egy-öt tonnás "kis" ride-share fokozat, ami meg pályára tud állítani jó pár kisműholdat.
Rocket Lab imho fűbe fog harapni. Az eredetileg kinézett piaci szegmensből próbálnak elevickélni, de ha sikeresek lesznek, akkor is le lesznek maradva. Amivel lépni lehetne az a nukleáris fokozat, de ahhoz meg szoros állami támogatás kellene. Avagy pressurizált (hogy van ez magyarul?) holdjáró, marsjáró, munkagépek, ásó, kotró, fúró berendezések a két égitestre.
Szoftverfejlesztésben is keményen játszik ez. Sokszor látni csilli-villi komponenseket, legújabb technológia, halálra optimalizálva, csak éppen igazán szükség nem lenne rá egyáltalán. :)
Igen. Érdekes az is ahogy folyamatosan nyomja a látványos rakéta, úrhajó fejlesztés nem pont a munka dandárja, hanem a gyártás fejlesztés az ami igazán próbára teszi őket. Legalább 10-szer annyi mindennel jár annak megoldása mint maga hardver evoluciós ugrás az ismeretlen tartományba.
nem néztem végig, de marha érdekes volt, az is amiket a tervezése filozófiájáról mond.
született is pár aranyköpés, aminek egy része lehet, hogy idézet, de mindenképpen megfontolandó minden hasonló projektnél.
"Minden design rossz, a kérdés mindig csak az, hogy mennyire" "Leggyakoribb hiba egy okos mérnök részéről, hogy olyan dolgokat akar optimalizálni, amire nincs is szükség"
ill a fin kapcsán jött szóba, hogy folyamatosan nézni kell, hogy mit lehet kivenni, mert indokolatlan, elavul, nem kihaszálható stb.
"A követelményekért ne egy osztály feleljen, hanem egy személy, akivel lehet beszélni"
Nem tudom, de ellensúlyoztam kicsit egy plusszal. :)
A SpaceX brutál tempóban nyomja, még saját magához képest is. Jöhet a B4 hajtóműtesztje, ami nem lesz kismiska! 29 Raptor - atya-gatya! 74 MN tolóerő - a legerősebb rakéta eddig a történelemben.
míg az azon tűnődtem hogy már megint mi rosszat írtam a 50587-ben hogy mindig mínuszolnak, csak most látom hogy már a második booster is ott meredezik a launch site-on.. :)
jaja én is megcsodáltam ezt a hitech állványt :D de van hogy az ember a fotel kitört lábát egy stóc könyvvel helyettesíti.. nem ez a prioritás most, csak legyen elég biztonságos, nehogy a nagy sietségben beleszálljanak egy jókora pofonba..
gondolom vigyázó szemeiteket ti is boca chicá-ra vetitek mindeközben, nem semmi ami az utóbbi napokban/hetekben megy ott. csak kapkodom a fejem: a tankfarm szépen halad, nemrég az utolsó toronydarabot is a helyére emelték és építik rá a szerelvényeket, az emelő és elkapó szerkezet vázát is javában hegesztik össze, a bn4 és sn20 is kb. összeállt, az egyiket szépen csempézik szárnyazzák, a másikra felkerültek a gridfin-ek (még le is festették őket (minek?)), a raptorok sorra érkeznek, sőt szerelik is már felfelé, és nem rég az indítóállvány is kiegészült a jókora felülső résszel végre. ha ilyen tempóban haladnak nem kizárt, hogy legkésőbb szeptemberre minden összeáll ami az orbital testhez kell de lehet előbb is (+még 1 panorámás étterem is (vajon onnan, páholyból akarják nézni?)). közben tervben van egy nagyobb összeszerelő csarnok felhúzása + egy texasi raptor-gyár is. :) és egy éve még 150m-es hombárreptetések folytak. nem tartozok a hardcore elon-fanok közé, de ezt el kell ismerjem, még ha esetleg nem is lesz teljes siker elsőre.
ha mindehhez hozzáveszem a többit: pl.: révbe érni látszik az űrturizmus is ugrások szintjén, (most akkor már lehet jegyért sorba állni branson/bezoséknál?) + marsi roverek, kínai űrállomás, nauka, starliner, az ősszel meg reménykedhetünk még a james webb távcsőbe (talán látunk valami szépet amit a médiának szán a pr) jön az eslő bepi c. flyby a merkúrnál, no meg az sls-orion majd egy hónapos embertelen tesztje is a holdhoz és vissza (reméljük nem odázzák el), akkor azt kell mondjam hogy kb. 60-as években voltak utoljára ilyen mozgalmas és optimista kilátások az űrhajózásban/kutatásban.