Tervezem, hogy bémegyek a HÖK-höz, s megkérdem, hogy némelyik buszt nem-e tudnák az egyetemtől indítani.
Első körben az iskolapénteki 13:00-s gyorsra gondoltam (a sima 13:00-s, Fehérvárra bemenő maradna a buszpu-n)
Ötleteket várok, hogy melyik járatokat dobjam még fel.
BKV ejszakai jaratonb mar tobbszor is talalkoztam ugyanazzal az ellenorrel. Hulye egy heppje van...
Veszprem-Bp vonalon maskor is talalkoztam ellenorrel, egyszer pl a 10.00-s balatonfuredin. Ebben semmi kulonos nincs, ugymond normalis idopont, a kovetkezokhoz kepest.
Keszthelyen egyszer este fel 10-kor szallt fel egy ellenor, raadasul egy olyan megalloban, ahol annak a jaratnak eppen 5 nappal elotte szunt meg a megallasa. Ilyesmit mashol is tapasztaltam, ha az ellenor ott all a megalloban, a soforok onkentelenul megallnak, meg akkor is, ha nem kellene.
Borsod Volanos ellenorrel talalkoztam 1997 december 25-en Malyiban. Ezeknek meg a Karacsony se szent... :)
A Koros Volan Pecs-Bekescsaba jaratan is jott egyszer ellenor, Koros Volanos szinekben, Pecs es Mohacs kozott. Azaz pont a letezo legmesszebb Bekes megyetol. Egy utast fogott, lehet, hogy megerte egesz nap utaznia miatta...
Eddig minden ellenor mozgasban levo buszt ellenorzott. Allo helyzetben meg nem talalkzotam veluk. Jottek egy-ket megallot, majd leszalltak.
Egyszoval ritkan, de barmikor elofordulhatnak...
igazi ellenőr volt?
Én 97 szept. óta járok a Bp-Ve vonalon, de ellenőrt még nem láttam...
Lehet, hogy Kocs-Ma után hazafele ment az ellenőr???:))))
Állt a busz amíg végignézte, vagy jött pár megállót??
S tényleg: mennyien voltak a buszon? eddig 2x jöttem vele, de mindig "tele" (50%-75%ig) vÓt!
Logikus. Én is ezt csinálnám. De azért meglepődtem, amikor 1999. december 24-én reggel 8-kor ellenőrök szálltak fel a Diósjenő-Vác között közlekedő buszra. 24-én reggel nem számítottam valahogy rájuk. Volt jegyem:-)) Most meg bérletem van:-)
Ugyanez van MIskolcon is. A busz tömve elindul az kocsiállásról, meg kerüli a forgalmi épületet, és a peron túloldalán intik is le az ellenőrök egz kis rovancsolásra.
Az ALMEX nem eppen a legjobb megoldas, de tudtommal azert nem ruhaznak be komolyabban jegykiadogepbe, mert a BKSZ letrehozasat varjak. ALMEX-bol meg van boven. Ezt csak gondolom.
Jól érzem, hogy a Volánbusznak nagyon jól megfelel az ALMEX jegyes rendszer? Az új buszok sem gépi jegykiadással jönnek ki az elővárosi forgalomba - legalábbis Vácon minden új busz ALMEX rendszert kap.
Ma reggel hallottam regionális hiradóban:
a Kisalföld volán februárban munkásjáratot hosszabbít Lázi-Sikátor felé, valamint a menetrendváltástól (május) több busz lesz az Ajka-Pápa-Győr vonalon..
Sajnos az uzemidot nem tervezik novelni, az elso es utolso jaratok valtozatlanok maradnanak, legalabbis az egyik, altalam latott tervezet szerint.
Illesf:
Sajnos muszaki adataim nincsenek, annyit tudok, hogy sok Volan nem igazan elegedett a 400-as csalad buszaival, es az E94-eseknek is vannak gyermebetegsegeik. Egyiknek pl a probautjan kiesett az ajtaja. Ennek ellenere nekem is az E94 tetszik a legjobban. Talan van valaki muszakos kollega, aki tud pontosabb valaszt adni.
Lattam most egy Volanbuszos csuklos Classicot, a multkor egy csomo csuklos Raba valamit a Bp-Vac vonalon. Most akkor mikbol akar beszerezni a volan? Van 3 aktualis csuklos:
E94R
Raba valami
Classic?
Kulsore nekem az E94R tetszik a legjobban, a Raba kicsit idetlen ezzel a dolt kasznival. Hja, es lattam Csepel markaju Zala volanos buszt is, ami raadasul zold volt. Kicsit orulok annak, hogy egy csomo regi magyar marka feleledt. Telleg, a Csepel es a Raba mennyire magyar tulajdon?
Orommel jelenthetem, hogy nagy a mozgolodas a Budapest-Veszprem vonalon, valoszinuleg lesz egy-ket uj jarat, akar majustol. Mult heten volt nyolcvolanos talalkozo Tapolcan, es szinte minden tarsasag boviteni akar. Egyelore semmi sem eldontott.
"Ha nehany mellekvonal megszunteteseert cserebe szinvonalasabb vasutat kapnank a fovonalakon, akkor en nem sajnalnam a mellekvonalakat. Sokon olyan kicsi a forgalom, hogy 1-2 busszal potolhato lenne, es akkor meg tobb eljutast is biztosithatnba a Volan, mint jelenleg a vasut."
Szerintem mindenképp meg kellene nézni, hogy miért van ilyen kicsi forgalom. Pl. ha kihalt a környék és senki sem lakik arra és valóban jobb színvonalat lehetne hozni busszal, akkor telán. De ha 20km/h-s a vonal és sz** a menetrend, akkor meggondolandó. Ha vasút egy reális alternatíva az eljutásra, akkor nem szabadna szétverni. (gondolj egy szép nagy havazásra vagy egy energiaválságra... nem gyakran fordul elő, de a mai modern dolgoknak épp az a hátránya, hogy normál körülmények nagyon jók, de sokkal érzékenyebbek...)
Par napig keptelen voltam letolteni ezt a topicot, ugyhogy most valaszolnek a felmerult dolgokra.
Bagojj!
Nagyon erdekes kerdes, hogy mi nehezebb: uj vonat, vagy uj buszjaratot beinditani. Mindkettoben megvan a nehezseg. Vasuton tobb utas kell elvileg egy uj jarathoz, de szukseg eseten a regieket hozza lehet igazitani az atrendezodott kereslethez. Tavolsagi viszonylatban ezt nagyon nehez autobuszok eseten megjatszani, tekintve, hogy sok-sok tarsasagrol van szo. Megyen belul szabadon atrendezheto a kinalat, de nem szokas ide-ode tologatni egy-egy buszjaratot, meg ugy sem, hogy a kapacitasan szinte alig lehet valtoztatni. Egy vonat eseteben ez is konnyebb.
Vasuton a rendszerbe illesztes azert nehez, mert figyelni kell a palya, a szerelveny, a csatlakozasok es egyebek adta korlatokra. Vasuton a csatlakozasok is elvileg fontosabbak, mert a ritkabb kozlekedes ezt megkivanja, de mint tudjuk a valosag erosen mas, mint az idealis menetrend.
Egy uj vonat beinditasa nem jar alternativ koltseggel, legalabbis nem akkoraval, mint egy tavolsagi buszjarate, aminek beinditasa mas teruleten egyertelmuen utasvesztest is jelent, hiszen a viszonossag elve alapjan valamilyen engedmenyt kell tenni a partnervallalatok fele. Ezert kockazatos az uj jarat beinditasa, mert ha nem valik be, es a megszuntetik, attol meg a cserebe a megyebe engedett jarat meg kozlekedni fog. Ez egy eleg eros fekezoero a piacon.
Vasuton egy jaratterv hamarabb valosagga valhat, mint kozuton, hiszen nem kell partnervallalatokkal egyeztetni, ha jut ra szerelveny es szemelyzet, szinte indulhat is. Uj buszjaratok eseteben hosszu evekig elhuzodhat egy jarat engedelyezese.
Ez csak nehany kulonbseg, van meg, de lenyeg az, hogy egy-egy uj vonat beallitasa nem akkora gond, mint egy uj tavolsagi busze, felteve, hogy megvannak a targyi feltetelek.
illesf!
Megneztem Diosjenot, es jogosnak talalom az igenyedet a kozvetlen buszra. Tekintve, hogy uj utasokat lehetne vele szerezni, szerintem partner lenne benne a Volan. Foleg azert, mert forgalomszervezesi szempontbol kedvezo telepules, a mertekado irannyal szemben is lenne forgalom, es ez nagyban javitana a fordak kihasznaltsagan. Erdemes nyaggatni a polgarmestert, hogy tegyen lepeseket ez ugyben, bar ugy tudom, hogy most Ti feletek elsosorban a vasutat akarjak ujraepittetni Szlovakiaba.
Jol latod, a legaprobb modositashoz is miniszteriumi engedely kell. Neha utolag jon ez meg, mert hirtelen keletkezik akkora igeny, amire uj jaratot kell beinditani, de ez menni szokott. Egyedul zsufoltsag-enyhites eseten nem kell miniszteriumi engedely (masodreszjaratok).
Az E94 valoban nem evszam, tudtommal 96-os a modell, de ez nem biztos. Megnyerte a helykozi autobusz-tendert az a jargany, de azert akadnak hibai. Az idosebbeknek pl. nem er le a laba az ulesrol.
Divi!
Amikor turazni megyek, en is szivesebben utazom vonattal, nagy cuccal, nagy tarsasaggal egyertelmuen jobb. De ez sajnos nem eleg jelentekeny szempont egy-egy vasutvonal eletben tartasara. Ha nehany mellekvonal megszunteteseert cserebe szinvonalasabb vasutat kapnank a fovonalakon, akkor en nem sajnalnam a mellekvonalakat. Sokon olyan kicsi a forgalom, hogy 1-2 busszal potolhato lenne, es akkor meg tobb eljutast is biztosithatnba a Volan, mint jelenleg a vasut.
de miért kell dugig tömött vonatot megszüntetni???
amúgy a buszt nem a turistáknak találták ki: mondjuk 3-4 ember, jól megtermett hátizsákkal, plusz egy kutya... ha nagynehezen fel is tuszkoljuk magunkat, akkor is az utasok a sofőrrel együtt nagyon kinéznek minket (néha ez anyázásig fajul...)
ezért pl ha Kemencére mentünk sátorozni, akkor is inkább Diósjenőre mentünk vonattal, és onnan átgyalogoltunk kb 18 km-t Kemencére, hogy kikerüljük a buszozást...
szóval nem örülök annak ha megszünik pár ezer km mellékvonal, és busz lesz helyette...
Hetvegi vonat: szerintem azert szunt meg, mert nem akartak minden nap jaro vonatot megszuntetni (tipp)
Az azert bosszant, hogy Josvaforol minden nap van kozvetlen budapesti jarat, Diosjenorol (60 km) pedig mostmar nem lehet tomegkozlekedve kozvetlenul eljutni Budapestre.
Ezek szerint meg egy sima menetrendi modositashoz is majdnem engedely kell? (pl. tobb/kevesebb megallas a vonalon)
Carpy: megtiszteltetes nekunk, hogy tenyleg mindenre valaszolsz:)
Azt azért ne felejtsük el, hogy óriási különbségek vannak egy új vonat és egy új buszjárat beállítása között. Gondolok itt a pálya adta kötöttségekre, a szerelvények adta kötöttségekre, valamint arra, hogy mekkora utasigénynél lehet/szabad/érdemes ezt megtenni. Nagyságrendi különbségek ezek.
"megteheti-e egy buszsofőr, hogy ilyen esetekben (tehát nincs közbenső megálló, dugó van, stb.), akkor kerül egy másik, esetleg jobb útirányon át?"
Megteheti, neki a magallokat kell erintenie a legjobb tudasa szerint, es lehetoleg pontosan. Ha egy ilyen kerulo nagy kilometer-tobbletet jelent, akkor a sofornek kell merlegelnie, hogy vallalkozik-e ra. (ezzel egy esetleges lecseszest kockaztat meg - egyes Volanoknal nagyon szigoruan veszik a km-elszamolast)
Minden menetrendi modositashoz engedely kell, ami az adott jaratra vonatkozo koncesszio modositasanak felel meg. Ha egyetlen megalloval tobb helyen all meg, akkor is, jaratok osszekapcsolasahoz is. Mindenhez.
En sem ertettem, hogy miert szunt meg a hetvegi vonat, es azt sem ertettem, hogy munkanao miert nem jart valami hasonlo. A Volan ugy vettem eszre, hogy a MAV-val ellentetben az utasok altal erkezett menetrendi kerelmeket nem laikusok beleugatasanak veszi, hanem megvizsgalja. A MAv azt hiszi, hogy tisztaban van az utasforgalmi volumenekkel es igenyekkel, es hogy nincs szuksege "segitsegre", a Volanok tobbsege szivesen veszi a javaslatokat. Mindenkeppen erdemes bombazni tehat a Volant, fontos a megfelelo stilus, es nem art, ha valamilyen intezmeny (pl polgm. hiv) mogotte all a kezdemenyezesnek.
"Végülis azért van ez a topic, hogy ilyen kérdéseket feltegyek, nem? :))"
De, pontosan ezert van! Orulok, ha tudok valaszolni, es megtiszteletetesnek erzem, hogy ha kerdeztek.
Bocs, a gyökér neccképp nem bírta rendesen elküldeni ezt a levelet. (Mi lett volna itt explorerrel:))) Sebaj, ismétlés a tudás anyja:)) Bocs a bénázásért meg a floodért.