Nagy nincs ugyan, de azért nagyobb van, mint mondjuk öt évvel ezelőtt. Mostanában pl rendszeres a kavicspakolászás, körülbelül két hónapja ki is mentem lefényképezni az aktivitást. (5201-es hsz.) Azóta nem nagyon rozsdásodott be a sín. A betakarítási időszakban pedig gabonás kocsikat lehet látni ott rendszeresen.
---
Szeged város ha rövid távon nem is, de középtávon a Tisza pályaudvar megszüntetésével számol. A város neten fent lévő építési szabályzatának tervlapjain például már nem húzódik a vasútvonalak mellé kötelezően kijelölendő védőzóna, pusztán a Nagyállomás védőzónája terjed ki a Tisza pályaudvar területére. (A medencés kikötő iparvágányánál viszont meghagyták a védőzónát, hovatovább! Már a Déli vasúti híd is helye is ki van jelölve.) Ugyanígy építési korlátozás van a Tisza pályaudvar területén a Tisza folyó miatt is.
2008-ban a Tisza pályaudvar területének beépítésére a város szabályozási tervet készíttetett, amelyből látható, hogy a vasútnak nyoma sem marad a területen:
A város arra vár, hogy a Tisza pályaudvar területének átalakításához kedvező körülmények adódjanak. (Teherforgalom kivonása, egy déli és egy északi feltáró út építése, gazdasági fellendülés, hogy gyüjjenek a befektetők.) Ha ez megvan, akkor pillanatok alatt megegyeznek a kormánnyal, hogy az vonja ki a MÁV-ot a területről, mert kezdődik a tömbrehabilitáció.
Hát, úgy tudom, nagy forgalom nincs. Amik megdobják mostanában, az az M43 építési forgalma. Sajnos a szegedi ipar lényegében megszűnt, így az nem is generál jelentős teherforgalmat. Ami van, az jórészt a 135-ről itt forduló vonatok, gondolom. De majd a szakértők helyesbítenek. Az viszont biztos, hogy 30-35 évvel ezelőtt ez nem így volt. Záhonyi irány, ferencvárosi gyorsteher, házgyári kiszolgáló (Dorozsmáig) stb. És jellemzően 40 vagon körüli szerelvények. A villamosítás előtt az M62-t gyakran Dorozsmáig egy Truman segítette a lendület megszerzésében hátulról. Voltak olyan vonatok, amiket megállítani sem volt ildomos. Legalábbis az elmondások alapján. A 90-es évek elejéig még horgosi átmenetben is volt teher, azért is lett megerősítve (átépítve) az a vonal, nem a Jz Sinabuszai miatt. Ja, és még a Puskin is egy időben arra járt Moszkva-Belgrád viszonylatban. :)
A Tisza pályaudvart a hajóforgalom miatt építették oda. A Víz (1897) előtt még nem választotta el töltés a folyótól. Erre utal a neve is.
Ha már ennyire belementünk, akkor részletezem. A szegedi állomás több nagy részre oszlott a teljes kiépülése után. A város első vasútállomása a Rendező területén volt, aztán ezt lebontották és a személyforgalmat áthelyezték a mai helyére. Ezt követően épült ki az egymáshoz kapcsolódó szolgálati helyek hálózata:
1. Szeged
2. Rendező pályaudvar. A helyből induló vagy más ok miatt rendezést igénylő tehervonatok összeállítása itt történt.
3. Tranzit-pályaudvar. Ma már nem létezik, a Szabadkai út és a Hattyasi út között volt. A rendezést nem igénylő tehervonatok kezelésére szolgált. Később itt fordultak a tehervonatok Szeged-Rókus felé.
4. Tisza pályaudvar. A helyben feladott vagy Szegedre érkező áru kezelése történt itt. Később a Rendezővel összekötő vágányhoz futott be a kisvasút is, attól kezdve azt a sarkát a pályaudvarnak Szeged-Átrakónak nevezték.
Szeged-Rókust most inkább nem taglalnám, mert az másik vasúttársaságé volt, külön fűtőházzal és nagyon kiterjedt iparvágány-hálózattal.
En a guglimaps terkepes nezete alapjan inkabb amolyan iparvagany tomegnek kepzeltem egy vagy tobb uzem kiszolgalasara!
jelenleg szeged milyen teherforgalmat bonyolit? Altalaban sok maganvasuti mozdonyt latok. Vasarnapi hazajovetelemkor is volt 3 Train hungary-s gep. Gondolom tranzit forgalom nem jelentos de ennek ellenere elenknek tunik a dolog!
A Tiszapályaudvar igen komoly teherforgalmat bonyolított le fénykorában. Volt ott átrakó is, mivel ott jött be a pusztamérgesi/ásotthalmi keskeny nyomközű is, egy időben pedig ott volt a végállomása is (amikor a Rosevelt tértől visszavágták). Szóval szerü... :)
kozvetlenul a pu elott van egy leagazas jobbra. Villamositott vonal az hova vezet?
Szeged-Tisza pályaudvarra vezet a vágány. Az oda vezető vágányból csak az első száz méter van villamosítva a rendezői tolatási mozgások miatt.
szeged allomas miert van olyan magasan?
Ez a már nem létező vasúti híd öröksége. Ha az állomást a város szintén helyezik el, túl meredek emelkedőn kellett volna felkapaszkodni a vonatoknak. Ezért a híd magasságába építették az állomást. Mivel Szeged mélyebben helyezkedik el, mint a környéke, a vasút építésekor nem "vitték le" a pályát a város utcáira, hanem egy fokozatosan magasodó töltésre építették, amely a Szabadkai útnál kezdődik és a (volt) hídon túl körülbelül Szőregig tart. Ezért van magasan az állomás, bár a lejtés sehol sem haladja meg a 2,5 ezreléket. Csak a már említett Tisza pályaudvar lejárójában, az viszont nem a fővonal része.
Egyébként volt infóm a vonatról, igazából az volt az egyetlen kérdés, hogy mikor mennek ki ténylegesen is tolatni... Volt már rá alkalom, hogy 2 egymást követő nap is lemondták a menetet, ráadásul teljesen bizonytalan, hogy délelőtt vagy délután mennek. Egy szép napos délutáni napon szívesen elmennék még egyszer érte. :))