Az igaz. Viszont backupnak ott volt az emelkedő fokozat, bármi gáz lett volna, egy kapcsoló átkattint, holdkomp alja ledob, s menekülés vissza körpályára.
Starshipnél ilyen nem lesz, nincsen backup, csak az N+1 hajtómű. Se ejtőernyő, se semmi (méretéből adódóan nem is lehetséges).
Alapvetően nincs ezzel gond, sokezernyi utasszállítónak pont ezért van 1-nél több motorja, csak épp abban az iparágban már sok évtizedes tapasztalat van benne.
Spx-nél még tengernyi meló, fejlesztés, próbák, kísérletek, eljárások kidolgozása, amíg sikerül meggyőzni mindenkit, hogy ez biztonságos...
Gondolom a klasszik mentőtoronytól az Orion tetején...
Amúgy : Satrn V-nek két uncrewed repülése volt az Apollo 8 előtt. Egy egészen másik világban, amikor szorított az idő, mert a Szovjetekkel versenyeztek.
SLS-nek lesz egy...
Amúgy meg: tuti vannak tervek a Strship abort módjaira, csak még nem tartanak ott, hogy ezzel foglalkozzanak. Meg kérdés, hogy mennyire lehet lenyomni a NASA/FAA torkán a propulzív leszállást eleve. Simán el tudom képzelni, hogy az eddigi próbarepülések részben pont erről (is) szóltak, hogy 3 hajtóművel hogyan tudok akkora redundanciát képezni, hogy akár emberek számára is biztonságos legyen.
Ugyanakkor az SLS úgy néz ki, hogy szükséges az emberes Hold programhoz, mivel a FH nem human-rated, és az F9 kevés a Holdhoz, valamint a Dragon se biztos, hogy elég lenne erre.
A Starship még szintén messze a human ratedtől, bár ha beindulnak a repülések, akkor gyorsan összejöhet elég belőlúk. Bár az abort módokban a Starship nem olyan erős.. Bizonytalan még az ügy. Végül is lehet olyan is, h az űrhajósokat egy bevállt rakéta viszi LEO-ra, ott dokkolnak a Lunar Starshippel, és onnan megy a móka. Visszafele szintén átszállásos megoldás.
Ez a hír úgy január környékén jött elő először... Vagy akkor csupán be lett lengetve, és most lett végleges a döntés ?
Mintha akkortájt lett volna az alkalmatlansága is kijelentve. ;-)
Mindenesetre ez nem fogja olcsóbbá tenni az SLS egy misszióra jutó árát. Ha meg netalántán év végéig a Starship is összeáll valamennyire, akkor fénysebességgel fog elsüvíteni a valóság a 20 milliárdos projekt mellett, és és a sztori meglehetősen védhetetlenné válik.
Lényegét nézve: nem csoda, hogy nem az SLS-sel indítják a küldetést. A FH sokszor(!) olcsóbb megoldás. Bár az tény, hogy lassabban fog odaérni, ha jól emlékszem.
(Falcon Heavy) "... launch could save the agency “over $1.5 billion compared to using a Space Launch System rocket.” ..."
A Falcon Heavy-vel lassabban fog odaérni:
"... An SLS launch would have allowed the spacecraft to fly directly to Jupiter, arriving less than three years after launch. With Falcon Heavy, Europa Clipper will make gravity-assist flybys of Mars and Earth, arriving at Jupiter five and a half years after launch. ..."
Azaz kevesebb, mint három év (SLS indítás) helyett öt és fél év alatt (FH indítás).
Na végül csak sikerült elcsípni, de nem volt egyszerű. Semmi nem látszott belőle távcsővel sem egészen addig, míg átvonult keletre. Akkor egy ISS-nél valamivel halványabb sárga pont lett. Gondolom a napelemtábláira akkor esett úgy a fény, hogy láthatóvá vált. Sok szerencsét kívántam neki :)
Itt inkább arra gondoltam, hogy egy szojuz/progressz + 20 tonna és lenne-e a a hajókban annyi deltaV képesség, hogy meg tudják csinálni ( meg utána még vissza is jönni)
A Mir esetén volt azt hiszem az üzemszerű, hogy progresszel emelték a pályát, persze az gondolom kisebb deltaV igényű, mint egy ilyen manőver.
Szóval egy Progressz rá tudna dokkolni, és tudna rajta pályát módosítani, csak épp valószínúleg nincs kéznél indítható Progressz vagy Szojuz, és hozzá vaéó indításra kész rakéta.
Gondolom rá tudna dokkolni, csak nem biztos hogy most azonnal elő tudnak húzni egyet a zsebükből...
A Nauka főhajtóműve amúgy az ISS pályaemelésekbe is besegítene, tehát nem lenne rossz életre kelteni... vagy csak a kisnyomású hajtóműveket szánták erre a célra?
Valami háromszor kellene pályát emelniük az ISS-ig. A tartalák meghajtó rendszerrel, mellyel szintén voltak azért problémák tegnap, egyet végül sikeresen végrehajtottak.
Ma talán képesek lesznek a következőre, már a fő meghajtórendszert is bevonva, ha minden jól megy.