Keresés

Részletes keresés

atherton_ Creative Commons License 2021.09.19 0 0 50868
atherton_ Creative Commons License 2021.09.19 0 0 50867

https://youtu.be/EjiFEawYn88  - ezt csak most láttam és eszembe jutott a korábbi hsz.-od.

 

(persze azóta se voltam képes megérteni a relativisztikus tömeg mizériát, amit firtattam akkor.)

Előzmény: jee_c (48510)
12 voltos Creative Commons License 2021.09.19 0 0 50866

itt a teljes: https://youtu.be/dpFKNNl47AM

tegnap véletlenül pont akkor kattintottam rá amikor leért a kapszula :)

szilvatövis Creative Commons License 2021.09.19 0 0 50865

Nem semmi élmény lehetett kinézni a kupolából...

https://www.youtube.com/watch?v=cmkskqeDE7E

Előzmény: martinaxe7 (50864)
martinaxe7 Creative Commons License 2021.09.19 0 0 50864
jee_c Creative Commons License 2021.09.17 0 0 50863

Ginny (Ingenuity) helikopter újabb izgalmas kalandok elé néz. Nagyobb RPM-re van szükség, mert a marsi évszak váltással a marsi légkör sűrűsége/nyomása csökken a Jezero kárteben.

Részletes leírás:

https://mars.nasa.gov/technology/helicopter/status/334/flying-on-mars-is-getting-harder-and-harder/

 

ezért kell a magasabb fordulatszám:

"In the coming months we may see densities as low as 0.012 kg/m3 (1.0% of Earth’s density) during the afternoon hours that are preferable for flight.

The difference may seem small, but it has a significant impact on Ingenuity’s ability to fly. At our lower design limit for atmospheric density (0.0145 kg/m3), we know that Ingenuity has a thrust margin of at least 30%. Thrust margin refers to the excess thrust that Ingenuity can produce above and beyond what is required to hover. That additional thrust is needed on takeoffs and climbs, during maneuvers, and also when tracking terrain with varying height. But if the atmospheric density were to drop to 0.012 kg/m3 in the coming months, our helicopter’s thrust margin could drop to as low as 8%, which means that Ingenuity would be operating close to aerodynamic stall (a condition where further increases in the blade’s angle of attack does not produce more lift, only more drag)."

 

és ez lesz a megoldás:

"We will begin by performing a high-speed spin of the rotor without leaving the ground, reaching a peak rotor speed of 2,800 rpm (more than a 10% increase relative to our prior Mars experience of 2,537 rpm). If all goes well, we will follow this with a short test flight at a slightly lower rotor speed of 2,700 rpm."

 

 

jee_c Creative Commons License 2021.09.17 0 0 50862

Tök mindegy már. A Shuttle a múltté, és elég biztosan mondhatjuk, hogy nem lesz felélesztve soha.

A Dreamchaser és társai az más tészta, olyan lesz, nem is túl soká.

Előzmény: Warlimont (50861)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.17 0 0 50861

Egyebkent valamikor olvastam korabban egy kommentet egy allitolag ex.Boeinges mernöktöl, aki azt fejtegette, hogy a Shuttleval elerhetö maximalis magassag, mint rekord nem ertelmezhetö kategoria, mert az egyes orbiterek között föleg sulyban olyan jelentös kulönbsegek voltak, amitöl mindegyiknel kulön-kulön lehetne csak ertelmezni a sajat maximalis magassagrekordjat.

Előzmény: jee_c (50859)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.17 0 0 50860

Es ha meg az Apollo utakat is hozzaadjuk az összehasonlitashoz..... :)

Előzmény: jee_c (50859)
jee_c Creative Commons License 2021.09.17 0 0 50859

Valóban, "csak" saját, Dragon rekord.

A Shuttle STS-31 küldetése, amivel felvitték a Hubble-t, 613 km - 615 km magasan keringett.

https://en.wikipedia.org/wiki/STS-31

 

A szervíz küldetések közül csak az egyik ment 609 km-es magasságig, a többi 600 alatt maradt - nyoilván a Hubble pályájához igazodva.

Előzmény: Warlimont (50858)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50858

Maximum saját rekord.....!  A Shuttle volt 620km-es magasságú pályán, a Hubble pályára helyezéskor

Előzmény: divaoni01 (50850)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50857

Sőt várjunk, nem is kell Progresszel trükközni..... Még az ősidőkben volt egy Szojuz 6-7-8 küldetés, három egyforma, közös repülésen!

Előzmény: Warlimont (50856)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50856

Ennyi erővel akkor a Szojuzt és a Progresszt is egynek vesszük, és igy simán volt már 3 egyszerre.

Előzmény: ShaReRe (50853)
jee_c Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50855

Szojuzra tippelék.
Abból alapból kettő szokott lenni bedokkolva az ISS-en (vagy csak egy és esetlegesen még egy cargo?).

 

Mindenképp rekord van, mert 14 ember van egyszerre az űrben. Ilyen még nem volt (vagy csak titkolták :D ). Mondjuk rvid időre volt már 16 is (SpaceShipTwo útja alatt), illetve 14 (NS útja alatt), de ezek csak szuborbitális ugrásokon voltak.

 

Most az ISS-en van 4-en (a Dragonnal) + 3-an a Szojuzzal, valamint három kínai taikonauta a saját űrállomásukon, és most plusz négyen az Inspiration 4-en.

 

ISS legénység most:

Pyotr Dubrov
Shane Kimbrough
Megan McArthur
Thomas Pesquet
Akihiko Hoshide
Oleg Novitskiy
Mark Vande Hei

 

Inspiration 4:

A kínaiakat nem tudom. :)

Előzmény: ShaReRe (50853)
szilvatövis Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50854

Meg sem kellett állniuk útközben tankolni? :-)

Előzmény: divaoni01 (50850)
ShaReRe Creative Commons License 2021.09.16 0 1 50853

Első alkalom, hogy egy időben három Dragon is pályán van. Nemtom volt-e bármelyik másik űreszközből ilyen stunt? Igaz, az egyik cargo.

Előzmény: jee_c (50848)
mpx Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50852

Annyira azért nem kísérleti nyulak...

Még mélyen a Van Allen öv alatt húzódik ez a pálya is, jelentősebb sugárzásnövekedés úgy 1000 km fölött lenne.

Előzmény: divaoni01 (50850)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50851

Na, ok.

 

Bocs, ezt csak később olvastam el.:)

Előzmény: jee_c (50848)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50850

Na, szegény civilek mentek, kisérleti nyúlaknak.:)

 

Amúgy abbban a bizonyos netflixes doksiban volt, hogy eleinte még csak meditáltak azon, vajon mehetnének-e feljebb az ISS féle 420 km-nél. Valami műszaki SpaceX-es mondta lehetséges csak esetleg nem feltétlenül kellene rögtön a határokat feszegetni rögtön az első ilyen küdetésnél... Aztán ezek szerint csak összejött ez a rekord is. 

Előzmény: jee_c (50849)
jee_c Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50849

Ja mág annyi, hogy a magasabban keringés egyben egy extra kísérlethez is lehetőséget ad: vizsgálják a nagyobb magasságban a sugárterhelés növekedését, és annak a hatásait. Ezek az adatok jól jönnek majd a Hold és Mars küldetésekhez.

Előzmény: jee_c (50848)
jee_c Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50848

Éjjel nem tudtam fent maradni, de reggel megnéztem az indítást.

 

Nézd meg a Netflxes sorozatot (Countdown), ott pont van egy felvétel az egyik első gyűlésről (első részben), ahol megbeszélik, hogy milyen magasságban keringjen a Dragon az Inspiration-4 küldetésen. Jared vetette fel, hogy jó lenne, ha magasabban lenne a pályájuk, amire a SpaceX-es szaki azt válaszolta, hogy megvizsgálják a lehetpőséget. Úgy látszik, hogy nem találtak benne hibát.

Előzmény: atherton_ (50847)
atherton_ Creative Commons License 2021.09.16 0 0 50847

bekukkantottam az éjjel, de senki nem inspirálódott itt. az utolsó emlékem hogy spacejunkie live-on a srácok csodálkoztak milyen szokatlanok a magassági számok, aztán bealudtam. most olvasom hogy 580km-en vannak, hát ezért. vajon az űrszemét vagy látvány miatt? egyébként nagyon PR kompatibilis felvételek voltak, mind az bealkonyodó indítóálláson, mind a fellövéskor. remélem senki nem lesz nagyon űrbeteg és a landolás is jól megy. én úgy csináltam volna hogy 2+1naposra, (2nap után rákérdeztem volna hogy akarnak e maradni tovább vagy vagy elég volt a móka). bezos/bransonék meg mehetnek a sunyiba a vásári ringlispinjeikkel alig 100km-en.. :DD

jee_c Creative Commons License 2021.09.15 0 0 50846

A cikk teljesen jó, kicsit félrevezető a cím talán.

Előzmény: jee_c (50845)
jee_c Creative Commons License 2021.09.15 0 0 50845

Nem teljesen jó a fordítás (vagy csak a cím).

Itt az eredeti:

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-selects-five-us-companies-to-mature-artemis-lander-concepts

Előzmény: divaoni01 (50844)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 50844
Warlimont Creative Commons License 2021.09.14 0 0 50843

Kösz! :)

Előzmény: Aws (50842)
Aws Creative Commons License 2021.09.14 0 0 50842

Üdv újra itt!

Előzmény: Warlimont (50828)
Aws Creative Commons License 2021.09.14 0 0 50841
Előzmény: Platon (50832)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.14 0 0 50840

Szerintem tökmindegy, hogy katonai vagy polgári az általam(a csillagászati zavarkeltése miatt) is sokat szapult rendszer, a lényeg hogy betegre keresse magát vele az üzemeltetője. Jórészt ebből fogják tudni finanszírozni az egyéb projekteket. 

Előzmény: Warlimont (50839)
Warlimont Creative Commons License 2021.09.14 0 0 50839

"Fel lehet használni katonai célokra, csak ahhoz nem kell tízezernyi műhold."

.

.

Szerintem a mennyiségnek kifejezett katonai haszna van, sőt pont ez a tényleg zseniális az egészben....! Azt látjuk, hogy Kina sajnos tud lelőni műholdat, háború esetén pl a kb 30 darab GPS műholdra feltehetően már van bekészitve 30 vagy akár 2x30 kinai elfogórakéta, ezek átlátható számok, bekészithető mennyiségek.

.

De ha a Starlink több tizezernyi műholdját kellene megsemmisiteni, az ilyen Földről rakétázunk hagyományos módszerrel megoldhatatlan, tehát a Starlink sebezhetetlen. Most akkor kiderül, hogy lézerrel kommunikálnak egymással, igy lehallgathatatlan és zavarhatatlan is.

Feltehetően nem kell több tizezernyi műhold a feladathoz, szerintem a rendszer sokkal kevesebbel is működne, tehát (ismét csak szerintem) a Starlink nagyon sok műhold elvesztését elviselné, igy még ütésállónak is nevezhetjük. 

.

Egy igy egy tökéletes katonai rendszer.

.

Azok a userek pedig, akik az internettel el nem látott területeken internetet szeretnének kapni, azok pedig az Irakban, Sziriában, Afganisztánban? :)

Előzmény: szilvatövis (50837)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!