Ginny (Ingenuity) helikopter újabb izgalmas kalandok elé néz. Nagyobb RPM-re van szükség, mert a marsi évszak váltással a marsi légkör sűrűsége/nyomása csökken a Jezero kárteben.
"In the coming months we may see densities as low as 0.012 kg/m3 (1.0% of Earths density) during the afternoon hours that are preferable for flight.
The difference may seem small, but it has a significant impact on Ingenuitys ability to fly. At our lower design limit for atmospheric density (0.0145 kg/m3), we know that Ingenuity has a thrust margin of at least 30%. Thrust margin refers to the excess thrust that Ingenuity can produce above and beyond what is required to hover. That additional thrust is needed on takeoffs and climbs, during maneuvers, and also when tracking terrain with varying height. But if the atmospheric density were to drop to 0.012 kg/m3 in the coming months, our helicopters thrust margin could drop to as low as 8%, which means that Ingenuity would be operating close to aerodynamic stall (a condition where further increases in the blades angle of attack does not produce more lift, only more drag)."
és ez lesz a megoldás:
"We will begin by performing a high-speed spin of the rotor without leaving the ground, reaching a peak rotor speed of 2,800 rpm (more than a 10% increase relative to our prior Mars experience of 2,537 rpm). If all goes well, we will follow this with a short test flight at a slightly lower rotor speed of 2,700 rpm."
Egyebkent valamikor olvastam korabban egy kommentet egy allitolag ex.Boeinges mernöktöl, aki azt fejtegette, hogy a Shuttleval elerhetö maximalis magassag, mint rekord nem ertelmezhetö kategoria, mert az egyes orbiterek között föleg sulyban olyan jelentös kulönbsegek voltak, amitöl mindegyiknel kulön-kulön lehetne csak ertelmezni a sajat maximalis magassagrekordjat.
Szojuzra tippelék. Abból alapból kettő szokott lenni bedokkolva az ISS-en (vagy csak egy és esetlegesen még egy cargo?).
Mindenképp rekord van, mert 14 ember van egyszerre az űrben. Ilyen még nem volt (vagy csak titkolták :D ). Mondjuk rvid időre volt már 16 is (SpaceShipTwo útja alatt), illetve 14 (NS útja alatt), de ezek csak szuborbitális ugrásokon voltak.
Most az ISS-en van 4-en (a Dragonnal) + 3-an a Szojuzzal, valamint három kínai taikonauta a saját űrállomásukon, és most plusz négyen az Inspiration 4-en.
Amúgy abbban a bizonyos netflixes doksiban volt, hogy eleinte még csak meditáltak azon, vajon mehetnének-e feljebb az ISS féle 420 km-nél. Valami műszaki SpaceX-es mondta lehetséges csak esetleg nem feltétlenül kellene rögtön a határokat feszegetni rögtön az első ilyen küdetésnél... Aztán ezek szerint csak összejött ez a rekord is.
Ja mág annyi, hogy a magasabban keringés egyben egy extra kísérlethez is lehetőséget ad: vizsgálják a nagyobb magasságban a sugárterhelés növekedését, és annak a hatásait. Ezek az adatok jól jönnek majd a Hold és Mars küldetésekhez.
Éjjel nem tudtam fent maradni, de reggel megnéztem az indítást.
Nézd meg a Netflxes sorozatot (Countdown), ott pont van egy felvétel az egyik első gyűlésről (első részben), ahol megbeszélik, hogy milyen magasságban keringjen a Dragon az Inspiration-4 küldetésen. Jared vetette fel, hogy jó lenne, ha magasabban lenne a pályájuk, amire a SpaceX-es szaki azt válaszolta, hogy megvizsgálják a lehetpőséget. Úgy látszik, hogy nem találtak benne hibát.
bekukkantottam az éjjel, de senki nem inspirálódott itt. az utolsó emlékem hogy spacejunkie live-on a srácok csodálkoztak milyen szokatlanok a magassági számok, aztán bealudtam. most olvasom hogy 580km-en vannak, hát ezért. vajon az űrszemét vagy látvány miatt? egyébként nagyon PR kompatibilis felvételek voltak, mind az bealkonyodó indítóálláson, mind a fellövéskor. remélem senki nem lesz nagyon űrbeteg és a landolás is jól megy. én úgy csináltam volna hogy 2+1naposra, (2nap után rákérdeztem volna hogy akarnak e maradni tovább vagy vagy elég volt a móka). bezos/bransonék meg mehetnek a sunyiba a vásári ringlispinjeikkel alig 100km-en.. :DD
Szerintem tökmindegy, hogy katonai vagy polgári az általam(a csillagászati zavarkeltése miatt) is sokat szapult rendszer, a lényeg hogy betegre keresse magát vele az üzemeltetője. Jórészt ebből fogják tudni finanszírozni az egyéb projekteket.
"Fel lehet használni katonai célokra, csak ahhoz nem kell tízezernyi műhold."
.
.
Szerintem a mennyiségnek kifejezett katonai haszna van, sőt pont ez a tényleg zseniális az egészben....! Azt látjuk, hogy Kina sajnos tud lelőni műholdat, háború esetén pl a kb 30 darab GPS műholdra feltehetően már van bekészitve 30 vagy akár 2x30 kinai elfogórakéta, ezek átlátható számok, bekészithető mennyiségek.
.
De ha a Starlink több tizezernyi műholdját kellene megsemmisiteni, az ilyen Földről rakétázunk hagyományos módszerrel megoldhatatlan, tehát a Starlink sebezhetetlen. Most akkor kiderül, hogy lézerrel kommunikálnak egymással, igy lehallgathatatlan és zavarhatatlan is.
Feltehetően nem kell több tizezernyi műhold a feladathoz, szerintem a rendszer sokkal kevesebbel is működne, tehát (ismét csak szerintem) a Starlink nagyon sok műhold elvesztését elviselné, igy még ütésállónak is nevezhetjük.
.
Egy igy egy tökéletes katonai rendszer.
.
Azok a userek pedig, akik az internettel el nem látott területeken internetet szeretnének kapni, azok pedig az Irakban, Sziriában, Afganisztánban? :)