Hidd el, hogy nem kötekedni akarok, de:
-egy fejbiccentéssel felfelé (trolisoknál még ennyi se) látja a kezelő kijelzőjén, hogy mi van kiírva. Ezt az ajtózárásnál előírt tükörnézegetési procedúrához hozzá lehet csapni.
-mivel itt elvi dolgokról beszélünk, elvileg az ajtók közé nem szorulhat senki.
Most erre biztos Neked is lesz egy válaszod, úgyhogy sokáig elvitatkozhatunk még ezen, de szerintem nem véletlenül van pl. külön típusvizsga a BKV-nál a 400-as kocsikra, amelynek a döntő többsége Fok-Gyemes. És ezt is oktatják közben.
Szerinted normális az, hogy a vezetőnek még azt is számon kell tartania, hogy most vajon ezen a buszon az ajtózárás vagy a csöngő vált?
Normális az, hogy ha valaki beszorul az ajtók közé és újra kinyitja, akkor rögtön túlléptet a gép? Nem lenne sokkal egyszerűbb megszoknia azt, hogy következő megálló, akkor megnyomja a gombot és nincs túlautomatizálva?
"Aki vezetni tanul és utána trabantot vesz, az egy ideig elfelejti az indexet kikapcsolni kanyar után mert az oktatós kocsin automatikusan kikapcsolt, a trabanton nem."
:-) Én pont ugyanígy kezdtem. :-) De attól még NEM a Trabi volt a hibás. És az alábbi beírásommal PONT ezt akartam érzékeltetni. Nem a fosgyem a szar, meg a beszédszintetizátor, hanem az arra való odafigyelés...
"Szerinted mi a különbség a CSAK manuálisan állított, és az alkalmanként manuálisan állított között?"
Aki vezetni tanul és utána trabantot vesz, az egy ideig elfelejti az indexet kikapcsolni kanyar után mert az oktatós kocsin automatikusan kikapcsolt, a trabanton nem.
Itt is ugyanez a különbség.
Te még sosem utaztál metrón? Ordít a különbség.
A metrón a beszédszintetizátor egyben indításjelző is, tehát azt nem nagyon lehet kihagyni. A beérkezés előtti bemondás előfordul, hogy elmarad, de ez kiderül amint a vezér indítani akar, hogy a szignál helyett csak az állomás nevét mondja be.
A metróban miért működnek szinte tökéletesen a bemondó rendszerek, akár a régi, akár a fokgyem+hang tipusú? Ha egyszer ott sikerült azt nem lehetne felhasználni a villamosokban is?
Azért ne tévedjünk el: a bemondás és a vizuális utastájékoztatás nem pótolja egymást, inkább kiegészíti! Ha egyszerűen szeretném érzékeltetni, ha nagyotthalló vagy, zaj van, melletted két gyerek rikácsol, walkmant hallgatsz, vagy egyszerűen elbambultál, jó az, ha látod, mi következik. Ha turista, neadjisten külföldi vagy, szintén! Amúgy a rossz mikrofonok és a gyalázatos hangosítás miatt legtöbbször csak annyit hallasz, hogy "tlélekté", "városközpont", stb. Ha van helyismereted, ki tudod találni, mit kellett volna hallanod, de ha nincs, meg vagy lőve. Az egy nagyon hülye dolog, hogy a BKV a rossz minőségű hangszórókat széthajtja a teljesen felesleges, és önmagában is borzasztó Bőrönd Ödönnel - aki kitalálta azt, tuti nem utazik rendszeresen ilyen járművel, mert akkor tudná, hogy ha valami szignált kettőnél többször kell végighallgatnia, akkor az még akkor is idegesítővé válik, ha tökéletes Dolby sztereóban jön a legjobban megkomponált dal! A másik, hogy rossz dinamikával beszélő női hang a műtyúk, amit zajban nem lehet rendesen érteni...
Biztosan nem véletlen, hogy jobb helyeken olyan utastájékoztató berendezésekkel kísérleteznek már, melyek az egész vonalat mutatják, hogy el tudd helyezni, hol vagy, merre mozogsz, és kiegészítő infókat (holnap vágányzár, terelés, forgalmi változás, utcafesztivál) is adnak közben. Ilyet viszont jelenleg egy budapesti vonalra se mernék felrakni - igaz, küldöldön is együtt jár ezekkel az utastéri kamera, ami rögzíti a történéseket. Nálunk ebből tutira személyiségi jogi hülyéskedés lenne, hiába no, a nyugatiak nem értenek a demokrációhoz, őket le lehet videózni... Belgiumban egyébként olyan utastájékoztatót láttam villamoson, ami az állomásjelzések közben reklámokat adott, gondolom így akár üzletté is tehető, a kép alsó részén meg folyamatosan ment a lényegi infó. Mindez egy harminc éves kocsiban elhelyezve.
(Csóválja a fejét)
Az nem volt rögtön gyanús, hogy 4069? És Szépilonán? :-)))
Ezelőtt legalább 10 évig a Barossban volt.
Vagy Te nem kíséred figyelemmel HáBé oldalát? :-)
Idevonatkozó cikk.
DraCola (314) Ahhoz képest elég jól sikerült a kép. :-)
Szerintem ott kezdődik az egész probléma, hogy MINDEN sofőrnek, villamosvezetőnek, stb. KÖTELESSÉGE bemondani a megállókat. Ezek után ha Fok-Gyemes, beszédszintetizátoros vonalra kerül, minden megálló után (a kihagyott után is) eszébe jut, hogy be kell mondani. Ja, de itt kiírja magától. Akkor nyomok egy gombot. Szerintem ez ilyen egyszerű.
Szerinted mi a különbség a CSAK manuálisan állított, és az alkalmanként manuálisan állított között? Szerintem az, hogy az alkalmankénti kényelmesebb, az állandónál meg mégtöbben leszarnák az egészet.
Ez érthető. Pont ez a baj, hogy a vezérnek külön kell gondolnia arra, hogy
- hoppá, most nem álltam meg, léptetni kell
vagy
- most kinyitottam az ajtót az ismerős nénikének, ezért vissza kell léptetnie.
Mindezt megoldaná az automatikus léptetés megszüntetése, mert akkor két megálló közt a vezérnek automatizmus lenne, hogy léptet, akár megállt, akár nem, de a túlléptetés is ki lenne küszöbölve.
Ezen segíthet pl. a beszédszintetizátor, akkor azért könnyebben észreveszi, hogy rosszat mutat. (Más kérdés, hogy azt nem ilyen minőségben és nem ilyen zenével kéne mint ma van.)
Hát ez sajnos nem így van megoldva. A vá-k közti megállókat a csengés váltja át automatikusan, de ezt a vezér is korrigálhatja -- azaz maga válthat. A végállomáshoz érve azonban a vezetőnek kell átállítani a következő célállomást, különben az a helyzet, hogy egész addig a végállomást írja ki (belül is!), amíg azt a sofőr át nem állítja. Így ha később (vagy körforgalamas buszoknál pl. (2)57-es akár előbb) állítja át az úticélt, akkor ha nem korrigál, megint rosszat mutat, és ebben az a legnagyobb baj, hogy aki nem ismerős arrafele, de látja, hogy minden megálló után továbblép, akkor látja, hogy van "rendes" kiírás, és bedől. Sőt, már olyat is láttam, hogy valami tök hülyeséget írt ki a tábla, azt' a vezér "Fogok is én most itt állítgatni!" gondolatok közepette benyomott neki egy végállomást a vonal elején, azt le van tudva a cucc a végéig.
Az a helyzet, hogy tök mindegy, hogy csengőre, vagy ajtóra van kötve az automatikus léptetés, mert a Fok-Gyem saját kezelőjén - a másikoktól teljesen függetlenül - bármikor tud a vezér előre IS, meg vissza IS léptetni. Tehát az is mindegy, hogy kihagy-e 5 megállót, vagy 13-szor nyitja ki az ajtót a megállóban.
4069-et láttam kikandikálni a remizből, de csak az elejét. Hosszan kellett néznem, míg kiderült, hogy ő valójában K, aztán a "fekete" viszonylatjelző és a felszállásjelző eligazított.
"Ez igaz. Az viszont meg már lustaság, ha a végállomást nem váltja át"
Miért, azt külön át kell váltani? Nem úgy van, hogy csak léptet-léptet és az utolsó megálló után a léptetőgomb automatikusan végállomást vált? Mert akkor ha meg lenne oldva a léptetés, a végállomáskijelzés is meg lenne oldva.
Ez igaz. Az viszont meg már lustaság, ha a végállomást nem váltja át, és egész nap ugyanazt írja ki kívül-belül (volt már rá példa nem egyszer). Ez nem csöngő, vagy auto-léptető kérdése, itt már megint a hozzáállással van a baj.
Szerintem meg az a baj, hogy a vezér mondjuk a csöngőre kötött léptetésnél hozzászokik, hogy neki semmit nem kell csinálni, és egyszer kihagy egy megállót vagy egy másik buszt vezet ahol másképp működik. Ha tudná, hogy csak akkor vált, amikor ő léptet, akkor ezt azért minden vezér meg tudná szokni.