Ilyen is van. Kerdes, hogy a fenykep valoban egy Tor-M rakettaalkatreszt abrazol-e ... meg az is, hogy hol es mikor keszült. Ennek ellenere mar foglalkoznak a kerdessel ...
Ukraine is probing whether a passenger jet that crashed in Iran was shot down by a missile fired from a Russian-built air-defence system.
Photos circulating on social media allegedly show a fragment of a rocket, and posts claim the debris was found near the site where Ukrainian International Airlines flight 752 went down, killing all 176 on board.
Megnéztem a videókat, ha erre egyáltalán rálőttek, akkor nagyon "kicsit", az is mellément és pár repesz kaphatta el, de az nagyon szerencsétlenül, mert a hajtóművet szedte szét. A gép a levegőben már potyogtatott égő darabokat, de maga a gép nem lángolt. Az üzemanyag a földön robbant szét.
Irán az elején kijelentette, hogy az usákoknak meg a bő ingnek coki, azok be sem tehetik a lábukat az országba, és azonnal hívták az ukránokat. Szóval ez nem lesz egy gyors vágta...
Katonailag "aktiv" ejszaka volt. Valszeg mindenki figyelt, aki tudott. Egy ilyen "faklyat" valszeg meg a zürböl is eszlelni lehetett ... nem csak a repterröl.
Én úgy tapasztaltam, a topik 22 éves története során, hogy ez nem egy konteós, hanem egy szakmai topik.
A kérdések, amik felmerülnek, jogosak, és érdekes játék rajtuk gondolkodni a fotelból, de amíg vizsgálók nem válaszolnak rájuk, addig úgysem tudjuk meg, mi történt. A nyilvánvaló tényeken kívül: égett és leesett.
A "gyakorlatilag semmi se sérült" -hez képest agy rahedli kábel, meg hidraulikavezeték . Konkrétan pl a szárny egyik főtartóját is átütötte egy repesz...
Nemrég asszem az usákoknál volt egy 737 (talán ?) amelyiknél a törzs is kilyukadt, és egy utas meg is halt. Próbálják persze egyben tartani, de van az a sérülés, amit nem tud semmiféle védőköpeny egyben tartani. Vagy ha tudná, már túl nehéz lenne.
Szóval : bármi lehet. Az meg hogy csinált egy visszafordulást, korántsem biztos, hogy a pilóták akciója volt már.
Nem csoda, hogy senki nem zár ki semmit most. Az viszont árulkodó, hogy az irániak nem adják ki a rögzítőket. Hogy csak az usákoknak nem, vagy senki másnak sem, majd kiderül.
Ezt viszont gyengíti, hogy még a legkacifántosabb konteó se tudja megmagyarázni, miért pont ezen a gépen tették volna.
Szerintem a 136 kanadai kötődésű, de ebből csak 63 kanadai állampolgárságú egyetemista vonalon el lehet konteolilag indulni. (sok kanadai egyetemista, aki Iránban tölti a téli szünetet, ezek része (már?) állampolgár, másik része nem, egyszerre, egy gépen indulnak vissza, olyan sokan, hogy egy Kijevbe tartó gépen 2 ukránon kívül fogadó országbeli állampogár nincs is, stb, lehet még ez tovább görgetni))
Én is csak egy foteltudós vagyok, de azt a videót az egyben lángoló géppel nehezen tudom párosítani a levegőben széteséshez. Plusz ilyenkor alapvetés, hogy a levegőben széteső gép sokkal nagyobb területen szóródik szét. Ettől még lehet, hogy tévedek.
Ha a turbina durran el, arra van egy vedököpeny, amely kibirja. Ugyan mas turbina, de az A380-nal mar trtent ilyen. Gyakorlatilag semmi se serült (a hajtomüven kivül) ...
A pprune-on azt írják, hogy ez a gép bővített legénységgel repült, tehát elvileg lett volna ember a kommunikációra, inkább az tűnik valószínűnek, hogy nem volt rá idejük. A katasztrófák történetében tudtommal nem volt még olyan példa, hogy hajtányrobbanás ekkora kárt okozzon, de kizárni nem lehet, főleg ha a pilóták nem megfelelően reagáltak.
Egyébként még a felvitt bomba lehetőségét sem lehet kizárni, amit magasságérzékelő aktivált. Ezt viszont gyengíti, hogy még a legkacifántosabb konteó se tudja megmagyarázni, miért pont ezen a gépen tették volna.
Nem szeretnék állást foglalni vagy kijelenteni bármit is, viszont nekem azért inkább tűnik annak hogy ezt a gépet külső behatás érte (találatot kapott) ami ugye nem jelenti azt hogy a levegőben szét is kell essen darabokra. Viszont ahhoz bőven elég ha a szárny vagy hajtómű környéke kap találatot hogy "lebillen" irányíthatatlan és kigyullad, nem feltétlen tégla módjára esik el, de nem is képes fent maradni. A többi meg látszik a videón.
A másik lehetőség amire én kisebb esélyt látok hogy a hajtány pukkant el, annak a darabjai okoztak sérüléseket a törzsön, szárnyon, esetleg a vezérsíkon, bár az így elég furcsa lenne, látva anno a Qantas A380-t hogy az milyen jellegű sérüléseket okozott.
Ha a hibára utaló első jel egy nagy csattanás valamelyik hajtómű felől aztán rögtön bejelez a tűzjelző is és érzékelik a lerobbant hajtómű miatti vibrációt valamint aszimmetrikus tolóerőt is, biztos lehetsz benne hogy nem a rádiózás az első gondolata a személyzetnek, hanem a gép vezetése és stabilizálása.
A másik: ha műszaki hiba miatt leállt a transzponder (mert biztos nem a lekapcsolásával múlatta az időt a "hibajel" után a személyzet!), az elektromos rendszer, rádió-berendezés, kábelek sérülése miatt ugyanígy megszűnhetett a rádiózási lehetőségük is.
"A gépen a személyzet és két utas volt ukrán. Az ukrán külügyminisztérium tájékoztatása szerint az utasok közül 63 kanadai állampolgár volt, 82 iráni, 10 svéd, 4 afganisztáni, 3 német, 3 brit. Az áldozatok között 26 volt kiskorú, közülük 13-an tízévesnél fiatalabbak. Justin Trudeau, Kanada miniszterelnöke szerint 136 áldozat köthető az országukhoz. "
Mindennek ellenére ma nemzeti gyásznapot tartanak Ukrajnában.
Az utolsó mondat is érdekes: az ukrán "nyomozók" már megérkeztek Iránba.
Ha arról írnak, hogy az ukránok ott vannak, és másról nem, az közvetve jelentheti-e azt, hogy a jenkiket oda se engedik?
Tegyük fel, hogy ténylegesen visszafordult. Mindezt kevesebb, mint húsz kilométerre a repülőtértől. Az a minimum, hogy ezt az irányítóknak észre kellett volna venniük. Mert a transzponder kikapcsolhatott/meghibásodhatott, de a radarról nem tűnik el a gép, amíg párszáz méternél magasabban van.
Ez esetben az első beszámolókban szerepelnie kellett volna, hogy a légiirányítás látta, hogy a gép visszafordult. Ehhez képest eléggé ilyen másodlagos információk alapján következtetnek arra, hogy valószínűleg visszafordult. Miért hiányzik ez az információ? Az iráni hatóságok el akarják titkolni, hogy a gép visszafordult? Lehet más oka ennek?
Annyira furcsa az egész. Nehéz azt elképzelni, ha bármi hibára utaló jel van, azt nem rádiózzák le rögtön főleg úgy, hogy 3 pilóta van a kabinban. Az is érdekes nekem, hogy egy irányított légtérben elkezdünk úgy irányt változtatni, hogy azt a toronynak legalább nem említjük, ha már engedélyt nem kérünk hozzá. A transzponderről meg nem is beszélve. :(
Na most a napokban lesz egy utam. Azt nem ígérem, hogy nagyon oda fogok figyelni a légzőmaszk felvételére, talán október óta nem változott, de azt megígérem, hogy a vészkijáratokat csekkolni fogom. :-)
Egyébként hátul ülök, ha olyan lesz, mint Debrecenben, akkor onnan már nyugodtan vihetem a motyót is, így is, úgy is a többiek után szállhatok ki... De ígérem, hogy nem viszek gurulós bőröndöt.
Habár fejből én sem nyomom az egyes géptípusok felépítését, de a tetthelyen azért látnám, hogy mögöttem van a vészkijárat, szóval élőben más ez. :-)
Azt sem tudom, mennyire fix a számozás, mert tudtommal a légitársaságnak van mozgástere, hogy adott kaszniba hány sor ülést kér.
Van néhány ember itt a topicban, akitől szívesen elfogadom a tanítást, és te is közöttük vagy. Én csak egy érdeklődő laikus vagyok, aki szeret tanulni a profiktól.
Köszönöm. Sajnos ez tele van olyan szavakkal, amiket nem értek, így nem lettem sokkal okosabb, bár amúgy sem hiszem, hogy meg tudnám ítélni, csak próbálok minél több dolgot megérteni.
A Légikatasztrófák sorozatban volt egy eset, amikor az Afganisztánban felszálló tehergép visszaesett, és hiába volt meg a repülési adatrögzítő, egy ponton megszakadt a felvétel, és nem tudták használni. Végül kiderült, hogy a berendezés a gép hátsó részében volt, és egy elszabadult túlméretes katonai jármű pont nekicsúszott, és megölte a kábelezését vagy mi. Tehát az adatrögzítés megszűnésének ugyanaz volt az oka, mint a zuhanásnak, a rakomány elmozdulása.
Azt próbálom megérteni, hogy amikor lángolva repül a gép, akkor történhet-e olyan égés, egyéb hatás, ami miatt eltűnik a radarról (legalábbis a Flightradarról, mert a passzív radaron lehet, hogy még látszik). Ez volt a kérdés, hogy miért szűnt meg a jel 7925 láb magasan. eléghetett-e egy elektromos vezeték, jelvezeték stb. De a jelek szerint bonyolultabb a dolog, mint amit megértek.