Ez a rovat az Írástörténeti Kutatóintézet baráti körének a szélesebb nyilvánosság felé történő megnyitása kíván lenni. Be akarunk számolni az itt végzett munkáról, meg akarunk vitatni nyitott kérdéseket az előrelépés érdekében.
A székely rovásírás eredetét kutatva ugyanis sok új felismerésre jutottunk a kutatótársakkal, amelyeket érdemes megbeszélni. Azt is tapasztaltuk, hogy nagyon sok segítséget kaphatunk a nyilvánosságtól.
Így jutottunk például egy hun tárgyhoz, amelyiken székely betűs, magyar nyelvű rovásfelirat van. Így kaptuk a most bemutatandó honfoglaláskori keresztet is, amelyiken szintén van egy magyar nyelvű rovásfelirat. Az akadémikus "tudomány" mindezekről még - tudtunkkal - semmit sem tud, vagy nem foglalkozik vele.
Így találtunk egymásra és újabb segítőtársakra is, akik fordításokkal, nyomdai előkészítéssel és millió más módon segítettek nekünk, meg a tudományos kutatásnak. Illik valamit közreadni ezekből az eredményekből és érdemes a nyilvánosságnak ezt a formáját is kihasználni a továbblépés érdekében.
A rovat címében megfogalmazott állítást is megvitathatjuk (a google-ba beütött "Az Éden írása" keresőszövegre megjelenik a tanulmány), de van ezer más írástörténeti tárgyú megbeszélnivalónk is.
A rovatot rovó nyitja, de ezen a fedőnéven több munkatársunk is közreadhatja a véleményét.
Jobban megnézve a kínai eredetit, úgy látom, hogy a középső út csak a fordításokban út. A kínai eredetiben 中行 zhōngxíng (magyaros átírásban csunghszing) van, ami szó szerint középen járást jelent.
Karlgren a 中 jel „observing the middle way, proper, right” jelentésénél Konfuciusz Lun jü (magyarul Beszélgetések és mondások) c. művére hivatkozik. Idézek belőle:
13:21
子曰:「不得中行而與之,必也狂狷乎!狂者進取,狷者有所不為也。」
A mester mondotta: „Ha már nem adatik meg, hogy olyanokat tanítsak, akik a közép útján járnak, legalább olyanokat szeretnék, akik lelkesek és kötelességtudók. A lelkesek előre haladnak és követik a példát, a kötelességtudók meg legalább nem tesznek rosszat.”
20:1
堯曰:「咨!爾舜!天之曆數在爾躬。允執其中。」
Jao mondotta: „Ó, Sun, az Égtől szabályozott rendben most te következel! Hűségesen tartsd meg mindig a középet (csung).”
Az 1007. számú 中 írásjegynek csak közép (middle) és félút (midway) jelentését találtam Karlgren szótárában (264–265. oldal), főút jelentést nem találok benne.
Aki kételkedik abban, hogy a gyimesbükki hímes tojásjó hieroglifáját egyeztetni lehet a székely írás j betűjével, az nézzen rá az ótörök írás j² betűjére Donner tanulmányának az 53. oldalán.
A cikk lényege az, hogy kérdésessé teszi Észak "fent" értelmének jogosságát szociális, hatalmi és faji alapon.
Azért leginkább faji alapon, mert csak egy lépés a gyarmatosítás kényszerének, meg a fejlettségnek az említése után, hogy Észak a fehér felsőbbrendűség miatt van a térképen még ma is felül.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy milyen mértékben tolódik át és éled újjá a rasszizmus, csak most fehér ellenes.
Minden ilyen lebegtetett célozgatás, hogy "talán" a fejlett fehérek világa miatt van Észak felül, olaj a tűzre.
Az ilyen előítéletesség tükröződik a te "olaszod" példáján is. Ezzel ma nagyon is számolni kell.
"Néhány valóban érdekes tény említését követően egy kis rasszistázó felhang után észrevétlenül elkanyarodik PC irányba és elkezd relativizálni."
Én ezt nem így olvastam, de lehet, hogy azért, mert egyszer akaratlanul is megbántottam egy nápolyi olaszt azzal, hogy azt mondtam neki, hogy ott lenn délen. Szemmel láthatóan rosszul esett neki, és ezt meg is mondta.
Apropó kínai írásjegyek. Melyik szótárban van benne a kínai 中 zhōng szónak a Varga Géza által megadott "főút" jelentése (A székely rovásírás eredete, 78. oldal)? Egyetlen online szótárban sem találom.
Valószínűleg úgy lehetett, hogy a dél felé néző 單于 chányúnek a Nap volt fenn, a 單于 chányú felé néző népnek viszont a 單于 chányú volt fenn. A 單于 chányú balján volt kelet, a jobbján nyugat, ő viszont északra volt a néptől.
"Van valamilyen forrásod arról, hogyan változott meg ez a hagyomány? És anno Észak volt Délen?"
Hogy hogyan változott meg, annak nem olvastam utána. Itt viszont van egy kevés arról, hogy a hsziungnu birodalom keleti részének a királyát bal oldali bölcs királynak nevezték, a nyugati rész királyát pedig jobb oldali bölcs királynak: