Keresés

Részletes keresés

jee_c Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50799

folyékony metánt szivárogtattak volna, ha jól emlékszem. Az van "kéznél".

Előzmény: divaoni01 (50795)
jee_c Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50798

Az nem biztos. És főleg nem mindegy, hogy hol veszik el egy csempe.

Ezt fogják most kitesztelni.

Előzmény: szilvatövis (50796)
mpx Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50797

Inkább a rendszer bonyolultsága, esetleg súlya, a gyártás problémái, nameg a megbízhatósága.

Szvsz egy felcuppantott csempénél nincs egyszerűbb...

Előzmény: divaoni01 (50794)
szilvatövis Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50796

Kizárt dolog. Egy csempe elvesztése biztosan tervezett esemény.

Előzmény: Platon (50791)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50795

Mióta nem érsz rá ide járni, Bezos már inkább csak a pereskedésre koncentrál.

 

Most szerdán ezzel a háromnapos orbit Inspiration4 küldetésel az űrturizmusban is állva hagyja Musk a versenytársak pár perces próbálkozásait. 

 

Továbbra sincs igazán komolyan vehető versenytárs. 

Előzmény: Platon (50790)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50794

Hát, pedig mennyivel jobban hangzott volna. Valszeg itt a folyadék mibenléte lehet az egyik kulcskérdés.

Előzmény: mpx (50793)
mpx Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50793

Az első ötletelések/tervek még az aktív hővédelemről szóltak. Ahol is milliónyi apró lyukon keresztül átpréselt folyadék ( célszerűen pl üzemanyag) szolgált volna hűtésként . Ehhez a rendszerhez nagyon hasonlót már széles körben használnak repülőkön jégtelenítésre, pl : https://www.flyingmag.com/how-it-works-tks-ice-protection-system/

Az ötlet kb. itt úgy működött volna, mint egy ablazív hőpajzs, csak itt nem a leégő gyanta gázai nyomták volna el a plazmát a felülettől, hanem az elpárolgó folyadék.

Aztán valamiért mégis egy kevésbé innovatív megoldás lett, gondolom oka van miért..

Előzmény: divaoni01 (50783)
Platon Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50792

Hát sajnos időm továbbra is alig :(

Előzmény: jee_c (50778)
Platon Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50791

Az SS-el szemben itt a felület döntő részében rögtön egy üzemanyag tartály van a csempék mögött, ami ráadásul nem öntartó, hanem buborék rendszerű. Egy leeső csempe az szinte biztosan kilyukadt üzemanyag tartály, ami meg strukturális szilárdságvesztést jelent a nagy-gravitációs lassulási szakaszban. 

 

Mint amikor megbököd a lufit egy tűvel. 

 

 

Előzmény: jee_c (50784)
Platon Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50790

Csak ugye nem a konkurenciától :)

Előzmény: divaoni01 (50779)
Platon Creative Commons License 2021.09.13 0 0 50789

Korábban már kiszámoltuk, hogy nyílt rendszerrel nem megy, egyszerűen túl nagy a tömeg, még az abort marginok nélkül is. Csak a víz ~5 Tonna per koponya. Ehhez jönnek még a szűrők, reagensek, CO2 kazetták, pótalkatrészek, élelem, és így tovább. 

 

Önellátó bioszféra pedig nincs. Collinsék legjobb zárt rendszerű ECLSS-e is csak 70% os visszanyerést tud. Másnak meg még ilyen sincs.

 

Egy négy fős személyzet esetleg belefér nyílt rendszerrel, de ez a maximum. De ez a nyílt rendszer is nagyságrendekkel bonyolultabb mint a dragoné, mert a hónapokon keresztüli folyamatos működés egy sor olyan komoly problémát hoz elő ami a rövid pár napos üzemben nem jelentkezik.

Ha maguknak fejlesztik az évtizedes munka. Persze megvehetnék Collinséktól, de nem hiszem hogy Elon büszkesége elbírná azt, és persze a Raytheon kétlem hogy eladná neki. 

 

Előzmény: jee_c (50777)
szilvatövis Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50788

Hőtágulás?

Előzmény: divaoni01 (50786)
jee_c Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50787

A SpaceX-re nem jellemző, hogy ne az egyszerűbb irányba menjen, hogy ne használjon forradalmi más megoldást valamilyen problémára. Azt gyanítom, hogy ha ezt vélasztották, akkor annak oka volt (mert nincs más - egyszerűbb - megoldás a láthatáron még.

Petsze ezt nem tudhatjuk, de nyilván ők sem mindentudóak. :)

 

Előzmény: divaoni01 (50786)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50786

Nyilván a csempéken is van mód a fejlesztésekre.

 

Csak talán kevésbé lenne körülményes valami olyan szigetelő technológia megtalálása és alkalmazása, mely nem feltétlen ezer különálló kerámia csempe összeillesztgetéséből jöhet létre. 

Előzmény: jee_c (50785)
jee_c Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50785

Ezek nem ugyanolyan csempék, mint amik a Shuttle orbiteren voltak.

Előzmény: divaoni01 (50783)
jee_c Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50784

Ha leesik egy csempe, az lehet jármű vesztéses esemény, de egyelőre nem tudjuk még, azért is lesz fontos ez az első orbitális tesztje az S20-nak.

Előzmény: mpx (50782)
divaoni01 Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50783

Ja, ez az imbolygás nem tudom mennyiben normális eljárás, de elég érdekes.

 

Ezek a csempék már s Shuttle esetében is az egyik leg neuralgikusabb pontot jelentették.

 

Vajon mi lehet az oka, hogy azóta sem sikerült megbízhatóbb metódust kifejleszteni a szigetelésre problématikájára? 

Előzmény: mpx (50782)
mpx Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50782

Azért az a kosár elég durván imbolyog... Nem épp tériszonyosnak való munkahely. :-)

Én azt hiszem, hogy ezeken a csempéken fog állni vagy bukni a koncepció életképessége:

- felszálláskor hány esik le / sérül meg

- visszatéréskor ez mekkora gondot fog okozni, illetve hány további fog megsérülni

- milyen gyorsan lehet pótolni a sérülteket...

Elvileg az utolsó pontra készülnek, ezért szabvány méretűek/ egyformák a csempék, szemben a Shuttle "nincs két egyforma csempe" koncepciójával. Akkoriban azt nem tudom hogyan gondolhatták komolyan...

Előzmény: jee_c (50781)
jee_c Creative Commons License 2021.09.10 0 0 50781

Starship, egy hővédő csempe felszerelése: https://twitter.com/AustinDeSisto/status/1435987518030241804

Aws Creative Commons License 2021.09.09 0 5 50780

Fél-OFF:
Idén augusztusban szerveztük az első rakétás tábort a 14-18 éves korosztálynak Baján, és elég jól sikerült. Már arra a táborra is jelentkeztek felnőttek (a rekord egy 60+ úr volt :)), ezért elhatároztuk hogy lesz még idén egy senior tábor is. Ennek időontja az október 16-17-i hétvége lesz. A táborban a rakétamodellezésről hallhatnak az érdeklődők előadásokat, illetve gyakorlati foglalkozások is lesznek (pl kompozit alkatrészek gyártása, saját rakéta összerakása). Ezen kívül mindkét nap délutánján a bajai repülőtéren rakétafellövéseket tartunk sötétedésig. A tábort valahol 10-20ezer Ft körüli összegért fogjuk hirdetni (szállás nélkül).
Ha valakit érdekel, keressen meg privátban.

 

divaoni01 Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50779

Vettek már meg elég sok mindent.

 

Ezen nem fog múlni.

Előzmény: Platon (50776)
jee_c Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50778

Szép visszatérő hsz egyébként. :)

Előzmény: Platon (50776)
jee_c Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50777

Nem egy önellátó zárt bioszférát kell fejleszteniük, hanem - a kezdeti Mars emberes missziókhoz - olyan rendszert, ami képes ellátni 10-20 (nem tudom mennyi) embert az első hajókon a Marsig.

Előzmény: Platon (50776)
Platon Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50776

:D Véletlenül pont beléptem. 

 

Na innentől 6-10 év. Inkább 10 de lehet 15 is tekintve hogy a Starship a "Marsra megy" szóval regeneratív ECLSS kell. Ha nem olyan lesz akkor ideje lesz belátni hogy eszük ágában sincs a Marsra menni. A Crew Dragon primitív nyílt ciklusú, LiOH kazettás rendszerét 16 évig fejlesztették - a Dragon-1 mini ECLSS leszármazottja - , úgy hogy a fele off the shelf történet mint a LiOH kazetták, a dehumidifier, vagy a nitrox tartályok.  Ráadásul csak 20 embernapra elegendő tartaléka van, ami már a holdig se elég.

 

forrás

 

Szóval ha valaki veszteni akar akkor lehet fogadni hogy mikorra lesz Mars utazásra alkalmas ECLSS a starshiphez. 

2024 re semmiképpen. 2030 legkorábban.

 

2024-ig ami belefér az egy felnagyított dragon life support. De a 20 embernap és az ott elvárt 150-200 embernap között feszülő óriási szakadék áthidalása is önmagában brutálisan sok buktatót hordoz. 

 

Persze meg is vehetik a Raytheontól. Collinsék műszere remekül működik az ISS-en és a Starlineren, valamint az Orionban. Más kérdés hogy nem fogják, mert Elon Musk jobban tudja :) 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (50773)
jee_c Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50775

Érdekes a fordÍtás, mert a tűz eloltásáról semelyik nemzetközi forrásban nem írnak semmit (az Indexes cikkben linkeltben sem). Tulajdonképpen tűzről sem írnak. Az űrben a tűz nem tréfadolog, annak nagyobb visszhangja lett volna a sajtóban, és egy csúnya szenzáció lett volna.

 

 

Előzmény: Watchdog (50774)
Watchdog Creative Commons License 2021.09.09 0 0 50774
jee_c Creative Commons License 2021.09.07 0 0 50773

Bezzeg most nincs itt Platon, amikor ő emlegette a ECLSS-t a Starshiphez.

na, most értek oda: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/hls-hiring

 

"SpaceX Seeks To Hire Engineers To Work On Life Support Systems For Crew Starship"

jee_c Creative Commons License 2021.09.06 0 0 50772

Koroljev unokáját meghívta Elon Musk a Starbase-be https://twitter.com/SoberAlmost/status/1434572476248363010, és ennek a kapcsán találtam ezeket az e-book-okat: "Rockets and People" https://www.nasa.gov/connect/ebooks/rockets_people_vol1_detail.html

Boris Chertok emlékiratai, sok orosz rakétatudósról, köztük Koroljevről is.

Szívesen. :)

jee_c Creative Commons License 2021.09.06 0 0 50771

Nem sok pénz volt a távoli bolygókhoz küldött szondákra. Talán, ha több szonda lesz, előtérbe kerülhetnek ilyen ötletek.

 

Éredekes különben, hogy a Juno szonda esetén a Jupiterhez, már napelemeket használnak energiaforrásnak, szóval van ebbe az irányba elmozdulás. (a Mars utazásosban írtam erről a szondáról).

 

És az, hogy én látok benne fantáziát, még nem jelenti, hogy más is - akik döntéseket hoznak ilyen design-ban. :D

Előzmény: Aws (50770)
Aws Creative Commons License 2021.09.05 0 0 50770

Ok, így már érthető :)

Bár ha nem is tervezik használni, akkor annak valami oka van...

Előzmény: jee_c (50768)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!