Két éve elégedett táliás vagyok 8V-mel alig volt baj. Volt vagy három motorleállásom, később melegen nem akart újraindulni, azt mondták a hőpatron téves jelet ad, kicserélték és megszűnt a hiba. Aztán a kétéves szerviznél az egyik féltengely gumija szakadt ki és a két első lengéscsillapítót kellett kicserélni. Ezt "méltányosságból" fél áron, mert csak 26000 volt benne. A szerviz után nem működött a csomagtartó zár. Visszavittem azt mondták a zármotort kell cserélni 15000 + munkadíj, nem kértem, gondoltam a kulcsos megoldás is jó lesz. Most cserélni akarom 16 V-re, hát megnéztem a zár motort, semmi baja, nem ér oda a működtető fesz, hol lehet annak a vezetéknek a másik vége? Segítsetek, ha tudtok!
Circum-burgum; mért mindíg utólag okos az ember???
Egyébként nem Egerben szervíz szomorkodik a szépséged??
Egyébként nekem is "esetem" volt. Egy köcsög nekem koccant hátulról egy stopp-táblánál; de a lökhárító alatti műanyag szoknya csillagos ötösre vizsgázott. Lazán kibírta a taszigálást, csak a lakk karistolódott picikét, talán egyszer majd jól megpolíroztatom.
Köszi, ez volt a cél. A csatlakozó a jobb oldalon az utastérben van, onnan kell átvezetni a meglévő gumicsövön fel a tükörig. Épp a Te leírsodból merítek ötletet. Az utastéri küszöb burkolat egy határozott mozdulattal lepattinntható, az ajtónál megpróbálom az "antennás" módszert.
Korrekt. Gratulálok. Most már ideje megnézni, a Megane esetében mi a zábra.
E meghekkelendő csatlakozó ugye a jobb első ajtóban van? Már csak azt kellene kitalálni, a kárpitot hogyan bontom le...
Megvolt a garázsteszt. Az eredmény itt látható (remélem):
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A kék görbe az NTC katalógusadatait mutatják. A sárga a kívánt (autóban bekalibrált) jelleggörbe. Amikor csak az NTC volt bekötve, az ábrából is látható, hogy nem volt teljesen korrekt a kijelzés valós 0-nál mínusz 4-et, kb 13 foknál korrektet, de 37-nél 41-et mutatott. Az excel segítségével 390 Ohm előtét és 33kOhm sönt beiktatásával a görbe elég jó közelítéssel a kívánt helyre ugrott (rózsaszín görbe). Ezt az elméletet aztán a gyakorlat is bizonyította: a "kéznél levő" 0 és 37 fok között teljesen stabilan követte a kontroll hőmérő értékeit. Mínusz tartomány teszteléséhez nem volt kedvem kitolni a szekeret a garázson kívüli mínusz 5 fokra, de szinte biztos, hogy ott is jó lesz.
Egy hónapnyi szünet után, síelés, net-kimaradás és egy-két melós véghatáridő után ismét fórumhoz jutottam. :) Hát, drágába' volt nekem a lustaságom: először is, lusta voltam itthon elmenni téligumit venni, másodszor, lusta voltam a síszállás előtt feltenni a hóláncot (pedig még szólt is az előttem -- téli gumival az akadályt sikeresen vevő -- autó). Gondoltam, fasza gyerek vagyok, ha látom, hogy nem megy, majd megállok, és felteszem. Hát, nem álltam meg. :( Eredmény: törött jobb oldali lámpatest és környező műanyagok. Viszont az eddigi 1/2 órás hóláncszerelési szintidőm kb. 3 percre javult a hét végére. :)
Tapadós gumikat, és több észt, mint nekem van mindenkinek!
1. Ott kezdem, hogy a felvett karakterisztikából látszik, hogy a 0 fokhoz nem egészen 6 kOhm, hanem kb 6,2-6,3 kOhm tartozik.
2. Elmentem termisztort venni, s ott szembesültem azzal, hogy az általuk forgalmazott termisztorok 25 fokra vannak paraméterezve. Mivel a karakterisztika csak a fejemben volt meg, gyors interpoláció után erre a hőfokra a 2,2 kOhm-ot saccoltam, utólag kiderült helytálló. Legomboltam kemény 103 Ft-ot.
3. Puding próbája az evés: otthon előkerült a jégkocka meg a felespohár és két másik hőmérő kontrollként. Mindhárom érzékelőt beletettem az olvadó jégbe. A két hőmérő nulla-egész-egy-két tizedet mutatott, a termisztor ellenállása ekkor 6,2-6,3 kOhm! Szuper, jöhet egy másik pont. Nem volt kedvem fazék alá gyújtani, ezért hát hogy is mondjam a nyelvem alá tettem őket (mivel nem vagyok lázas ez a referencia kb 36 fok). A hőmérők a "lámpalázamat", a termisztor pedig 1,5-1,6 kOhm-ot mutatott. Ez is szuper (lásd karakterisztika).
Egyelőre ennyi, most megpróbálom türelmetlenségemet legyőzve a végleges érzékelő vezeték kialakítását, amit igyekszek majd a beszereléssel együtt dokumentálni. Ja, az érzékelő paraméterei: Philips 2,2kOhm - 25 Celsius fokon, katalógushoz kódja: 2322 640 63222, lábtávolság RM1, azt hiszem tűrése 5%-os. Vétel helye RET szegedi üzlet, de van pesti címük is ( lásd: www.ret.hu).
Folyt. köv. (talán még ma este garázsteszt is lesz)
"Szerintem érdemes próbálkozni a 3-as tipusok közül azzal
amelyik 25C fokon 1 KOhm vagy 2,5 KOhm. Azt sajnos nem tudni mennyi az
ellenállása 0 C fokon de nem olyan drága hogy kisérletből ne lehessen
megpróbálni. Konzultáljunk!"
...."és úgy felteszed" ezt fejtsd ki légyszi bővebben, mert itt akadtam el azelőtt is hogy a hozzászólásnál nem enged beilleszteni semmit a szövegbe. (billgécc monnyon le )
A JPG -t elküldöm mailban, nem egy gyönyörűség de a lényeg láccik:) Ja, a vastagabbik vonal a logaritmikus trendet jelöli.
Lehet hogy a hétvégin széttúrom a féléves garis rönyót?
- excel tábla megnyit, print screen gomb megnyomása, képszerkesztő progit elindít, paste/beillesztés, kivágod a lényeget belőle és úgy felteszed
- elküldöd és felteszem :)
A garanciád mindaddig érvényes, amíg nem okoz kárt az utólag beszerelt okosság. Onnantól kezdve a beépítés miatt sérült rész nem garanciális, a Te pénztárcádat zabálja.
Talán a sok kérdőjel mögött kell keresgélni :-)
Anélkül, hogy kioktatásnak tűnne: az érzékelő egy olyan ellenállás, amelynek az értéke a hőmérséklet növekedésével/csökkenésével együtt változik, azaz minden hőmérsékleten más értéket ad. Azzal, hogy most pl egy 8,2 kOhm-os ellenállást tettem az érzékelő helyére, becsaptam a renyó computerét, mert ő úgy van kialakítva, hogy ehhez az ellenállás értékhez -8 fok tartozik. Ha más értékűre cserélem, más hőfokot mutat. Végleges megoldásnál csak az ékzékelő van rákapcsolva természetesen, ami egy olyan helyen van felszerelve, aminek szeretnénk tudni a hőmérsékletét.
Ha találok ilyen érzékelőt, dokumentálni fogom a beszerelést (a márkakereskedésben tizenegykét ezret mondtak rá, de máshol egy utángyártott komplett fűthető-mozgatható-hőmérős jobboldali tükör ~13eFt, de első nekifutásra ezeknél olcsóbb megoldást keresek).
Külön köszönet Jocinak és Tibinek a "hőmérőbütykölős" leírásért!
Ezzel kapcsolatban egy ötlet; ha hülyeség ne butázzatok le nagyon.
6 kohm= 0°C, de a szabványos 5.6k Eddig OK!
És mi van akkor ha sorbakötjük ezt egy szintén szabványos 400 ohm-os termisztorral akkor pont 6k lesz az érték???
Vagy ez már nagyon gányolási szint?:)))
Még egy óvatos kérdés: Ez a beavatkozás nem vonja maga után a garancia elvesztését?
Szerintem úgy gondolta, hogy az ellenállás helyére a külső hőmérséklet érzékelő termisztort kell kötni, akkor a tényleges hőmérsékletet mutatja, mert így (pl.82.k) fix hőt mutat állandóan. Már csak azt kell kideríteni, milyen karakterisztikájú-paraméterű termisztor kell. Nem?
Ha van egy kis időd jó lenne egy kicsit részletesebb leírás is, mert szerintem itt a fórumban mindenkit érdekel amit véghez vittél.... Természetesen a képeket megnéztem nagyon szépek, igaz én nem lettem sokkal okosabb tőle.....
Pld. mit szereltél be érzékelőnek..stb... vagy az a honlapon leírtak szerint történt és amit csináltál az csak kiegészítés?? Vagy lehet mindenki érti csak én nem?????????
Szia, én meg a Megane fórumról vagyok. :)
Az addig sötét kijelzőn egyszerre csak megjelent a hőmérséklet adat? Nem kellett a vezérlésben semmit átprogramozni?
Ha a mérnökembert valami nem hagyja nyugodni ... Én egy kicsit bátrabb voltam, s miután kinyomtattam a honlapunkról a leírást, bőszen nekiláttam. Kb tíz perc múlva minden megvilágosodott. Csak halkan mondom, nehogy más is meghallja:
M Ű K Ö D I K ! ! !
Részletek és fotók itt: http://kep.tar.hu/v__tibor/index.phtml?aid=27629070
Már csak egy jó kis érzékelő termisztor kell, és kész lesz.
Ja és ha már ellenállással próbálkoztam, gyorsan fel vettem a karakretisztikát is:
Tehát a 6 kOhm-hoz tartozó 0 fok helytálló adat, kár, hogy az átlagos értékő termisztorok között nincs ilyen (én még nem találtam). Aki fellel olcsó érzékelő-lelőhelyet kap tőlem egy piros pontot!
Folyt. köv. a konkrét beszereléssel.
A homeros cikket nagyon vartam mar, de sajnos ennyi infoval en nem tudok elindulni, asse tudom milyen csatlakozorol van szo.:-( Nem lehetne egy kicsit reszletesebben, hogy meg a nem annyira hozzaertok is megertsek? Vagy esetleg fotokkal dokumentalni az esemenyeket.