Ki kell ábrándítsalak, mert láttam. Sőt, meg kellett tanulnom azt is, hogyan működik. Javítani éppen csak, hogy javítottam, viszont sokat "használtam". Ismereteim nem csak a másoktól hallottakra, meséltekre korlátozódnak .-))
Ha láttál szétszedett iv-t akkor tudhatod hogy a kenőolajszivattyúja a kardánkihajtás tengelyéről kapja a meghajtást.Ez azért érdekes mert a sebességfüggvényében kapja a szivattyú a fordulatot,És mikor van a legnagyobb terhelésnek kitéve az iv?Természetesen az induláskor és pont ilyenkor szállít a legkevesebbet a szivattyú(csapágy meghibásodás).
"A hiba általában úgy jelentkezett, hogy először csak az egyik irányba dobta ki az irányt..."
Azt kérdeztem: "jól reteszelt irányváltónak mi baja lehet..."? Ugye, a jól reteszelt irányváltó nem kapcsolgat terhelés alatt magától üresbe? Ha nem, akkor hogyan törne össze?
"Szóval ne higyj MDcskének se, ő jónéhány irányváltót cserélt, ezek szerint csak unalmában :-))"
Én is unalmamban utazok (úgy értem: vezetek) már 15 éve Dácsiákon, és unalmamban lettem vasútgépész is. Ezen idő alatt egyszer alattam is tört össze irányváltó, gépmenetben (aznap háromszor maradtam fekve különféle hibákkal :-)) Ezért is arra kell gondoljak, hogy az irányváltó meghibásodása, annak mértéke nem a továbbított elegy tömegétől függ, hanem a ki-be kapcsolás pillanatában jelentkező teljesítménytől és a fogaskerekek kapcsolóköri sebességeltérésétől. Így viszont 1700 tonnát vontatni éppen olyan "kockázatos", mint gépmenetben intenzíven gyorsítani. Tény, hogy szar irányváltóval nem érdemes nagy terheléseket továbbítani, mert nő a meghibásodás kockázata, de a 47-es irányváltója nem az 1700 tonnás terheléstől megy tönkre, hanem a bizonytalan hajtáskapcsolattól...
A 80-as években, amikor a pécsi fűtőházban az M47-ek még rendszeresen továbbítottak személyvonatot,sorbanállás volt a csoportemelőn és a sűllyesztőn az irányváltó javítások miatt. A hiba általában úgy jelentkezett, hogy először csak az egyik irányba dobta ki az irányt, ha nem került még sorra az adott gép, akkor csak Barcsra, vagy Nagykanizsára mehetett, Mohácsra nem, mert ott nem volt fordító korong.
Szóval ne higyj MDcskének se, ő jónéhány irányváltót cserélt, ezek szerint csak unalmában :-))
"Szerintem a a generátor nincs felgerjesztve, akkor teljesítményt sem igényel ( a fordulatszám változtatások kivételével)"
Valamennyi kis redundancia mindig van, nem? A generátor mechanikai vesztesége, a szellőzés ellenállása mind elmaradt. Lehet, hogy ez abszolút értéken nem nagy, de kis mozdonynál a kis javulás is sokat számíthat. A típusadatok szerint az 1100-asok egyébként kb. 50 kW-tal gyengébbek voltak, de voltak olyanok, amikben a motorteljesítményt változatlanul hagyták.
Én inkább ugy mondanám - Szombathelyen is lesz remotorizált dizel-mozdony. Mert azért akármilyen véleménnyel is vagyunk az "August23" termékről, azt a feellinget se a MTU, se a Caterpillar, a számitógép meg pláne nem pótolja. Ezt gondolom, te is belátod...
Így születtek a legnagyobb teljesítményű Dácsiák. Az 1125-ös egy darabig beosztott gépem volt. Budaörsről 1700 tonnát 13 km/h sebességgel rántott föl a Depóba! Egynémely Szergejt simán "agyonverte" volna :-)