3 független villanyrendszer? A rádió is? Ha elmegy a villany, akkor 30 másodperc alatt egy méjdéj elhangzott volna. Érzésem szerint ekkora műszaki hiba nem létezik. Illetve ige, de akkor a gép már szétesett volna a rakéta találat előtt is.
Elég hátborzongató lehetőség ugrott be erről: műszaki hiba (tűz, akármi) miatt elmegy minden villany a gépen ... onnantól se fények, se transzponder, se rádiózás ... semmi, amihez villany kell ... viszont a rakétások látják tovább a Junosztyon. És 30 mp múlva a találat.
Ezt a CVR és FDR se nagyon fogja tudni megmutatni. Mert ha így ment el a villany, azok is leálltak, max. egy kis előzményt vehettek fel.
Inkább remélem, hogy a NYT butaságot mondott azzal, hogy a transzponder leállása és a találat között volt 30 mp. Nagyon remélem.
Nekem volt benne két érdekesség: hogy mégis fordult volna a gép kb. a rakétaindítók felé; de ennél SOKKAL érdekesebb, és teljesen értelmetlen, és eddig még abszolúte nem volt róla szó, és ha konteóznék (de nem fogok) akkor nagyon aggasztónak találnám a dolgot (de akár csak műszakilag is érdekes kérdéseket vet fel!). 1:20 nál mondják és rajzolják:
A transzponder jól működött, majd kikapcsolt/megszűnt ekkor és itt. Oké, eddig is így tudtuk. De! UTÁNA 30 mp-cel találta el a rakéta! Ez van ott a videóban, és én ezzel nem tudok mit kezdeni. Ez vagy úgy hülyeség/tévedés ahogy van - vagy egy teljesen érthetetlen és elképzelhetetlen irányba viszi el az egész eseménysorozatot... Kikapcsolt transzponder és utána a rálövés? Nem is gondolnám tovább, mert tényleg nem konteózok. De azért érdekes infó, eddig nem így szólt a történet. Fura, na.
ez így elég rosszul hangzik. esetleg tudsz valami forrást, erről a problémáról? én nem találok.
ha abból indulok ki, hogy akár egy alapvető műszeres információ elvesztése (pitot fagyás, állásszög jeladó, tüzelőanyag jelző...) milyen gyakran vezet végzetes balesethez, nem lennék túl optimista a helyzet megoldhatóságát illetően. a tartalék cuccoknak saját áramkörük, saját inputjuk és elvileg független szoftverük van, így azok egyidejű elvesztése tényleg már a csodával lenne határos. (persze, az az idő nekem még jobban tetszett, amikor a három tartalék műszer még nem függött az elektromos hálózattól és többnyire tisztán mechanikusak voltak, max egy zseblámpa kellett hozzájuk. a kisebb gépeken ez ma is így van.)
voltak/lesznek Gimli Gliderek meg Sully-k, akik a közel lehetetlent is megoldják, de (többnyire) nem hiszem, hogy nagyobb gépen menthető egy ilyen helyzet. és részben azért nem, mert nincs benne tapasztalatuk a pilótáknak. (egy hasonlóan nagy méretű világháborús nehézbombázóval még többnyire le tudtak szállni műszerek nélkül is, de ott napi rutin volt azokra hagyatkozás nélkül repülni.)
Egy katona nem fogja felhívni a repteret, főleg ha közlik vele, hogy x másodperce van a befogáshoz és indításhoz. A fülkéjéből meg nem sok vizuális azonosítási lehetőség adódik. Sajnos pont ez lehet az MH-17 esetében is a Buk TELAR-nál, nekünk már egyértelmű hogy mekkora hiba történt, a fegyver kezelője-parancsnoka sokkal korlátozottabb infókkal rendelkezett.
Főleg egy autokratikus rendszerben nem fog önállóan cselekedni. De ez nem csak "közel-keleti" sajátosság, a Vincennes legénysége is megtehette volna, hogy jobban informálódjon, de a harctéri idegesség+elvárások+a parancsnoki lánc együttesen megteszi sajnos a hatását. Olyan szempontból is hasonlít a két eset, hogy itt az irániak valószínűleg mostanában tanulhatták a Tor kezelését, 88-ban pedig az AEGIS rendszer volt újdonság, aminek szintén kiderült akkor pár hibája, ami részben szintén hozzájárult a katasztrófához.
De abban igaza van a többieknek, hogy a katonai-technológiai részleteket nem valószínű, hogy megtudjuk. Derülhetnek még ki majd érdekességek a végleges jelentésből, én kíváncsi lennék orosz szakértő véleményére is, hogy mi történhetett a Tor esetében, ha egyáltalán valóban onnan indultak a rakéták. Illetve ott van az ukrán szakértő csapat, ők is tartanak rendszerben Tor/SA-15-öt.
Ha elmegy előttük tizenx légibusz per szolgálat, miből gondolták azt, hogy a tizenakárhánydik ugyanonnan (ami egy reptér), ugyanolyan repülési profillal egy légicsapás?
Na ez a sokmillió dolláros kérdés... (a biztosítóknak, Iránnak, a hozzátartozóknak)
Valami olyan jött le nekem a hírekből, hogy nem sokkal korábban amcsi válaszcsapás elindulásáról kaptak híreket, ezért remegett a kezük a ravaszon. De ez nagyon gyönge duma szerintem, inkább csak az ügyeletes magyarázatíró kitalálása lehet. (mert még ha igaz is, még mindig ott van ezzel szemben a rádió- és fényjelek szempontjából karácsonyfaként feltűnő civil járat a civil járatok útvonalán... bullshit, hogy elfordult rossz felé, bullshit, hogy nem lehetett észlelni, hogy civil ... a cigiző-videózó biztonsági őr a vaksi szemével nézve megmondta volna szerintem, hogy ez egy utasgép, mi más lenne?)
(csak zárójelben, mert nem tudom: bármilyen csapásmérő repülőeszköz, pici dróntól a nehézbombázóig bármi, ki van világítva különféle fényekkel? vagy bármilyen fénnyel? eléggé meglepne!)
A légiforgalmat esetleg hivatalosan/félhivatalosan korlátozták erre a pár órára, a válaszcsapás várható idejére. Talán az ukrán is ezért várakozott.
Pár órára biztosan nem korlátozták, lásd amiket már kétszer beraktam. Minden járat elment rendben, csak az ukrán késett egy órát. Valahol azt írták, túlsúlyproblémája volt, azon dolgoztak egy órán át. Ha az nincs, akkor minden bizonnyal a nyolc perccel későbbi 6:20-as Iran Air-t puffantják le - na az még milyen lett volna...
off: kisebb látogatottságú csoport el fog halni, legyen bármennyire is szakmai.
Én szeretem, hogy itt van szakmai hozzászólás, szakmainak látszó baromság és nettó baromság is. Tök jó, hogy ilyenkor van egy topic ami pörög és nemcsak a PC mainstream véleményt olvasni, hanem attól pozitívan és negatívan eltérőt is.
Én utálom a törléseket, nem tartom jó iránynak, semmi nem lesz tőle jobb. Aki ritkán olvassa az kevesebb hozzászólást lát, de aki rendszeresen, azt csak zavarja. Különben is, amit leírtunk, maradjon meg, jobban segíti a fejlődést... Ha valakinek nem tetszik, lehet blokkolni xy-t.
ui: szakszóra lehet szűrni, nekem is van, de attól még, hogy van TMG szakszóm, még nem fogok okosakat írni nagygéppel kapcsolatban. Pontosabban szólva, lehet hogy igen, de nem a szakszómon múlik.
Igen kisgéppel rendben van, ott azért azt a 60-80 csomót "megszokja" az ember szeme (segge), ha nagyobb a sebi, hát nagyobb, attól még nem halsz meg, ha kisebb azt meg azért lehet érezni, plusz visít az átesésjelző és meg lehet menteni a helyzetet.
De ugye ülsz egy akkor vasban, mint a 737, ott más az érzet... gondolom én.
Jóval kisebb géppel már éltem át ilyet. Persze az is pilóta hiba volt, mármint én voltam a hibás. Beleköltözött a víz a pitot csőbe, én bevállaltam a felszállást, mondom majd kifújja a szél nekifutás közben. Hát nem fújta. Mire ezen ellamentáltam, már nem volt mese, fel kellett szállnom. Mondom akkor útvonal storno, iskolakör, majd leszállás. Baromira nem volt kényelmes "levegős" műszerek nélkül megcsinálni a kört és leszállni, egy csomó szabályt megsértettem (régen volt, remélem elévült), tapasztalatnak nem volt rossz. Tökön nem tudtam magam rúgni, de valszeg megérdemeltem volna.
szigorúan témánál maradva B7378-tól kérdezném elsősorban, hogy ugye most az NG-ről is kiderült, hogy bizonyos reptereken landing procedure során egyszerűen elsötétül az összes főképernyő egy szoftverhiba miatt.
Gondolom a tartalék műhorizont és egy csomó más életben marad amin van sebességadat is.
Tegyük fel, hogy az is eltűnik és mondjuk a final-en van a gép.
Le lehet tenni egy ekkora gépet is pusztán érzésből?
Van ebben is igazság, amit írsz, csakhogy az ide nem illő gumicsont rágására írtam, hogy uncsi.
Talán pont ezért is mennek el az emberek, mert a bugyigumi dolgoknak a huzogatása nem túl szakmai vita, szerintem a fórum olvasottsága egy idő után még nőne is, ha komoly szakmai viták lennének.
ezért is érdeklődnék az Operátoroknál....
továbbra is úgy gondolom, hogy nem ennek a fórumnak a profilja, hogy megvitassuk, hogy xy rakéta inerciális rávezetéses rendszere ellenáll az aktív és passzív zavarásoknak, miáltal békésen el tudja juttatni a 4.9 méter hosszúságú testével a 15 kg robbanóerejű magas hatóerejű irányított repeszeit 100km távolságra és Teherán mellől lőtték ki, amely város habár már ie 6000-ben létezett, de 1794-ben alapították és mára a 8 milliós lakosság 658 nkm-en terül el, viszont a nemzeti színház csak 1000 férőhelyes.
Ha érted a célzást.... nekem ez ITT EBBEN A FÓRUMBAN uncsi.
Tovább megyek.
Ha én lennék esemény kivizsgáló, minden nap idejönnék és elolvasnék egy komoly szakmai fórumot, mert akár még jó ötletet is adhat egy ügy kapcsán.
Volt itt ilyen ember, M.L úr, akit nagyon tisztelek a tapasztalata miatt és szerintem az ország egyik legnagyobb koponyája balesetkivizsgálás ügyben, viszont pár hónapja már nem látom itt a fórumon. Sikerült "elüldözni" talán?
Elnézést, de a màsodik sorban egy igen beszédes, e-mailnek làtszo szöveg talàlhato, ami szinte biztosan nem mailcim.
A harmadik sorban linkelt youtube-video nem elérhetö, ez a többi info megbizhatosàgàt megkérdöjelezi.
A negyedik sorban van valami, ami megfelelö értelmezés esetén talàn egy müködö e-mail cim, de a fentiek utàn nem lennék biztos ebben sem. Engedelmeddel nem probàlom ki.
Mindezt csupàn pontositàsként irtam, kérlek, ne vedd kritikànak. Ha kommunikàlni szeretnék veled, vagy màsik moderàtoral, akkor az arra rendelt (megkérdeztük ...) topikot fogom majd hasznàlni.
OFF: "sose értettem, ki szabja meg, hogy mikortól nem lehet beszélni egy adott esetről.. csak mert neked uncsi, nem biztos, hogy mindenkinek az."
Nem a "mikor" a lényeg, hanem az, hogy mennyi köze van a topikhoz. A politikának, a propagandának, fake news-oknak, konteóknak van saját topikjuk, topikcsoportjuk, az itt engem nem érdekel. És gondolom, azokat sem érdekelte, akik miatt régebben érdemes volt idejárni: alig maradtak páran közülük.
Nekem már régen nincs szakszóm. Ezért félve szólok hozzá. Ha nem illik ide akkor törölni kell. Adott eseménynek vagy műszaki , vagy emberi (pl. hegynek repül mert nem veszi észre), vagy politikai oka van. Ha politikai oka van és beszélünk róla azt én nem érzem problémának addig amíg nem elfogult. Az más kérdés, hogy mikortól válik értelmetlen, fölösleges locsogássá. Ha ilyenkor moderátor beleszól az szerintem rendben levő.
Sohasem azokkal van baj itt, akik a repülőszerencsétlenség kapcsán a repülőgép szerencsétlenségről írnak.
Hanem a fegyelmezetlenekkel, akiknek a figyelem és a gondolati fegyelem szitokszó.
Akik egy gép lelövése/lezuhanása után már a harmadik mondatban az adott ország politikai viszonyait, belső pártpolitikai helyzetét, netán külkapcsolati hálóját feszegetik, mert túl lusták, túl buták ahhoz, hogy arról írjanak amiről a topik szól.