Kedves Topictársak! Tudja valaki, hogyan lehet kilépni hivatalosan a keresztény egyházból? Nem Veszprémben törrént az aktus és nem is mostanság, de csak van valami "form"... Nem akarok adat lenni, pappal, aki le akar beszélni, meg főleg nem akarok trécselni.
Annyiban számít hogy a védekezés miatt több az elvonás. Ahogy nézem a jövő évi költségvetési terveket, a gépjárműadót 2021ben is elvonják. Valahol az önkormányzatoknak is húzniuk kell, és lehet hogy éppen a az útfelújítási keret.
Hamar összefoglalom, elnézést ha nem lesz kellően szabatos, de sajna most erre futja.
Az útkarbantartásnak számos eszköze van hazánkban is, bár mint azt tudjuk, a Lajta valamiféle varázslatos akadály a fórumhasználók számára is kielégítő technológiák terjedésének útjában...
- Vannak az ütőkátyúk, amik mélyek, szélük szabálytalan, rendszerint télen keletkeznek (a fagyás/olvadás hatására kiválik 1 vagy akár több réteg a burkolatból). Ezeket nemes egyszerűséggel betömik. (Ez a klasszikus kátyúzás) Télen erre hidegaszfaltot használnak, ami egy ideiglenes megoldás és rendkívül alkalmas arra, hogy a laikus szemlélőt a billentyűzet megragadására sarkallja, hogy aztán lopást és nemzethalált kiabáljon az éterbe.
-Vannak a kisebb süllyedések, amelyek nem túl mélyek, ezeket egy nagyobb felületen, finom szemszerkezetű aszfaltot bedolgozva hozzák "szintre". Ez a flekkelés.
-Előfordulnak nagyobb süllyedések, ahol kénytelen a karbantartó kibontani a teljes rétegrendet és alánézni hogy mi a bibi. Itt utána szabályos vágások mentén visszaépül az eredeti rétegrend, lehetőleg átlapolásokkal a rétegek között.
-Repedések kiöntése, ami meggátolhatja a továbbnyílást.
-Összfeüggő felületek kopóréteg cseréje (akár remix technológiával), ha az út önmagában még elfogadható, csak egyes szakaszok részleges tönkremenetele mutatkozik.
-Nagyfelületű útfelújítás, amikor hosszabb szakaszon, akár egy egész utca új kopóréteget kap, kisebb járulékos korrekciókkal együtt.
-Útrekonstrukció, amikor már minden szar.
-stb...
Fentieket az üzemeltető a szükségesség és az anyagi lehetőségek függvényében mérlegelve alkalmazza... aztán persze úgyis jön a fórumozó aki ugyan szakmáját tekintve pék, vagy hídpénz szedő, de egyből lekóklerezi a mérnököt, aki napi 8-10 órában küzd azon, hogy a kevés rendelkezésre álló forrását úgy használja fel, hogy lehetőleg minden tovább tudjon még ketyegni addig, amíg valami csoda folytán meghallgattatnak az imái és extra lóvéhoz jut, amiből nagyobb lélegzetvételű beavatkozást is végre tud hajtani, lehetőleg a saját prioritásai alapján...
Kátyúzni nem lehet jó minőségben :) ha azon azt értjük, h sima útfelület legyen. Kíváncsi lennék itt a telibe szőnyegezéshez szükséges technológiára és fm/m2 árra...
Paradox módon, szerintem, egy szolidabb, hétköznapibb, kevésbé látványos, de hasznosabb beruházási politikával is lehetne népszerűséget szerezni. Ugyanakkor, leszarom a low-budget uszodát, meg az aszfaltra festett bicikliút-jelzéseket, amíg kiesik az autóm kereke a Simon I. utcán, meg defektet kapok a huplis bicikliúton, ahol nem jár néha egy rendőr, h leugassa a sok közlekedni nemtudó idiótát, addig nálam nem lesz népszerű senki képviselő.
Nyilván a politikai struktúra is meghatározó, amíg a szubszidiaritás mind politikai, mind ktgvetési oldalról csak üres lózung, addig több-kevesebb joggal tárja szét a helyi erő a kezét, hogy ő ennyit tehet, nem többet... Sok sebből vérző történet ez.
Ráadásul, a csilli-villi projektekhez sem elég a fényes felszín. Látta már valaki kiszögezve pl. a 2023-as terveket, pontokba szedve, milyen alapinfrastruktúra-fejlesztés lesz, h sikeres legyen ez a program? Mellérakva a forrásokat is?
Nehéz eldönteni ezeket kívülről, de nekem per pillanat az tűnik a legnagyobb problémának e téren, hogy azok, akik eldöntik, hogy melyik zsebbe mennyi pénz megy (mármint mennyi költhető utakra, azon belül mennyi útfelújításra, mennyi karbantartásra, mennyi új építésre és mennyi megy más célokra például kultúrára, oktatásra, sportra stb...) azok egész más prioritások alapján gondolkodnak, mint azok a szakemberek, akiknek ezekkel a pénzekkel a gyakorlatban dolgozni kell. Mert ugye ha egy város életét nézzük, akkor a költségvetést a közgyűlés szavazza meg, akik ugyebár politikusok, 5 évente választást kell nyerniük. Az ő szemszögükből a jelenlegi felállásban teljesen racionális dolog, hogy azt mérlegelik először, hogy az adott forint hol fog nagyobb választói elégedettséget szülni? Sajnos ha ezen a gondolatmeneten megyünk végig, akkor szerintem oda lyukadunk ki, hogy mi tehetünk róla, mert mint egy aranyhal, mindig a fényes, csillogó dolgok nyűgöznek le, a hétköznapi részletekre ezért nem is érdemes költeni... Nézz csak körül ezen a fórumon például, hogy milyen gondolatok és érvek mentén mennek mindig a háborgások... Én azt látom, hogy a jelenlegi struktúrába bele van építve, hogy így menjenek a dolgok. Majd ha nem uszodáért, jégcsarnokért, meg felesleges kerékpárutakért cseszegetjük a városvezetést, hanem a meglévő úthálózat, óvodák iskolák és orvosi rendelők állapotát kérjük számon, akkor arra fognak nagyobb hangsúlyt fektetni.