Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Bocsánat , de SZABADSÁG-HEGY (ma már SVÁBHEGY) és SAS-HEGY . Természetesen nem kérem ki magamnak, csak olyan tévedés, mintha pl. a fradistát leújpestiznék vagy viszont. Nem akarok senkit sem megbántani aki rózsadombi, de errefelé inkább régi, évtizedekkel korábban ideszületett családok laktak túlnyomórészt . Míg ''odaát hemzsegtek (nek) a ''jobb'' autómárkákat anno és most lejárató ,viselkedni nem tudó, felkapaszkodott újgazdag tahók, pártfunkcionáriusok. Mifelénk kommunistából is csak rendesebbje lakott (lásd: LOSONCZI PÁL.) . Természetesen ezt csak precíz fasziként, tájékoztatásképp írom az akkori viszonyokat illetően. A ''normális '' rózsadombiaktól meg ezúton kérek elnézést. Én meg amúgysem lakom már arrafelé. Ha külföldi munkám befejeződik ,BALATON-FELVIDÉK könyékére fogok költözni a pesti őrület helyett. Ha jövőre gyakran láttok arrafelé egy hibátlan 450 SEL 6.9-et ,az bizvást én leszek...
Mi köszönjük neked, hogy színesítetted a topicot, örülnék azért, ha még eszedbe jutna néhány rendszám és főleg sztori. Az a világ, amiben te felnőttél sokunknak talán misztikus, de mindenképpen elérhetetlen volt akkor is, most is. Így nyertünk egy kis bepillantást. Talán indítani kellene egy olyant is, hogy "Rózsadombi (autós) sztorik" :)
KV-00-01 84.03. AUDI 100 CC TURBO DIESEL Arany -met. Az általam látott első magyar ''szivar AUDI ''
GB-51-42 84.08. LADA 1500 L Korall-piros. Az első 2107-es amit láttam.
GD-52-36 85.03. MERCEDES 230 E Sötétkék. AZ ELSŐ MAGYAR W 124-es
'91.-től BTS-922.
GN-14-?? 85.11. MERCEDES 190 E 2.3-16 Grafit-met. Az első ilyen amit láttam.
DE-26-95 86.10. AUDI 80 1.8 Sötétkék. Az első ''szappan -AUDI'' idehaza.
DZ-50-16 MERCEDES 500 SE Pezsgő-met. Tábla :87.12. Autó :1984.
'92-től BWN-928?
FF-76-26 89.06. MERCEDES 260 SE Grafit-met. '92-től BHW-701?
(A 01-es végződés tutti.)
Mint tudjuk, örökkös happy-end kízárólag a pornófilmekben van. Ilymódon én is kissé szomorkásan gondolván az elszállt szép gyerekkorra , zárom soraimat ,mert kifogytam a topicba vágó emlékekből. Köszönöm MOTORKAMI-nak a kíváló ötletet!
KE-03-77 82.11 MECEDES 190 E Ezüst-met Az ELSŐ itthoni W 201-es.
KG-81-44 83.02. MERCEDES 500 SE Ezüst-met.
Az általam látott ,de többek szerint is ,az ELSŐ W126-os, privát, magyar táblával.
Amikor ez a ''csoda'' a pár utcával arrébb lévő, szazázdforduló-beli villa előtt először leparkolt , szabályos futótűzként terjedt a ''hír ''az autókhoz akár ici-picit is konyító kölykök közt. Engem is telefonon hívott az egyik dadogós barátom:'' Ba' Ba' zeg ,kéépze-ee-e- eld e-el ,a sss -suli mellett ál egy-egy magyaröccázas merci!'' A ''SZINYÓM'' épp téli álmát aludta ,így gyalog rohantam a helyszínre.
A félkerékkel a járdán álló vadonatúj hintó , egész utcát betöltő ezüstös csillogását hihetelenül fokozta az ólmos ,februári ,sűrű hófelhők sugározta szürkés fény. Biztosan kijelethetem ,hogy én - és ezzel jó pár ismerős így van - soha ,de soha nem ''bünhődtem'' ekkorát magyar rendszámú autótól. Ennek a feltünősége leírhatalan volt 1983-ban (meg még egy pár évig). Emlékszem, egyszer apukámmal mentünk valahová , és szembe jött a darab . Fater meg is jegyezte : '' Vajon mit szólhattak ehhez a GERGELY UTCÁBAN ?'' (Ott volt anno a 7-es sz. VÁMHIVATAL, amely a gépjármüvek kezelését végezte. Jó néhányszor megfordult ott Ő is, tudta micsoda ''szemét egy hely'')
Amikor néha-néha legurult a hegyről , hangtalanul, de iszonyúan tekintélyt parancsoló, de mégis messziről felismerhető gumi-sustorgás közepette, szó szerint megállt az élet...
Egyetlen motorkerékpár-rendszámos emlék az általam elsőnek látott és ismert
MZ ETZ 250 Ezüst , MT-89-43 -as táblával 1983 júliusából
PONTOSAN!! AZ Apor Vilmos téren , az egykori HULLY-GULLY előtt. Újévkor még ott volt ,de amikor megkezdtem az '' emlékirataim '' írását - direkt elmentem megnézni - már nem. Őszintén remélem , nem a bontóban végezte. Eperré volt mattulva az egykoron tűzpiros lakk. Az erős ,de homogén mattulás viszont azt sejteti ,hogy nem nagyon javítgathatták ,a karosszéria viszonylag ép. A hülye motorizáltság miatt (nem is diesel ,nem is nagy benziner) nyílván nem kapkodtak utánna az évek során ,ez is a relatív megkíméltség mellett szólhat.
PONTOSAN!! Az Apor Vilmos téren ,az egykori HULLY-GULLY előtt. Újévkor még ott volt ,amikor elkezdtem az ''emlékirataim '' írását - direkt elmentem megnézni - már nem. Remélem nem a bontóba került. Eperré volt mattulva az egykoron tűzpiros lakk. A homogén, és erős mattság viszont arra utal ,hogy nemigen javítgathatták , úgyhogy a karossszéria viszonylag ép. A hülye motorizáltság (nem is diesel ,nem is nagy benziner) miatt nyilván nem kapkodtak érte ,ami szintén a megkíméltség és a menthetőség mellett szólhat.
Tegnap én is lőttem egy különleges Unimogot (valójában mind az :-)) Itt OT, mert nincs rendszáma, de azért egy képet ide is berakok. (A többit majd a Nagyvasakba és Pályafenntartásba.)
TS-93-63 MERCEDES 280 S Tábla:81.10. Auto: 75.10.-től állami, fekete ,'81-től középzöld -met.
A '70- évek végétől és a '80-as években gyakori volt ,hogy az államtól frissen leadott Mercedeseket valamilyen "polgáribb" színre fényezték át. A kor divatjának megfelelően ,általában sötét vagy világoskék ,illetve zöld vagy arany-metál színeket kaptak. Ezeket a munkálatokat szinte kivétel nélkül A SHELL-INTERAG bojtár utcai BMW-szervízében végezték el ,értelemszerűen gyári BMW festék felhasználásával.
TU-60-31 81.12. MERCEDES 200 Piros '92-től CET-???
TV-14-77 82.01. LADA 1500 S Homokszínű Az első, ''ezerötess'' amit láttam. TY-65-80 82.04. LADA 1300 S Okkersárga Az első ''KOCKALADA'' amit láttam.
Szintén TY-os volt az első ''ÚJ DÁLIA '' , amit magyar táblával láttam. 1981 őszén már láttam egyet Romániában. Esküszöm ,a csávó kb. olyan nagy pofával tekerte a kormányt parkolás közben ,mint a mai futballklub-tulajdonos honfitársa a bűnronda ,ízléstelen MAYBACH-jában. Erre színtisztán emlékszem ,mert jót röhögtünk...
KA-93-72 82.05. LADA 1500 S Sötétkék.
KC-39-72 MERCEDES 200 D Tábla :82.08. Autó :1980. Fehér '91-től CDY-179.
off: ezt remekül megfogalmaztad, én is hasonlóakat éreztem, amikor bekunyeráltam magam az álomautómba, egy W111-es tolótetős Heckflosse-Mercibe... gyönyörű volt!
ZR-es táblával láttam az első ,105/120-as '' ÚJ SKOCI ''-t.A számokra ,meg a motorvariánsra sajnos nem emlékszem, de a színére és az alkalomra igen. Drapp ,és a Balatonon '77.aug. Jó pár bámészkodó vette körül ezt is.
ZT-64-16 PORSCHE 911 TARGA Tábla.:77.09. Autó :1975. Citromsárga,enyhe zöld bouquet-val. (Dedicated respectfully to Mr. '' KEEP IT RETRO'')
ZT-65-07 77.09. MERCEDES 450SE Szürke-met. (Az első ilyen motorú amit láttam.) ZX-70-98 78.02. MERCEDES 350 SEL Arany-met.
ZY-74-55 78.03. LADA 1500 Fehér.
Sajnos nem szép, de ''rendszámos'' történet ez is.
A fenti gk. '83 szept.-ben ,magántaxiként ,hátul egy hölgy utassal ,a piros lámpánál várakozott a sorban ,amikor a balról merőleges, a hegyről hosszan lefelé vezető utcából ,az építési törmelékkel dugig rakott YG-95-93 rsz. - fékhibája miatt lefelé száguldó – KAMAZ elsodorta. Az ütközés erejéről annyit ,hogy a billencs még kb.30 méterre berongyolt a kertbe a fák közé ,maga alatt az összetiport kocsival. A nő állítólag túlélte ,szegény sofőrt , ha esetleg lopott kocsival ,és okmányok nélkül lett volna ,szerintem sosem azonosítják. A bejavítás máig látszik a kerítésen. (Mártonhegyi-Németvölgyi ker.) Ilyen csúnyát jó darabig nem láttam.Azért is írtam le mert ez még sokáig emlékeztetett arra , hogy az autóban még álló helyzetben is meg lehet halni.
TH-83-23 MERCEDES 350 SEL Tábla:80.12. Autó:76.12. Fekete.
Ehhez is tartozik némi érdekesség...
Balatonfüreden van egy ''békebeli'' cukrászda ,hangulatos kerthelyiséggel,udvarias kiszolgálással , és nem utolsósorban kiváló termékekkel. Ide hordtam mindig az unokahúgomat ,és a velünk nyaraló kis osztálytársnőjét. Amíg a kicsik a hatemeletes kelyhet próbálták magukba tuszkolni ,gondoltam dohányzok egyet. Igen ám ,.de a kocsit a kocsit egy szikár ,50-es pali vizsgálgatta ( 2001 kora nyarán az S8 még viszonylag jó kocsinak számított.) Az ember valahogy olyan fajtának látszott,aki mindig csak a '' mennyit fogyaszt'' című tételt húzza ki ,és nem is nagyon kíván ''továbbtanulni''. (A legborzalmasabb a ''mennyi a vége?'' ! Erre jelzőt sem találok.) Félreértés ne essék nagyon jól esik és megtisztelő ,ha a járműveimről érdeklődnek , értelmes vagy műszaki kérdésekre mindig szívesen válaszolok. De miért kell az embert rögtön és elsőre - ünneprontóan - kedvencének a rossz oldaláról faggatni? Olyan ez ,mintha tolod a pici babát ,és nem azzal nyitnának ,fiú ,lány, hány hónap ,hanem hogy büdös-e a pelenka ,és mennyire ,amikor befosik. Ugyanúgy a gyerek velejárója ez ,mint a teljesítménynek (akkortájt főleg.)a fogyasztás.
Le kell,hogy szögezzem, én messze nem vagyok egy krőzus, de számtalanszor megfigyeltem , hogy az igazán tehetős emberek a legeslegnagyobb szarrágó pitlákok a világon. Az efféle ,végletekig kapzsi g...k ,a drága ,nagy és új autót szemrebbenés nélkül kifizetik ,de még manapság , a ''power dieselek'' korában is hátravágott hüvelykújjal a lapockájuk hegyét ,vagy a mellszőrzetükön ''körforgalom'' táblát utánozva történő vakarózás közepette ,keseregve siránkoznak : ''Sooóók , bázz 'eg!'' Nem egyet ,de nem is kettőt ösmerek.
Ettől való félelmemben gondoltam , teszek egy kört ,míg továbbáll. Jobbra nézve hevesen kalapálni kezdett a szívem. Egy hibátlan,P-(próba)-rendszámos , fekete 116-os Merci parkolt egy picit lejjebb ,én persze azonmód odareppentem. Azonnal világossá vált a kivitelből (350 SEL,kék cirmos-velúr, DEF-REF-klima ,el.ablakok,hátsó fejtámla ,stb),na meg a szélvédő sarkában virító '83-as és '86-os KPM-matricákból ,hogy nem egy '' rencerváltásutánbehozottsvájcihulladék''-kal hozott a össze a sors.
'' Tetszik? ''...szólalt meg mögöttem egy eldohányzott hang.
''Áá , nem ,dehogy !! Hülyéje...''-gondoltam magamban,amikor megfordultam. Hát ki áll mögöttem?? Az ürge ,aki az imént még az S8-at stírölte! Kiderült ,ő a tulaj. Mondanom sem kell ,hogy egy szempillantás alatt a világ egyik legszimpatikusabb emberévé lépett elő a percekkel korábban még rettegett polgár. Kinyitotta ,megmutatta ,beültem. (MULTIORGAZMUS) Makulátlan beltér, sehol egy idegen csavar, édeskés múmia-velúrszag ,eredeti fa , ''vastagság'' mindenütt. Alig tudtam türtőztetni magam (vadidegen ember előtt elég ciki pityeregni) a tag előtt ,de amikor valahogy megszólalt a magnó is , ( SISTER SLEDGE :''WE ARE AMERICAN GIRLS'') az addig , a túlnyomással hősiesen dacoló könnycsatornáim szelepei végképp feladták a küzdelmet.
Ö nemrégiben jutott hozzá , az előéletről meg csak annyit tudott ,hogy az állami szolgálat leteltét követően egy pesti vállalkozó használta ,óvva-védve hosszú esztendőkön át ,onnan meg egy-két vidéki és pesti gazdán és a véletlenen keresztül a kezébe. Nagyon ráillettek ezek a TH-sra, ezért mondtam ,ha ugyanarról az autóról beszélünk ,lehet ,tudom a régi rendszámát .Ennek igencsak megörült ,és közölte , hogy a jelenlegi tábla CBH ,csak ideiglenesen vonatta ki a forgalomból ,ezért szúrja P-vel. Elszaladt az idő az izgalmas csevegésben , sötétedett. ''Hátakkorviszlátnemgodoltavolnakicsiavilágremélemhogytalálkozunkgrtulálokazsekutya''-szerű , kölcsönös nyalást követően elköszöntünk. Ő üzembe helyezte aV8-at , - a végigfutó választókartól a tolatólámpa egy pillanatra felvillan, segg leül – majd méltóságteljesen elgurult. Én meg úgy integettem utána ,mintha valakim a Don-kanyarba indulna.
Atyaúristen!!!! Én nem egyedül jöttem!! Lélekszakadva rohantam a zárófélben lévő cuki teraszára ,a gyerekek :SEHOL ! Én felelőtlen állat , két 11 éves kislányt hagytam magára a rohadt Mercedes miatt. Azt az érzést senkinek sem kívánom... De megérdemeltem! A szívroham és a stroke elegyét alkotó állapotom közepette , Marc Dutreux bűnlajstromát vettem sorba , a leghatékonyabb öngyilkossági módozatokkal egyetemben , amikor a jól megszokott idétlen civakodást hallottam a háttérben. A két kis hülye ott ücsörgött a fűben a kocsim mellett , mintha mi sem történt volna. A fentieket legfőképp azért osztom meg , mert egy-két éve egy tévéműsorban , (MAGELLÁN ,úgy tudom ,én nem láttam ,de egy haverom igen.) és jó néhány bulvár napilapban pózolt BENKŐ DÁNIEL ,elmebajos LANTMŰVÉSZ ,( aki többek közt arról is hírhedt ,hogy egy szál faszban pengette hangszerét, élő adásban) mindeközben többször azt kamuzva , hogy nála van KÁDÁR JÁNOS 450 (??!)-es MERCEDESE.
Egészen biztosak lehetünk abban hogy a hibbant muzsikus HAZUDIK!
1, Sem a Minisztertanács ,de még a Politikai Bizottság sem használt 350-esnél nagyobb motorú W116-ost. 2,Az ő táblája is valami CBH. Bocs...