Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Ez régen valóban így volt, de a 90-es évek elejétől már van, csak hozzánk sokáig nem került belőle. De például a zalaegerszegi Növényvédő Állomáson is egy terepes Multicar Champion lépett a Haflingerek helyébe. Egyébként igaz lehetett, amit a kerékcseréről meséltek, mert a lökhárítónál megfogva én is sokszor odébb emeltem a Haflinger elejét :-) Ha a nehéz szántóföldi szórókeret volt felszerelve rá, meredek domboldalakon tudta emelgetni rendesen az elejét permetezés közben.
A Haflinger legenda, ma is közel 10000 eurót kérnek egy-egy jó példányért. A Tatra teher- és személyautókat tervező Ledvinka fia tervezte az ötvenes évek végén. Főleg az osztrák és a svájci hadsereg használta, de a Czinege is kapott egyet az osztrák hadügyminisztertől ajándékba. Nálunk főleg a növényvédő állomásokon szolgáltak, vagy utcaseprőként, mivel az Unimoghoz hasonlóan rengeteg speciális felépítménnyel árulták. A magyar olajiparnak is adott a grazi gyár néhány darabot kipróbálásra a hatvanas évek elején. Évekkel később is mesélték a történetet, hogy egy defektnél a sofőr megemlte és levegőben tartotta az autócskát, amíg az utasa kicserélte a kereket. Nagy kedvencem.
A Haflingert a Stey-Puch gyártotta az 50-es évek végétől a hetvenes évek közepéig, ha jól emlékszem kb. 32000 darab készült. Főleg katonai célokra használták, de civilben is sok célra alkalmazták, volt kommunális kivitele is, de pédául készítettek belőle lánctalpas sípálya-karbantartó járművet is. Más topikokban sokszor volt már róla szó, pl. a Nagyvasakon vagy a Spec. autók topikban. Itt több képet is beraktam róla: http://forum.index.hu/Article/addBookmark?a=73829909&t=9171044
"Nem tudod véletlenül, hogy milyen logika alapján adták ki a háromszögrendszámokat (miben különböztek)?"
A háromszögletű rendszámokat a lassújárművekre és azok pótkocsijára adták ki, hogy milyen logika szerint, azt nem tudom biztosan. Ha jól emlékszem, akkor az állami és szövetkezeti tulajdonúak csúcsára állítottat, a magánszemélyek által használtak oldalára állítottat kaptak. A képek is ezt látszanak igazolni. Egyébként magánszemélyek max. 25 Le-s új traktort vásárolhattak, ez akkoriban 3-4 típust jelentett, meg persze maradt a házi buherálás lehetősége. Érdemes lenne kordokumentumként megőrizni néhányat majd ezekből a házilag épített csodagépekből is.
"Ha nem lenne nagy fáradtság, írjál gyártmányt, típust és a forgalomba helyezés dátumát is. Minden típust nem ismerek fel kép alapján, van amiben te jártasabb vagy."
Bocs, hogy akkor bővebb adatokat nem írtam, de elég húzós időszakunk van a munkahelyen és éjszakánként már nemhogy írni, de olvasni se nagyon volt erőm :-)
Gyártmányt, típust általában tudok írni, de forgalomba helyezést nem nagyon, max. azt, hogy kb mikor, hol készült a kép.
Most pótolom a múltkori képekről az infókat:
16-434 Eicher ED13 1980 körül Zalakaroson 633-36 Dutra-1000 1970-es évek végén, a Baki Állami Gazdaságban 636-89 Dutra D4K-B 1970-es években Zalaegerszegen 689-04 Dutra-1000 turbófeltöltővel felszerelve, 1980 körül, a helyszínre nem emlékszem 710-02 T-150K a Zalaszentgróti Állami Gazdaságban 1981-ben
AE 40-78 + VC 81-60 Haflinger és Zetor-50 Super, a pacsai Növényvédő Állomás gépei 1970 körül Türjén, a vasútépítésnél dolgoztak bérmunkában. A képen apám látható, aki akkor a Zetorral dolgozott, majd pár évvel később ő is Haflingerrel
AR 04-06 Lada Niva Keszthelyen 1980 körül
AR 33-21 UAZ-469B a nagykapornaki TSZ kocsija az 1980-as évek végén, benzincső-törés miatt kigyulladt és kiégett, (fél órával előtte még én használtam, de akkor éppen nem ültem benne)
AS 56-40 UAZ-469B a nagykapornaki TSZ kocsija, a 80-as évek közepétől 2000-ig szolgált hűségesen, Ő volt a legkedvesebb autóm :-)
AT 98-39 Haflinger 700 AP/2 a zalaegerszegi Növényvédő Állomás autója a 1980 körül, ekkor már apám dolgozott vele
FH 44-65 UAZ hátán Haflingerrel a Növényvédő Állomáson
No nem egészen ..... A kis motoros Spartak 1089ccm volt a 440 , valóban 4 henger 40 lóerő , a 445 volt a ' nagy ' motoros 1221ccm , 45 lóerős Spartak , a Felicia elődje pedig a 450 volt , a maga kemény 50 lóerejével .... De hogy ne csak OFF legyek : TN - 05 - 85 Lada 1200 ' 81 május . Ez volt az első autóm , ' 88 - ban vettük , ' 93 - ban , mikor az ember feneke alól vették meg az orosz ( ukrán ) nepperek a Ladákat , egy ilyen vitte el ...