Csömödér is EUs támogatásból építette fel az új vonalat. CSak a MÁV szerintem nem olyan rugalmas, hogy ilyeket igénybe vegyen. Pláne akkor, ha magas szinten épp a kisvasutak leépítésében érdekelt :((((( Komolyan nem tudom, hogy most mi lenne jó a MÁV regionélis (Kecskemét, Ni, Bfenyves) kisvasutakkal... A magánkéznek és az állami tulajdonnak is vannak előnyei és hátrányai. Lehet esetleg valami kooperációs formát kitalálni? Nem látom át a dolgot... És szerintem azok se, akiknek a kezében forognak a dolgok kulcsai.
Izé - a motorvonat közben bekékült:)) Amúgy szerintem is sokat köszönhet az egész a MÁVnak. Valahol a gyerekvasút is egy reklám, amit azért a külvilág számára elfogadható szinten karban kell tartani. Nem mondom, hogy a Gyv olyan, mint a Zillertahlbahn, de magyar viszonyok között szerintem az egyik legjobb állapotú kisvasút, és ez a MÁV hozzáállásának köszönhető. EGy vállalkozó nem biztos, hogy eleve ennyit költene rá...
Telefonon. Agyag-Ásvány KFT Felsőpetény, tel: 35/ - pont nincs nálam :((( Kőrösi Ervint érdemes keresni, ő intézi általában ezeket a dolgokat. Szállítás általában minden munkanap van a bánya és az agyagszárító között, Bánkra is szinte minden nap lemennek. Néha még szombaton is. Ünnepek tájékán általában leállnak. Érdemes lemenni a bányába is: középkori jellegű, trapéz alakú bányafás biztosítás, karbidlámpa világítás - mintha visszamenne az ember 100 évet hirtelen. Csak az akkumulátoros mozdony nem anakronisztikus:)
Szerintem is kár lenne öszevonni a vasutakat. Az almamelléki pl. meghalna ha a gazdasági teljesítményeket néznénk. SZVSZ az ÁEVek jó nagy részét az tartja életben, hogy az erdőgazdaságoknál mostanság divat lett kisvasutat tartani. Ha beolvasztanák a vasutakat a közösbe, akkor onnantól kezdve megszűnne a saját vasút iránti szeretet, és ugye közös lónak túrós a háta... A MÁV-ról viszont le kéne kapni a kisvasutakat, mert ott tényleg csak nyűg. Viszont ki kapná meg őket? A nyírségi önkormányzatok pl? Nem tudom, hogy miből tudnák fenntartani. Talán fejlettebb infrastrukturával, motorkocsikkal, a kisebb forgalmú vonatokon kalauz nélküli CSM szolgálattal és állami támogatéással lecsökkennének annyira a költségek, hogy lehetne egy jó gazdálkodású társaságot csinálni a kisvasutak üzemeltetésére... De sajnos én úgy látom, hogy magasabb (állami/MÁV) szinten a kisvasutak költségvetésből való teljes kinyomására törekszenek. Ebben az esetben meg anyit ér az egész leválasztás, mint kilapított békának a kompresszor...
Mint emlitettem mar,( ha jól emlékszem) a "komlex" vidékfejlesztés keretén belül lehet EU-s támogatást kapni kisvasut fejlesztésre is.(kezdetben SAPARD,ISPA, utána már mint "rendes" tagként) De csak akkor, ha kellően kidolgozott tervek, kis---nagy térséget érintők vannak.
Kisvasut= infrastruktura fejlesztes, egyes falvak jobb elerese+- időjaras biztos modon!,
= falusi turizmus egyik hátterét adhatja, hisz az már program, hogy lehet kisvasutazni,
= áruszállitás, erdeszeti és mezőgazdasági termények, kornyezetkimélő, es többé
kevésbé időjárásbiztos szállítási lehetősége. A felázott földutak hamar tönkre
mennek a tehergépkocsik, traktorok miatt.
= természetbarát, mert nem tér le a pályáról és nem megy be az erdőbe...
az pech, hogy a lepkék kereszteződési veszélye miatt a (sötét) zöldek
megakadályozzák a vonalfejlesztést.
= további ötletek: ?
Albertus,
hidd el, én az összes kisvasutat elvenném a jelenlegi gazdáiktól és mindet én üzemeltetném saját magam. Meg még építenék újakat is, illetve összekötnék néhány most különálló szakaszt. Édes álom...
DLala: kérlek, ne akard elvenni a MÁV-tól a Gyermekvasutat! :-)
Tudod, kislány koromban a szüleimmel nagyon sok vidéki kisvasutat megnéztünk. Már akkor nagyon elhanyagolt volt mindegyik. Újabban csak a képeket és a hozzászólásokat látom az Interneten.
Az, hogy felújították a teljes pályát (aláverőgéppel, váltók cseréjével, állomásépületek felújításával); hogy a "Hétfői munkanapokon üzemszünet" már csak a téli időszakban él; hogy odacsinálták azt a förtelmes Barbie színű motorvonatot, ami úgy néz ki, mint az egykori hűvösvölgyi villamos (ami nagyon sokaknak egyébként tetszik) -- ez azért csak jelzi azt, hogy a kisvasút él.
Hm. Megpróbálom jobban kifejteni. Csak hangosan gondolkozom.
Szerintetek nem lenne jobb megoldás, ha néhány kisvasút rendben muködne mégha többek halálával járna ez együtt, ahelyett, hogy szép csöndben mindegyik tönkremegy? Mert akkor nem lesz egy sem.
A MÁVtól pont azért kellene elvenni a Gyermekvasutat, mert mostanában szxrik rá.
Szerintem érdemesebb lenne NEM összevonni az összes kisvasutat egyetlen szervezetbe. Mi más közös van bennük, mint hogy kisvasutak? (Többek téves feltevéseivel szemben a járműpark sem közös! Mit kezdene a Gyermekvasút egy tehervonatra való széncsillével...?)
Az összevonással azt érnék el, hogy lenne néhány kiemelt kisvasút, amelyekkel foglalkoznának. Ezek leginkább azok lennének, amelyekre érdemes túristaforgalmat hozni. A többit pedig sokkal könnyebben be tudnák zárni. Azt lehetne mondani, hogy a változással együttjár néhány újabb vonal megszűntetése. Vagy hogy egy gazdasági társaságot profitorientáltan kell működtetni, és az egyéb szempontokat nem az ő feladatuk figyelembe venni.
Az élet több területén találhatunk példát az ilyen erőltetett összevonási kísérletre. Nemrég éppen a sportlétesítmények állami tulajdonba vétele volt napirenden.
A legfőbb baj, hogy sok vonalnak valóban megszűnt a feladata; és nincs helyette új. Szép-szép dolog a vasútbuzulás -- vállalom, hogy én vagyok a "főbuzi" --, de azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a szép vonatok, szép tájon, szép állomáson (, szemetgyönyörködtető Siemens biztberrel biztosított vágányúton) mégiscsak úgy közlekednek, hogy az emberek pénzért dolgoznak ott, az üzemanyag pénzbe kerül, és az egész SOHA NEM ÖNMAGÁÉRT volt.
(Megint csak elnézést, ha valaki úgy érzi, hogy megsértettem.)
Már bocs, de ez nekem úgy hangzik, hogy "hát akkor ne jusson annak se". Egyébként nem hiszem, hogy túl sokat költenének a Gyermekvasútra. Nyáron voltam fenn az unokatesóimmal, végigmentünk a vonalon, és nekem összeszorult a szívem. Hét állomásból összesen három helyen volt szolgálat (végállomások és Szépjuhászné). Ezeken is olyan gaz, hogy alig látni, merre halad a vágány. Két nagy kilátó kocsiból állt a szerelvény.
Amikor még úgy-ahogy költöttek rá, hat állomáson volt szolgálat, három szerelvény volt kint nyáron hétköznap, és a szerelvényeken volt még egy téli kocsi is. (Jól jön az még nyáron is.)
Az egyik volt osztálytársam volt az állomásfőnök Hűvösvölgyben. Kicsit elbeszélgettünk. Amikor bementem a forgalmiba, egyszerűen megdöbbentem, hogy micsoda szakadt még a linóleum is.
Hol vannak az elvtársak...? Ha a MÁV mostani vezetőrire gondolsz, akkor azok jó nagy ívben tesznek a Gyermekvasútra.
Engem nem bántott, remélem mást sem. Dehát mégiscsak ez az egyetlen, amire talán elég pénzt költöttek, rendbetették a pályát is meg a kocsikat is. Én a többi kisvasút miatt aggódok.
Egyébként mivel a kisvasutak leginkább idegenforgalmi jelentoséggel bírnak, célszeru lenne egy olyan szervezetre bízni az összeset, amelyik elsosorban ezzel foglalkozik és nem nagyüzemi személy- és teherfuvarozással. Az ÁEV-k meg nem lennének más, mint a PFT/karbantartó rész. De egy idegenforgalmi célú cégnek kellene összefognia a rendszert. Egy ilyen rendszernek lehetne a dísze a Gyermekvasút, nem pedig az elvtársak játékszere.
Az Állami Erdei Vasutak meg állítólag ÁPV Rt. tulajdonú részvénytársaság és ha lyól tudom pont ilyesmiket muködtet egy csomó helyen...
Nem tudom, mit szólna hozzá a MÁV, ha azt mondanák neki, OK, fiúk, adjátok csak le az összes keskennyomközt az ÁEV-nak, de akkor a budapestit is!
MÁV suxx.
Ma olvastam az UDN-ben, hogy valszeg felszámolják a Balatonfenyvesi kisvasútat. Azt írják, hogy azért kell felszámolni mert a MÁV nem adhatja át másnak mert csak ő (és a GYSEV) végezhet vasúti közszállítást. Pedig a környék önkormányzatai szívesen üzemeltetnék tovább...
Komlón az Altáró előtti pályaudvar valóban csúcs látvány, de ez évben felszámolják, úgy hogy ha valaki véletlenül arra jár érdemes lenne lefotózni, és feltenni a hálóra, amíg nem késő. Komlón egyébként kb. 15 éve működött még egy villamosított kisvasút az erőmű és a szénelőkészítő üzem között. Ezt később futószalaggal váltották fel, a vasút megszünt. A nyomvonala ma is megvan, egy aluljáróval együtt, amelyik a Lenin téri vasúti átjáró előtt található.
Az Mk48 1005-öst megvették Debrecenből a Csömödériek. A jövő héten viszik az amúgy elég roncs gépet Nagykanizsára (kiállított gép volt, 1970 körül selejtezték), ahol felújítják, és várhatóan tavasszal kerül üzembe ismét. Debrecen kap cserébe 2 Jah kocsit.
Köszi a telefonszámot!
Rohanok, mert megy a vonatom.
Az Mk48 1005-öst megvették Debrecenből a Csömödériek. A jövő héten viszik az amúgy elég roncs gépet Nagykanizsára (kiállított gép volt, 1970 körül selejtezték), ahol felújítják, és várhatóan tavasszal kerül üzembe ismét. Debrecen kap cserébe 2 Jah kocsit.
Köszi a telefonszámot!
Rohanok, mert megy a vonatom.
(Az info állítólag nem publikus, úgyhogy nem tőlem hallottátok:)
Kollegak a kovetkezo telefonszamot adtak: 88-230-001, 230-020, 230-424 ez utobbi kulteruleti telep. Jelenleg ez van az ervenyes Vp-i telefonkonyvben.
Egyebkent Ajka mellett Alsocsingerben is van vasut, ill. banyamuzeum.
Sok sikert,
Thomas
SzigDanival en is jartam a Gellerthegy alatti alagutban (igazabol ez nem is a hegy alatt van, hanem a rakpart es a hegy kozott) - szoval itt vegig az alagut tengelyeben van egy 600 mm-es nyomtavu sinpar, a Gellert furdo es a Rudas kozott. Az alagut elejen ez "csak ugy" elkezdodik, nincs semmifele vegallomas, kitero. Jarmuvet nem lattunk a kozelben sehol. A vagany egyebkent szerintem jarhatatlan, mivel az epites idejen igaz hogy megepeitettek a vizlevezeto csatornakat, azota viszont ezekbol is folyamatosan termalviz tor fel. Ezert az egesz alagut vizben tocsog, az alapzatra pedig vastagon kiult a meszko. A sinbol sok helyen mar csak a korona latszik ki.
Valoszinuleg ezt a vaganyt csak az alagut epitesekor hasznaltak. Egyebkent lent a klima borzaszto; a feltoro termalviz miatt 30-40 fokos hoseg van 100 %-os paratartalom mellett.