Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Meg a lengyel csaj... ,semmi nyolcvanas évek eleji ''gáz szerkó''. Ma is megállná a helyét, tökre vinném...
Jut eszembe!
A BÁCS FERINEK egy fehér 1500 s-e volt '84 nyarán. Párszor láttam az orbán-téri közértben. Sajna a tábla nem ugik be, talán KJ-s? Az viszont hundert prozent , hogy a tv-bemondó KERTÉSZ ZSUZSÁVAL volt. (gyengébbek kedvéért :molett, hemüveges hölgy , ő mondja alá a DALLAS-stáblistát)
Ha pesten vizsgátatta a ''MOZAMBIK''-ban ,(KPM mozaik utcai állomás) és ott is váltott ki forgalmit, rendszámot ,akkor 100% ,hogy EJ-s volt a tábla. (Meglehetősen autentikus , az adott helyen és időben, a szóban forgó szervnél akkoriban vezető beosztást betöltő,a témát érző egyént hívtam föl ügyedben.)
Halkan még megjegyzem , hogy a Vércse sztríten álldogált a már taglalt ZL-06-21-es BUICK RIVIERA. Más. Amint látom van itt még rajtam kívül egypár DÖGKESELYŰ-fan ,így hát virtuális papírra vetem még azt is ,hogy azt a jelenetet, amikor a CSERHALMI átugrik a tacskóval a kerítésen ,azt pár száz méterrel fejjebb , a Sasfiók u. sarkán, a Lejtő út 20. sz. ház kertjében vették föl. A kecó ,ahol az UDVAROSnak megadja ami jár , és ahonnan elköti a zsírmalac ''egyhármas''-át , a Batthyány-tér sarkán lévő áruház parkolójára merőleges terecskén van. Szerintem meg a legkevésbé sem OFF- dolog leírni az idevágó storykat. Az egész rendszámosdi egy nagy nosztalgia ,emlékek idézése nélkül lófaszt sem ér. Ha nem így lenne , az tartana fejben betűket, számokat akinek két anyja van...
Nincs mit ''elnéznem ,tisztelt MOTORKAMI ÚR ,ha másért nem mert jövőre remélhetőleg én is ''vidéki'' leszek.
2, Anyuci életére : nem vagyok Kálmán ,és csak a suli vót sashegyi ,én svábhegyi. Több barkochba nincs, jövőre úgyis ''lebukom '' az OT-s S-Klasséval a Dunántúl festői tájain.
3,
Kicsit komlyabb : Elkövettem egy szarvashibát a BKV-rovatban . Rendre 180-ast íram 556-helyett .Előbbi a csuklós utóbbi a ''rövid'' IKARUS-verzió. Az emlékeimben szereplő jármű természetesen 556-os.
Akkoriban az iparpolitikában olyan szelek fújtak, hogy telepítsünk ipart vidékre, hogy tehermentesítsük a székesfővárost. Én éppen akkoriban érettségiztem (1972) és nem vettek fel a Miskolcra, a Műszaki egyetemre. Apám akkor választás elé állított vagy elmegyek az NDK-ba dolgozni (valamicskét beszéltem németül) vagy elmegyek ipari tanulónak. Bár engem az elektronika érdekelt, annyi hátszelem nem volt, hogy rádió-tv műszerész legyen belőlem, csak a mechanikai műszerész osztályba jutottam be, ami azzal kezdődött, hogy fél évig kalapácsot reszeltünk. Ezt az osztályt azért indították, mert a MOM gyárat épített Zalaegerszegen. A második évben aztán azért már túljutottunk a kalapácsgyártáson, váltásban felküldtek bennünket az anyagyárba, mindenki egy-egy hónapot töltött ott el. Én pl. tolltartófedelet illesztettem egy etyeki órásmester segédjeként, ugyanis a gyári zsargon tolltartónak nevezte a lyukszalagolvasót, aminek akkoriban indult agyártása. Albérletben pedig a Sashegyen, talán a Vércse-közben laktam. Néhány évvel korábban voltam két hetet egy távoli nagynéninél a Köröndön (akkor még Kodály élt), akkor becsavarogtam a belvárost gyalog. A momos tapasztalatcsere alkalmából a tanulóbérletnek köszönhetően nagy kirándulásokat tehettem villamossal, az Ecseritől Óbudáig bejártam az egész várost. Emlékszem még, a Nagykőrösin volt egy nagy telep, tele eladó Csajkával, talán 10000 forintért vesztegették őket, de nem igen volt rá kereslet. Jártam a Röppentyű utcában is, ott voltak szép autók, hihetetlen árakon.
Bocsánat , de SZABADSÁG-HEGY (ma már SVÁBHEGY) és SAS-HEGY . Természetesen nem kérem ki magamnak, csak olyan tévedés, mintha pl. a fradistát leújpestiznék vagy viszont. Nem akarok senkit sem megbántani aki rózsadombi, de errefelé inkább régi, évtizedekkel korábban ideszületett családok laktak túlnyomórészt . Míg ''odaát hemzsegtek (nek) a ''jobb'' autómárkákat anno és most lejárató ,viselkedni nem tudó, felkapaszkodott újgazdag tahók, pártfunkcionáriusok. Mifelénk kommunistából is csak rendesebbje lakott (lásd: LOSONCZI PÁL.) . Természetesen ezt csak precíz fasziként, tájékoztatásképp írom az akkori viszonyokat illetően. A ''normális '' rózsadombiaktól meg ezúton kérek elnézést. Én meg amúgysem lakom már arrafelé. Ha külföldi munkám befejeződik ,BALATON-FELVIDÉK könyékére fogok költözni a pesti őrület helyett. Ha jövőre gyakran láttok arrafelé egy hibátlan 450 SEL 6.9-et ,az bizvást én leszek...
Mi köszönjük neked, hogy színesítetted a topicot, örülnék azért, ha még eszedbe jutna néhány rendszám és főleg sztori. Az a világ, amiben te felnőttél sokunknak talán misztikus, de mindenképpen elérhetetlen volt akkor is, most is. Így nyertünk egy kis bepillantást. Talán indítani kellene egy olyant is, hogy "Rózsadombi (autós) sztorik" :)
KV-00-01 84.03. AUDI 100 CC TURBO DIESEL Arany -met. Az általam látott első magyar ''szivar AUDI ''
GB-51-42 84.08. LADA 1500 L Korall-piros. Az első 2107-es amit láttam.
GD-52-36 85.03. MERCEDES 230 E Sötétkék. AZ ELSŐ MAGYAR W 124-es
'91.-től BTS-922.
GN-14-?? 85.11. MERCEDES 190 E 2.3-16 Grafit-met. Az első ilyen amit láttam.
DE-26-95 86.10. AUDI 80 1.8 Sötétkék. Az első ''szappan -AUDI'' idehaza.
DZ-50-16 MERCEDES 500 SE Pezsgő-met. Tábla :87.12. Autó :1984.
'92-től BWN-928?
FF-76-26 89.06. MERCEDES 260 SE Grafit-met. '92-től BHW-701?
(A 01-es végződés tutti.)
Mint tudjuk, örökkös happy-end kízárólag a pornófilmekben van. Ilymódon én is kissé szomorkásan gondolván az elszállt szép gyerekkorra , zárom soraimat ,mert kifogytam a topicba vágó emlékekből. Köszönöm MOTORKAMI-nak a kíváló ötletet!
KE-03-77 82.11 MECEDES 190 E Ezüst-met Az ELSŐ itthoni W 201-es.
KG-81-44 83.02. MERCEDES 500 SE Ezüst-met.
Az általam látott ,de többek szerint is ,az ELSŐ W126-os, privát, magyar táblával.
Amikor ez a ''csoda'' a pár utcával arrébb lévő, szazázdforduló-beli villa előtt először leparkolt , szabályos futótűzként terjedt a ''hír ''az autókhoz akár ici-picit is konyító kölykök közt. Engem is telefonon hívott az egyik dadogós barátom:'' Ba' Ba' zeg ,kéépze-ee-e- eld e-el ,a sss -suli mellett ál egy-egy magyaröccázas merci!'' A ''SZINYÓM'' épp téli álmát aludta ,így gyalog rohantam a helyszínre.
A félkerékkel a járdán álló vadonatúj hintó , egész utcát betöltő ezüstös csillogását hihetelenül fokozta az ólmos ,februári ,sűrű hófelhők sugározta szürkés fény. Biztosan kijelethetem ,hogy én - és ezzel jó pár ismerős így van - soha ,de soha nem ''bünhődtem'' ekkorát magyar rendszámú autótól. Ennek a feltünősége leírhatalan volt 1983-ban (meg még egy pár évig). Emlékszem, egyszer apukámmal mentünk valahová , és szembe jött a darab . Fater meg is jegyezte : '' Vajon mit szólhattak ehhez a GERGELY UTCÁBAN ?'' (Ott volt anno a 7-es sz. VÁMHIVATAL, amely a gépjármüvek kezelését végezte. Jó néhányszor megfordult ott Ő is, tudta micsoda ''szemét egy hely'')
Amikor néha-néha legurult a hegyről , hangtalanul, de iszonyúan tekintélyt parancsoló, de mégis messziről felismerhető gumi-sustorgás közepette, szó szerint megállt az élet...
Egyetlen motorkerékpár-rendszámos emlék az általam elsőnek látott és ismert
MZ ETZ 250 Ezüst , MT-89-43 -as táblával 1983 júliusából
PONTOSAN!! AZ Apor Vilmos téren , az egykori HULLY-GULLY előtt. Újévkor még ott volt ,de amikor megkezdtem az '' emlékirataim '' írását - direkt elmentem megnézni - már nem. Őszintén remélem , nem a bontóban végezte. Eperré volt mattulva az egykoron tűzpiros lakk. Az erős ,de homogén mattulás viszont azt sejteti ,hogy nem nagyon javítgathatták ,a karosszéria viszonylag ép. A hülye motorizáltság miatt (nem is diesel ,nem is nagy benziner) nyílván nem kapkodtak utánna az évek során ,ez is a relatív megkíméltség mellett szólhat.
PONTOSAN!! Az Apor Vilmos téren ,az egykori HULLY-GULLY előtt. Újévkor még ott volt ,amikor elkezdtem az ''emlékirataim '' írását - direkt elmentem megnézni - már nem. Remélem nem a bontóba került. Eperré volt mattulva az egykoron tűzpiros lakk. A homogén, és erős mattság viszont arra utal ,hogy nemigen javítgathatták , úgyhogy a karossszéria viszonylag ép. A hülye motorizáltság (nem is diesel ,nem is nagy benziner) miatt nyilván nem kapkodtak érte ,ami szintén a megkíméltség és a menthetőség mellett szólhat.
Tegnap én is lőttem egy különleges Unimogot (valójában mind az :-)) Itt OT, mert nincs rendszáma, de azért egy képet ide is berakok. (A többit majd a Nagyvasakba és Pályafenntartásba.)