Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Az alábbi felsorolában szerplő járművek amelyek 1973 előttiek ,természetesen nem emlékezetből, hane családi,rokoni fotóalbumokból,elbeszélésekből kerültek felidézésre. Egynémelyükben utaztam is, de csak csecsemő vagy egészen kicsi gyerekként.
CB-21-10 WARTBURG Kakaóbarna. Tábla 1960 ,autó '59-es, egy évig vállalati volt. CE-24-10 SKODA FELICIA CABRIO Piros 1961 tavasz. CG-58-35 MERCEDES 180 Ponton Szürke 1963. CI-64-43 OPEL REKORD 1700 Fehér 1963 .10. CR-32-03 MERCEDES 220D Heckfl. Fehér 1967.07 CU-97-42 FORD ESCORT Szürkés-drapp '1969. CX-37-49 OPEL REKORD COUPE 2500 1969 Szürke-met CX-38-73 MERCEDES 280SE 1969.11. Ezüst-met .Új korától,pár hónapig Zürichben fut, utánna kerül be. CY-17-81 RENAULT 4 Bordó 1970 nyár IO-78-48 FORD CAPRI 1700 GT 1972.05 Citromsárga, fekete tető. IV-03-58 VOLKSWAGEN 412 LE Fehér 1972.12. IV-60-26 PEUGEOT 504 Fehér. 1973.02. UF-12-21 VOLKSWAGEN PASSAT Kék-met 1973.06 Valószínülag az első. UF -47-08 MERCEDES 280 SE Fekete. Tábla :1973.08 Autó : '1969.12-től-73-ig állami. UI- 01-18 VOLGA M21 Tábla '74 körüli (valami állami leadott,a környéken állt.)
UM-25-02 MERCEDES 280 SE Sötétkék-met 1974 AZ ELSŐ W116 MAGÁNTÁBLÁVAL.
A BKV-kapcsán még egy szösszenet. A buszvezetők a munkakörölményeiket tekintve amiatt is irigyelve voltak, mert állandóan mindenféle csajokkal dumálgattak menet közben akik - érdekes módon - nemritkán a legjobbak közül kerültek ki. Ma már ilyet Pesten rég nem látok. (Bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy idejét sem tudom ,mikor ültem BKV-buszon. Szinte ugyanúgy szopik a dugóban. A Metrón viszonylag gyakran ,meg a villinger sem rossz.)
Vidéki, - általában dunántúli - útjaim alkalmával viszont rengetegszer látok szembejövő VOLÁN-os sofőröket fiatal, feltűnően csinos bögrékkel ugyanígy cseverészni. Kellemesen könnyítheti az amúgy nyílván rendkívül stresszes és felelősségteljes munkájukat. Még akkor is ,ha különösebb dolog nem mindig jön össze, és a kiscsaj korából fakadóan az képezi a disputa gerincét ,hogy megbaszta-e JUSTIN BRITNEYT vagy csak cigi volt, oder ki a jobb csaj a PUSSYCAT DOLLS-ból, NICOLE vagy JESSICA? (Hasonló magasröptű eszmecserét szokott folytatni az unokahúgom távbeszélőn.)
A derék volánosok meg onnan jutottak eszembe ,hogy tini retták helyett,nekem meg az irodámban, - pont a tegnapi "memoár" írása közepette,- hallgatnom kellett a világ legfárasztóbb iditótájának vég nélküli süketelését. Ő nem más mint a rendszergazdám . Egy mosdatlan , dögevő-lehelletű, - mindenfajta mesterembert izzadságszagban utcahosszal kenterbeverő - állat , több hónapja nem cserélt párahuzatának bűzével átitatott fejszerkezettel. E kétségkívül nagytudásu, szakmai körökben rendkívül elismert fasz képtelen tudomásul venni azt a tényt, hogy vele szöges ellentétben iszonyú béna vagyok a számítástechnikához .Kb annyira vágom, mint ő DROGERIE MARKT-béli tusfürdő-kínálatot. Ennek ellenére a számítogépnek a büro egyik oldalából a másikba való telepítését csak egy órányi, szakmai előadás keretében tudja véghez vinni. Melyet nemhogy én ,de maga VINT CERF is nehezen értene. Mikor végre-valahára elköszönt ,leírhatatlan megkönnyebbülést éreztem. De hátravolt még a zsíros fejének lenyomata képében otthagyott névjegyének az ablakról történő ,öklendezéssel teli letakarítása. Ezek leírása után végképp hatványozódni fog anonímitásom fontossága, de legalább látható ,hogy mindent elkövetek (incl. túlóra) ,hogy "táblás" emlékeim ne vesszenek a múlt ködébe.
Ezen a példányon végezte munkáját - többek közt - egy KARCSI BÁCSI- nevezetű, nyugdíj felé baktató , ércesmodorú, láncdohányos
(A legszarabbakat szívhatta ,nem láttam pontosan , hogy SYMPHI, vagy ne adj' isten menkesz. (MUNKÁS) Arra viszont ,hogy kizárólag "OHNE KAT" volt mind (legszerényebb becslések szerint is) a 60-szál , amit napjában elpöfékelt ,arra mérget vennék!)
porba fingó,szemüveges , kissé ápolatlan,mindig borostás arcú ipse. Az öreg pilóta összképét színesítette még ,a bal vagy jobb karra (egyéb lehetőség ugyebár nincs) tetovált T-34-es tank ,és a hatalmas jóindulattal hiányos fogazatként aposztrofált ,szájban elhelyezkedő egy-két fémdarab. Ő egyébként régóta a vonalon szolgált ,A GC-50-94 től 99-ig számozott szextett szinte összes tagján. E végtelenül igénytelen, nem is túl szimpatikus ember szájából váratlanul és üditően hatott a következő megjegyzés:
(Ha jól emlészem , (talán valamelyik 05-ös) az egyik busz egy napos lehetett ,amikor a fiatal sofőrök egy öngyújóval melegített cipész-árral fúrkáltak lyukakat, az ajtóvezérlő-gombok közepébe. (Valószinűleg azért ,mert napos időben nem látszódott ,ég-e)
"Gyerekek ,mi a fasznak kell így szétbarmolni egy ilyen SZÉP ÚJ AUTÓT ??! "
Mintha tegnap lett volna.
A másik kolléga - ugyanezen ülésben - merőben más karakter volt. BANDI BÁCSI is régóta ott ,és szintúgy korábban már több kocsin is dolgozó idős vezető volt. Amolyan tipikus ,hátrafésült hajú ,távolságin vagy vidéki VOLÁNokon megszokott, becsületes arcú , mindig frissen borotvált ,halk szavú nyugalmat sugárzó tag.
Ha hinni lehetett a végállomási pletykáknak, - érthetetlen ,hogy pont egy ilyen gyakorlott, öreg rókával végezzen így a sors - '81 nyarán egy általa irányított, tolató busz a garázsban egy másikhoz lapította. Azonnal meghalt.
GC-48-14
Ez egy fáradt ,leharcolt kb 1974-es paripa volt. Bontása előtt percekkel, az utolsókat rúgva került a hegyre. Nekem azonnal a kedvencem lett . ( Lám-lám, már akkor is gerjedtem a devianciára , pedig esküszöm nem vagyok ratyi!!!)
Először is az akkor már szinte sehol sem látható, oldalt elhelyezett világító, viszonylattábla miatt. Akkorra már ezt az azokrol is , - a kisszámban meglévő,- korai modellekről is eltávolították,amelyek még ezzel felszerelve fordultak ki anno a gyárkapun. A kipufogó le volt szakadva, irtózatosan nagy , KŐZORALL hangja volt !,Emlékszem a csávó ennek tökéletes tudatában, iszonyúan rúgta a szerencsétlent. A hátsó dob meg a cső úgy himbálódzott a hatalmas robaj és a füsstenger közepette jobbra-balra , mint a kővé meredt, de totál érzéketlenné vált bránerem , amikor én balfasz, egy Frankfurt közeli kuplerájban ,2000 őszén kipróbáltam a VIAGRÁT. Az utastérben régifajta, krómozott kapaszkodók ,emberzsírtól feltükrösödött ülések ,a padló mellett hátul ,a sarokban feltörő fekete kipufogógáz csíkok. A műszerfalon még a régi ,igazán szép sötétzöld fényű ( kb'79-től seszinű, világos ,Balatonzöldre rondult ez is. Ebbe a hibába egyébiránt később a japánok is beleestek ) ,de össze-vissza ugráló KMGY-műszerek. Természetesen még a mumeszokra jellemző nemesfa borítás-utánzatú műanyaggal körülvéve. A sportos vezető mindenféle matricákkal teleaggatta ( casco-CSAO , COCA-COLA, no meg az egykettes ZSIGULÁTOROK kedvence, amiről máig nem tudom, WYNN'S vagy UUYNN'S ) Itt láttam életem egyik legidiótább reklámszövegét ,ami az oldalsó világítótábla hátuljára biggyesztett matricán virított ,és amin a szüleimmel évekig fetrengtünk a röhögéstől : ÜDÍT FRISSÍT A ROPOGÓS NÁPOLYI !
A sportos összhatást szabályszerűen megkoronázta, hogy az egyik sárfogó gumi ,hiányzott,csak az egyik féklámpa, égett és a madár mindig kifordított kerkekkel, vagy félig a sárban , de rendre trehányul baszta félre járművét.
Mindent vitt!
A '81 júliusban, a megszokott 3 hét Jugó után hazatérve már nyoma sem volt.
1982 tavaszára rohamosan lankdadt gerjedelem ,a figyelmemet már inkább a (bimbdózó szinten) a csajok, és nem kis mértékben az Apukámmal kötöt barter-üzlet (4.2-es átlag hatodik év végén = SIMSON S51 B) tető alá hozatala kötötte le.
A fenti tranzakció realizálódott ,életem első gépjárműve 9994 Ft-ért , 1982.05.31. -én megvásárlásra került.
Annak ellenére, hogy "B"-s kivitelű lévén , a hátsó lábtartó,meg mittom'én mi miatt rendszámköteles volt ,nem került forgalomba sosem. Olyannyira ,hogy még jogosítványom sem volt rá soha. Négy és fél esztendőt közlekedtem így ,rendőri intézkedés és balesetmentesen. A rendőröknek a hegyen közrendvédelmi szempontból alig akadt dolguk,így nem bántottak. A két személlyel való repesztés csípte a szemüket ,de az özönvizenként egyszeri összefutásba bőven belefért. A Balcsira meg lehozták nekem a haverok vagy a bátyám ,később már én is. Az ottani Körzeti Megbízott pedig egy kurva rendes tag volt. Nem voltam kölyökképű ,nem is sejtette, hogy permisz nyistá.
( Annál több a BRFK-s kollégáiknak, akiknek a BIKA-JUSZUF-SANYA-CSÜLÖK -Quartett tagjai, akik kevés szabablábon töltött idejükben ,szinte az összes szomszéd villát végigsrenkelték - rengeteg fejfájást okoztak)
Úgy voltam vele: "Majd nagymotorra csinálom meg a jogsit!" Viszont a harmadik temetésen ,ahol ismét valamilyen motorbalesetben elhunyt srácot búcsúztattunk , végképp töröltem az 50, később 80 ccm feletti kategóriába lépést dédelgető álmokat. Meg az igazat megvallva , a nem béna, de alapjában véve beszari motorosok táborát erősítettem. Azt is csak A " B" -kategória, és az azzal együtt kapott első autó birtoklásáig.
Ekkoriban volt a BU-s átrendszámozás ,ami végképp megnehezítette volna az egykori kedvencek identifikálását ,ha netalántá nem száll el a l' amour.
Fél szemmel azért észleltem két új jövevényt még suliba menet, nyílván a tábláik és a szembetűnő aktuális modelfrissítés látványa miatt.
BU-22-44 1982 szept legvége.
BU -88-44 Szinte napra egy évvel később. Itt az volt a kiuró jellegzetesség, hogy szinte az összes műanyag ,meg a kapszkodók feketék lettek
Tisztelettettel megköszönök bármilyen nemű helyreigazítást ,ha kétség merül fel azokkal az eseményekkel ,személyekkel, uram bocsá' véleménnyel kapcsolatban amelyeket leírok. Természetesen semmilyen bizonyítékról nem tudok arra nézvést sem, hogy cca. 9 esztendővel korábban, ölbetett kézzel ,passzívan szemlélte volna az inkriminált gerilla, a "forradalom" alatti fosztogatást, és veszni hagyta volna a soha vissza nem térő alkalmat a felső tízezer, átmenetileg SWINGER CLUB-bá alakított hajlékaiban , és az úrihölgyek részéről (a mai partykkal ellentétben) cseppet sem önkéntes "hancúrozást".
Az pedig, hogy JÓZSEF ATTILA tiltakozott ,legkevésbé sem lep meg, hisz' többnyire ,a proletariátus összes nyomorával , és tragikus, - "örökké csak szívó " életének eseményeivel vastagon átitatott művei már negyedikes koromban (tisztán emlékszem a 75 éves jubileumra) rendkívül lehangoltak. Ami pedig a rózsaszín érettségiző időszakot illeti ,ott az "ördög - feszület" viszony a leghasonlóbb konstelláció ,ami a vonzalmamat definiálhatja. ILLYÉS GYULÁ-val már lényegesen jobb a helyzet , bár az ő protestálása sem meglepő annak tükrében, hogy CSERMANEK (KÁDÁR) JÁNOSSAL is kíváló (tegező) viszonyban voltak. KÁDÁR LEVELEZÉSE c. kiadványban ez könnyen ellenőrizhető.
Politikai kirándulásunk záróakkordjaként mégegy gondolat.
Feltételezem, az tisztán hallatszik ,hogy a munkásmozgalom egykori és mai élharcosai enyhén szólva nem képezik tiszteletem tárgyát. De minden hibája ellenére , nagyon nehéz dolga volt JOHNNY-bácsinak letolni a primitív BREZSNYEV, és rohadt bandája torkán azt, hogy idehaza nincs jegyrendszer,(sőt!) és nem csak kolhoz van ,hanem TSZ, háztáji, turizmus és még sorolhatnám reggelig mindazokat ,amelyeknek a " baráti " (Egy lófaszt !! Mindig is irigyeltek, utáltak, mint a meleg szart!! ) országokban hírmondója sem akadt.
Mint ahogy az is a kevéske érdemek része ,hogy ehhez hasonló FÓRUM-ot , ahol a'70-80-as évek MECERCEDESE-it ,BMW-it ilyen számban (és ugye az én listám messze nem teljes) taglalhatják ,aligha nyithatnának...
Elkanyarotunk, de a régi tábla a történelem - mint tudjuk -igen csak fontos része.
FÜRST GARÁZS ( érdekes, hogy eme intézmény mindmáig a Tanácsköztársaság idején karriert csinált köztörvényes ,terrorista bűnöző nevét viseli)
Szerintem Szamuely Tiborral kevered. Ő, és a Lenin fiúk jártak vidékről vidékre a Tanácsköztársaság idején, és gyilkolásztak háborítatlanul.
"1928. Halálra ítélik Sallai Imrét és Fürst Sándort
Az illegális kommunista mozgalomban való részvételük miatt a biatorbágyi merénylet ürügyén a kormány által bevezetett statáriális bíróság elé állították őket, és a nemzetközi tiltakozás ellenére gyorsított eljárás után mindkettőjüket kivégezték. Az ítélet ellen Illyés Gyula és József Attila is röpiratban tiltakozott. Sallai 35, Fürst 29 éves volt." forrás: http://www.hetek.hu/?q=node/3964
Kiegészítésként: a Fürst néhány éve már Kelenföldi Buszgarázs néven funkcionál. Ez mondjuk semmit sem von le a hozzászólás értékéből, direkt jó ilyeneket olvasni.
Szóval egyévesen került a környékre a 00-88. Vezére az egyik legjobb buszvezető haverom volt. SZULTÁN-nak becéztük ,köszönhette ezt a testes, kissé HOFI-szerű fizimiskájának. A polgári neve valamilyen Laci volt.
Iszonyú büszke voltam a pajtásam előtt ,hogy biciklizés,vagy csavargás közben ugyanúgy int nekem a volán mögül, mint a kollégáinak.
Fater bömösét is mindig messziről kiszúrta ,fénykürtölt neki ,ő meg viszont. Eközben én, a schiebedachon kilógva, csápoltam neki ,mint valami félhülye csöves az Ifiparkban.
Emlékszem ha az Anyukám vezetett , mindig izélgettem szegénykét : "Villogj már ! Villogj már! Barátságunk I -betűjére SZULTI kicsit később tette fel a pontot.
Egy alkalommal az örökké sertés-jelmezt viselő osztályfőnökünk kiséretében elindult az egész napközi fagyizni. Pont az orrunk előtt ment el a járat, ezért a koca és a többi tanár úgy döntött, hogy gyalog megyünk tovabb. A forró májusi égen eközben fekete felhők gyülekeztek...
A közelgő zuhé okozta idegesség , meg az egyik eleven osztálytársammal folytatott permanens, idétlen poénkodás - amivel imponálni próbáltunk az egyik legszebb kislánynak - oda vezetett ,hogy az OFŐ a haveromat ,engem és - ami a legszemetebb - a szöszi tündérkét is hazazavart ,ami ugyebár a kollektív cukrászdalátogatásból való kizárást is jelentette. A kis copfosnak rögvest eltörött a mécses ,mi meg leforrrázva kullogtunk a csoport mögött.
Pár perccel később mogyorónyi jegek ,és némi szél kiséretében rázendített . Én valamiért hátrafodulva láttam, hogy ismerős busz közeleg, intettem a megszokott
módon. És ekkor jött az igazi büntetés. : BUVU-VU-VU-VU-VU-VU..... ,satu és kipufogó fékkel megállt a 00-00-88! A lassulástól hangosan csapódva nyílt a leghátsó ajtó ,én meg , - mint valami profi bankrabló - ,azonnal véve a lapot , villámgyorsan fent termettem a - szinte még mozgó - járművön.
Index balra ,parketta gáz , és az egész - az égi haborútól szarráázófélben lévő csoportot - koromfekete füsttel beterítve távoztunk a helyszínről...
SZULTÁN koma gesztusát az is felértékeli ,hogy a BKV -nál már akkor sem igen osztogattak KÍVÁLÓ DOLGOZÓ kitüntetést egy ilyen megállón kívüli eksönért.
Az említett gép '81 -körül tünt el a környékről, vezetőjével (sajnos) együtt.
GE - 01 29 . 1977 VÉGI.
"Használtan" jött a vonalra 1980-körül. Vezetője egy SPIELER ,vagy SPILLER nevű 2 méter feletti ,bajszos muksó volt. ( Hogy nagy játékos volt-e ,vagy esetleg így anyakönyvezték, sose tudjuk meg.) Ő azzal tünt ki a 2-es brigádból, hogy isznyúan komoly tempóban hajtott. (Ma símán feljelentenék az utasok. Akkoriban ez sikk volt, meg nem is érték egymást a buszbalesetek, mint mostanság.) Egyszer ő is felvett szabálytalanul -i gaz a megállóban - annak ellenére, hogy a viszonylatjelző -tartóban, a GARÁZSMENET FÜRST GARÁZS ( érdekes, hogy eme intézmény mindmáig a Tanácsköztársaság idején karriert csinált köztörvényes ,terrorista bűnöző nevét viseli) felirat díszelgett. A többi utas meg ott maradt.
SPILLERÜNK pár hónap múlva munkahelyet váltott, a busz maradt.
GE-05-49 ,GE-05-67,68,69,70,71.
Ezek szintúgy zsír újként kezdték pályájukat a vonalon, 1980-tavaszán.
A 05-71 kapcsán van egy szégyenteljes story. Ezt a járművet '81 elején egy BERE LACI nevű, tömött bajszú, göndör, arabos képű faszi vitte.
Felületesen , köszönöviszony szinen ismertük. Egy havas estén ,hógolyókkal dobáltuk a buszokat. Általában tovább mentek, leszarták. Most viszont a 05-71 nagyot fékezve megállt.
Mi mi meg a szélrózsa minden irányába úgy széjjelrebbentünk, mint a galambok a
Moszkva téren ,amikor a ZIL-ek utógyujtása hatalmas durranással visszalőtt.
Fél órával az eset után szegény BERE gyanutlanúl érdeklődött : ugyan biza' nem láttunk-e dobálódzó kölyköket kicsit feljebb, ugyanis a 05-71 jobb szélvédője betört, és egy ilyen ablak Kb tízezer (1981-ben járunk!) forint, és őt fogják megbaszni.
Nekünk szarháziaknak természetesen fogalmunk sem volt semmiről...
Vélhetőleg az egyik faszkalap jeget dobott. NEM én voltam.
GE-06-36.
Pár héttel fenti társait követve érkezett ez a darab ,azzal az érdekességgel,hogy őt terelte az általam először látott NŐI SOFŐR!
A hölgy KATI névre hallgatott, a körülményekhez képest egészen elfogadható fejjel .
Állítólag később összeszűrte a levet egy MATYI nevű '81 -körül a vonalra kerülő ,magyaros, huszárkapitány-ábrázatú bajuszos sráccal. Aki mellesleg a GE- 01-29 egyik új sofőrje, a brigádbeli egyik utolsó haverom.
Az NB az oldalkocsis és mivel nem sokkal a rendszámváltás (1958) előtt kétszer is kapott rendszámot, csak arra tudok következtetni, hogy a háromszámosból ezért volt neki kettő. A másik lehetőség az az, hogy mégis honvédségi volt, ez a HK. Aztán mikor "leszerelt" lett 1 "civil" rendszáma, utána meg az NB-s, ami egyértelműen oldalkocsis. Biztos, hogy 57-es évjáratú a motor?
Még egy kérdés: A 2betű, 4számos rendszámoknál (legalább még a kezdetekben :D) volt megkülönböztetés oldalkocsis/szóló között, tehát lehet következtetni arra, hogy oldalkocsisként volt-e '58 után forgalomban?
HA-s állami Pobeda: azt hiszem, ezt nem én írtam.. :S :DD
Jómagam is azok közé tartoztam , akik évekig azt hangoztatták többek közt itt azindex fórumán , hogy három Sport került ujonnan az országba , de ma már tudom , hogy ez nem igaz . Itt van egy kép , ' 57 - es , vagy ' 58 AM - ből szkennelve , aminek a jobb szélén ott van három , a negyediknek csak az orra látszik . Ez a kép itthon készült , az átadótelepen :
Tavaly szeptemberben pont esküvői üzemmódban voltam a Feliciával , mikor egy öregúr odajött hozzám beszélgetni , mint kiderült neki is volt ilyen autója annak idején többek közt . Na de mikor rákérdeztem , milyen volt a többi , akkor derült ki , hogy neki is volt Sportja ujonnan !!! Azt mesélte , hogy nyolc , vagy tíz darab jött be az országba akkor , amiből a Rajz - Kazal - Bárdy trión kivül a " pór nép " is vásárolhatott ....
motorkami: Köszönöm a kimerítő választ. :) A "HA" véleményed szerint mindeképp oldalkocsis motorokat jelölt? Oldalas nyomát nem látom rajta (abból indulok ki, hogy volt külön IZS-49K, erősített vázzal, az volt az oldalkocsis változat), sehol rögzítőpont... (Vagy csak nagyon ügyesek voltak a szakik?! :D)
Lehetett. Megvették a motort, levizsgáztatták szólóban (XF), majd tudtak venni oldalkocsit és átrendszámozták (HA). Aztán 58-ban megkapta az NB-s rendszámot. Szerintem az 56-58 közötti időszakban hasonló kavarás volt a rendszámoknál, mint 1989-90 körül. Mindkét esetben esetlegesek voltak a döntések olyan kevésbé fontos ügyekben, mint a rendszámozás. Így a HK nem feltétlenül honvédségi, pl. HA-val - sövénytől tudjuk - van állami Pobeda. Az XF viszont biztos szóló nagy motor, XG-s, XM-es, XN-es Pannónia van a nyilvántartásomban.
motorkami: A választ köszönöm, de végülis kicsit több csiszolás után kiderült, hogy amit a sok festék miatt H-nak néztem, az a valóságban N. Így tehát van rajta NB-15-18, HK-278, ill. XF-070. Szóval a HK az stimmel (szóló volt a gép), csak épp' a régebbi rendszámon van, s ki tudja, milyen logikával adták ki a '48-as rendszámokat. :) Az NB-s pedig úgy látom a leírások alapján, szokványos, "polgári", izé, "munkás" motor-rendszám volt (illetve NA-t írtak, de gondolom, ahol volt NA, ott volt NB is). :D Az XF-es nekem mindenképp furcsa, illetve az is, hogy '57-es a motor, de két fajta 2betű, 3számos sor is van rajta...
A következő felsorolás nem a táblák kora,hanem eseményi időrend szerinti. Bizonyos adatok esetében,felmerülhet a " Na, ez a neten is rajta van" című böffenet, de jócskán akad ami sehol sem. BKV-buzi ismerősöm (nem keverendő össze a bkv-s buzival!!!) sokat csodálkozott, hogy van amit ő sem tud ezek közül , pedig A-Z-ig véginyalt mindent a témában.Üzembe helyezések,meg egy-két évjárattól függő kivitel,-ilyesmi az igen. De bizonyos részletek, személyek,pl melyik AUTÓ (korabeli BKV-s slogan) mikor, és melyík vonalon szúrta pontosan,biztos, hogy nem. Ezeket csak az tudhatja ott volt,látta átélte. A renDszámohoz nem írok pontos dátumot, mert ez mgnézhető máshol is, meg nem is tudom mind pontosan.
Egy két öreg buszos róka (ha még nem vitte sírba őket az idegbaj ) biztos lerakná a haját, hogy egy 5-10 éves pöcs így emékezett rájuk. Amelyikük meg a túlvilági utasok orra előtt csukja be a ráncajtót, azoknak meg béke poraira!
GC-47-55 1972 DEC. IKARUS 260. (Nagyobb mellényű BMW-s kollégák ,jó ha tudják
hogy ezekben már volt EH-steuerung , nem vártak '83-ig!. A müncheniek mögött loholókról nem is szólva.)
Tehát az első élmény kb 1973 tavasz. 2-ES BUSZ. (Biztos, mert utánna hónapokra elutaztunk és arra tisztán emlékszem.) Panoráma busz. Így hívta ezeket mindenki. 3 és fél évesen a rendszámot értelemszerűen nem jegyeztem meg, de a csíkos 180-astól lazán meg tudtam különböztetni. Később már a rendszámokat is vágtam ,több is futott ,újabbak is,de ez kilógott a sorból, látszott rajta,hogy a múmiák királya ( a 180-as ülések, csak egy pár darabon (se előtte-se utánna) alkalmazott hülye formájú doboz,amiben az ajtózáró mechanika van . (fasz tudja, szaknyelven hogy hívák.) Egész életében ( kb '80-ig) mifelénk nyomta.
GC-49-45. '75 nyarán el-el engedtek mára testvéremmel biciklizni. A végállomás
körül tébláboltunk egyfolytában. Ekkor haverkodtunk össze a KÖMÉNYI PISTÁVAL. ( Micsoda név! Tiszta BARÁTOK KÖZT! Pedig így volt...)) Szóval Pityu egy jópofa, az utasokkal mindig hülyülő ,fiatal,szőke ,alpesi péklegényre emlékeztető madár volt, mellesleg a fenti kocsi egyik sofőrje. A 2Y - on ami ' 77-ig a 102-es elődje.
GC-49-46. 2y.
Az időpont hasonló egy,ha jól emlékszem VINCE nevü srác ült a volánnál. Ő az az akkor futó "Egy óra múlva itt vagyok"-c. baromság, még kreténebb főhősét alakító HARSÁNYI GÁBORRA emlékeztetett, de nagyon. Arra is emlékszem, hogy a bátyám egy Zoli nevű haverjának a nővérével kavart. Gyakran csőröztek a leoltott lámpjú buszban. Ez egyébként kedvelt ,és gyakori szokása volt a 2-ES SZOCIALISTA BRIGÁD ifjabb dolgozóinak.Néha picit messzebb is mentek... Emlékszem, pár évvel később, ha ezeket láttam, egy csomószor nagy lett a kukim....
Ha nem arról szólna ez az oldal amiről szól, akkor nyilván nem is említeném ,hogy ez lány később jól menő butikosként az egyik, korábban már felsorolt KO-s 323i tulaja volt.
GC-50-95
Szintén '75-ben volt ez az egyik kedvencem, mert ennek a vezetője azon kevesek közé tartozott,aki megengedte,hogy GÁGYÉval felszálljunk. Aki sík területen lakik nyílván nem tudja, mi ez. A GÁGYÉ egy fából tákolt , golyóscsapágyokon guruló , négy kerekű tákolmány. Hegyről lefelé, jó minőségű járdán kiváló játékszer. Minősége ,kivitele, igen eltérő. Erősen függ a gyermek apja vagy gondviselője kézügyességétől. Szintén 2-ESEN járt a GC-50-96 tól 99-ig. kB '80-IG a hegyen.
GC-51-00 Szintén hegyi busz, de nyomta még a 21. 90, "D" és "J" vonalakon is, paralell. Érdekessége,hogy az első nagyablakos. '75-ÖS emlék ez is.
GA-81-91 IKARUS 180.
Kb '69-es lehetett. Azért kedveltem ,mert a legutolsó 180-asok egyike volt mifelénk. Sofőrje egy GYURI nevü, nyúlszájú ficere volt. Egyszer a Mamámmal mentünk valahová ,amikor indulás előtt , a Végállón ,Gyurkánk panaszkodott az egyik kollégának,hogy nem működik az ablak-spritzni. Én -- mint általában -- megint beleütöttem az orrom a mások dolgába, és megkérdeztem: "Akkor mivel fogod mosni az ablakot? " "PÖCSÖMMEL !" hangzott a lakonikus válasz. Nyilván nem sejtette ,hogy kivételesen szülői felügyelettel utazom. Volt is jókorabalhé otthon, hogy micsoda "tahingerekkel" barátkozik a gyerek, Milyen szép idők. Ez számított tahóságnak.
GC-71-47, GC-97-19, GC 97-20
Ezek '77 körül járkáltak a távolabbi környéken.
Már bocsánat az ott lakóktól, de láttam a a garázsmeneti táblájukon , hogy ezek valami kelet-pesti garázsba valósiak ,ezért hihetetlenül ellenszenvesek voltak. Ezért jegyeztem meg őket. (csírázó lokálpatriotizmus ,vagy kisköcsög futballhuligán-fióka? Döntse el mindenki maga.)
GE -00-22
Vegytiszta emlék, első napok. Vadiúj ,minden ülésen nylon még. 1977 legeleje.
GE-00-88
1-évesen, '78 tavaszán került a hegyre. Ez SZÉP,INNEN CONTINUED...
Bárdi György Wartburgja egy kisebb számú old timer kiállításon látható volt a Duna Plaza-ban egy pár évvel ezelőtt (talán jópár évvel ezelőtt) még akkor is makulátlan állapotban volt, remélem azóta is óvják valahol!
Ezek a járművek (és tábláik) feltételezem , már nyilván jóval szélesebb körnek idéznek majd fel ilyen-olyan emlékeket. A mindennapi élet megkerülhetetlen részeiként, mindenki ismerte őket. Az, hogy a buszvezetői szakma ,azon alkalmakkor, amikor az 5-10 év körüli gyermekeket a majdani pályaválasztás (minduntalan terítékre kerülő, és rendkívül idegesíő gyakorisággal ismételt !!) kérdéskörével fárasztották ,szinte mindig (except csajok) a fenti hívatás vitte a prímet, már régi közhely. A nagy gép izgalmas irányítása mellett volt még néhány szempont...
Egy sötét, hideg, januári hétfő reggelen ,szeintem semmivel sem volt undorítóbb érzése egy kisiskolásnak kora reggel kilépni a házból, a jéghideg szabadság-hegyi szélviharba ,mint bármelyik keményen dolgozó fizikai munkásnak, valamely lepukkant gyárba igyekezvén. Emlékszem, a mindig oly játékos és vad német juhászom is általában ezekben a percekben fordult a másik oldalára ,toronymagasról leszarva ami a kertben történik. ( Ezzel is erősítve az amúgy is sziklaszárd álláspontomat, hogy nagyságrendekkel jobb dolga van nálam!!!)
Ebben a szörnyű hangulatban , UV-sárga irigységgel tapadtunk az osztálytársammal a korai 260-as IKARUS vezetőfülkéjének üvegére. (Odabent a min 22 fokos kellemes meleg ,a rengeteg műszer gyönyörű ( még BMW-s szemmel is!) sötétzöld fénye, a temérdek visszajelző színkavalkádja , a befőttesgumival rögzíthető "LAPOS ZSEBTELEP"-ekkel megtuningolt SOKOL rádióból hangosan szólo BONEY M- számok,olyan hangulatot teremtettek amit jó pár szórakozóhely megirigyelne. Mindez a BEAG- hangszórók gerjedésénenek, a fordulatszámmal egyenesen emelkedő, halk vinnyogásával füszerezve. ) Néztük az utat , élvezve ,ahogy a hatalmas szélvédők előtt kavarogó, a ködlámpák által megvilágított szakadó hóesés olyan, mint valami bolygóközi utazás.
Na, meg ugye a fahrert aki utánozhatatlan lazasággal intett a szembejövő spannoknak , királyi keggyel várta meg a busz után loholó embereket (jó csajok esetén elébük is gurult!) Vagy a sportkormány (he-he!!)közepében tárolt "ROMÁNC" cigiből rágyújtott egy szálra. Ha meg nem staubolt ,csak nekiállt majszolni a az alufóliában lapuló szendvicset.
Ezek láttán az hiszem, cseppet sem meglepő hogy álalános, és egyhangú volt a nézet , hogy ennél jobb munkakörülmények , és ezeknél rajabb csávók az egész földerekségen nem léteznek!!
Bárdy Györgynek egyébként - kicsivel korábban - volt egy Wartburg 313-asa is CR-831-es rendszámmal... Sorminta a balatonszárszói Véndiófa Étterem előtt: egy Wartburg (CG-43-25), egy Moszkvics (olvashatatlan, talán német rendszám?), egy koda (CF-70-69), egy Wartburg (CM-51-28) egy Moszkvics (szintén olvashatatlan).
Üdvözletem! Az '57-es Izs 49-esembe váznyakjába a következő rendszám van ütve: HB-15-18. Azt olvastam, a HB honvédségi személyautóknak volt lefoglalva, motoroknak pedig HN volt a két betű. Van két darab 2betű-3számos karaktersor is ugyanott, gondolom ez még az '59 előtti szériából lehetnek (bár kettő? hmm)
Elképzelhető tehát, hogy (ennek ellenére) honvédségi tulajdonban volt a gép? Esetleg náluk érdemes lehet bepróbálkozni adatgyűjtés okán?
CK-54-00 745i Világoskék-met, 1981 nyarán láttam először,Szigligeten. ( Órákig nézegettem, közelről,majdnem új volt... ( Egy szó szerint gyönyörű, szőkésbarna, kora 30-as, csaj ment el vele. Utánna is sokszor láttam még 1-2 évig, de már pesten. Érdekes ,hogy mindig egyes -egyedü motorozott.) Azt hittem beszarok!!! CC-12-01 '88. nyártól,750iL E 32 Fekete.
CC-34-76 735i grafit- met ' 89-nyár körüli tábla,kocsi kb. '80-as. '90szept. Z-73-96.