Szóval az UM-25-02 MERCEDEDES 280 SE W116,
az általam magyar, privát táblával ( az AF- est már említettem) elsőként látott 116-os merci volt. 1974 őszi rendszáma ellenére ez a "találkozás" csak 1975 októberének legelső hétvégéjén történt meg.
(Erre az alkalomra kevés dolognál emlékszem tisztábban, részben a körülmények, másrészt, hogy a fenti modellt minden BMW-s elkötelelzettség ellenére nemes egyszerüséggel az AUTÓK KIRÁLYÁ-nak tartottam, mely álláspontom alig változott. (ne feledjük, csak a szaros kis véleményem ,eszemben sincs vitát nyitni!)
Ennek ellenére sosem rendelkeztem ilyen típussal. Amikorra lett jogsim, addigra majdhogynem ciki volt ,manapság már tervezem, de csak min. 450-est, és kízárólag 100%-os originál állapotút kevés km-el ,midenképp bőr nélkül. Egy ilyen vásárlás nagyon komoly kiadás, a vételárnak egyelőre más helye van, talán majd jövőre. Veteránt vásárolni szerintem , ha valaki nem szakember,vagy ügyes és valóban hozzáértő szerelő , - és tök mindegy,hogy most ex-szocialista vagy méregdrága sportautóról ,netán egy PANNONIÁ-ról legyen szó - csak hasonló vagy valóban igényes kezek által felújított állapotban szabad. Az "olcsó" megvásárlása pont olyan csacsiság, és ugyanolyan következményekkel járhat, mint a "kedvező" autóhitelek igénybe vétele, amikor a kevésnek látszó árnak akár kétszeresét is elnyeli . És akkor még a boldog kocsikázás élvezetét, na meg az elismerő pillantások, megjegyzések büszke élvezetének bizsergető érzését helyettesítő szopásthalmazt , vagy a zokogásba torkolló dührohamokat meg sem említettem.
Tehát a fenti modellt még csak - a már felidézett dobogókői kirándulásból - egy két elsuhanó külföldi példány révén ,és az AUTO MOTOR UND SPORT c. német szaklap (Édesanyám munkahelyének hivatalból járt ,innen voltam jólinformált.) ronggyá forgatott hasábjairól ismerhettem.
Emlékezetes a időpont is. A szüleim és néhány barátjuk a Várban ,a Szentháromság-tér melletti cukrászdában, igen elmélyülten, a bejruti MALÉV- járat lelövésének feltételezett körülményeit vitatták. Felindulásuk a - tragédia önmagában is szomorú - tényén felül érthető volt, mert az asztaltársaságból szinte mindannyian megfordultunk a közel-keleti városban az azt megelőző években,hónapokban, így a járaton is. Ekkor parkolt le szemközt a kék S -KLASSE. Azonnal pattantam ,hogy közelről is megszemléljem ,akkor ért az igazi meglepetés : Húú ,ez magyar!
Egy középorú úr (ki más baz' meg!) szállt ki, elegánsan elballagva ,a LEMÁSOLHATATLAN ,fridzsider- ajtócsapódást követően. Még egy pár percig - amíg az állkapcsomat helyreillesztettem - bámultam befelé, jó pár járókelő társaságában, a - daktiloszkópiailag enyhénszólva túlterterhelt - vezetőoldali ablakon ,majd Anyukám szitoktengere közepette elcibálódtattam a helyszínről. Egy-kétszer még láttam city-ben az évek során ,'84-aug-ban utoljára. Az utolsó helyszín is érdekes : ERDÉLY ,Szováta a helyi hotel parkolójában. A sors fintora ,és egyéb társadalmi viszonyok összjátékának eredményeképp, hasonló embergyűrűben ,mint 9 évvel azelőtt...
Lehet, hogy - enyhénszólva - hosszú, de MOTORKAMI úR eme topic atyja,azzal a kéréssel fordult a látogatókhoz a nyitáskor ,hogy azt írjuk amit csak tudunk. Ezért hosszabb egy "pár szóval" a hozzászólás.
UM-74-03 74-VÉGI LADA (bocsánat,ZSIGULI) 1500 Homokszínű.
'75 elején láttam életem első (lehet,hogy az országban is?) ezeröcsijét, amit akkoriban természetesen nem így, hanem "ÚJZSIGA"-ként hívott hívott még egy darabig a nép. A ferihegyi reptér parkolójában történt, hasonló csődület közepette, mint később a rendszám-rokon mecinél. Rögtön megtetszettek az addig csak szigorúan csak az AMS-ból ismert FERRARI -órák. Gyakran láttam később is, reptérről jövet-menet. Az igazi ismeretségre a típussal majd' egy esztendőt kellett várni. Akkor kapott fater egy ilyen ,színre-szagra (pontosabban:bűzre ) egyező szolgálati verdát.
UR-86-45 VOLKSWAGEN GOLF 1975 eleje. Középzöld. Szerintem az első. US-07-68 ZSIGULI 1500 75.04 Barna. UV-05-45 FORD MUSTANG 75.05 Kék-met. Nem a szép klasszikus, hanem az akkoriban debütáló undormány.
UZ-60-32 ZSIGULI 1500 75.07. FEKETE Ez pár szót mindenképp érdemel. Akkoriban természetesen nem voltam szakértő,(ma sem,ha-ha!) így hát a munka minőségéről nem szólhatok. Viszont én később sem nagyon láttam jódarabig , ilyen ízlésesen hevített LADÁT. Koromfekete volt mindene, ( redszám balra fent,jelvény le,- fene tudja,honnan -sárga fényszórók, szintén franciás antenna a tetőn elöl , koromfekete szélesített felnik ,szolíd cső ,enyhe sötétítés az ablakon és kapaszkodjatok ,nem hülyültem meg,valamilyen tetőt rávághattak : SCHI-E-BE-DACH!!!!!) a kor akkori ízlésficamos " tunning"-felszereléseitől abszolút mentesen. 1976 őszétől láttam gyakran ,a tesóm haverjai folyton ezt dícsérték. Szabályos jelenség volt, nem egy nyugati verdát lebüntetve. Egy NB-1 -es focistáé volt állítólag, de fogalmam sics kié. A focit letojtam. a BENÉN, NYILASIN na meg az EBEDLI hülye ( bocsánat!) nevén kívül nemigen emlékszem semmire.
UX-99-82 75.08 CITROEN CX 2200 KÉK Szerintem az első.
Egy torzonborz,kissé zilált mandró (ez nem is oly meglepő,a hasonló avantgarde-stílusú, kora altrenatívok mindig is kedvelték a gyár modelljeit.) hajtotta ezt a járművet a környéken ,kb '80-tól még pár évig. Túl sokáig biztos ,hogy nem ,mert '83-ban már két kanállal kajálta a filoxéra,
(Emlékszem ,ezen a nyáron mellettünk állt a KÖZÉRT parkolójában ,Apukám meg is jegyezte : " Kisfiam ,az olasz és a francia autók már a prospektusban is rohadnak !"
'85-re pedig szitává rothadt...
ZC-55-75 VOLKSWAGEN GOLF 76.01, Fehér. ZF-74-88 CHEVROLET IMPALA Tábla:76 Nyár ,kocsi,1960 körüli. Bordó.
ZH-98-09 MERCEDES 300 D W123 76.10 Fehér. Az általam látott és (elég jól) ismert ELSŐ itthoni W 123-as.
ZI-70-88 LADA 1500 76.11. Piros. ZN-50-74 MERCEDES 280 S 77.05. Piros.
ZO-15-64 MERCEDES 350 SLC 77.06. Fehér,piros bőr. NYILVÁN AZ ELSŐ.
Megjegyzem azt is ,hogy régi-magyar táblás autó körül,se korábban ,sem később nagyobb csődületet nem láttam. W-107-et (SL,SLC) másikat régi táblával szintén soha.
FOLYT.
UZ-60-32 ZSIGULI 1500 75.11.
|