igényesnek tűnnek, biztos nem 2 fillér 1 lépcsőjük
apu egyébként azt mondta, hogy pl a lakatosoknak úgy a legegyszerűbb elkészíteni a vázat, ha előtte a megrendelő (v aki ért hozzá) kiméri felrajzolja nekik a falra a kontúrt v a fokokat... tudom ez hülyén hangzik, de ekkor biztos nem lehet rájuk fogni, ha a végén 1 fok a felére sikerült...
Úgy látom minden típusnak van előnye és hátránya is. Amelyik olcsóbb az nagyobb helyet foglal, amelyik szebb az drágább.
Meg aztán ott van még az is, hogy nem tudni mi lesz a födémmel. Teljesen új lesz a jelenlegi fa födém helyett, ez lesz megerősítve, vagy ez fölött lesz egy másik födém. Szeretném, ha nem kellene a jelenlegi plafont lebontani-két éve volt teljes felújítás az alsó szinten és sajna akkor még nem gondoltunk a tetőtérbeépítésre mert azt hittük, hogy lesz pénz elköltözni.
Érdemes a fémvázas lépcsőn is elgondolkodni, mert rengeteg előnye van a beton és különösen a fa lépcsőkkel szemben: - helytakarékos a beton és fa szerkezetű lépcsőkhöz képest - sokkal filigránabb és karcsúbb szerkezet, ezért ha lakótéren belül van, nem tűnik olyan monstrumnak. - kiválóan variálható, lehet egyenes, fordulós, csiga, vagy ezek variációja, különösen a lánclépcsők - a beton lépcsőhöz hasonlóan csendes, nem recseg mint a falépcső
Az én lépcsőm váza 180ezer volt, lépcsőlapok ~100ezer, a korlát anyagköltség + lakatosmunka: 70ezer volt az egész együtt 350ezer. szerintem egy beton vagy fa lépcső sem lesz sokkal olcsóbb, ha a végén összeszámolod a költségeket. Nagyon korrekt árakon és minőségben dolgoznak: Nyestelépcső
" az alap lepcsoszabaly: 2m+sz=63 " Két fellépő méret azonos egy belépő méretével, és ennek nem muszály 63-nak lenni Öreg napokra a 15-ös fellépő az ideálisabb, de volt már, hogy a belépő csk 27-28 lehetett
az alap lepcsoszabaly: 2m+sz=63 azaz a magassag ketszerese+a lepcsofok hossza ennyi kell legyen. max 1 centit el lehet terni, de ennel jobban nem, mert kenyelmetlen, fura lesz a lepcso.
ebbol az jon ki, hogy 18 lepcsofokkal 16.1cm magasak lesznek a fokok, 30.8 szelesek. a 18 fok igy osszesen 523cm hosszu lepcsot ad ki! es a 16cm magas lepcsofok egy viszonylag meredek, de hasznalhato lepcso
20 fokkal mar kb 6 es fel meter a lepcso hossza, muszaj bele piheno, durvan tobb helyet foglal.
a lepcso alapvetoen nem fekszik fel az alatta levi 3szog alaku falra. alul es felul tamaszkodik, mint egy odatamasztott deszka. a mellette levo falba be lehet kotni.
Mi az új házba, egyenesen felfutó lépcsőt szeretnénk, alatta tárolóval. Lesz kb. 5 méter hely, az emeletre futáshoz. A szoba felőli "falat" milyen vastagra érdemes tervezni? Ara fekszikfel a lépcsőfok egyik vége, a másik pedig a főfalhoz csatlakozna. Mondjuk, 1,20-as lépcső, ebből 20 cm a falvastagság. Így a tároló alatta 1méter szélesmarad....
obiba lepcsofokot 4-5 ezerert fenyobol kapsz. a bukk vagy tolgy ott is 8-9ezer.
es akkor nem volt rugdosod, oldallapod, korlatod!
persze meg lehet csinalni egyszeruen, de mindig mosolygok amikor latom, hogy a csavoknak fogalmuk sem volt, hogy hogyan kellene a fal-lepcso talalkozast eldolgozni. pl kirakjak cikkcakkban parkettaszegobol. ugyanez a lepcsofok szabad vegere.
ha olcso kell, akkor persze, lepcsofok atmeno csavarral tiplizve, korlat harom szal zartszelvenybol hegesztve, feherre festve, kesz is.
de ez szerintem a 80-as evek szintje. nem a stadler szintje. azonos szinteket van ertelme osszehasonlitani.
ami falepcsot a stadler megcsinal 800-ert, azonos szinvonalu beton+fa lepcso meg annal is dragabb lesz!
Akkor nem láttál még drága ajánlatot lépcsőre :) Kérdezd meg a Stadlert, egy emeletnyi csupa fa nincs meg 800 alatt...
Kőművesünk számolt 50e munkadíjat, az anyag is ca. még egyszer annyi. Egyenes, egykarú lépcsőnél a fokokat megveszed obiba 4-5e/db oszt felszereled magadnak. Rugdosót csempézed.
Ennél olcsóbban nem nagyon lehet szerintem... Fémváz+faborítás még drágább, a tömörfa meg egyenesen horror...
a beton+ fa lepcso nem rossz, de embertelen draga, ha elsore nem is latszik.
zsaluzas, vasalas, betonozas. es precizen kell, hogy utanna ne kelljen kuzdeni vele. elore ki kell szamolni a szinteket, burkolatvastagsagokat, mindent. millimeterre, nem vicc. ez ha kijon 200bol, ugyes voltal.
utanna kell ra fa boritas. lehetoleg kemenyfabol. lepcsfokonkent: lepcsolap, rugdoso, korlatbaba. plusz a szelenek a szegese, falra olyan fureszfog alaku rugdoso labazat ha jot akarsz. plusz korlat maga, rogzitoelemek. na ez lecsofokonkent nehezen jon ki 20ezer ala, es a lepcso siman lesz 18 fok. (az a fischer speci tipli, amivel fokonkent normalisan be lehet szintezni, kb 25ezer a 20 lepcsofokra)
ez eddig felmilla felett van, es meg nem beszeltunk a fodemattores kialakiatasarol, szukseges kivaltasokrol, statikus, stb.
amire figyelni: a fodemnyilas legyen megfelelo! 1m szeles lepcsohoz is inkabb 1.1-1.2m szeles! es lehet hogy inkabb 1.1-1.2m szeles lepcsot kell csinalni! es L alaku fordulos vagy huzott lepcsot csak L alaku fodemnyilassal lehet normalisra megcsinalni!!
es a forduloban a "ide teszunk harom fokot" stilusu szerkesztest, haromszog alaku fokokat el kell kerulni. meg kell szekeszttetni hozzaertovel, vagy lemasolni egy jot, vagy megtanulni hogyan kell. utobbi par ejszakamba kerult anno, asztalos szakkonyvekbol bujva az okossagot meg a kepleteket.
"Miért, mi a rossz tapasztalatod a lépcsővel? Eddig fa, vagy beton plusz fa lépcsőre gondoltam, de ha meggyőznek akkor lehet járólap is."
Ahol felnőttem, egy olyan lépcső volt, hogy 3 lépcsőfok után kezdődött egy 180 fok. Itt a lépcsőfokok nem szimetrikusan voltak letéve, hanem először egy nagyobb, majd pár kisebb és utána következett egy hosszabb szakasz. A lépcső zártszelvényre kapupántcsavarokkal fogatott vastag lépcsőfokokból állt, szépen le voltak lakkozva, ott áll kb 25 éve. A lépcső alul nem került burkolásra, ott látszik a zártszelvény vasszerkezet, meg a lapok.
Ahol most lakom, ott kb ez van azzal a különbséggel, hogy észlény előző tulaj fenyőfa fokokat tett be, amit nem is kezelt le, csak egy bizonyos kopás után, de nyikorog..ez a lépcső be van burkolva, de nekem nem tetszik, és sikerült 1 lépcsőfokot el is mérni, ezáltal egy kicsit magasabbak is a fokok...
Ami viszont tetszett. Egyenes felfutás a szint feléig, ott egy nagyobb pihenő, majd visszafutás másik irányba. Oldalról nézve 10-12 cm vastag lehet, járólappal, csúszászgátlóval burkolva. Egy ilyen kialakítású lépcsőn pl sokkal kisebb a balesetveszély, hiszen teljes értékű lépcsőfokok vannak + csúszásgátló, ami egy gyereknél különösen fontos.
Ezek csak az első mondataim amit a kérdésedre leírtam, természetesen képeken láttam én is nagyon szép kialakítású fa lépcsőt is. Olyan megoldás is van, hogy a betonból készült lépcsőt nem járólappal, hanem fával burkolják az is szép...
Minden a hely és pénz függvénye, a nekem tetsző betonlépcső sokkal szélesebb helyet foglal el, mint egy köríves...
térdfal minél magasabb - rendben célszerű lépcső - rendben, figyelni a fokokra, esetleg alá valami ajtós tároló - ha lesz még emeletes házam, ott járólappal burkolt betonfeljáró lesz ebben biztos vagyok. ezek saját tapasztalatok sajnos..
kétgenerációs ház, ha van hely/pénz, akkor inkább egy iker..
Tegnap adtam be az építési engedély iránti kérelmet.
A hozzáépítés klasszikus téglafalazat, vasbeton födémmel. Amiben hasonlóság van, az az, hogy itt egy nyeregtetőt építünk térdfalakkal, de nem szimmetrikusan, így a kisebb lejtés felé megmarad a teljes belmagasság, a másik tetőrész alatt pedig a lépcsőház kap helyet, ott úgysem nagyon számít.
Hitel egyelőre nincs, remélem, hogy beleférek a keretbe.
Kerss egy tervezőt, szerintem az építménymagassággal nem neked kell foglalkozni. Önkoriban is ezt fogják javasolni.
Egyébként a legegyszerűbb építménymagasság számítás (eltekintve a speciális esetektől) az, ha oldalnézetben az épület látható homlokzatának területét (a fal és terepcsatlakozástól a fal külső éle és a tetősik külső felülete metszésvonaláig) elosztod az épület nézetből látható szélességével. Ezt kell mind a négy oldalról megcsinálni és átlagolni.
Ha 5 méter az építménymagasság, akkor egy kockaháznál az alábbi magasságokkal lehet számolni:
lábazat ~60 cm (terepszinttől földszínti padlószint), földszínt belmagasság 2,8 m, födém jelenleg ~30 cm. Ez így ~3,7 m. Födémerősítés ~20 cm, térdfal felett a tető vastagsága ~30 cm. Vagyis ez kb. 4,2 m. Így az 5 méterig 80 cm-es térdfal fél bele. Persze a kiindulási értékeket megmérve megkapod a valós adatokat.
De vannak építészeti (tömegalakítási) technikák, amivel az építménymagasságot nem növelve lehet a felső szint tényleges magasságát növelni.
Eddig ezt az egy nyílvános használható segédletet találtam, ebből meg is lehet érteni:
Köszönöm, de szintben már nem tudunk terjeszkedni, elég kicsi a telek (azt hiszem 650 m2) ezen rajt a ház, garázs, melléképület és 30 % a beépíthetőség.
Az építménymagasság fogalmának értelmezésével azért vannak gondjaim... Pl. mi az a kontúrvonal? Majd az önkormányzatnál megmondják nekem egyszerű embernek, hogy mekkora az akkora.
A térdfalat csak akkor hagynám el, ha az anyagiak nem engednék meg, bár ez talán nem olyan nagy % a költségvetésben.
Igazából új házat akartunk építeni de szerintem a világon nincs annyi pénz amibe az kerül, így maradt a tetőtér, bár egyre jobban megbarátkozunk az ötlettel.
Vezo akkor ti már lepapíroztatok mindent? Nektek miből lesz, téglából? Hitel?
A körülmények alapján - ha a beépítettségi százalék engedi - jobban jártok ha szintben bővititek a meglévő házat.
A szintbeli bővítésnél az alap és a külső fal egy része (kb 2 méteres magassággal számolhatsz) ami plussz költség. A tető és a födém az igyis úgyis kell. Sőt egy födémmegerősítés terhelhető födémhez lényegesen drágább mint egy új fafödém.
Viszont megspórolod a feljáratot szerkezetben és alapterületben (2x is mert lenn és fenn is), nem kell plusz koszorú a térdfalhoz, szabadon alakíthatod a teredet, a bővítés teljes területe hasznos lakótér. A tetőfelületet lényegesen jobban is kell szigetelni mint egy padlásteres födémet. És nem utolsó sorban (mint már említették) egy lényegesen forgalomképesebb és értékesebb, fizikailag is külön lakást kapsz.
Én március végétől állok neki a szülői ház tetőterének, bár igaz, hogy ott szinte minden készen van, csak hozzáépítünk egy kb 50 nm-es lépcsőház és egyéb funkciójú, kétszintes részt.
Födémmel, stb-vel nekem nincs gondom, mert vasbeton födémpanelos a rendszer, de ha van olyan, amivel tudok segíteni, akkor szívesen.
Nekem is lesznek majd menet közben kérdéseim, tutira! :)
Az építménymagasság nem a legmagasabb pont, hanem:
építménymagasság ("H"): Az építmény valamennyi, a telek beépítettsége meghatározásánál figyelembe veendő építmény-kontúrvonalára állított függőleges síkra vetített homlokzati vetületi-felület összegének (F) valamennyi, e vetületi-felület vízszintesen mért hosszának összegével (L) való osztásából (FIL) eredő érték. Az építménymagasság megállapítása során:
az egyes homlokzati vetületi-felületeket az adott felületi síknak és a legfelső teljes építményszint záró szerkezete felső síkjának metszésvonala vagy érintővonala és a síknak a rendezett tereppel való metszésvonala közötti magassággal kell megállapítani, legfeljebb 6,0 m magasságú két oromfal kivételével,
az egyes homlokzatfelületekhez hozzá kell számítani - a kémény, a tetőszerelvények, a 0,5 m2-t meg nem haladó felületű padlásvilágító ablak és az 1,0 m2-t meg nem haladó felületű reklámhordozók kivételével - mindazoknak az építményrészeknek (attikafal, torony, kupola, tető, tetőrész vagy egyéb építményrész) a felületét, amelyek az a) pont szerinti metszésvonalra, vagy érintővonalra az építmény irányában legfeljebb 6 m magasságig emelkedő 45 fok alatt vont sík fölé emelkednek, ezen épületrészeknek az illető homlokzat felületi síkjára ugyancsak 45 fok alatt vont - az előzővel párhuzamos - síkkal történő vetítéssel meghatározott magasságával.
a négy oldalról körülhatárolt légakna, légudvar, belső udvar homlokzatfelületeit, valamint a loggiák belső oldalfelületeit és azok vízszintesen mért hosszait figyelmen kivűl kell hagyni,
az egy telken álló több épület magasságát külön-külön kell figyelembe venni. Az építmény egy homlokzatának magasságát a hozzá tartozó F/L érték alapján kell megállapítani.
A térdfalat addig húzzátok fel, ameddig csak tudjátok. Az 5m nem hiszem, hogy a gerincmagasságot jelenti. :-)
A födémnek mi köze a térdfalhoz? Érdemes megnézni a jelenlegi állapotot. A padláson lévő feltöltést/tapasztást több helyen meg kellene bontani (később úgyis le kell hordani) és felmérni a pontos helyzetet. (Fagerendák mérete, anyaga, állapota, betonkoszorú kialakítása, stb) A helyi építési osztályra mindenképp menjetek be, ne a szomszédok/ismerősök információiból tájékozódjatok. Az ott szerzett infókkal keressetek meg egy építészt.