na, megalkottam leendő képgyűjteményünk alapját: www.tar.hu/kisvasut a html nem túl bonyolult, este van már...
most még csak egy sorozat van fönt, Kemencén lehet egy "virtuális túrát" tenni..
ti legalább megússzátok a szúnyogokat, böglyöket, csalánosokat, szedreseket, stb...
Na, akkor ha ilyen jól alakult, kiraktam pár régebben szkennelt új képet. Persze ezt megint rossz fórumon mondom, mert ez most meg csupa villamos. No de a sín az sín. :-)
A honlapomon van kemencei kép a működő időkről. Valamit elszúrtam, mert a nagyítás pont arról a képről tényleg nem jön be, megpróbálom javítani. Van még egy képem ugyanonnét, asszem ugyanaz a híd a másik oldalról. Vonatot azért nem fényképeztem, mert nem láttam. És a vonalból se sokkal többet.
Maradékot... a Mázsaházat '95 tájékán lebontották, az út mellett rozsdásodó 3 kocsit is a '90-es évek elején vitte el valaki. A töltések, hidak Nyír-rét felé még egész jól megvannak, bár az idei árvíz egy kicsit itt is megrendezte a telepet...
Van Jenőn is egy házi vasút a Petőfi utca egyik házában, de még egyszer sem volt időm megnézni. Pedig érdekelne a dolog.
Dolgozat: fénymásolni kell, kb 80 oldal. MOst fent van Büdöspesten, de a jövő héten valamikor oda tudom adni.
Elöször 81-ben jártam Kemencén, akkor még voltak szállításra kikészitett farakások a Hamuháznál, a vágányok között.
Késöbb amikor Kemencén a starnd melletti réten sátoroztunk, akkor már vonatot is láttam.
Ekkor már csak munkások szállítása folyt, reggel 6-7 között ment fel a vonat, ezután a mozdony visszagurult a strandig, ott a "faházban" (söt elöször még nem is volt faház, csak egy kiselejtezett nagyvasúti tehekocsi, ez még most is meg van a töltés túloldalán) lévő büfében neki állt sörözni a mozdonyvezető, egészen estig. Amikor az egyes munkások végeztek akkor 1-1 kocsival legurultak, és ők is beálltak kocsmázni, így szép lassan összegyült a vonat a mozdony mögött. Este 8 körül indultak haza, ekkor humán meghajtással hozták lendületbe a vonatot, bár néha az MD40 is besegített.
A szerelvény összeállítása (fölfele menet): elöl a homokozó kocsi: kis kéttengelyes kocsi, hosszában, középen egy pad, alatta egy 1/3-nyi olajoshordó darab, ebben volt a homok: ha sikos volt a sín, akkor felült egy munkás, és kézzel szórta a homokot a vonat elé. A kocsinak szabvány kisvasúti ütközője volt. Erről a kocsiról nem találtam képeket a KBK oldalán.
Utána a mozdony (MD40), utána az érseki kocsi (csak ha sok munkás volt), utána 1-2 kéttengelyes, pados személykocsi, ezeknek nem volt szabvány ütközője, láncokkal voltak csatolva.
Én utaztam a homokozókocsin, a kéttengelyes személykocsin, és az érseki kocsin is.
jöhet!
diósjenői kisvasút "maradékot" merre kell keresni?
"Ma pedig csak a töltések, korhadó talpfák, leszakadó félben lévő hídgerendák és a Mázsaház romja tanúskodik az elmúlt időkről."
Van egy király tanulmány a börzsönyi vasutakról, amiben minden egykori vonal benne van. Ha érdekel valakit, és tudja sokszorosítani, akkor köuzreadhatom:) (Különben egy szakdolgozat)
Üdvözlöm ezt a topicot is és befogadtam a KEDVENCEK körébe :-)
A Börzsönyben a legváratlanabb helyeken talál az ember kisvasúti vágányt ... és már csak 2 van forgalomban. Abból is az egyik elvágva a nagyvasúttól (Nagyirtás).
A kemenceit egyszer végigjártam, és örültem, hogy rábukkantam - a sínek csillogása vezetett, amikor rámsötétedett.
Mondjuk úgy, hogy Magyarországon van kb. 200-250 kisvasút. A múltkor pl. Drégelypalánkon találtam egyet egy fűrésztelepen (jó, nem nagy, de vasút:)))
A bányavasutakról meg ne is beszéljünk... pl. Recsk
Kemence - ahhoz képest, hogy a szomszéd falu, sajnos sohasem utaztam rajta. Emlékszem a fényes sínekre, a frissen olajozott váltókra, de vonatot egyszer sem láttam rajta önerőből mozogni. Egyszer az érseki kocsival gurultunk le vagy 350 métert a fatelepen belül...