Kihagytam: a Peu 104 954cm3 volt. A Golf 1.1 pedig 50/6000 és 77.5/3000. Szóval a kétütemű is tud nyomatékos lenni. Bocs az ömlesztett adatokért, telefonnal írok.
Sőt. 992cm3 50le/4250 és 98.1Nm/3000. Néhány kortársa: Skoda S100: 988cm3 42le/4650 és 70.6Nm/2800. Ford Escort: 1098cm3 44/5500 és 70.6/3000. Toyota Corolla: 1166cm3 56/6000 és 95.1/3800. Simca: 1118 cm3 60/6000 és 84.3/3200. Peugeot 104: 46/6000 és 67.7/3000. Opel Kadett: 993cm3 40/5400 és 68.6/2600-3000. (Forrás: Liener György - Autótípusok, 1977) A Wartburg szemére legfeljebb azt lehetne vetni, hogy kevésbé rugalmas, mint a négyüteműek. (nyomatékcsúcs 3000, teljesítmény 4250)
Miután mackmaster megerősítette hozzászólásomat már nem is kell magyarázkodnom. :o) A kérdéses modellben a GM motor 16V71 TA90 tipusjelzésű volt. Ugyanezt a HZ 70.80W50-es FAUN-t gyártották MTU motorral is az V8-as 26.500ccm-es volt 816LE-vel. A kettőből látszik, hogy a 2 ütemű dízelmotor a működése és a felépítése révén 8L-el kisebb hengerűrtartalomból produkálta ugyanazt a teljesítményt (persze jó lenne tudni, hogy motornyomaték révén mit is produkált a 2 motor, mert az a teherautónál lényegesebb mint a LE teljesítmény de erről nincs adatom). Az is igaz, hogy a 2 ütemű motoroknál soha nem a teljesítménnyel volt baj legyen az benzines vagy dízel.
"Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt."
Tudtommal Füreden van egy ilyen "amerikás" Ikarus. De hogy 2T lenne...:-O
Szia, a detroitbol volt 2utemu, meg nagyobb is: 16V71, 24V71, aztan 16V92, valamint 16V149 es 20V149 (elso szam henger, V az v, az uccso szam pedig a henger cubinchben / elso szam*uccso szam=loketterfogat ==>ennyi hengernel ez mar gombocbol is sok lenne :D ) So szerintem a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.
Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt. Na abban volt allitolag 2Stroke CAT buszmotor volt.
"bár a Cummins már 7-es évek végén common-rail dízeleket gyártott."
Szerintem te valamit összekeversz. A Common Rail technika a 90-es évek második felének motorja. A hengerfejben elektromágnes szeleppel ami a közös nyomocsőben lévő nagynyomású üzemanyagot befecskendezi (tulajdonképpen kinyit és beengedi a nyomócsőben lévő nagynyomású üzemanyagot) a hengerbe. 1 munkaütem alatt akár 6 befecskendezésre is képes. Nehézteherautóknál általában 4 befecskendezés van 1 munkaütem alatt (pl. 1-2 elő (kis töltés a gyúladási késedelem csökkentésére) 1 fő és 1 utóbefecskendezés (a kipufogógáz tisztításához). Szgk.-nál gyakori a 6 befecskendezés. Erre alkalmas elektromágneses szelep még nem létezett a 70-es évek végén, nem is beszélve a megfelelő vezérlésről.
A Hungarocamion FAUN-ja nagy valószínűség szerint nem volt 2 ütemű dízelmotorral szerelve. Ha valaki esetleg tudja a HC FAUN-jának pontos tipusát akkor megnézem a Faun könyvemben milyen motor volt benne (benne van az összes általuk gyártott modell motorjának a tipusa és a teljesítményadatok. A Faun azonban valóban gyártott olyan gépet amibe 2 ütemű dízelmotor volt szerelve. V16-os 812LE-vel 18.630ccm-es GM motor. A vontató saját tömege 26t és 8x8-as hajtásképletű szerelvény, összgördülőtömeg 500t (mindez 1978-ban). A Tipusa HZ70.80/50W volt de hivták FAUN Gigant-nak is. Sajna nincs róla jó minőségű képem.
Hát ez nagyon állat :) Ez a hrrr hrrr az alapjárat vagy játszik a gázzal??? Fordulaton meg olyan, mintha nyolcezren pörögne :) Legalábbis négyhengeres, négyüteműhöz szokott fülnek...
A motorok fejlesztése a németeknél és amerikában (DDC) is folyik. A DDC csak úgy került képbe, hogy a Daimler-Chrysler a korábbi tulajdonos közös kalap alá hozta a két érdekeltségét.
Nnna, majd csinálok neked egy kis Láng dízelhangot, úgy 80fordulat/perc tájékán.... Tudod, mikor a szelephimbák megfontoltan bólógatnak:-))) Tuka-tuka-tuka ciszz tuka-tuka-tuka cissz:-)))
Sziasztok! Néhány dolgot én is hozzáfűznék a kétütemű dízel témájához a szakmámból. A Hesston silókombájnokban is kétütemű Detroit motorok dolgoztak, így ha nem is V8-ban, de V6-ban lenne lehetősége tatrafannak meghallgatni a hangját :-) Amíg nem sikerül, addig is elmondom, hogy szép hangja van. A műhelyfelszerelés sem okoz nagy gondot, nekünk sok évig dolgozott úgy a Hesstonunk, hogy a motor volt az egyetlen része, amihez hozzá se kellett nyúlni. Amúgy az egész gép nagyon üzembiztos volt, de azért csak-csak kellett rajta valamit javítgatni. Egyébként a V-71- es Detroit motorok 6,99 literes V6-ostól 18,63 literes V16-ig készültek. Pár képet beszkenneltem a gépkönyvéből, meg egy-két fotó Hesstonokról:
Apropó, hogy is van ez. Ha Európában egy gyártó amerikai motorokat (is) épít a jármûveibe, akkor a márkaszervízeket fel kell duplán szerszámozni, az amerikai szabványú alkatrészekhez való szerszámokkal is?
> jóval olcsóbb az európai gyártók motorjainál (Pl. Deutz, MVM, ABC, SKL), de a fenntartásuk jóval többe kerül.
Ez érdekes, mert a vasúti remot teszteknél a Cat elônyének az MTU-val szemben éppen a kisebb fogyasztását (még inkább az olajfogyasztását) és igénytelenségét hozták fel...