Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Gyönyörű a Wartburg és minden más is. Remélem egyszer a Tatra-t is sikerül rendbehozni.
Na cserébe pár rendszám a családból és a rokonságból:
CH-82-99 Skoda Octavia CK-41-43 Wartburg 311 De Luxe IG-62-36 Wartburg 353 1971 április IH-11-21 Polski Fiat 125p IL-32-98 Skoda S100 IN-13-52 Wartburg 353 1972 február IN-18-12 Wartburg 353 IO-47-57 VAZ 2101 (Zsiguli) 1971 szeptember ZT-58-16 Zaporozsec TG-28-97 Lada 1200 1981 TL-54-01 Wartburg 353W 1981 március (ez most is megvan és az én első autóm) GE-22-40 Lada 1200S 1983? talán DY-73-68 Trabant 601 kombi KB-25-?? Lada 1200S 1986 (anyukám eltakarja az utólsó két számot) LA-30-35 Danuvia 1965 (felújításra vár)
Itt a Wartburgom. Szerencsére megmaradt a szürke forgalmi, mert 1985 óta egy tulajnál volt. Én a harmadik vagyok.
Korábban a rendszámtábla a Belügyminisztérium tulajdona volt, ezért le kellett adni, megakadályozták, hogy visszaéljél vele. Aztán az új világgal lazult a szigorúság, maradt vagy maradhatott a tulajdonodban. Most nem akadályozzák meg, hogy visszaéljél vele, hanem 3 évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegetnek, ha megteszed.
Hogyan lehetett megtartani a rendszámtáblát csere, vagy kivonás esetén? Nekünk TJ-99-55 rendszámú 1981-es Trabant kombink volt, de amikor át lett rendszámozva, le kellett adni a régit...
Elöször 1971 Máj-ban lett forgalomba helyezve OG-29-85 néven. Igy élt 1985 Jul-ig. akkor kapott oldalkocsit és másik rendszámot. NF-73-00-át. Ezzel 1989 Ápr-ig közlekedett mikor visszaalakitották ujra szóló mkp-nak. Ismét új renszámot kapott ami azota is megilleti. BK-05-65-öt.
Addig tudom hogy az E és az O 125 ccm felett, K, L, M 125 ccm alatt. N oldalkocsis, OA teheroldalkocsi. Háromszögben abszolút járatlan vagyok. Teherautó, busz is jöhet természetesen.
A táblázatomban lassan a 250 felé járok, hamarosan készítek egy kis összefoglaló statisztikát.
Kérdezni nem tudok, de mivel a két betű-négy szám kezdetén kezdtem érdeklődni a rendszámok iránt, mondhatom úgyis, hogy akkor ismerkedtem meg a betűkkel és a számokkal, szívesen elolvasnám, amit írsz. Lehet, hogy tudnék hozzá tenni, de lehet, hogy csak a saját ismereteim bővülnének. A zavaros nyolcvanas éveket aztán már nem követtem. Akkoriban más dolgok érdekeltek.
Jó ez a topic.. A mi kis történelmünk-IE 70-69 Trabant Uk 18-31 Trabant TY 27-06 Skoda 105s EC92-73 (késöbb das-307) skoda120L 5 sebességes!!!:)) DBG-260 Skoda Favorit 135L ("nyugati extrás" ritkaságszámba menő adriakék színben) (akárhol megálltunk vele mindenki lassított mert azt hitték radaros kocsi...A többi már nem idevágó...
KH-13-24 törtfehér Trabant 601 Universal, ez már nem érte meg az új rendszámot, mert olyan hülyék voltunk, hogy bontóba vittük a kétüteműsége miatt...
EC-65-89 piros Dacia 1310 TX Break, 1989-es, 1992 végétől CZL-352, aztán átpasszoltuk a rokonainknak, ők meg később az ő rokonaiknak, akik meg valami szomoszédnak vagy ilyesmi, tovább nem tudom... Most már nincs forgalomban, de jó vacak volt.
Sajnos a rendszámtartományokat nem jogszabályok szabályozták, én egyelőre csak szigorúan a jogi háttérre koncentrálok. Később elképzelhető, hogy könyvtárba / levéltárba vetem magam és összegyűjtöm a vonatkozó BM-es dokumentumokat. De ez mondjuk nem az idén lesz... :)
Szerintem egyébként '75 után kb. így jöttek, ahogyan te is írtad: U-Z-P-T-K-G-D, a többit csak sejtem, mert azután már őskáosz lett, egészen 1990. augusztus 6-ig. :)
JA-39-18 Warszava 203-as szedán 1967-es évjáratú volt, 6 évig taxiként üzemelt, majd 1973-ban került a nagyszüleimhez, ekkor kapta az UF-32-59-es rendszámot. 1981-ben lett kivonva a forgalomból.
Korábban már a "Korabeli képek" topikban volt szó a régi rendszámok sorrendjéről. Azt hiszem, nem árt, ha ide másolom a mihez tartás végett :-) Ott írta embecska a sorrendjüket:
"rendszámok úgy tudom ebben a sorrendben jöttek: C-I-U-Z-P-T-K-G-D-L"
Valamit Dr. Borisz pontos éveket is megjelölt:
"Egy 1975-ös autó-motor újságban találtam nagyon hasznos infót. Egy használtautó vásárlásról szóló cikkhez kapcsolódott az addigi rendszámok kiadásának évei. Remélem hasznos lesz a korabeli képekhez.
1958-59: CA 1960: CB 1961: CE 1962: CE, CF, CH 1963: CH, CI 1964: CI, CG, CL 1965: CI, CL, CM 1966: CM, CN, CO 1967: CO, CP, CR 1968: CS 1969: CT, CU, CZ, CX 1970: CY, IB, IC, ID 1971: IE, IF, IG, IH, IK, IL 1972: IM, IN, IO, IP, IR, IS, IT 1973: IV, IZ, IX, IY, UB, UC, UD, UE, UF 1974: UF, UG, UH, UI, UK, UL, UM, UN, UO, UP, UR 1975 IV. hóig: UP, UR, US"
Ezekhez hozzá tudnál tenni valamit? Mondjuk a '75 utáni időszak évszám-rendszám összefüggéseiről?
És egy a Velünk élőben is egy régi rendszám témaszálat elindító kép:-)
U.i.: majd én is rakok föl képeket a családi gépjárművekről, csak a képeket elő kell bányásznom :-)
Nemrég elkezdtem írni egy kis tanulmányféleséget, melyben fel szeretném dolgozni a rendszámtörténelem jogszabályi hátterét. Egyelőre csak 1958-tól napjainkig, mert ez egyszerűbben hozzáférhető. Folyamatosan mélyülök el benne, úgyhogy kérdezz csak, lehet, hogy tudok válaszolni... ;)