Meg gondolom nagy előnye még a kis térfogat is, a seregben abban a könyvben azt is olvastam, hogy a harckocsimotor legfontosabb jellemzője a térfogat/lóerő arány. Úgy értem a teljes motor térfogata.
Akkor menj el a Közl. Múzeumba, ott van egy felvágott ellendugattyús motor - sajnos egy meglehetôsen szokatlan kivitel, egy forgattyústengellyel.
A "szokásos" ellendugattyús motoroknak egyszerûen van felül is és alul is egy-egy forgattyús tengelye, egymással összekötve, hogy szinkronban forogjanak. Minden hengerben két dugattyú van, amik egymással szemben mozognak. A motornak persze nincs hengerfeje, a szelepek és a befecskendezô középen vannak oldalt.
A dolog hátránya, hogy a henger hûtése középen, ahol a legnagyobb hô keletkezik, nem kielégítô - egy hengerfejet jobban lehet hûteni.
A rendszer elônye, hogy egyrészt a hengerenkénti teljesítménye nagyobb, mint egy szokásos motornak, másrészt kevésbé rezeg, hiszen minden hengerben mindig egymással szemben mozognak a dugattyúk, kiegyenlítik egymás mozgását. Emiatt gyakran építették be tengeralattjarókba. Amerikában a Faibanks-Morse cég gyártott ilyen motorokat, a 2.Vh és azutáni amerikai tengeralattjárókban Fairbanks-Morse motorok voltak.
"Kétütemű változatot dízelmotoroknál is alkalmaznak, mint például nagy hajómotoroknál (itt a motor reverzálhatósága fontos szempont, mert a hátramenethez nem kell a motor és a hajócsavart hajtó propulziós tengely közé sebességváltót beépíteni). Ezeket a motorokat gyakran ellendugattyús kialakítással készítik, egy hengerben két dugattyú egymással ellentétes irányban mozog, a hengerfej pedig elmarad. Ilyen volt például a híres Junkers Jumo 205 repülőgép-dízelmotor, melyet a II. világháború német repülőgépein alkalmazták. Ezek a motorok lassú fordulatszámú gépek. Ugyancsak kétütemű motorokat használnak egyes nagy földmunka gépeken is gyakran V8 elrendezésben. A Szovjetunióban a T64 harckocsiba építettek hathengeres, ellendugattyús, kétütemű dízelmotorokat."
Na erről még a seregben olvastam vmit, csak rohadtul nem értettem hogy működik :)
Szerintem ne gondolkozz sokat rajta, úgysem lesz belőle sorozatgyártás. :o) Már csak a gyártási költségek okán sem. Egy dízelmotor már most is drágább mint egy benzines (persze erre a gyártók is rájátszanak), ha pedig még kell hozzáépíteni egy rendszert ami a szikragyújtást is biztosítja akkor a gyártási költség csak növekedni fog. A lényeg, hogy vajon kifizetődik-e az üzembentartónak ez a pluszköltség egy normál dízelmotorhoz képest? Az általad leírtak alapján kevesebbet nem fog fogyasztani a motor maximum 1 hajszállal jobban gyorsul. Akkor jobban jár a vevő? Megválaszolom: nem! Mellesleg egy mai dízelmotor nem egy esetben messze jobban gyorsul mint egy szikragyújtós motor. Egy újabb lehetőség, hogy az autógyár felhívja magára a figyelmet, hogy mennyit költ kutatásra fejlesztésre, ami beépül a termék árába, de arra már nem telik, hogy szériába egy részecskeszűrőt szereljen a dízel autóiba, amivel sok ember levegőjét és tűdejét tartaná tisztábban.
Most olvastam, hogy a Volkswagennél egy olyan motor fejlesztésén dolgoznak, ami egyszerre Otto motor és dízelmotor! Alacsony teljesítménynél, egyenletes menetben dízelmotorként mûködik, öngyulladással. Gyorsításkor, vagy nagy teljesítmény leadásánál szikrával gyújt.
A cikkben csak ennyi volt, pedig az ördög, mint annnyiszor, itt is a részletekben rejlik. Pl. mit fogyaszt ez a motor? Vagy ami szerintem még érdekesebb, hogy mennyi a sûrítése. Ha ugyanis nem nagy a sûrítése, akkor nem megy a dízelüzem, hiszen az üzemanyag nem gyullad meg magától. Ha viszont nagy a sûrítése, hogyan akadályozzák meg, hogy "benzinüzemben" az üzemanyag fel ne robbanjon még mielôtt a szikra felgyújtja? Nyilván befecskendezi az üzemanyagot, annak az elektronikus szabályozásával sokat lehet játszani, de az sem akadályozza meg, hogy meggyulladjon még a szikra elôtt! Vagy esetleg a szikra célja pont az lenne, hogy korábban gyújtson, még mielôtt a teljes sûrítés megtörténik? Fura...
Nem. A kétütemû dízel meglehetôsen különbözik a kétütemû Otto motortól. Elsôsorban azért, mert a dízel nem keveréket szív be, hanem tiszta levegôt. A benzinmotorban az elôsûrítés a forgattyúsházban történik, a dízelben a motoron kívül sûrítik a levegôt. Az egyszerû "szívó" motorokban is van egy Roots-fúvó, vagy fel kell tölteni. Ezért a forgattyúsház zárt, az olajozás ugyanúgy megy, mint a négyütemûben.
A másik különbség a benzinmotorral szemben abban áll, hogy a dízelmotort, mivel csak levegôt szív be, rendesen át lehet öblíteni, a kétütemû benzinmotornál az öblítéskor egyrészt a beömlô keverék egy része rögtön el is szökik a kipufogógázzal együtt, másrészt a kipufogógázból is mindig marad egy kevés a hengerben. Mivel a dízelmotor levegôt szív be, ez nem probléma, a hengert rendesen átöblítik levegôvel, nem marad benne kipufogógáz, az üzemanyag pedig úgyis csak a befecskendezéskor kerül be. De van olyan kétütemû dízel is, aminek van egy kipufogószelepe is.
A kétütemű dízelek nem olyan egyszerű felépítésű motorok, mint a kétütemű benzinesek. A felépítésük, bonyolultságuk hasonló a négyüteműekhez, így a kenésük is. Ezt amúgy Gasolin már részben meg is válaszolta így csak egy hosszmetszetet fűznék hozzá a Detroit kétüteműről. (Meg az előbb is visszahivatkozott hozzászólásom képei is sokat elárulnak a felépítésükről, működésükről. Persze nem telefonkijelzőn :-)))
Az az igazság nem foglalkoztam behatóbban a 2 ütemű dízelmotorrral de nem hiszem, hogy az üzemanyag a forgattyús házat kenné. Az ok az az, hogy a dízelmotor öngyúlladással ég (ez ismert), azaz a beszívott levegő kerül összesűrítésre (legalább olyan hőmérsékletűre mint a gázolaj öngyúlladási hőmérséklete), majd ebbe kerül befecskendezésre az üzemanyag ami ebben a meleg levegőben meggyúllad. Ebből úgye következik, hogy szíváskor nem kerül üzemanyag a hengerbe és a forgatyúsházba sem, tehát kenni sem tud.
> a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.
Amerikában az elsô átütô sikerû dízelmozdonyokat az EMD, a GM-nek a mozdony-részlege gyártotta. Ezek hagyományosan 2-ütmûek voltak, kezdetben hosszú ideig feltöltô nélkül. A konkurenciájuk a 2.Vh. elôtt és után alapvetôen az Alco volt, az ô dízelmotorjuk 4 ütemû volt, és hogy versenyben legyenek az EMD motorokkal, viszonylag korán már feltöltôvel gyártották. Az 50-es és a 60-as években ez szinte szabály volt: kétütemû feltöltés nélkül vagy 4 ütemû feltöltve. Aztán a lóerô-verseny miatt az EMD kétütemûeket is árulták feltöltôvel (lehetett választani).
Aztán az Alco megbukott és a fejlesztést a koncepcióval együtt átvette a GE (General Electric). A GE mozdonyokban is feltöltött négyütemû motor volt és van. Az EMD csak a 80-as években fejlesztette ki a négyütemû motorját, de úgy tudom, még gyártják a kétütemûeket is. Sôt, hajók számára még a régieket is, amilyen a Nohabban van!
Kihagytam: a Peu 104 954cm3 volt. A Golf 1.1 pedig 50/6000 és 77.5/3000. Szóval a kétütemű is tud nyomatékos lenni. Bocs az ömlesztett adatokért, telefonnal írok.
Sőt. 992cm3 50le/4250 és 98.1Nm/3000. Néhány kortársa: Skoda S100: 988cm3 42le/4650 és 70.6Nm/2800. Ford Escort: 1098cm3 44/5500 és 70.6/3000. Toyota Corolla: 1166cm3 56/6000 és 95.1/3800. Simca: 1118 cm3 60/6000 és 84.3/3200. Peugeot 104: 46/6000 és 67.7/3000. Opel Kadett: 993cm3 40/5400 és 68.6/2600-3000. (Forrás: Liener György - Autótípusok, 1977) A Wartburg szemére legfeljebb azt lehetne vetni, hogy kevésbé rugalmas, mint a négyüteműek. (nyomatékcsúcs 3000, teljesítmény 4250)
Miután mackmaster megerősítette hozzászólásomat már nem is kell magyarázkodnom. :o) A kérdéses modellben a GM motor 16V71 TA90 tipusjelzésű volt. Ugyanezt a HZ 70.80W50-es FAUN-t gyártották MTU motorral is az V8-as 26.500ccm-es volt 816LE-vel. A kettőből látszik, hogy a 2 ütemű dízelmotor a működése és a felépítése révén 8L-el kisebb hengerűrtartalomból produkálta ugyanazt a teljesítményt (persze jó lenne tudni, hogy motornyomaték révén mit is produkált a 2 motor, mert az a teherautónál lényegesebb mint a LE teljesítmény de erről nincs adatom). Az is igaz, hogy a 2 ütemű motoroknál soha nem a teljesítménnyel volt baj legyen az benzines vagy dízel.
"Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt."
Tudtommal Füreden van egy ilyen "amerikás" Ikarus. De hogy 2T lenne...:-O
Szia, a detroitbol volt 2utemu, meg nagyobb is: 16V71, 24V71, aztan 16V92, valamint 16V149 es 20V149 (elso szam henger, V az v, az uccso szam pedig a henger cubinchben / elso szam*uccso szam=loketterfogat ==>ennyi hengernel ez mar gombocbol is sok lenne :D ) So szerintem a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.
Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt. Na abban volt allitolag 2Stroke CAT buszmotor volt.
"bár a Cummins már 7-es évek végén common-rail dízeleket gyártott."
Szerintem te valamit összekeversz. A Common Rail technika a 90-es évek második felének motorja. A hengerfejben elektromágnes szeleppel ami a közös nyomocsőben lévő nagynyomású üzemanyagot befecskendezi (tulajdonképpen kinyit és beengedi a nyomócsőben lévő nagynyomású üzemanyagot) a hengerbe. 1 munkaütem alatt akár 6 befecskendezésre is képes. Nehézteherautóknál általában 4 befecskendezés van 1 munkaütem alatt (pl. 1-2 elő (kis töltés a gyúladási késedelem csökkentésére) 1 fő és 1 utóbefecskendezés (a kipufogógáz tisztításához). Szgk.-nál gyakori a 6 befecskendezés. Erre alkalmas elektromágneses szelep még nem létezett a 70-es évek végén, nem is beszélve a megfelelő vezérlésről.
A Hungarocamion FAUN-ja nagy valószínűség szerint nem volt 2 ütemű dízelmotorral szerelve. Ha valaki esetleg tudja a HC FAUN-jának pontos tipusát akkor megnézem a Faun könyvemben milyen motor volt benne (benne van az összes általuk gyártott modell motorjának a tipusa és a teljesítményadatok. A Faun azonban valóban gyártott olyan gépet amibe 2 ütemű dízelmotor volt szerelve. V16-os 812LE-vel 18.630ccm-es GM motor. A vontató saját tömege 26t és 8x8-as hajtásképletű szerelvény, összgördülőtömeg 500t (mindez 1978-ban). A Tipusa HZ70.80/50W volt de hivták FAUN Gigant-nak is. Sajna nincs róla jó minőségű képem.