Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A "leselejtezett" állami autókat az Autóker Használtautó üzletág értékesítette. Ez volt - emlékeim szerint, de ha nem a pestiek kijavítanak - a Nagykőrösi úton, az Ecseritől kicsit visszafele. A kevésbé keresett autókat ott lehetett megvenni. A keresettek viszont előre le voltak vajazva (hiánygazdálkodás) ahhoz normál földi halandó nem jutott hozzá. Sokszor az autó korábbi sofőrje vehette meg vagy saját magának vagy gyorsan piacra dobta, némi haszonnal. Az autóra OTP-hitelt lehetett kérni, így viszonylag csekély saját tőkével ment a bolt. Mikor aztán megtalálta a vevőjét, a vevő pénzéből kifizette a tartozást és át lehetett iratni, mert a hitel kifizetésével törölték az elidegenítési tilalmat a forgalmi engedélyből:
Be teszek én is két rendszámot.Amennyiben nem számít réginek(várni kell vele vagy 20 évet még és az lesz),akkor bocs.Mindkettő apukámé -a családé-volt.
IX 22-02 1200 -as zsiguli szilvakék
IT 70-24 M-21-es fekete Volga megvették és visszavitték az Oroszok.
Köszönöm gyors válaszodat. A 30-as évekbelieket egy barátom kutatja, ezért kérdeztem rá a 25-ösre. A vidékiekkel is főleg ő foglalkozik, nekem nincs kapacitásom ezekkel behatóbban foglalkozni. Ha van valamilyen e-mailben elküldhető anyagod buszokról, azt szívesen fogadom. Mihál
OFF: Köszönöm az információkat. Nagyon tetszik ez a topik. Végre egy olyan hely, ahol nem néznek dilisnek az olyan információk iránti lelkesedés miatt, amelyek szinte mindenki más szerint indifferensek és érdektelenek. ON
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy magánkézbe (lásd vonatkozó hozzászólásod) hogyan kerültek ZIM-ek. Én a kiselejtezett, leadott állami kocsik megvételére gyanakszok mint valószínű opcióra.
Hát, ha már meg lettem szólítva. 1960-ban: Tatra 57B: 333 db, ebből 88 db állami szolgálatban Tatra 87 Dynamic: 70 db, ebből 11 állami szolgálatban Tatra 87 D avagy 603 (én csak leírom ami a listán szerepel) :): 21 db, ebből 18 db állami szolgálatban Tatra 75: 6 db, ebből 1 állami használatban
"Ford Lynkoln Zefir" (éljen a helyesírás): 8 db, ebből 5 állami
Kis változatosságként 1974 Tatra 57/A: 18 57/B: 114 Tatraplan: 180 Dynamic: 23 603: 86 603/2: 107
Csajkából 127 db bírt rendszámmal
És motorkami kedvéért 1980. december 31 Zalaegerszeg: 7560 szgk, ebből 7216 magán. 635 tgg közhasznú, 865 tgk közületi, 92 db tgk egyéb. 335 autóbusz közhasznú, 118 autóbusz közületi, 24 autóbusz egyéb. 69 nyerges vontató, 56 egyéb vontató. 601 pótkocsi.
A Rákosi-féle sztoridat erősíti az az urban legend, miszerint 56 után Kádárék Tatra-kat vettek (vagy kaptak a csehektől), mivel sem az orosz, sem az amerikai autó használata nem lett volna "politikus". Ha ez igaz, akkor könnyen lehet, hogy Rákosi autója olyan sokáig rejtve maradhatott. Persze tudom, emlékszem is rá. hogy a hatvanas években is voltak úgy orosz, mint amerikai autók állami használatban. Az utolsó ZIM-et pl. 1989-ben láttam, akkor persze már magán rendszámmal. A Csajkák meg nagy tömegben várakoztak a Nagykőrösi úton 1972-ben eladásra. pontiac barátom épp most írta, talán a veterán topicba, hogy a maszek zöldségesek vették leginkább, mivel szép nagy csomagtartót lehetett a tetejére szerkeszteni a hajnali fuvarozáshoz. Akkor még nem vehetek teherautót, mivel az termelőeszköznek számított. Tettem is rá egy kis utalást a blogomban.
A fentieket fogadja mindenki némi kétkedéssel, tárgyszerű bizonyítékaim nincsenek. Lehet, hogy Pál mindjárt kirukkol, hogy 1960-ban nem volt egy Tatra sem állami szolgálatban :)
ZIM-ből 1960-ban 96 darabot tartottak nyilván, ebből 72 volt állami használatban
Ja és mintha járt volna erre már IFA Framo rajongó is: ebből 109-t tartottak nyilván ugyenebben az évben.
A lista csak tipust, darabszámot tartalmaz. Vannak másfajta listáim is, abból lehetne vadászni, hogy ki kapott ZIM-et. Hmm, már motorkami kolléga is jelentkezett egy szöszölős kérdéssel. Jelentem, igyekezni fogok :)
Na , s akkor jöjjenek az Urban legendek : 1. Ilyen Hudson szerepel az ' 59 - es Liener könyvben is , ha jól emlékszem , még hozzá H - rendszámmal ... Egy ' 56 - ban fiatalon Új Zélandra került házaspár volt látogatóban jó 10 éve egy kedves barátoméknál . Sok mindenről beszéltünk , többek közt persze az öreg autókról , meg hogy mi volt , hogy volt az ötvenes években itthon , mielött kimentek . Az úr mesélte , hogy az ötvenes évek elején a Farkas Mihály honvédelmi miniszter soföre volt , mint kiskatona . Ezen közben elővette a pénztárcáját , és elövett egy fényképet , amin Ő volt katona ruhában egy ilyen Hudson mellett ..
2. Egy már jó pár éve elhunyt autómentős ismerősöm , nevezzük Péter bának , meg volt az a " rossz " szokása , hogy azokat az érdekesebb autókat , amiket Ő szállitott , rendre lefényképezte . A nyolcvanas években Péter bá egyébként narancssárga terepes Aróval trélerezett ( maradt egyáltalán ilyen autó itthon ? ) . Az alábbi sztorit is Ő mesélte , és mutatta a fényképet is hozzá : Egy osztrák ( vagy német ) emberrel ment le Gyöngyösre , ahonnan is a Rákosi autóját kellett elhoznia ! ( Tudom , minden negyvenes évek végi , ötvenes évek eleji itthon felbukkanó ősmagyar rozsdás batárt a nagyvezér autójának titulálnak , ami persze egyfelöl lehetetlen , másfelöl azonban biztos vagyok benne , hogy több autót is használt az öreg , nem csak Ziszt ..) Szóval ami tény : a fényképen egy ' 50 - es vagy '51 - es Lincoln Cosmopolitan volt az Aro mögé kötve a traileren . Állitólag ' 56 - ban , a zavarós idökben gyöngyösi rendőrkapitány szerezte meg , és rejtette el a kocsit egy garázsba . Egészen a nyolcvanas évekig ott volt , Péter bá abból a garázsból hoztal el a külföldi mukival .Szegény Aro majd meggebedt , mig a határig elhuzta a vasat ....
Mostani tippem szerint ez egy 1946 - os Chevrolet Stylemaster , de majd este katalógusban is utána nézek : http://www.hotrodsandstreetrods.com/slideshows/46Chevy/1946ChevyStylemaster.html
Nem, már egy modernebb, "Step-down design" szellemében készült autót mutatott a felvétel. Szerintem ezek az 1948 és 1954 közötti Hudsonok egyszerűen gyönyörűek voltak.