Na szóval .... Szó volt itt egy pár hete a Fiat 130 - ról , amikor is én nem akartam közbe szólni ( írni ) , mert pontositani akartam az infóimat . Nos , ez tegnap este egy jó órás beszélgetés alatt megtörtént , és akkor most álljon itt alant az após beszámolója ezen kocsijáról , illetve a többi autójáról is : A hetvenes évek elején egy dizel ponton Mercivel jártak , ami közel sem a gyorsaságával , viszont igen barátságos fogyasztásával lopta be após szívébe magát . Sajnos ennek nincs meg a rendszáma ... Ezt követte egy Canadából behozott ( még rajta volt a régi rendszám , amikor kinézték ) Röpenntyű utcában vásárolt 1500 automata VW bogár . Az após összes autója a Röpiböl volt , ami akkoriban fogalom volt az autós körökben , alant részletezett okokból . Szóval a bogár UN 01 29 rendszámmal ' 74 augusztusában került hozzájuk . Túl sokáig nem volt náluk , mert hamarosan egy Volvo 164 - el vitte anyóst reggelente az állami kutató intézethez dolgozni , ami hosszú időre elintézte anyós pajtás fizetésemelését , lévén az intézet vezetője csak Zaporozseccel járt :) Az após egyébként akkoriban a Váci út 45 - ben , a porlasztósoknál dolgozott . http://totalcar.hu/magazin/kozelet/vaciut45/?full
Itt baromi sok érdekesnél érdekesebb járgánnyal találkozott kezdve az angol nagykövet Rolls Royce - től a Ferjáncz Gordinijáig ... Egy nagyon jó 15 - 20 fiatalból álló csapat volt ott akkoriban , akik igazi autóbuzik voltak , és jó kapcsolattal ( szocialista összeköttetéssel ) a Röpivel . Állandóan kijártak , s mivel hátulról tudtak bemenni , mindig válogathattak a jobbnál jobb , s olcsóbb kocsikból . Itt voltak a kinntről behozott VÁM elkobzott , az államnak kötelező jellegel felajánlott autók , az állami , vállalati illetve honvédségi leadott autók is . Szóval az ilyen autóbuziknak , akiknek volt egy kis kezdő tőkéjük , igazi kánaán volt akkoriban ez a hely , amit az após is kihasznált . Bár az elmondása szerint ő nem tartozott ez ebből ipart üzők köré , csak általában saját használatra vett kocsit itt , de bizony az elmondása szerint volt ember , aki egy évben 20 autót vett , s adott el felárral , és szépen megélt belöle . Konkrétan pl a honvédség álltal leadott reggel 6 ezer forintért vett Warsó kombi délután már egy maszek zöldségest boldogitott 30 ezerért . De itt voltak az integetős Zisz cabriók is szintén 6 ezer forintért ( az após 4 darabra emlékszik ) , még filózott is , hogy vesz belöle , de nem volt hova rakni . Ma már persze baromira bánja . Szóval aki hátulról bejutott , az igen nagy választékból tudott válogatni , aki pedig csak nyitáskor az ajtóban állt , annak maradtak a futó emberek . Voltak felbérelhető igazi sportemberek , akik 500 vagy 1000 forinttért a kinézett autóhoz rohantak mindenkit megelözve , s tették rá a kezüket , majd késöbb a személyiüket . Ezt követte a labdás módszer , mikoris számozott labdákat húztak zsákból , itt az volt az okosság , hogy a protekciós ember labdája hűtve volt :) Na de elkanyarodtunk az eredeti témától , az após autóitól . A Volvo után ( közben )még volt egy Pénzügyminisztérium álltal leadott nagy Poski is , ami már padlóváltós volt , a redszáma sajnos mindkettőnek a feledés homályába veszett ... Ezután jött a Fiat 130 - as ' 78 - ban . Az após emlékezete szerint 52 darab került be az országba ' 76 - ban , amit megyei párt ( tanács ?) elnökök illetve helyetteseik kaptak + tartalék autók . Azt , hogy miért cserélték le ezeket a kb 2 éves kocsikat ( az após szerint egyébként Mercikre ) , nem lehet tudni . Esetleg a nagy fogyasztás , alkatrész gondok , megbizhatatlanság ? Szóval az após is vett egy ilyen autót , ami akkor a ZX -75 75 rendszámot kapta , és 127 ezer forint volt a Röpiben . A kocsi fekete szinű volt , szürke bársony belsővel , állitható kormány , hátul függöny , zászlótartó a sárvédőn , szinezett üvegek , 3,2 nagy motor , automata , mint a többi itthoni 130 -sok többsége . Az ővé egyébként a Bács Kiskun megyei Tanácselnök ( ? ) kocsija volt . http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_130 Maradt egyébként a konkrét kocsiról is fénykép , régebben én is láttam , de most nem került elő. Amint meglesz , felteszem . A kocsi egyébként nagyon kényelmes volt , úgy ment mint egy álom , nem sok ellenfele volt akkoriban az utakon itthon , 180 - 200 kmh utazó volt . Persze a fogyasztása is a teljesítményének megfelelő volt , országuton csordogálva 12 - 13 , a városban 16 liter volt , ha pedig nyomtad neki ...Ez is lett a veszte , de ne szaladjunk elöre .. ' 78 november 7 én , ami már akkor is munkaszüneti nap apósék kitalálták , hogy kiugranak az NDK - ba . Reggel 6 kor Budáról indult az após az apjával és egy kollégájával aki egyben a barátja is volt , nevezzük Titinek . (504laci , Hüvösvölgyi út , és mondjuk zöld Felicia , mond ez neked valamit ? Pár éve tudtuk meg , hogy ők akkoriban együtt dolgoztak , illetve buliztak :) Titinek nem kellett hülyeségért a szomszédba mennie , kitalálta , hogy tegyenek fel egy kis zászlót a zászlótartóba , de az após , elkerülendő a diplomáciai bonyodalmakat , csak a napellenző mögé engedte :) Kb 180 kmh - val mehettek , amikor az első trafiba belerepültek a cseh autópályán . Rendőr félreállit , nagy fekete autó , zászlóval , mindhárman fehér ing öltöny , nyakkendő , a rendőr hablatyolt valamit , aztán intett , mehetnek tovább :) A következő trafinál már nem volt ekkora szerencséjük , az 100 koronába került nekik . De ezután is hasonló tempóban folytatták útjukat , délután fél ötkor már Halléban voltak ... Pár nap bevásárlás után , amikor is a kocsi csomagtartója dugig volt tömve ( Salamander cipők és társai ) , visszafele az NDK határnál a diplomata sávba terelték őket :) Itt a határőr csak az útlevelüket kérte el , majd udvariassan megkérte az apóst , hogy kérje meg a hátul ülő öltönyös úriembert ( az apját ) , hogy legalább az útlevélet írja alá :) Szóval volt tekintéje a kocsinak , cserébe viszont semmi gond nem volt vele , csak a fogyasztás ... Nem kicsit volt alkoholista a jármű , különösen az após alatt .. A cseréjére nem kellett sokat várni , após első , és egyetlen új autója egy ' 79 -es piros 1500 Lada képében PH 75 67 . De a Lada még két vagy három évig garázsban állt , mert annyira szerették a Fiatot , nem akartak tőle megválni . A végső lökést egy nagy benzin áremelés adta meg ' 81 vagy ' 82 ben . Egy egri borász vette meg az autót , aki a proba út során áradozott a kocsiról , és igérte , vigyázni fog rá . A szavát valószinüleg meg is tartotta , egyben maradt az autó ( az olaszokra oly jellemző rozsdásodás ellen az após az Afitos haverjaival csináltatott egy igen alapos alvázvédelmet ) , mert kb 10 évvel az eladás után még egyszer hallott kocsiról , amit egy 1000ccm komoly nagy motorra cserélt a borász , és állitólag visszakerült Pestre ... A fentebb leírtakat az após mesélte , bármi nemü pontosítást , helyesbítést szívesen veszek , meg gondolom a fórum olvasói is ... |