Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Már most nem mintha valamit is számitana , de ez a 49 a nevem mellett kevésnek tünik . Én most összeszámoltam a hozzászólásaimban a rendszámokat , hát 100 felett van .
AB 07-91: Skoda 445 AP 199: Skoda 1100, '30-as évek vége AT 954: Skoda 1100, '30-as évek vége CU 305: Skoda 445, CB 17-43: Skoda Felicia CE 18-82: Skoda Octavia JA 123:Skoda Tudor taxi '50-es évek eleje OR 020: Skoda Rapid '30-as évek CI 42-47: Skoda Octavia FK845: Skoda teherautó, '50-es évek eleje
Autótípusok, 1958 CH 056: Chevrolet Fleetmaster, 1947 CB 789 (remélem jól olvastam): Fiat 500 C, 1951 AK 452: Humer Super Snipe, 1949 CA 15-23: Skoda 445, 1958 CZ 630: Volga M21D, 1958
Szerintem igencsak tévedtek a BKV-val kapcsolatban.
Az autóbuszok átrendszámozásának határideje a korábbi "rendszámos rendelet" szerint 1993. december 31-e volt. (személygépkocsiknál volt 1995. dec. 31). S nekem is úgy rémlik, hogy ezeket a BPI, BPO "egyedileg kiválasztott" táblákat már akkoriban legyártatták!
Nem hiszem, hogy 2000-ig elhúzódott volna a csere...
AA 720: A jelenleg a Közlekedési Múzeumban őrzött Opel-Darracq rendszáma 1935-ben BE 496: Szebb napokat is látott Steyr a '30-as években CD 623: Ford Taunus, kb 1941 AK 473: Steyr, '30-as évek vége AL 276: Adler Trumpf Junior, kb 1940
X 0023: Rába trambusz, kb 1947 X 0104: "Az első busz, amely az újjáépített Margit hídon kelt át" Egy MÁVAG N26 busz 1948-ban E 0777: Steyr 220, 1947
HF 109: Rába Botond, 1948 CC368: Tatra 57, 1949 JA 219: Renault taxi, 1951 JA 792: Skoda Tudor taxi, '50-es évek eleje SC524: Csepel 350 CP 820: Jawa Minor, kb 1951 CB 176: Citroen 2CV, kb 1958
11-910: Oldalkocsis katonai Méray motorkerékpár, '20-as évek vége
NB 58-07: Gerber László házi készítésú autócskája. 1959-1960 CS 12-36: Citroen Traction Avant, '60-as évek CA 07-46: Eredetileg Citroen Traction Avant, György Balázs átépítette... CA 61-10: Skoda Octavia, '60-as évek CE 62-14: Szintén CE 99-48: Citroen ID19, '50-es évek vége - kábé IC 37-29: Renault 16, '60-as évek vége
És tudtam, hogy azt a népstadionos képet már láttam valahol! Az eredetije a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárában van. E gyűjtemény egyelőre elzárkózott attól, hogy az interneten bármilyen formában megjelenjen.
Velem egy taxis szlalomozott a Műcsarnok előtti macskakövön Volgával éjjel kettőkor. Akkor még locsolták az utat hajnalban. Két hét múlva egy másik ugyanott, épp akartam neki szólni, hogy vigyázzon, aztán már keresztbe is tette.
Ha már RA és Volga , akkor egy sztori , ami garantáltan nem Urban Legend , mivel velünk eset meg , igaz a pontos rendszám nincs meg , de azért remélem nem lesz Off ... Óvodás voltam , igy tehát ez kb ' 75 körül történhetett . Külvárosi kertes házban laktunk , amigy egy viszonylag nagyobb forgalmú út BKV busszal , és egy poros földút sarkán állt . Az utcánkban lakott egy magas rangú rendőrtiszt is , aki egyébként a kivételt erősitendő nagyon rendes , megbecsült ember volt a környéken lakók körében , nem egy útszéli bunkó . Történt egyik délelött , mikor én már az óvodában voltam ( hál' istennek ) , hogy édesanyám pont a munkába indult a buszhoz ( ami akkoriban óránként járt ) . Már a kaput nyitotta volna ki belülröl , amikor arra lett figyelmes , hogy jön egy nagy szirénázó autó , bekanyarodik a főútról a poros útcába , kifaról a kocsi hátulja , és egyenesen felé tart . Annyi lélekjelenléte volt , hogy nem dermedt le , hanem hátraugrott , s én ezért nem lettem árva ! Ugyanis az történt , hogy riasztást kapott ez a tiszt , kocsit küldtek érte , egy Volga M24 - t , egy fiatal , rutintalan rendőrrel a volánja mögött. Ő meg nyomta neki ezerrel , bevette bal kanyart , de túl nagy slunnal , a kocsi hátulja jobbra , az eleje balra , visszaszedni meg már nem tudta . Igy kitört elöttünk egy fiatal diófát , és letarolta jó 5 méter hosszan a kerítést , benne a kiskapuval , ahol elötte 1 másodperccel édesanyám állt , majd végre megállt a kertben , a kapu mellett lévő soderhalom tetején . Kiszállt a fiatal kisrendőr a kocsiból , remegett az idegeségtöl , édesanyám nyugtatta , holott forditva kellett volna . Mondta , hogy amit Ő ezért kapni fog a fönökeitől ..... Szüleim mesélték , hogy mindenféle helyszinelők kinnt voltak , mindent összetakaritottak , de úgy , hogy mire engem hazavittek este az ovodából , már csak a kidöntött fa üres helye , illetve a kerítés ( benne a kapu ) hiánya árválkodott az esetről . Pár nappal késöbb , amikor játszottam a sóderban , azért találtam egy törött fél Volga feliratot , úgyhogy mégse voltak elég alapossak . Ez a felirat évekig meg volt a játékaim közt , de aztán csak elkeveredett , ma már nem tudom , hol lehet. Azt leszámitva , hogy édesanyám majd odaveszett , " jól " jártunk , nagyon jó pénzt fizetett a biztositó , böven fedezte az új keritést kapustól .... Na szóval így eset , hogy édesanyámat majd elgázolta egy rendőrautó a saját kertjében ....
Lehet csináltatni, de nincs kontaktom. Ezek vannak, de konkrét dátum nincs:
AB-09-92 GAZ M21 Volga AD-15-52 GAZ M21 Volga AD-23-97 GAZ M21C Volga AD-30-75 GAZ M21 Volga AD-39-24 GAZ M21 Volga AD-49-10 GAZ M21 Volga AD-53-58 GAZ M21 Volga AD-58-79 GAZ M21 Volga AF-07-16 GAZ M24 Volga AI-15-84 GAZ M24 Volga AI-63-13 GAZ M24 Volga AI-65-73 GAZ M24 Volga AR-33-05 GAZ M24 Volga AZ-48-23 GAZ M24 Volga BA-15-52 GAZ M21 Volga BA-83-80 GAZ M21 Volga BA-97-12 GAZ M21 Volga BE-85-14 GAZ M24 Volga CM-95-75 GAZ M21 Volga CT-95-40 GAZ M21 Volga DH-42-03 GAZ M24 Volga DL-27-27 GAZ M24 Volga IP-54-22 GAZ M21 Volga IS-89-91 GAZ M21 Volga IT-70-24 GAZ M21 Volga JA-04-39 GAZ M21 Volga JA-49-59 GAZ M21 Volga JL-02-04 GAZ M21 Volga PA-00-91 GAZ M21D Volga PA-05-66 GAZ M22D Volga PA-06-12 GAZ M21D Volga RA-19-01 GAZ M22D Volga RA-22-44 GAZ M22D Volga RA-28-92 GAZ M24 Volga RA-36-30 GAZ M24 Volga RA-75-05 GAZ M24 Volga RA-98-12 GAZ M21 Volga UI-01-18 GAZ M21 Volga
"Az umbulda ott volt, hogy a külszolgálatosok bizonyos külföldi szolgálati idő után vámmentesen hozhattak autót külföldről.
A vám különben Schwacke alapján használt autó esetében is az autó újkori árának 50 százalékában lett meghatározva."
Bocs, picit pontosítanék.
Akkoriban (és még 1989.01.01.-ig.) a svájci Automobil Revue árait vették a vám alapjául.
A Schwackét csak ezt követően.
"Akik ebbe a kivételes körbe tartoztak - bizonyára a te édesapád is -"
No, szegény Fater pont a taglalt Merci behozatala kapcsán igencsak pórul járt.
Ugyanis az autót 1967 júliusában hozta haza,egy majd' kétéves, külföldi munkavégzést követően.
Hetekkel előtte szigorodott a szabály ,ami addig egy esztendő külszolgálatot írt elő a vámmentesség feltételeképpen a tartós fogyasztási cikkekre (inkl.szgk.).
Az új rendelkezés értelmében már min. három év kinntartózkodás szükségeltetett.
Így szegénykém a kiküldetést igazoló iratokat jól irányzott mozdulattal behajíthatta a szemétvödörbe és fizethetett 128 ezer forint készpénzt a Vám és Pénzügyőrség számlájára.
Az esetre és a számokra Anyukám sajnos mind a mai napig nagyon jól emlékszik,mivel hogy eme összeg képében a két évvel korábban értékesített '63-as Opel Rekord majd' teljes ára füstölt el!!!
"Vámmentes volt a nászajándék is, nagybátyám így kapta 1966-ban a CN-64-01 frsz. Ford Taunus 12m-t. "
Nekik még szerencséjük volt.:)
Később ezt is szigorították. 30%-ot - természetesen szintén minden esetben az új árat alapul véve - kellett fizetni az ajándékba kapott gépjárművek után is.
Korlátozást vezettek be a hengerürtartalmat illetően is:
Benzin üzem esetén 2000, diesel esetében 2500 köbcentis járművet hozhattak vámmentesen a külszolgálatosok.
További szigorítás gyanánt 3 évig nem is volt elidegeníthető, mely időtartamot valamikor a hetvenes évek végén 5(!) esztendőre emeltek.
Amúgy meg a tényleg igazi umbulda a hazatelepülő rokon nevére történő behozatal volt.
(Innentől kezdve a család további járművei mind így kerültek be a nagyobb motorok miatt:)
A betelepülők teljes illetékmentességet (még a pár ezres kezelési költség alol is mentesülltek) élvezetek az összes ingóságukra!
Így nem csak autót hanem mindenféle értéket (TV,HI-FI,VIDEO, ékszer, bútor, valuta,stb)prímán be le lehetett vámkezeltetni.
Ne keverd a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnökével. A Minisztertanácsot hívták úgy, hogy Magyar forradalmi Munkás-Paraszt Kormány Elnöki Tanácsa. Ennek az elnöke volt a miniszterelnök. 1961. szeptember 13. – 1965. június 30. között ezt a tisztséget Kádár János töltötte be. Utána Kállai Gyula 1967 április 14-ig.
No ezen csodálkozom. Busznál emlékeim szerint csak az utoljára kiadott BY (nem beszélve a csak részlegesen kiadott BT-ről) volt vékony, előtte a BX még vastag volt, amit 88-ban is még adtak ki. (Budapesten a BY csak 89-ben jelent meg, vidéken már 86-ban kezdődött, nem tudom, ezek a korai kiadású vidékiek is vékonyak voltak-e.)