Keresés

Részletes keresés

BlackStar Creative Commons License 2007.01.17 0 0 9949
Nekem erről még egy Kusul (vagy mi) nevű szovjet mérnök neve ugrik be, aki ötvözte a roots-fúvó hátrányait a mechanikus feltöltés hátrányaival :))
Előzmény: tatrafan (9934)
BlackStar Creative Commons License 2007.01.17 0 0 9948

> Most olvastam, hogy a Volkswagennél egy olyan motor fejlesztésén dolgoznak,

> ami egyszerre Otto motor és dízelmotor!

Megjegyzem, a SAABnál már vagy öt éve a raktárban porosodik egy olyan moci, aminél a hengerfej állitgatásával a kompresszió 6(?) és 14 között állitható. Az utóbbbinál lomha, alacsony fogyasztású motorként működik, az elsőnél pedig feltekert töltőnyomással 225 lovat produkál az 1,6-os moci. Csak hát nekik ez nem kell sorozatban, a GM-nél nem rájuk osztották az okosfiú szerepét :((((

Előzmény: rezgaras (9932)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.17 0 0 9947

BMW 507? :)

 

Ilyen helyen én is voltam :)

 

De azt szomorúan hallom, hogy nem nézted meg a T87-et, mert ott pihen valahol. Ledwinka saját autója. Csehszlovákiából való elmenekülése után kapta egy kedves, Felix keresztnevű barátjától...

Előzmény: 504LACI (9946)
504LACI Creative Commons License 2007.01.16 0 0 9946

Még az is lehet. De amikor két BMW 507-et látsz az összesen gyártott 254 db-ból akkor a fejed elkezd zúgni, és folyton hibaüzenet megy az agyba.

Annyi mindent láttunk, hogy szédelegve távoztunk.

Előzmény: tatrafan (9941)
Porond Creative Commons License 2007.01.15 0 0 9945
Minden topiktagnak köszönet az amerikai kamionokkal kapcsolatos hozzászólásokért! Sok érdekes gondolat született, jól átjártuk a témát.
Zax1231 Creative Commons License 2007.01.15 0 0 9944
Sziasztok!

Van egy V12-es Deutz diesel motorom eladó. Sztetek hol lehetne eladni? Miben használnak ilyet?

rezgaras Creative Commons License 2007.01.15 0 0 9943
Ja, most látom a szövegben, hogy ez szándékos volt. úgy rendezték el a dugattyúkat, hogy a szemben lévôk közûl az egyik mindig 20 fokkal a másik elôtt járt. Így lehetett olyan 2-ütemû motort készíteni, amiben az egyik oldalon volt a kipufogó rés, a másik henger felé a szívó rés. Mivel a kipufogó oldali dugattyú 20 fokkal elôrébb járt, a kipufogó rést elôbb nyitotta ki, és zárta be, mint ahogy a szívó rés kinyílt és bezárult. Ahogy írják, ez csak úgy volt lehetséges, hogy az egyik forgattyústengely a másik kett6ohöz képest fordítva forgott.
Előzmény: rezgaras (9942)
rezgaras Creative Commons License 2007.01.15 0 0 9942
Szerintem a legmenôbb ellendugattyús konstrukció a Napier-Deltic. Itt három ellendugattyús henger van összeépítve háromszög formában, három forgattyústengellyel a sarkokban.

Ezen a linken van egy mozgó ábra, ami mutatja a mûködését. De az is látszik az ábrából, hogy a Deltic motort nem lehet úgy összehozni, hogy a dugattyúk tényleg pontosan egymással szemben mozogjanak. Mindig van egy kis eltérés, pontosan a háromszög alakú kialakítás miatt.
Előzmény: tatrafan (9938)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.15 0 0 9941
Nem :( Akkor te láttad Ledwinka autóját?
Előzmény: 504LACI (9940)
504LACI Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9940

Itt voltál már?

Kötelező meglátogatni! Van II.Vh-s német tengeralattjáró hosszmetszetben. Nyitásra érkeztünk, este úgy kellett kirugdosni minket.

 

http://www.deutschesmuseum.de/

Előzmény: tatrafan (9939)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9939
Biztos annál több lőszart tud magával vinni. És a hely a tengeralattjáróban is kicsi :(
Előzmény: tatrafan (9938)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9938
Meg gondolom nagy előnye még a kis térfogat is, a seregben abban a könyvben azt is olvastam, hogy a harckocsimotor legfontosabb jellemzője a térfogat/lóerő arány. Úgy értem a teljes motor térfogata.
Előzmény: rezgaras (9937)
rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9937
tatrafan írta:

> rohadtul nem értettem hogy működik

Akkor menj el a Közl. Múzeumba, ott van egy felvágott ellendugattyús motor - sajnos egy meglehetôsen szokatlan kivitel, egy forgattyústengellyel.

A "szokásos" ellendugattyús motoroknak egyszerûen van felül is és alul is egy-egy forgattyús tengelye, egymással összekötve, hogy szinkronban forogjanak. Minden hengerben két dugattyú van, amik egymással szemben mozognak. A motornak persze nincs hengerfeje, a szelepek és a befecskendezô középen vannak oldalt.

A dolog hátránya, hogy a henger hûtése középen, ahol a legnagyobb hô keletkezik, nem kielégítô - egy hengerfejet jobban lehet hûteni.

A rendszer elônye, hogy egyrészt a hengerenkénti teljesítménye nagyobb, mint egy szokásos motornak, másrészt kevésbé rezeg, hiszen minden hengerben mindig egymással szemben mozognak a dugattyúk, kiegyenlítik egymás mozgását. Emiatt gyakran építették be tengeralattjarókba. Amerikában a Faibanks-Morse cég gyártott ilyen motorokat, a 2.Vh és azutáni amerikai tengeralattjárókban Fairbanks-Morse motorok voltak.
Előzmény: tatrafan (9934)
Ramsau83 Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9936
És ehez a mobil tankstelléhez mit szóltok?
Ramsau83 Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9935
Néhány nemrég látott Nagyvas a Duna mellett!
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9934

Nagyon jó linkek!

 

"Kétütemű változatot dízelmotoroknál is alkalmaznak, mint például nagy hajómotoroknál (itt a motor reverzálhatósága fontos szempont, mert a hátramenethez nem kell a motor és a hajócsavart hajtó propulziós tengely közé sebességváltót beépíteni). Ezeket a motorokat gyakran ellendugattyús kialakítással készítik, egy hengerben két dugattyú egymással ellentétes irányban mozog, a hengerfej pedig elmarad. Ilyen volt például a híres Junkers Jumo 205 repülőgép-dízelmotor, melyet a II. világháború német repülőgépein alkalmazták. Ezek a motorok lassú fordulatszámú gépek. Ugyancsak kétütemű motorokat használnak egyes nagy földmunka gépeken is gyakran V8 elrendezésben. A Szovjetunióban a T–64 harckocsiba építettek hathengeres, ellendugattyús, kétütemű dízelmotorokat."

 

Na erről még a seregben olvastam vmit, csak rohadtul nem értettem hogy működik :)

Előzmény: haflinger (9929)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9933
Szerintem ne gondolkozz sokat rajta, úgysem lesz belőle sorozatgyártás. :o)
Már csak a gyártási költségek okán sem.
Egy dízelmotor már most is drágább mint egy benzines (persze erre a gyártók is rájátszanak), ha pedig még kell hozzáépíteni egy rendszert ami a szikragyújtást is biztosítja akkor a gyártási költség csak növekedni fog. A lényeg, hogy vajon kifizetődik-e az üzembentartónak ez a pluszköltség egy normál dízelmotorhoz képest?
Az általad leírtak alapján kevesebbet nem fog fogyasztani a motor maximum 1 hajszállal jobban gyorsul. Akkor jobban jár a vevő? Megválaszolom: nem!
Mellesleg egy mai dízelmotor nem egy esetben messze jobban gyorsul mint egy szikragyújtós motor.
Egy újabb lehetőség, hogy az autógyár felhívja magára a figyelmet, hogy mennyit költ kutatásra fejlesztésre, ami beépül a termék árába, de arra már nem telik, hogy szériába egy részecskeszűrőt szereljen a dízel autóiba, amivel sok ember levegőjét és tűdejét tartaná tisztábban.
Előzmény: rezgaras (9932)
rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9932
Most olvastam, hogy a Volkswagennél egy olyan motor fejlesztésén dolgoznak, ami egyszerre Otto motor és dízelmotor! Alacsony teljesítménynél, egyenletes menetben dízelmotorként mûködik, öngyulladással. Gyorsításkor, vagy nagy teljesítmény leadásánál szikrával gyújt.

A cikkben csak ennyi volt, pedig az ördög, mint annnyiszor, itt is a részletekben rejlik. Pl. mit fogyaszt ez a motor? Vagy ami szerintem még érdekesebb, hogy mennyi a sûrítése. Ha ugyanis nem nagy a sûrítése, akkor nem megy a dízelüzem, hiszen az üzemanyag nem gyullad meg magától. Ha viszont nagy a sûrítése, hogyan akadályozzák meg, hogy "benzinüzemben" az üzemanyag fel ne robbanjon még mielôtt a szikra felgyújtja? Nyilván befecskendezi az üzemanyagot, annak az elektronikus szabályozásával sokat lehet játszani, de az sem akadályozza meg, hogy meggyulladjon még a szikra elôtt! Vagy esetleg a szikra célja pont az lenne, hogy korábban gyújtson, még mielôtt a teljes sûrítés megtörténik? Fura...
rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9931
tatrafan írta:

> a forgattyúsházat itt is az üzemanyag keni?

Nem. A kétütemû dízel meglehetôsen különbözik a kétütemû Otto motortól. Elsôsorban azért, mert a dízel nem keveréket szív be, hanem tiszta levegôt. A benzinmotorban az elôsûrítés a forgattyúsházban történik, a dízelben a motoron kívül sûrítik a levegôt. Az egyszerû "szívó" motorokban is van egy Roots-fúvó, vagy fel kell tölteni. Ezért a forgattyúsház zárt, az olajozás ugyanúgy megy, mint a négyütemûben.

A másik különbség a benzinmotorral szemben abban áll, hogy a dízelmotort, mivel csak levegôt szív be, rendesen át lehet öblíteni, a kétütemû benzinmotornál az öblítéskor egyrészt a beömlô keverék egy része rögtön el is szökik a kipufogógázzal együtt, másrészt a kipufogógázból is mindig marad egy kevés a hengerben. Mivel a dízelmotor levegôt szív be, ez nem probléma, a hengert rendesen átöblítik levegôvel, nem marad benne kipufogógáz, az üzemanyag pedig úgyis csak a befecskendezéskor kerül be. De van olyan kétütemû dízel is, aminek van egy kipufogószelepe is.
Előzmény: tatrafan (9923)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9930
Persze, hülye vagyok :)
Előzmény: Gasolin (9926)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9929
Ha esetleg valaki még egy kicsit olvasni akar a kétütemű dízelekről (is), akkor pár link:

http://lococlub.cjb.hu/Leirat/dmotor/dmotor.html

http://komaromij.bravehost.com/bbbzgep21.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/Kétütemű_motor

http://simson.hu/index.php?mit1=forum&mit2=listazas&mit3=forum&forumtema=1003&start=4686&PHPSESSID=464515f3d1a7a25eded1b8abcaeb6805

http://www.netforall.com/servlets/ShowSite?reqtype=domain&admin=Jozsef&folder=BBBZ

Előzmény: Gasolin (9926)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9928
A kétütemű dízelek nem olyan egyszerű felépítésű motorok, mint a kétütemű benzinesek. A felépítésük, bonyolultságuk hasonló a négyüteműekhez, így a kenésük is. Ezt amúgy Gasolin már részben meg is válaszolta így csak egy hosszmetszetet fűznék hozzá a Detroit kétüteműről. (Meg az előbb is visszahivatkozott hozzászólásom képei is sokat elárulnak a felépítésükről, működésükről. Persze nem telefonkijelzőn :-)))

Előzmény: tatrafan (9923)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9927
Most valóban nincs ott, de az első (9895) hozzászólásomhoz csatolt képek között ott volt :-))
Előzmény: MALWIN (9925)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9926
Az az igazság nem foglalkoztam behatóbban a 2 ütemű dízelmotorrral de nem hiszem, hogy az üzemanyag a forgattyús házat kenné.
Az ok az az, hogy a dízelmotor öngyúlladással ég (ez ismert), azaz a beszívott levegő kerül összesűrítésre (legalább olyan hőmérsékletűre mint a gázolaj öngyúlladási hőmérséklete), majd ebbe kerül befecskendezésre az üzemanyag ami ebben a meleg levegőben meggyúllad.
Ebből úgye következik, hogy szíváskor nem kerül üzemanyag a hengerbe és a forgatyúsházba sem, tehát kenni sem tud.
Előzmény: tatrafan (9923)
MALWIN Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9925
De nincs ott, hogy two stroke engine :-)))
Előzmény: haflinger (9922)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9924

olvashatóan:

 

Wartburg 1000             50/4250 és 98.1/3000.

 

Skoda S100                  42/4650 és 70.6/2800.

Ford Escort 1.1             44/5500 és 70.6/3000.

Toyota Corolla 1.2        56/6000 és 95.1/3800.

Simca 1.1                      60/6000 és 84.3/3200.

Peugeot 104 1.0           46/6000 és 67.7/3000.

Opel Kadett 1.0            40/5400 és 68.6/2600-3000.

 

Előzmény: tatrafan (9918)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9923
Egy laikus kérdés: a forgattyúsházat itt is az üzemanyag keni? Ha igen, használnak adalékot?
Előzmény: haflinger (9922)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9922
Bizonyítékul, hogy valóban léteznek, még két kép a már korábban is említett Detroit gépkönyvből :-)
Egy V12-es és egy V16-os kétütemű:

Előzmény: tatrafan (9913)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9921
Az MZKT honlapja (ha valaki még nem járt ott):

http://www.mzkt.by/index.php?module=foto

Vannak érdekes gépek. Aki pedig még rendelkezik némi orosz nyelvtudással az műszaki információkat is talál.
Néhány kép kedvcsinálónak.
rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9920
mackmaster írta:

> a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.

Amerikában az elsô átütô sikerû dízelmozdonyokat az EMD, a GM-nek a mozdony-részlege gyártotta. Ezek hagyományosan 2-ütmûek voltak, kezdetben hosszú ideig feltöltô nélkül. A konkurenciájuk a 2.Vh. elôtt és után alapvetôen az Alco volt, az ô dízelmotorjuk 4 ütemû volt, és hogy versenyben legyenek az EMD motorokkal, viszonylag korán már feltöltôvel gyártották. Az 50-es és a 60-as években ez szinte szabály volt: kétütemû feltöltés nélkül vagy 4 ütemû feltöltve. Aztán a lóerô-verseny miatt az EMD kétütemûeket is árulták feltöltôvel (lehetett választani).

Aztán az Alco megbukott és a fejlesztést a koncepcióval együtt átvette a GE (General Electric). A GE mozdonyokban is feltöltött négyütemû motor volt és van. Az EMD csak a 80-as években fejlesztette ki a négyütemû motorját, de úgy tudom, még gyártják a kétütemûeket is. Sôt, hajók számára még a régieket is, amilyen a Nohabban van!
Előzmény: mackmaster (9914)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!