Vagy nézd meg azt, hogy Szegeden hány olyan típus van amiből csak pár darab van és mégis képesek arra, hogy rendesen karbantartsák őket. Szóval szerintem amíg arra nem képes a BKV, hogy a jelenlegi állományát elfogadható szinten ki tudja adni és karban tudja tartani, addig nem érdemes olyan járművek cseréjére költeni a pénzt, amikre nem muszáj.
Jaj. A ZIU-kkal több évtizedes üzemeltetési tapsztalat van. Azaz régen több volt belűlük, talán így érthető... Ennyi tucat, annyi tucat. A Volvokkal kapcsolatban had a szakirodalomban írt 90% fölötti kiadást(mondjuk ez nem tegnapi cikk) higgyem el, ne a buszbarátok beírkálását, ippen hány darab van Cinkotán, főleg hogy azt se tudjuk miért...
Nyíregyházán 38db Solaris Urbino üzemel, ebből 8db immár 7éve minden különösebb probléma nélkül. 82db busz vesz részt Nyíregyháza helyi közlekedésében, hétvégén szinte csak a Solarisok vannak forgalomban. De mondhatnék más várost is...
ZIU-ból is kis darabszám van, mégis sikerül őket rendesen kiadni. (Egyébként buszoknál se a 412-es, se Volvo nem nevezhető kis szériának, mégis tele van a garázs leállított 412-esekkel, és vagy 2 tucat Volvo van a cinkotai Volvo szervízben, és akkor még arról nem is volt szó, hogy mennyi nem tud kiállni a garázsból és hogy mennyi hibásodik meg napközben).
Súlyos tévedés, hogy a meglévő cuccok fenntartása nem kerül pénzbe.
Vegyünk egy példát: Van egy 200ezer forint értékű 20éves farmotoros Skodám. Tegyük fel fogyaszt 8 litert. Olyan 4-5évente fel kell újítani a vázát 150ezer forintért, mert rohad. De napi szinten kevésbe kerül a javítása, mert egy szélvédő 5000ft, egy lökhártító 15000, egy karburátor 8000, otthon is javítható.
Egy új Skoda 3millió ft-ba kerül. 6 litert fogyaszt. 3évig garanciális, a rozsdagarancia 12évig érvényes, kényelmes. Egy szélvédő hozzá 20000ft, egy lökhárító 50000, egy befecskendező rendszer 150000, a szervízben a ránézésért is 30000ft-ot elkérnek. A fenti számok kitaláltak, mindenesetre nagyságrendileg próbáltam nem tévedni és a buszokhoz is érthető párhuzamot írni.
Mégis egyre több új Skoda van az utakon és egyre kevesebb farmotoros, és elhanyagolhatóan kevés embernek jut eszébe új Skodába a karburátoros farmotort beépíteni, mert ő csak ahhoz ért... Efféle kényszermegoldások találgatása káros, teljes erővel minden érdekérvényesítő fórumon az új beszerzést kell erőltetni! Lásd a buszos szakszervezet fellépése.
Tehát szerintem a BKV troli üzeménél(melyiknél nem? :-(() az általános pénztelenség már jó ideje igen nagy úr. Ennek az a következménye, hogy a járműcsere igen vontatottan halad. Szerintem az üzem méretéhez képest az elmúlt két évtizedben viszonylag sokféle hajtásrendszerrel és járműszekerénnyel szeretek be trolibuszt és ami a legnagyobb baj: kis darabszámban. Ezért talán a meglévő karbantartási infrastruktúra nem tudott alkalmazkodni a korszerű járművek karbantartásához, vagy nincs így? Ha 1db tranzisztor vagy lökhárító vagy akármi helyett 50db-ot kellene rendelni valamivel jobb lenne a helyzet. Legalábbis várni nem kellene rá annyit, de az árak sem biztos, hogy így alakulnának, ahogy most. Szerintem a kis darabszám játszik fő szerepet abban, hogy itt elterjedt a korszerű megoldások lesajnálása, rossznak elkönyvelése. No meg a megszűnt karosszéria és hajtás gyártóknak is lehet valami csekélyke szerepe.
A 923-as trolit márciusban adták ki utoljára. Múltkor a garázsban láttam, hogy hiányzik az ablaka. Ezen kivül van még komolyabb baja? 611-es pedig már 10 hónapja nem jött ki a garázsból. Ezeket nem fogják mostanában megjavítani?
Itt szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, akiknek köszönhetően a BKV troliünnepsége megvalósulhatott. Nagyszerűen éreztem magam, remélem ez a képeken is vissza fog köszönni:
nem akarok példálózni bizonyos vidéki városokkal, de a citaro autóbuszok kasztnijba Ők sem a ZIU elektronikát szerelték be, és ha nem tévedek nem olyan rossz a Mercik kiadási aránya. el lehetne nálunk is gondolkozni spekulálni, és kitalálni valami egyszerű mégis nagyszerű megoldást. első sorban azonban tényleg ott a pont, hogy ameddig az alacsonypadlósoknak sokszor az 50%-át nem sikerül kiadni(435-öt nem is említem) addig a ZIU ba se akarjunk egy csavart se kicserélni. félreértés ne essék, nem a TÜI-t hibáztatom, hanem azt akik el tudják tűrni odafent, hogy a majdnem zsír új trolik úgy néznek ki mint az oká....s addig semmiféle vázcserét ne akarjunk. ha majd az összes Solarist 412-t üzembiztosan és esztétikailag(inkább utóbbi típusra gondolok itt) megfelelő állapotban képesek kiadni akkor majd beszélhetünk arról hogy mit fejlesszünk. addig marad a ziu hangos kényelmetlen és fáj ha neked megy, de kalapáccsal is javítható...
Igen! Több 505-öst Budapestnek! Nem-nem! 505-ből csak egy van (egyes rosszindulatú személyek szerint ez még így is sok :-)) Ha próbálnák kopizni, azok már csak úgyis ócska, lélek nélküli klónok lennének ;-)
Szerintem ha már vázcserét csinálnának, akkor sokkal jobban megérné a 260-asokba berakni, ugyanis azoknak jobb állapotban van a váza. A 415-ösök a budai hegyeken közlekednek, ott nagyon rossz minőségű utakon, úgyhogy szerintem nem bírná sokáig (legfeljebb sok javítás árán), ha átalakítanák trolivá. De ehhez busz kéne amivel ki lehet váltani ezeket, az pedig most nincs és nem tudni, hogy mikor lesz. Most egyenlőre csak a 405-ösök lecserélese van napirenden.
"Más országban a tömegközlekedés 2/3-át az állam finanszírozza!!! Ettől kezdve no comment"
Igen itt is ez lenne a megoldás! Törvény kellene rá, és arra is hogy előnybe részesítsék a trolit a buszokkal szemben! Mint tartós környezetkímélő tömegközlekedési megoldás, és tényleg érdemes bele pénzt fektetni mert míg egy busz 10-20 év múlva úgy szét lesz hajtva hogy füstöl kormol, lerobban, addig a troli vígan megy ennyi idősen is! Ez a lényeg!!! Azért ha megnézzük hány busz jár pesten, és széthajtottak többségben vannak, akkor ezek már igen jelentős részét teszik ki a légszennyezésnek. Azért legalább azt meg kéne csinálni hogy azokon a jelentősebb vonalakon ahol régen villamos járt, trolit telepíteni! És az sem indok h drágább lenne, mert volt szu városokban kiterjedtebb troli hálózatok is vannak, rosszabb körülményekkel de mégis működnek.
Nézd teljes mértékben igazad van és egyet is értek de ha megnézed, hogy miket írnak valójában akkor csak a lehetőségeket taglalják, hogy a szar helyzetben egy picivel de jobb legyen. Ehez nem kell egetverő pénzmennyiség, oda már elég egy komolyabb akarat is.
A 70-es évek elején amikor rájöttek, hogy a Ziu-5 öket cserélni kellen akkor sem volt sok pénz, sőt akkor még meg is akarták szüntetni a trolit. Aztán 34 nap alatt a BKV és a Ganz összedobott hozott cuccból egy komfortosabb trolit (Ik260T1), igaz csak kisérleti de meglett. A sorozatos összeépítést úgyan már a csuklós verzióban valósúlt meg és örültek az utasok is és ajárművezetők is no meg a műszak, mivel nem volt idegen a hajtás rendszere sem.
Itt jelenleg minusz forintokról beszélgetünk és egy ellehetetlenitett járműparkról.
A megoldás, hogy valami történjen a semmiből az ha megint előveszük a 70 évek elveit és alkitunk magunknak egy trolit ami az átmeneti időszakra biztositja a kocsikiadást és nemigényel új technikát, alkatrészt.
Pl.: A buszgarázsokban szanaszéjjel vannak 415-ösök amikböl hiányzik a motor, váltó és egyébb fő darabok. Nem történik velük semmi mert nincs pénz alkatrészre ergo azokat használják fel hogy a többi úgy ahogy müködjön.
A Ziu-9 esek már igen csak megértek a sokadik vázfelújításra. De kérdem én minek?
Ebből a pénz, vagy költségből a fiatalabb 415-ösöket kéne át alakitani úgy hogy a Ziu hajtás beférjen és úgy felújítani (mint a 600-as).
Lehet., hogy idő de átmenetileg ez egy járható megoldás és az utasok is azt veszik majd észre, hogy új troli és nem azt hogy ebben ziu cucc dohog. Utas komfortban is már nagyobb elöre lépés mert könnyebb felszálni rá mint a Ziu.ra vagy a 260-asra.
Igazad van hogy elekll feleteni a Ziu-t de sajnos azt meg neked (és a többieknek) kell tudomásúl venned, hogy ha nem lesz Ziu és nem lesz utánpótlás akkor nem lesz troli és nehogy azt hidd hogy tudnak megoldást a GVM-ekre is hisz azok is már több mint 20 évesek.
A másik fontos dolog, hogy lehet itt pénz meg új kütyü a műszaknak megkell adni a háttért, hogy karban tudják tartani is a technikát.
Egyébként a garázs ha megfelelöen bánhatna a kerettel akkor tudna még sporolni is és esetleg többet tudnának javítani is. De ez akkor lesz majd így ha gazdaságilag is önálló üzemegység lesz a troli
Solarisból is mostmár többször előfordult, hogy 16-ból 10-et sem tudtak kiadni, ilyen jelenleg a közel 90%-os kiadhatósággal rendelkező ZIU-nál és GVM-nél szinte elképzelhetetlen.
Ez is azt bizonyítja hogy ezeket megéri új kaszniba rakni, márcsak az utaskényelem, esztétika, és a jv-k jobb munkakörülményeinek elősegítése érdekében is, kontraktorok, relék, minden ami zajong, ráz, végre kikerülnének a vezetőfülkéből, kényelmesebb ülés áttekinthetőbb műszerfal.
"A ZIU és GVM vázak szerintem elég erősek ahhoz, hogy akár 40 évet is kibírjanak (persze közben javításokat kell végezni, de ez még mindig olcsóbb, mint egy vázcsere, ahol egy teljesen idegen "testbe" teszed be motort, ahol egyáltalán nem biztos, hogy olyan megbízhatóssággal fog üzemelni, mint most)."
Hát egy Ziu hoz képest a 280-as 260-as is idegen test, és mégis a 600-as is megbízhatóan üzemelt pedig abban még öregebb ziu5 berendezés volt, sőt a debreceni ziu9-es berendezésű 280-asokról sem hallani hogy gond lenne velük. A megbízhatóság tervezés kérdése, ha jól megtervezik ugyanolyan megbízható lesz. Persze az összeszerelésen is sok múlik. Vannak erre bevált cégek, akik megbízhatóra le tudják gyártani. Azért van a prototípus hogy a hibák kiderüljenek. De ha már mindenképp ragaszkodsz a ziuk jelenlegi kinézetéhez akkor itt egy modernizált Ziu9 kaszni (új homlokfal, bolygóajtók) a jogutód Trolzától: http://stts.mosfont.ru/articles/576/?gid=576 Azthiszem ebbe minden probléma nélkül át lehetne pakolni a ziukat.
"a 435T-k sorsára jutnak, amit 12-14 éve nem újítottak fel és többek között ennek köszönhetően a 15 járműből 3-5 az ami kiadható"
Fel lesznek azok újítva, csak nem pesten :) dozsag biztosan örülne nekik :))
"Érdekes, hogy még azon a 70-es vonalon is, ahol 7 Solaris és 3 ZIU közlekedik alig van pár ember aki megvárja az alacsonypadlós járművet, szóval semmivel sem különbözik ebben a tekintetben a helyzet a buszoktól. A média azt is elhirhesztelte, hogy a buszok kigyulladnak, aztán mégis felszállnak rá az emberek. (Ennek egyébként több valóságalapja van, mint a trolik rázásának)."
Érdekes, mikor legutóbb 2-3 éve voltunk pesten a Syrexben, troli jár azon a környéken, néztem mennyire leharcoltak ezek a ziuk, de tele voltak!, hát féltem volna felszállni, solarist keveset láttam (azokra fel mertem volna) ziuk voltak többségben legalábbis több is elment egymás után, kb 5-10 percenként. Szerencsére kocsival voltunk, máskülönben a nyugati környékéről csak a 73-as lett volna az egyetlen értelmes lehetőség a rózsa utcába (bkv utvonalterv is ezt adja ki), végülis lehet gazdagabb lettem volna egy rázás élménnyel.(még nem rázott meg troli)
"A főváros nem finanszírozza rendesen a BKV-t, szerintem ez a nem normális dolog és nem az, hogy sokba kerül egy jármű üzemeltetése. Ha a vállalat rendesen volna finanszírozva, akkor ilyen gondok nem lennének. Az állam pedig miért adna támogatást a BKV-nak? Így is eleget fizet bele."
A megoldás talán az lenne hogy állami tulajdonba kell venni a bkv-t, megfelelő törvény kell és az állam akár bírósági úton inkasszóval, elvenné a főváros 33%-át és odadná a bkv-nak, mert ugye normális esetben 33%-utasok 33%-állam 33%-önkormányzat, lenne a felállás, és akkor a bérlet sem lenne drága. Itt sokan viszolyognak tőle, de az sem elvetendő hogy külön cégbe kell szervezni az elektromos közlekedést! Miért ? Mert a buszos lobbi elviszi a pénzt, vmelyik fórumon írták, talán itt, h egy összetört troli után fizetett biztosító, de a pénzt felsőbb utasításra buszra kellett költeni, a troli meg áll. Hát ha lenne megin FVV akkor ez nem fordulna elő! Meg kell csak nézni azokat a városokat ahol külön cégben van az elektromos közlekedés pl szeged, debrecen, jobban fejlődik több pénz jut rá. Bár most hogy a dkv átveszi a buszokat, nem tudom elhanyagolják e a trolit villamost, sajnos a busz/olajlobbi miatt ez elképzelhető.
Egyébként meg a troli hosszabb életű! Melyik busz bírna ki 30-40 évet anélkül hogy az utolsó 10-15 évben vagy már sokkal korábban, ne okádná a kormot, füstöt, forralná a vizet, robbana le? Azért a több millió kilómétert futott buszokon senki nem gondolkozik hogy azokat új kaszniba kéne rakni. Elgondolkodtató... Szóval mindenképp érdemes lenne megmenteni a trolit pesten, és ha ennek egyetlen módja a ziuk új kaszniba pakolása akkor nem utasíthatjuk el ezt a lehetőséget.
Na jó, vasárnap éjszakára már kiborul a bili!!!!!!! Egész hétvégén másról sem szólt a fórum, mint ,hogy "ki hogyan tudja megépíteni a legjobb trolibuszt" Rém unalmas már a téma,egyszerűen meg kell érteni, nincs keret sem elkötelezettség a régi járművek fejlesztésére! A ZIU-k fejlesztését felejtsétek el már végre!!! A GVM-ek úgy jók ahogy vannak! A 412 és a 435 meg el van hanyagolva, teljes mértékig, olyan szinten ,hogy már nekünk ég a pofánk! A Solarisok meg most jönnek a nyakunkra, az sem sokkal egyszerűbb dolog. Arról van szó, hogy nemhogy a főváros, de még az állam sem ad elegendő anyagi járulást a járműpark frissítésére! Ettől kezdve meg nekünk kell a sz..ból várat építeni!Olyan várat ami éppen hogy csak össze nem dől! Más országban a tömegközlekedés 2/3-át az állam finanszírozza!!!
ZIU elektronikát max. 260-asba lehetne tenni. Belemegy az símán a 280-asba is, lásd a debreceni vagy a szegedi IK280T-ket :-)
Tényleg: Szóló ARC troli is lesz? Nem tudom, de szvsz. a csuklós is elég csúnyácska (bocs Gábor), így az se nyerte el a tetszésemet, de hát ebben a korban már hadd legyen az ember válogatós :-)))