Sziasztok! Életemben nem írtam semmilyen hozzászólást soha,de ebben a témában rengeteg az emlék,pontos időpontokkal és helyszínekkel. (Egyrészt ritkán olvasok fórumokat, másrészről türelmem sincs, harmadjára olyan,mint a lányokkal az sms : sosem ér véget. Nem válaszolni viszont bunkóság...
Még óvodás is alig voltam ,amikor a betűket már mind ismertem. Ez kizárolag a rendszámoknak volt köszönhető, a jó memóriámnak,no meg az az érdeklődésemnek, ami általában a BKV-ra, BMW- kre,(apukám akkoriban vette az elsőt )Cyklon kompresszorra ,Mercikre, no meg Nohabokra ,Szergejekre, és a Malév gépekre korlátozódott. (szárszói nyarak,fater útjai miatt gyakori lógás a reptéren,hacsak nem utaztam én is.) Aki átélt hasonlót, tudja miről beszélek,minimum libabőrös lesz,hacsak sírva nem fakad ...
Felsorolásom nem lesz rövid, bármily hietetlen, tegnap éjszaka, fejből, órákon át , emlékezetből gyűjtöttem össze, a Fórum véletlen olvasása után. A család,rokonok, barátokaz akkori környéken lakó,vagy megforduló ismert vagy ismeretlen emberek számomra érdekes autói. A lista lehet, hogy egy kicsit túl "elit" de engem csak ezek a márkák, ezen belül is,a(a mieinkhez hasonló ) jobban felszerelt ,vagy elsőként bekerült darabok izgattak. Egy Ferrari, Bentley,vagy bármilyen drága kocsi ( Kivéve POROLÓ, vagy OT!!) manapság pont annyira hoz lázba mint egy ezerkettes, vagy egy Dacia. Magyarul : enyhén szólva sehogy... Dacára annak,hogy tízenhét éves korom óta (kis kivétellel,-126 500sel, Audi s8-) csak BMW-m (5-6 éve már ez is műanyag szar! ) volt, ( felesleges hurrogni, a szüleim érdeme!!!) egy jókötésű, szigorúan originál ,(bratyómnak vó't anno saját, faternak szolgálati.) ezeröcsi , vagy ezerhatos még mindig megdobogtatja a szívem. ( Ez, a dobhártyaszaggató Tupoljev- visítás ,az IL 18- moraj, meg a levegőremegtető, alapjárati Szergej-dübörgés, csodálatos és egyedüli jó szovjet dolgok! A többi : ízléstelenség, hanyagság,,stílustalaság, igényteleség, tömény bűz, pfújj!) A BKV -busz mánián szerintem meg akkoriban a kölykök nagy része átesett. Legalábbis a 2-es busz környékén.
Tehát úgy érzem nem vagyok sznob. Különösebben nincs kedvem bemutatkozni sem, nem jelölöm meg melyik autó a családé,baráté, utálok szerepelni. Nem kívánom hallgatni a baráti vagy égő jópofaságokat. Az írás a táblákról szól,nem rólam, a bevezetőt is csak a téma , és a régi idők átéléséért írtam.
A lista kövtkező módon oszlik: - Állami autók
(legkevésbé sem politikai okokból, -anyámékat igencsak megcupákolták a vörösök- ,szimpátiáról szó nincs,( bár a mai rablóbandához ,meg a kerregő,erőszakos, ködlámpázó,nyomulós,TDI-k hez képest, ártalmatlan, egyszerű, kezelhető, tahók voltak legalább minimális hazaszeszeretettel,és némi eleganciával. (Tiszta város,W108,116,126), inkább ABC-sorrend, S- Klasse tekintély.
--
AF-53-35- Mercedes 280s W116. 1974 karácsonya.Dobogókőn kirádultunkunk, anyukám mesélte,hogy kb 100 méterre Kádár és Mariska sétáltak,egy kíberrel a háttérben. A parkolóban egy csíkos és egy fekete volga állt ,a mercivel együtt.Ennek a tábláját még a bátyám jegyezte meg,ez az egy, ami nem saját kútfő. Én csak a mercire emlékszem homályosan, ötévesen a többit még leszartam Csermanekestül, vologyástul. Ami érdekesebb, hogy ugyanezen táblával tíz(!) évvel később gyakran áldogállt egy ugyanilyen darab a külügy elött ,a Bem rakparton. Nem volt az ajtókárpiton az úgynevezett "emelkedés". A 116-os jellegzetessége az elölről hátrafelé emelkedő ív az ajtókárpiton. A korai ,nagyon vén példányok közt ritkán elő- elő fordul. Akkoriban 3-5 év után általában leadták a kocsikat, a táblák cserélgetése meg ugye rutinfeladat lehetett .Viszont 84
-ben már rég az AJ futott, AF-et évek óta nem lehetett látni.Én hülye, mit összetöprengtem egy ilyen baromságon...
- AI-0911 280s. Markója Imre igazságügyminiszter két utcára lakott tőlünk, a nem messze lévő katonai lakótelep tövében. 79-84-ig nyomta a fekete 280s-sel, gyakran vitte a kislányát, -AKI AZ ELSŐ PUNKOK(!) egyike volt - suliba a jó öreg 116-os . Tanú rá az egész Arany J. Iskola a sashegyen , amint kiszáll a tarajával a merciből. Amúgy normális kiscsaj volt,aranyos pofival. Fölöttem járt.Később nagylökhárítós ,123-as ,230e-be ültek át. A tábla maradt...
- AI-09-14. 280se. Köpeczi Béla kulturális miniszter autója.Ő akadémikus volt, egy viszonylag szimpatikus öregúr, nem az a tipikus csinovnyik. Igy az autója is egyedüli a kományban. 280 SE,ÉS KÉKMETÁL! Tehát einspritzer,és nem lakkfekete! 84-85 körül...
- AH-25-78 . 350 sel . Losonczi Pál az Elnöki Tanács elnöke. (jókat röhögtünk már ezen akkortájt is... Bár a Tsz Elnökök Tsz Elnöke egyszerű, tufa ábrázatával még a ártalmatlanabbak közé tartozott,
a resztálinista ,Brezsnyevsegg-nyaló ,Moszkvába jelentgető Biszku-Gáspár-Apró
ávós trióhoz képest.Ha másért nem,mert erre is alkalmatlan lett volna. Állítólag annyira buta volt,hogy mindenfajta mozgalmi múlt nélkül libbent a barcsi tsz éléről az elnöki élére. Viszont Pálunk az életben egy szerfelett szívélyes parasztember volt.
Az alábbi storyt az akkori osztálytársam nagymamája mesélte nekünk. Én a becsületszavamat adom, (képzelem,micsoda garancia!) hogy szóról-szóra azt
mondom amit a deklasszált nagyi mondott anno. Rendszerhűségéről annnyit, hogy a tanácsköztársasági vérengzésben majdnem megerőszakolták,47'-ben meg egy ruhagyáruk füstölt el gépestül. Szóval a nagyi szokásos sétáját rótta a kutyával a Meredek utcában. Nagyjából egyszerre értek a Losonczi háza elé,az éppen érkező mercivel. A pilóta kipattant ,és nyitotta az ajtót, az izgága ,neveletlen boxernek - aki imádta az autózást- több se kellett már ,ugrott is. Állítólag már két lábbal bent volt ,amikor az Elnök elvtárs kezdett volna kifelé tápászkodni...Nagyi meg a Pali közös erővel tessékelték ki a kretén ebet , (imádom a kutyát, de ez tényleg egy idióta fasz volt.) miközben vigyorova paskolgatta a kutyát. Egy-két alkalommal még utánna összefutottak.Losonczi állítólag napszaknak mefeleően előre köszönt...
Nos, vissza a verdákhoz. Eme lánglelkű államférfit én csak látásból ismertem.
(bánja kánya) Erre 1977 szeptemberében került sor .A már említett AH-25-78-as 350sel volt akkoriban a járműve.Ezzel a kocsival '81 júniusában láttam utoljára. Szeptemberben az iskolából hazamenet láttam ismét. A verda már egy 380 sel volt ,AI-23-77-es táblával. Ez volt az első magyar rendszámú 126-os amit láttam.
88 karácsony körül találkoztam egy ipsével,akinek volt egy LL-95-21 rendszámú ugyanilyen verdája. Természetesen kapásból rávágta,
-ahogy ez minden fekete merci-
tulajtól már megszokott- hogy ez a Kádár volt kocsija. Végül is ez 25%-ban igaz is lehetett, mert ekkortájt már csak a Kádár-Lázár-Losonczi triónak dukált V8-as ,és hosszú kivitel.Valamint +1 protokoll célra, vagy arra az esetre,ha valamelyik törik,vagy fekve marad.
-AJ-64-43. (a 43-ban nem vagyok egészen biztos) BMW 735iL. A fehérterrorral riogató Grósz autója.Azé ,aki azt mondta,szakít a kádári múlttal, (mintha nem neki köszönhetne mindent..) A kocsi tehát NEM 750IL, és nem ő kapta ajándékba, hanem a magyar állam, a közhiedelemmel ellentétben. 1987.decemberi, 90-ben ACR-174.-es táblát kapott.
Elfáradtam, holnap folytatom. Ismert emberek, BMW,Merci,egyéb érdekes táblák...