"Debrecenben és Fehérváron nem akarják felfogni, hogy semmi különös nem történt/történik, csak egyszerűen végére értünk a Gyűrűk Urának, az orkok, hobbitok, buzitündék meg a vidéki lakógödrök egyéb torzonborz népeinek az ideje lejárt, és a Király visszatért. " /Nem fog lefeküdni, James/
Ez így gömbölyű
Foci és üzlet
[2003.03.01.] Kreatív, XII: évfolyam, 3. szám
Várszegi Gábor tervei merészek, itthon eddig ugyanis hiányoztak a feltételek ahhoz, hogy nyugati típusú üzleti modell épüljön a focimárkákra. Az FTC Rt. tulajdonosának befektetéseivel viszont szemléletválttás indulhat el.
enységek komplex és magas szintű szórakoztatóipari szolgáltatás részei nyugaton és miért ne lehetne ez Magyarországon is így? Dénes Ferenc szerint (Lövésből lesz, Replika 27.) mindennek csak az a feltétele, hogy a hazai foci minőséget állítson elő, legyen fizetőképes kereslet, megvalósuljanak a nagy összegű beruházások, a megfelelő létesítménykomplexumok a fogyasztók (jelen esetben a szurkolók) igényeit szolgálják, s végül, hogy a közvetítési jogok megszerzéséért nagy legyen a médiaverseny. Magyarországon eddig még nem volt példa arra, hogy mindezen kritériumok összeálljanak, most azonban Várszegi Gábor terve a Fradival változásokat okozhat.
Állapotok uralkodnak
Ha a fenti kritériumrendszer szerint tekintünk végig a jelen magyar focivilágon, az összkép egyelőre nem túl bíztató: a magyar futball gyenge minőséget produkál, a mérkőzések színvonala többnyire nem üti meg az Európa országainak többségében elvárt mértéket. A közönség sem igazán vevő a produkciókra; s most elvonatkoztathatunk azoktól, akiknek mindegy, mit látnak a pályán, úgysem azért járnak ki. Még a legnépszerűbb klubok átlagos nézőszáma is jócskán alatta marad a tízezernek, számos élvonalbéli csapat meccsét pedig jó, ha mecscsenként átlagban háromezer ember látja.
A labdarúgás gazdasági környezete egyéb szempontból sem megnyugtató. A klubok többségét egy évtizede napi, filléres gondok gyötrik, rendszeresek a csődök, gyakorta (akár bajnokság közben is) megszűnnek klubok. A teljesség igénye nélkül ez történt a közelmúltban a Szeged és a Gázszer papíron első osztályú csapatával is, s könnyen megeshet most mondjuk a Siófokkal vagy a Dunaferrel. A stadionok rekonstrukciójára kidolgozott program kezdeti részeredmények után, s nem utolsósorban a sportpolitikai váltást követően kifulladni látszik, a pályák jelen állapotukban nemhogy a komplex szórakoztató funkció, de még az alapfeladat betöltésére (értsd: mérkőzések megrendezése) sem igazán alkalmasak.
Ez persze rendre akkor derül ki, amikor egy, a nemzetközi porondra szerencsésen kijutott magyar élcsapat is kénytelen vendégségben lejátszani hazai meccseit (ez történt néhány éve a Dunaferrel, tavaly pedig a ZTE-vel). A magyar futball médiapiaci helyzete sem túl rózsás. Bár a kereskedelmi tévék és a szakosodott sportadók (Sport 1) piacra lépésével potenciálisan adott volt a lehetőség egy valódi versenyhelyzet kialakulására, ám a kereskedelmi és sportcsatornák számára a magyar futball heti rendszerességű eseményei (különös tekintettel a futó bajnokságra) nem ütik meg azt szintet, hogy versenyre kelhessenek más, jóval népszerűbb (sport)programokkal (legyen az profi box, vízilabda, vagy spanyol bajnoki meccs). Ennek megfelelően az érdeklődés átmenti fellángolások (pl. valamely klubcsapat különösen sikeres nemzetközi szereplése) után a közvetítési jogok majdhogynem automatikusan, magától értetődő módon kerülnek a közszolgálati MTV-hez, amely látnivalóan továbbra is missziójának tekinti hazai bajnoki meccsek közvetítését. Az MTV számára az NB I-es meccsközvetítések, a hozzájuk kapcsolódó reklám-, szponzori bevételek révén, még így is jó üzletnek számítanak.
Hol a néző?
A labdarúgást, úgy is, mint szórakoztató látványosságot, alapvetően három nagy fogyasztói csoportnak kell eladni: a mérkőzésre kilátogató közönségnek, a kereskedelmi médiának (közvetítési jogok), valamint a marketingszempontból érdeklődő cégeknek. Ehhez képest a feltételek már az első, a szakirodalom szerint döntő fontosságú pontban sem teljesülnek: a magyar klubok arányaiban is elenyésző mértékű bevételt realizálnak a közvetlen szurkolói befizetésekből. Márpedig egy sport, amelyért nem hajlandó pénzt áldozni a publikum, a közvetlen és a közvetetten érvényesülő marketingszempontok miatt sem a hirdetőknek, szponzoroknak, sem a kereskedelmi tévéknek nem igazán üzlet. Csak összehasonlításképpen: néhány évvel ezelőtti adatok szerint az angol Premier League csapatainál átlagosan a bevételek több mint ötven százaléka származott a jegy- és bérleteladásokból.
Vannak egyéb akadályok is, amelyek rendre meggátolják, hogy a magyar foci marketingszempontból hasznosuljon. Az alapokkal nem is lenne semmi probléma: a kilencvenes évekből származó felmérések szerint a magyar felnőtt lakosságból közel négymillió ember érdeklődik a sport iránt (ez az esetek döntő többségében egyben a futball iránti érdeklődést is jelenti) az alapvető fogyasztási cikkeket leszámítva nagyon kevés olyan termék van, amely iránt ekkora lenne az érdeklődés (forrás: Bayer József: Itt a márka? interjú, Replika 27.). Csakhogy a gond az, hogy ez a viszonylag nagy és zömmel fizetőképes kereslet nem találkozik megfelelő kínálattal az esetek többségében egyszerűen nincs is mit megvennie.
Először is a magyar csapatok egyelőre nem léteznek mint brandek. Tudatos márkaépítő stratégiára volna szükség, ehhez profi menedzsmentre, amelynek fő feladata a brand policy kidolgozása, a márka karbantartása. A tisztességesen felépített márkaimázshoz pedig a megfelelő, fizetőképes keresletet is vonzó fizikai környezeten kívül hozzátartozik az is, hogy a klub valamennyi alkalmazottja minden szituációban lojális maradjon a klubszínekhez.
Sztárfocisták magyar viszonylatban csak elvétve akadnak jelenleg talán csak a ferencvárosi Gerát lehetne annak nevezni, márpedig a jó értelemben vett sztárkultusz hozzájárul ahhoz is, hogy a csapat brandjének pénzben is kifejezhető értéke legyen, hiszen a sztár azért van, hogy a klub kitehesse a vitrinbe, s azután, alkalomadtán, jó pénzért eladja.
Végre eljött a nap!
HAJ-RÁÁÁ FRADI!
-Urbán-Kocsárdi-Kenesei csupa Üllői úti kedvenc.
-Türelmesnek kell lenni az elején
- 0:0-ás félidő után 2:0-ra nyerünk.
-A gólokat Tököli lövi.
-Sajnos 4-5000 nézőnél nem lesz több (SPORT1, idő, meló)
- de szombaton 15000-en is lehetünk!!!
Én személy szerint 3 új embert viszek, ezzel végleg elrendelve további hovatartozásukat.
"ja és a legjobb: lesz egy szurkolókkal kapcsolatot tartó emberke (valamifajta koordinátor) akiről annyit sikerült megtudnunk, hogy jogi egyetemet és rendőrtiszti főiskolát(!!!) végzett. na már megint megtalálták a megfelelő embert a megfelelő posztra..."
Én az Ormossyhoz ragaszkodom. Ő már bizonyított.
Amíg lesz hörcsög, addig legyen nevük is:
VG: Nagyhörcsög
Sugár, Erdei, stb.: Középhörcsög
Szeiler: Kishörcsög
Ettől én is eldobtam az agyam. Jó, hogy van a honlap, így megtudhatunk ilyen bazi fontos dolgokat, mint a kompót :)))
Egyébként én a comb helyett a mellet szeretem inkább. természetesen csak a csirkéről beszélünk ;)
Negyvennél is több letartóztatással zárult a hétfő esti, vendéggyőzelemmel zárult Aston Villa-Birmingham City lokálderbi. A karhatalmi beavatkozás során két rendőr megsérült.
A rendkívül feszes hangulatú helyi rangadót két kiállítás - a hazaiak soraiból a csatár Dion Dublin, illetve az izlandi védő Joey Gudjonsson is idő előtt le lett parancsolva a pályáról - 'színesítette', míg a mérkőzés előtt a City menedzserét, Steve Bruce-t egy pénzérmével meghajították.
A találkozó végén a hazaiak hívei benyomultak a Villa park gyepére. Az Angol Labdarúgó Szövetség (FA) vizsgálatot rendelt el a bajnoki kapcsán. A Reuters szerint valószínű, hogy több mérkőzésre is betiltják a rendező klub stadionját.
- Már megkezdtük az eljárást és az Aston Villa illetékeseivel is felvettük a kapcsolatot - nyilatkozta Adrian Bevington, az FA szóvívője. - A további fejlemények azonban csak a tüzetes vizsgálat után következnek.
Csapatunk a hazai mérkőzések előtt bevált menetrend szerint készül a bajnoki címvédő Zalaegerszeg ellen 18 órakor kezdődő Üllői úti Magyar Kupa negyeddöntőre.
A délelőtti, félórás átmozgató edzés után 12.30-kor következik az ebéd a népligeti sportcentrumban. A menü: raguleves, csirkecomb burgonyapürével, savanyúsággal és kompót. Fél ketttőtől csendespihenő, amit a taktikai megbeszélés követ 15.30-kor. A mieink 16 órakor indulnak el a stadionba. (2003.03.04.)
Ma este 18 órakor a Zalaegerszeg elleni Üllői úti Magyar Kupa-negyeddöntővel elkezdődik a tavaszi idény.
Drukkereink bizakodva várják a bajnoki címvédő elleni meccsünket. Honlapunk szavazásán szurkolóink 41 százaléka vélte úgy, hogy nagy csatában egy góllal nyerünk, 38 százalék szerint magabiztosan, többgólos sikerrel győzzük le a zalaiakat.
Rajongóink 6 százaléka 120 perces küzdelemre számít és úgy gondolja, hogy hosszabbítás után harcoljuk ki a továbbjutást, a szavazók két százaléka pedig elképzelhetőnek tartja, hogy az előző körhöz hasonlóan ezúttal is a tizenegyespárbajban győzzük le a Zalaegerszeget. A találkozóról honlapunkon élő közvetítésben számolunk be. (2003.03.04.)
A Birmingham nyert kettő nyuszira, és a műsor a nézőtéren ment, ill. páran a gyepre is bementek. A pályán sem éppen karácsonyi hangulat volt, két Villa-játékos sípszó elött ment zuhanyozni. Nagyon szép derby volt.
Látod, tudsz te HLL-módra gondolkodni!
Nem érdekelne egy állás a Ligánál?
:-))
Követelmények:
- minimális hozzáértés (teljes hiánya előny!)
- ostoba nyilatkozatok a sajtónak (mondatonként min. három önellentmondás ajánlott!)
- külfölddel való összehasonlítgatás, itt és odakint egyaránt nem működő megoldások felidézése (fejből!)
- "Mostmajdrendlesz" formula ismétlése (fenyegető hangsúly!)
- fejlett asszociációs készség (szurkoló = rendbontó/huligán/börtöntöltelék)
C 94-nek köszönjük az összefoglalót. azért az, hogy van egy rendőr "business consultatunk", elgondolkodtat. súlyos!!!!
OFF:
úgy látszik, tényleg nem múlik el egy Aston V.-Birmingham meccs botrány nélkül. Hívtam is Kajlovot rögtön, csak ki volt kapcsolva.
Megint volt 2-3 faszi, aki berohant, de egy kurva nagy kedvenc jelenet játszódott le megint:
egy bésbalsapkás faszi felállt egyedül az egész Birminghamnak, a végén pedig farkasszemet nézett a kapussal. Rámozdult kétszer, de semmi matek. győzelemittas mámorral szaladt tovább a pályán, amikor végre kivitték a csáveszt a nyakánál fogva.
Soha rosszabb hétfő estét