Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
CM 73 09 , CM 66 36 , CL 40 35 , CG 82 48 , CL 72 72 , CG 94 56 , CM 24 06 , CM 18 12 Trabant 601 .
CF 45 59 , CM 34 60 Skoda Octavia .
CM 48 95 , CM 81 46 Moszkvics 408 . CF 24 57 , CE 67 34 Moszkvics 407 . CA 53 64 Moszkvics .
CM 88 95 Wartburg 312 , CG 71 98 Wartburg 311 .
CN 80 31 , CM 43 94 Simca 1000.
CA 37 89 Tatraplan .(felborult , kiégett . )
CN 42 29 Opel B Rekord .
CE 54 66 Ford Taunus M17 : Albert Flórián autója volt , eladó a használtautó telepen .
Teherautók : FC 74 51 Zil hókotró , YA 76 07 Garant , FA 17 00 Framo , YB 47 61 Csepel , SA 06 23 GAZ 51 , FC 49 29 Warszawa pickup .
Állami , vállalati : BA 65 58 Moszkvics 408 , AC 34 01 , AC 53 03 , AC 57 81 Warszawa , AC 99 61 Land Rover ( ! ) , AB 98 24 az Állami Biztositó Nysa mikróbusza .
Motorok : EC 86 72 , ER 07 24 Pannonia , EA 61 28 Zündapp 250 , KO 44 72 Danuvia .
Ja és még egy dolog, amit már régóta meg akarok tudni, ha már I-s rendszámokról beszélünk.
Soha nem láttam IJ kombinációt. Volt ilyen egyáltalán?
(Egy nem hivatalos biztos: mivel már 10 éves koromban sem voltam kevésbé zakkantabb a rendszámok terén mint most, nagyanyám biciklijére papírból csináltam rendszámot. IJ-30-78):) De valódi IJ-t akkor sem láttam egyet sem.
Nagyapám Pannónia motorjának rendszáma: EM-16-91. 1970-es évek végén lopták el.
Később még egy Pannóniával volt kapcsolatom: EN-17-41. Ez a gép keresztapám apósáé volt Debrecenben, már akkor pusztult. Csak egyszer láttam (1988-1989) Nem tudom mi lett a sorsa.
1989 végén aztán sokévi várakozást követően a Merkur kiutalta a kombi négyütemi Wartburgunkat. Ez volt az EI-46-34. Pár hónappal később aztán jöttek az új rendszámok.
Egyébként a K-sokkal is hasonló a helyzet. Emlékszem az egyik általános iskolai osztálytársamék autójának KB-61-61 volt a rendszáma. Azt hiszem kocka Lada volt a gép.
Időközben egy lepukkant lemezvillás Csepel 125-ös került hozzánk, rendszám nélkül Mindez 1990-ben volt. Évek múlva került csak elő véletlen a forgalmija, és a rendszáma: KB-61-41!Csak 20-al ment mellé:)
A nem rendezett vámállapot az rendezett volt, úgy hívták, hogy vámelőjegyzésben kezelt. Egy talán 1947-ben aláírt nemzetközi megállapodás alapján az aláíró országokban - így Magyarországon is - minden olyan gépjárművet, amely az ország területére lépett vámelőjegyzésbe vettek. Ez nem igazán tudatosult az emberekben, mivel semmilyen adminisztrációval nem járt. Abban az esetben viszont, ha a gépjármű tartózkodása a 3 hónapot meghaladta, akkor már nyilvántartásba vették és ilyenkor kapott belföldi rendszámot, de el lehetett kerülni a belföldesítéssel járó vámfizetést. Természetesen, mikor a belföldi használat célja megszűnt, ismételten ki kellett vinni az országból. Gondolom a Steyr-Puchot is, meg a Coopert is valami ilyen konstrukcióban hozták be. Akkor még az IR-t használták ilyen célra, később azt hiszem a szimpla Z-t. Arra emlékszem, mikor a Hungarocamion nagy tételben vitte Németországból a Mercedes teherautókat lábon Irakba, azoknak magyar Z-s rendszámuk volt.
Úgy vélem, hogy az IR rendszámok első alkalmazása (valamilyen nem rendezett vám-állapot) csak csekély részt vehetett igénybe a számsorból. Aztán, amikor az I betűs rendszámokon volt a sor, akkor kiadták magángépkocsikra a maradékot az IR-ből.
Egyébként régebben a szóló nagymotorkerékpárokon volt E betűvel kezdődő rendszám. Egyre konkréten emlékszem: EJ 43-44 Pannónia kb 1963.
Azután jóval később az egész E sorozatot kiadták magán-személygépkocsikra. Kb. 1988-90 környékén. Konkrétan emlékszem az EI 13-33 Wartburgra.
Nem volt még ilyen. Ezzel együtt megjegyezném, hogy az a kombináció, amit kétszer adtak ki, vagy alakjában vagy színében mindig különbözött. Pl. a K-s sorozat (kismotor) négyzetes volt, majd személyautón hosszú.
Az IR 01 01 - et már a ' 63 AM - ben is megtaláltam , de rosszul lehetett látni , azért nem írtam be . A Mini , amire te gondolsz szerintem , az pedig már a ' 64 - es AM ben is benne van :
Már rég meg akartam kérdezni , a táblázatodban van már olyan konkrét rendszám , ami két ( régi és újabb ) járműhöz tartozott ?
Te fogalmaztad meg pontosabban, amit írni szerettem volna, hogy a lámpa csak a jéghegy csúcsa, aki ilyet elkövet, az minden bizonnyal egyéb gazemberségre is képes, lehetnek még ebben az autóban meglepik :-)
Igen, ez működhetett jó kapcsolatokkal meg csúszópénzekkel Pesten. Én meg Nagykanizsán félórákat vártam egy tárcsahangra, ha Pestre akartam telefonálni.
Ez így nem igaz, a hatvanas években is volt hozzá alkatrész, meg később is. Meg kellett találni a forrást, ami nem feltétlenül hazai volt. Tudok ebből az időből osztrák alkatrész számlát mutatni. A hetvenes években sem javult az itthoni készlet, legfeljebb a Ráday utcai Autókernél bővült némileg a kínálat. Apám gyakran megfordult ott, ami meg nem volt azt behozatta kintről, vagy a Hullay Jenő úti bontóból vadászott. Az tény, hogy olcsóbb volt megtákolni a vasat valami épp beépíthető szoci alkatrészből, de aki akart az be tudta szerezni a gyárit is. Mi is alakítottunk át fékrendszert mert valami olcsó munkahenger majdnem jó volt, és raktunk össze akkoriban BMW motort nagypolszki csapszegekkel mert épp tizedéből megvolt mint a BMW és méretre stimmelt. Szóval tákolások akkoriban is voltak, és külső átalakítás is, hiszen kevesen akartak kintről alkatrészt hozatni. Építettünk be Volga első lámpákat és első indexeket 1958-as Opel Rekordba, egyszerűen csak az ára miatt, a negyedébe se került mint a Bosch. De hozattunk kintről NSU 1200C-hez tömítésgarnitúrát, mert azt nem lehetett pótolni semmivel, itthon meg ma sem tudja senki a megfelelő minőségben legyártani. Úgyhogy senki ne mondja, hogy itthon nem lehetett nyugati autóhoz alkatrészt szerezni, csak drága volt.
Ez nekem új, de így kell lennie, mert ezt a rendszámot már 1965-ben kiadták. Van ilyen rendszámmal egy Mini Cooper is ebből az évből. A többi I-s pedig csak 1971-ben jött. Hm, mindig tanul az ember.