Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
"Szegény ember végül a garázsban halt meg úgy, hogy valami száguldozó barom nekiment egy álló busznak és azt nekilökte a mellette álló másiknak. Ő meg épp közöttük volt."
A Bandi Bácsi, nem? A GE 06-37 volt az utolsó gépe (felváltva vitték a fémfogú, mogorva Karcsi 'bá-val) és ha jól emlékszem '81 nyara körül történt az eset...
"Rá emlékszem. A 2y-on járt és egy csinos lány lógott vele délelőttönként iskola helyett."
Hogyne. A Bátyám osztálytársának a nővére volt. A nyolcvanas években menő varrodás lett, no meg márkatárs:)
"Őt is sejtem, hogy ki lehetett. (GC 45-51, majd GC 51-00) Ő volt a csoportvezető."
És ha jól emlékszem a GE 05-49- ről ment nyugdíjba. Egyre több minden jut az eszembe...
"őszes, hátrafésült hajú Béla bá.
Szintén a 2y-ról."
Igen.
"Azért említem ezt többször, mert a 2-esre Kelenföldről (Fürst garázs), a 2y-ra pedig Óbudáról jártak."
Kíváló, mert legalább most rájöttem ama rejtély okára, hogy a GC-49...-esek csak a 2y-on (később ugye 102.) a GC-50...esek csak a 2 -esen szúrták. Sosem értettem, hogy dacára annak hogy egy csapat, sosem keverednek.
Akkor voltam fiatal házas. Így inkább az idősekre és a mozgássérültekre figyeltem.
Volt egy kollega, aki elmesélte, hogy egyes utasokat magában elnevezett. Amikor néhány ilyen kitalált nevet megemlített, többen ráismertünk az illetőkre.
Szegény ember végül a garázsban halt meg úgy, hogy valami száguldozó barom nekiment egy álló busznak és azt nekilökte a mellette álló másiknak. Ő meg épp közöttük volt.
"Meglehet, hogy annak idején találkoztunk is egymással."
Biztos.:) Bár nagy valoszínűséggel a '75-76-ban nagycsoportos óvodás pacekom nem hagyhatott benned nyomot, az akkor feltünően csinos és fiatal anyukámmmal viszont rendkívül udvariasak "voltatok". (Nem elfogultság, frankón, csak évekkel később leesett a tantusz miért is volt mindenki olyan fenemód türelmes és előzékeny, ha buszoztunk:)DDDDDDDDDDD )
""1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak."
Tegnap este ezen rágódtam , jó is meg kicsit fájó is volt visszaidézni környék akkori állapotát. Az alig beépített hegy, a régi fajta ívformájú ," tányéros" utcai lámpák karácsonyi gyöngyfüzér-szerű halvány, hangulatos fénye. A régi, mártonhegyi úti megálló ami akkoriban még a Tornalja u. tetején a zöldséges előtt volt. A régi végállomás pihenőhelye, ami még nem külön bódéban, hanem a kis garázsszerű lukban volt. Írtam egy-két kollégádról is korábban akikre emlékszem. Nos, lehet,hogy akiket 1975-ben ott melózó sofőrökként jelöltem meg ,kicsit később kerültek oda, lehet ezért nem emlékszel rájuk ,legalábbius nem fűztél hozzás semmit. A nevekre és a táblákra viszont mérget mernék venni. Az egyikükkel kapcsolatban még annyit, hogy a 49-46 -on szolgáló srácot nem Vincének hívták, csak mi becéztük így a "Láng Vince-hasonlóság" miatt. Valamilyen Attila volt a rendes neve, hasonló jó memóriájú barátom világosított fel erről még pár hónapja.
Tegnap esti fejtörésem eredménye még, hogy eszembe jutott három kolléga akik szinte biztosan a kortársaid voltak. Az egyik egy végtelenül rendes ember volt, mindig mindenkit megvárt, sőt egy barátom mesélte anno, hogy amikor eltört a keze és levitte az anyukája a kórházba,megállón kívül letette őket az akkor még kétirányú Királyhágó szríten az intézmény előtt.
Egy meglehetősen testes, negyvenes tag volt úgy nézett ki a volánnál mint egy Elvis-frizurás buddha.( Nem hülyülök, valahogy ez ugrik be.) A másik egy igazi geci a, "Rókaképű". Mint a tőlünk kapott beceneve is mutatja egy vöröshajú, keskeny pofájú mandró volt. Sosem engedett gágyéval felszállni. (A gágyé golyóscspágyon guruló fából készült tákolmány. A Mártonhegyi úttól gurultunk a Kempelen Farkas (ma Ormódi tér) utcáig, vagy a Bürök u aljáig, majd busszal vissza. Feltéve, ha felengedtek... (Te biztosan, hisz' az 50-94 nem volt feketelistán :))) A Rókaképű talán az 50-97- tel vagy 98-cal nyomhatta.
Na meg az őszes, hátrafésült hajú Béla bá. Talán a 49-41 volt az övé.
A 47-55- ről még egy szösszenet, amire vélhetőleg itt csak Te meg én emlékszünk. Egészen más, - kicsit kehes- hangja volt a többihez képest. Olyan, mint ha fixen ment volna a hűtőventillátor. (Aztán lehet, hogy a régi Rába motorokron nem is volt visco ) Kicsit hasonló, mint ma, amikor az újaknál behúz a ventillátorkupplung. Csak jóval csöndesebben, folyamatosan. Szinte itt van a fülemben... Sokat hallottam, mert kb '80-tól a selejtezéséig 1000%, hogy a vonalon járt. A 47-54 utolsó éveit pedig a 4-esen töltötte,erre is tisztán emlékszem, hisz már nagyobbacsaka voltam.
'75-körüli jellegzetesség volt a Felszab téri aluljáró-építés miatti kavarodás.Ha jól emlékszem a Molnár utcában volt az ideiglenes végálló. Arra is tisztán emlékszem ,hogy régen a Roosevelt téren túl szűk volt a sáv és Belügy elötti sarkon mindig nagy döccenéssel ,mindegyik kocsi megjárdázta a hátsó kereket.
Még egy kis 556-os emlék is beugrott meg pár tábla is, csak most mennem kell...
Egyikünk sem tökéletes. Kölcsönösen kijavítgatva egymás elírásai, tévedéseit pontosabbá válik a közlendőnk. Így aki tőlünk értesül ezekről a dolgokról, az viszonylag helyes adatokhoz jut.
Megjegyzem, hogy a fülkébe behallatszik az utastérben zajlő beszéd. Emlékszem olyanra, amikor kisiskolás korú gyerek szakszerűen elmagyarázta a másiknak a Praga 70M automata sebességváltó kezelését. A buszvezetői tanfolyamon is megállta volna a helyét.
"Az elképzelhető, hogy 1972-ben egy-egy alkalommal kivételesen 260-as megfordult a vonalon, de kb 1975-76-ig kizárólag Ikarus 556-osok voltak oda beosztva. "
1973 ősze körül láthattam először. Noha még nem voltam 4 eszetendős, erre határozottan emlékszem...Meg a "panoráma busz" c. korai becenévre. Lehet, hogy csak átpöccintették vendégségbe a 4-esről. Ez ugye nem egy ,nem két példánnyal gyakran megesett az esztendők során.
"(Ikarus 180-as pedig sohasem járt ott)"
Mint ahogy a "GE"-50-94 sem, a GC-50-94 -gyel ellentétben :)
( "A GE 50-94 egyik gazdája lettem. ")
"1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak."
Kedves gumidani! GC-51-00-val kapcsolatban többször visszatérő kérdés, hogy már eredetileg nagy tolóablakai voltak-e, vagy esetleg csak később kapta ezeket? Tudod, ez a széria még keskeny eltolható ablakrészekkel készült, a következő évi széria volt az első nagy-tolóablakos (GC-51-04-től). Ha a gazdáira emlékszel, talán erre is. Egyébként a Cinkotára tervezett (és máshova került) első 20 kocsi történetét megemlítettem busztörténeti írásomban, ahol a rendszámokat is "tól-ig"-osan felsoroltam. (Honlapom: mihal.extra.hu )
FA 38-06 - Csepel D 350 1967-ben a MÁV Autófuvarozási Főnökség tulajdona volt.
FC 56-62 - Warszawa pick-up, ugyanakkor és ugyanott.
CI 12-71 - Moszkvics 407 (négysebességes) 1963, vagy 64-es gyártású, magántulajdonban volt.
FD 29-99 - Ikarus 630, mozgólaboratórium, a KPM Vasúti és Közúti Alkalmasságvizsgáló Intézet tulajdona volt. Korábban UA-s rendszáma volt. Kb. 1974-75-ben selejtezték.
GD 65-31 - Ikarus 255, kb. 1976-os gyártású lehetett, én 1979-83 között dolgoztam vele, a Ho Si Minh Tanárképző Főiskola tulajdona volt. 1983-ban már valami B-vel kezdődő rendszámot kapott, de arra nem emlékszem.
IR 65-01 - Zastava 750, magántulajdonban volt.
KJ 26-91 - 1973 Skoda 105, magántulajdonban volt.
EI 12-33, majd DGL-591 - Wartburg 353.910 (furgon), magántulajdonban van.
A rendszámok összesítését meg lehet-e valahol tekinteni? Milyen adatok kerülnek rögzítésre? Részben érdekelne, részben megkímélnélek attól, hogy a már ismertekkel is elárasszalak.
Mondjuk ilyenek szerepelnek-e benne, hogy
FA 38-06, FC 56-62, CI 12-71, FD 29-99, GD 65-31, IR 65-01?
1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak.
"GC-47-55 1972 DEC. IKARUS 260."
Az elképzelhető, hogy 1972-ben egy-egy alkalommal kivételesen 260-as megfordult a vonalon, de kb 1975-76-ig kizárólag Ikarus 556-osok voltak oda beosztva. (Ikarus 180-as pedig sohasem járt ott) Csak emlékezetből: az említett GA 81-91, illetve a GC 45-50-től GC 45-58-ig voltak oda beosztva. Kb. 1976-ban szoktatás céljából odaadták a GC 47-54-t és GC 47-55-t. (az első eresztésű Ikarus 260-asok közül) Tán egy hónapig jártunk velük, majd az egész állományt lecserélték a GE 50-94-től GE 51-00-ig tartó számúakra. A GE 50-94 egyik gazdája lettem. A GC 47-55 annyira megtetszett az egyik párosnak, hogy ők megtartották azt. Gondolom, hogy a nekik szánt új kocsit valamelyik másik vonal csókosa vette birtokba. Az "új kocsi" kifejezésen annyit pontosítanék, hogy ezeket először az akkor megnyíló Cinkotai garázsba szánták, csak az átadás elhúzódása miatt eleinte kölcsönként voltak a Fürst garázsban, majd ott maradtak és így kerültek a 2-es vonalra.
Az GC 47-54 olyan szemétláda volt, hogy boldogan vettünk búcsút tőle. Több évvel később oktatótisztként volt szerencsétlenségem ismét találkozni vele. Ekkor már BU 10-74-es számmal. Egyetlen jó, amit elmondhatok róla az, hogy akkor a BKV legöregebb busza volt. Ugyanis tanulókocsiként sokáig elvegetált a Mező garázsban.
"GC-51-00 Szintén hegyi busz, de nyomta még a 21. 90, "D" és "J" vonalakon is, paralell."