Keresés

Részletes keresés

PETYUS Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2889

A felső kép a nagyobbik, 21,5 méteres híd Savuto közelében:

https://www.google.com/maps/@39.1328816,16.2742217,142m/data=!3m1!1e3

Előzmény: Törölt nick (2885)
PETYUS Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2888
Előzmény: Törölt nick (2885)
PETYUS Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2887
Előzmény: Törölt nick (2885)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2886

Nem semmi ez a híd, rendesen alkalmazták a boltozatos építési technikát.

Előzmény: Törölt nick (2885)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2885

Itália talán legrégibb hidja a Hannibál hidja. Ponte Annibale

 

Hogy mikor épitették azt nem tudjuk, de hogy Hannibál hadjárataiban és a pun háborukban szerepet játszott az biztos. Rapallo városkájában van (É Itália, Genova tartomány). A hidat a Trebbiai csatárol (II. Pun háboru) szóló források Kr. e. 218-ból már emlitik. 

 

 

foto letöltött

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2880)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2884

A Cestius hid. Rómában.

 

A Ponte Fabricio (ezt már mutattam) után Róma legöregebb hidja valamikor Kr. e. 62 és 27 között épitették.

 

Mig a Ponte Fabrizio teljes éppségében ránk maradt, ehhez a hidacskához a 19. században alaposan hozzányultak.

 

 

 

fotok letöltöttek.

 

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2880)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.28 0 0 2883

Caius Valerius Catullus (Verona, i. e. 84 (?) – Róma, i. e. 54?)

 

 

Életéről kevés bizonyosat lehet tudni: Veronában született, jómódú családban, apja Caesar barátja volt. Első verseit 15-16 éves korában írta. Rómában tagja lett a neoterikus költői csoportnak. Műveiben számos utalás található a kor ismert közéleti szereplőire, Ciceróra, Cornelius Neposra, Pompeiusra etc.

A neoterikus csoport egy római költői klub, a költészet uj irányait keresték ez a lényege.

 

Élete végén Bythiába (Törökországba) utazott, csak ezért, hogy testvére sirját meglátogassa.

Ekkor irta ezt a versét

 

TESTVÉREM SÍRJÁNÁL

 

Tengeren át, sok nemzeten át érkeztem e néma  tájra,        

fivér, hozzád, hogy bemutassam a gyász

áldozatát, a halottnak járót! Itt vagyok; itt is

port szólít a szavam, hűlt porodat sirodon!

Még messzebbte sodort a kegyetlen sors, aki tőlem

elragadott egykor, jaj, hova vitt a halál!

Kérlek mégis, amint kívánja az ősi szokás, hogy

vedd kegyesen, testvér, tőlem ez áldozatot,

hulló könnyemet, a testvér dús áldozatát vedd!

Béke veled! Bucsuzom; már örökös bucsuval.

Előzmény: vörösvári (2880)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.27 0 0 2882

Ez egy szenzációs cikk :)

 

Kiegészitésül még, nemcsak a rómaiak turistáskodtak, hanem maga Róma volt ez első számu turista célpont "ahova minden út vezet".

 

 

 

Irja a cikk, hogy

 

"Léteztek korabeli útikönyvek, ún. itinerariumok."

 

 

De még mennyire, és ezen utikönyvek elsődleges források, hogy nézett ki az antik Róma.

 

Ha visszanézed a 1864  hozzászólást, pontosan egy ilyen 4. századi utikönyvből tudjuk, hogy

 

 Rómában vala:


- 424 templom
- 304 szentély
- 80 istenszobor nemesfémből
- 64 elefántcsontból készült istenszobor
- 22 lovas szobor
- 36 diadalív
- 3785 bronzszobor

 

Előzmény: vörösvári (2880)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.27 0 0 2881

Átnéztem a római szüveggyűjteményeket, antológiákat és érdekes dolgokat találtam.

 

A kiemelkedő szerzők

 

35%-a a köztársasági korban alkotott

40%-a az 1. században, korai császárkor

15% pedig a keresztény korban.

 

A 2. és 3. században hallgattak a muzsák (1-1 szerző csak).

 

 

 

Az első század is érdekesen nézett ki.

 

 

Ekkor volt az Augustus-i aranykos, amit sok más szerző mellett Horatius, Vergilius és Ovidius neve fémjelzett.

 

Érdekes módon volt egy Néroi ezüst kor is, intenziv irodalmi élettel.

 

 

A Néro-i kor érdekessége, hogy kortársai közül csak igen kevesen élték tul Nerot.

 

Ezek a különs mofon korán halt szerzők között volt császárkritikus költő de volt olyat akit valoszinű Nero szakmai féltékenységböl tett el az utbol.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2879)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.27 0 0 2880
vörösvári Creative Commons License 2020.01.27 0 0 2879

Elképesztően realisztikus leírás.

Előzmény: Törölt nick (2878)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.27 0 0 2878

Az athéni pestis emlékére irta.

 

A sablonosabb művészi megközelités azt kivánná, hogy az emberi tragédiák, a társadalmat sujtó csapás, a küzdelem és a tulélés legyen a téma.

 

Itt azonban a tüneteggyüttes és az orvosi diagnozis ami a verset ihlette. Ugy is lehet mondani, orvostudományi megközelités ihlette a művészi alkotást.

 

Valljuk be , ez még a kortársművészetben is ritka.

 

Még annyi, ez nem a kortárs pestis, hanem egy 400 évvel korábbi, a nagy athéni pestisjárvány, amiről Thuküdidész tudositott.

 

Titus Lucretius Carus

 

AZ ATHÉNI PESTIS

 

 

Egyiptomban ütötte fejét föl először a járvány,

hullámzó habokon s levegőn által tovaterjedt,

s teljes terhe a Pandíón népére szakadt rá.

Ettől fogva sokastul dőltek az ágynak, a sírba.

Kezdetben fejüket hőség hevitette belülről,

vérbe borult a szemük, s vörösen tündökleni kezdett.

Hozzá, megfeketült torkuk vércsöppeket izzadt,

és a fekélyektől megszűkült útja a hangnak;

vért izzadt ki a léleknek tolmácsa, a nyelv is,

érdes lett s lassan forgott, megrontva a kórtól.

Majd, amikor behatolt a torokból mell üregükbe,

s kínba-alélt szívükbe magába hatása a bajnak,

megrendültek az élet minden zárai bennük.

 

 

Visszataszító bűzzel dőlt a lehellet a szájból,

mint szaga künn heverő, már oszladozó tetemeknek.

Bágyadt lelkükből már minden erő tovaszállott,

és a halál küszöbén nyúlt el tehetetlen a testük.

Szörnyű állapotuknak kínzó fojtogatása

és a panasszal elegy sóhaj nem hagyta el őket.

Éjjel-nappal erős csuklás vett rajtuk erőt, hogy

rázkódott testük s minden kicsi porcika benne,

s bágyadtabbra csigázta az úgyis bágyatag embert.

 

Egyiknél se tapasztalhattál mégsem igen nagy

forróságot a testnek külső részei táján,

ott a tapintó kéz inkább csak langymeleget lelt,

míg ugyanakkor a test vöröses kiütései szinte

izzottak, mint hogyha pokolvar terjed a bőrön.

Ezzel szemben a belső részek a csontokig égtek,

mint mi kemencében lángol, láng marta a gyomrot.

Nincs a világon olyan könnyű takaró, mit a testük

megtűrt volna magán, hűs szellő volt csak a vágyuk.

Kórtól áttüzesült testük hűsíteni, részint

hűs folyamokba merültek, pőrén bukva a vízbe.

Többen a kútüregek mélyébe ugortak, ezek meg

már zuhanás közben tátogtak, mint aki innék:

el nem csillapodó szomjuk számára, merülvén,

mindeme víztömegek gyér harmat cseppjei voltak.

 

Nem volt megpihenés: tikkadva hevertek a testek,

titkolt félelmét rejtvén, hebegett csak az orvos,

ó, pedig annyi betegnek csüggött rajta szünetlen

kórtól áttüzesült szeme, nélkülözve az álmot.

Számos más tünet is jelzé a halál közeledtét:

gyászos féltében megháborodása az észnek,

ráncok a homlokon és keserű, harag-ülte tekintet,

zúgással teli fül, mely túl érzékeny a zajra,

gyors, lihegő légzés, olykor meg mély, ki-kihagyva,

izzadságcsöppek, leperegve a nyak töve táján,

gyér sós nyák, mi a sáfrány színét ölti magára,

s melyet a megduzzadt torkon kiköhögni keserves.

Görcsbe szorult a kezük, végtagjaik egyre remegtek,

lábukból lassan-lassan terjedt a hidegség

mind följebb. S végül, hogy utolsó percüket élték,

összeszorultak az orrcimpáik, az orr hegyesebb lett,

majd beesett szemük és a halántékuk, s a kihűlt bőr

arcukon érdes lett, szájuk tátott, az egész arc

megnyúlt, s tagjaik is tüstént holttá merevedtek.

 

Többnyire nyolc napon át látták, mint pirkad a hajnal.

s volt, ki utána, kilencednapra lehelte ki lelkét.

S hogyha akadt, hisz akadt, ak

i megmenekült a haláltól.

rút kelevényei és a sötét bélsárral ürülő

has nyavalyája miatt senyvesség és kora vég várt

arra is, és megesett, hogy főfájás közepette

duzzadt orrlyukain bőven tódult ki a rossz vér,

úgyhogy az életerő minden maradéka is elfolyt.

S hogyha a romlott vér ömlését bárki közülük

szívósan túlélte, a kór rátört az inakra

és idegekre, s a nemzőszerveket is fenyegette.

Jónéhány, a halál küszöbétől visszaijedvén,

hímvesszőjét és a monyát irtatta ki késsel,

nem kevesen kéz s láb nélkül tengődtek azontúl,

megmenekülve eképp, többjük megvált a szemétől:

oly hevesen tört rá a haláliszonyat valahányra.

Sőt sokakat megszállt minden dolog elfeledése,

s fel sosem ismerhették többé önmagukat sem.

 

Bár temetetlen holt seregestül lepte a földnek

felszínét, nem gyűltek rájuk messzi vidékről

dögmadarak, se vadak, kikerülte az orrfacsaró bűzt

mind, s ha beléjük kóstolt egy, hamarost belepusztult.

Nem lehetett akkor madarat sem látni az égen,

nem mertek közeledni, s a kártékony vadak el nem

hagyták erdejüket. Betegen sínylődtek ezerszám,

s elpusztultak. A hű ebek adták leghamarább ki

párájuk, keserű kínok közt, szerte az úton,

testükből az erőt hogy a gyilkos kór kifacsarta.

Kíséret nélkül folytak sietős temetések,

és a közös bajban közös orvosság nem adódott.

 

Előzmény: vörösvári (2877)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2877

Érdekes lenne a makogó, visítozó majmok kórusa :))

Előzmény: Törölt nick (2876)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2876

nemcsak az atomokhoz, hanem olyan még nem volt, hogy egy művészi alkotásnak az ihletője a tudomány lenne.

 

ez az emberiség történetében valami uj  és mindmáig nem tul gyakori.

 

 

mondok egy példát.

 

 

A vallás volt ami a legtöbb művlszt megihlette, a másik a szerelem.

 

 

Itt van például Haydn oratoriuma a cime a teremtés. Ime a legnépszerűbb része.

 

Ez a vallás ihlette művészet.

 

 

Ellenben Teremtés oratoriumonk már van, de hiába jelent meg Darwinnak a fajok eredete c munkája immár 160 éve, még senki nem irt Evolució oratoriumot ahol a majmok korusa dicsőitené Darwint?

 

 

Előzmény: vörösvári (2875)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2875

az atomokhoz tényleg ő írt először verset :)

Előzmény: Törölt nick (2874)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2874

Egy rendkivül izgalmas költő és az irodalomtörténetbe hozott valami ujat, ami eleddig még nem volt és máig is ritkaság.

 

Titus Lucretius Carus

 

 

(Pompei, Kr. e. 99 körül – Róma, Kr. e. 55) római költő és filozófus. Egyedül a De rerum natura, azaz a Dolgok természetéről szóló műve maradt fenn.

 

Nagyjából ez minden amit az életéről tudunk. Még annyi: jelentpőségét elsőként Cicero ismerte fel és mindvégig csodálója maradt.

 

És ami uj és unikális.

 

 

AZ EMBERI KULTURA ELSŐ MŰALKOTÁSA AMIT A TUDOMÁNY IHLETETT MEG:

 

A következő vers, ez esetben a téma nem mitológia, nem vallás, nem kommédia, nem tragédia és nem is a szerelem ihelette, hanem tudományos eredetű művész alkotás és mint ilyen első az emberiség történetében. Ráadásul fizikai ihlatettségű.

 

 

A LÁTHATATLAN ATOMOK

 

 

Nos, bizonyítottam, hogy nem jön létre a lévő

nem-létből, s ami van, nem tűnhet a semmibe újra,

mégis, mert netalán kételkednél abban a tényben,

hogy nem látni a tárgyban a legkisebb elemecskét,

felsorolok néhány természeti tárgyat, amelyről

megvallod magad is, hogy van, de szemünk sose látja.

 

 

Vedd legelőbb a szelet: veri vad hatalommal a tengert,

roppant gályákat szétroppant, dúlja a felhőt,

közben förgeteg örvénnyel beszaladja mezőnket,

nagy fát földre borít, a hegyek tetejét rohamozza

szál-erdőt-facsaró fúvással: eképp rohan éles

füttyel, eképp tombol fenyegetve, morogva a szélvész.

Nincs kétség: az a szél, aminek nem látod a testét,

mely pedig égen a felhőt, mely a mezőt meg a tengert

szeldeli és sebesen vad forgatagába ragadja;

éppúgy árad szét, éppúgy terjeszti a romlást,

mint a szelíd hullámu folyó, ha kilép a mederből

hirtelenűl, amikor bőséges esőkkel a hegynek

roppant vízzuhatagjai dőlnek alá a magasból,

erdő forgácsát lesodorva, egészben a bokrot;

még az erős híd sem tud a gyors árvíz rohamának

ellenállni; olyan hevesen nekilódul a pillér

kőgátjának a záportól zagyvált vizü sodrás;

szétreccsenti, ledönti, vizébe meríti a széles

kőfalat, elrombolja, mi szembeszegülne az árral.

 

 

Éppígy kell a fúvó szélnek sodródva sodorni,

mely, ha a megdagadó folyamok módján nekirontott

bárminek is, bárhol, már tolja, taszítja a tárgyat,

ismétlődő, vad rohamával pörgeti körbe,

tépi magával s gyors örvénnyel messze ragadja.

Mondtam s mondom: a szélnek híg testét sose látjuk,

mégis, tettei és természete által a víznek

társává lesz, bár a folyót láthatni anyagként.

Éppen ilyen mód érzünk illatokat kavarogni,

bár nem látni az orrunkhoz közelíteni semmit,

nem szemléljük a nyár melegét, nem fogja tekintet

télen a hűvös időt, s végképp nem látjuk a hangot;

márpedig azt kell állítanunk, hogy testszerü mindez

és szükségszerüen, hisz az érzékekbe hatolnak,

mert érinteni s érintődni csak egy: az anyag tud.

 

 

Végül a hullámvert vízpartra kitett ruha nedvet

szív be magába, viszont napfényre terítve kiszárad.

Mégsem látni, hogyan, mily módon lép a szövetbe,

szívódik fel a víz, sem nem azt, hogy száll el a hőtől,

Igy hát oly kicsi részre pereg, foszlódik a hullám,

hogy nincs mód, lehetőség, látni e részt a szemünkkel.

Évek alatt, mig a nap sokszor megjárja körútját,

ujjunkon hordott, kicsi gyűrűnk véknyul idővel,

sziklát váj ki a vizcsepp, görbe vasát az ekének

titkon vássa a szántóföld a barázdasorokkal;

látjuk, a lábak alatt hogy kopnak a kockakövekkel

jól kövezett utak is; kapuinknál ércszobor állong,

úgy mutogatja kezét, az a jobb kéz keskeny a csóktól,

mellyel az utcán járók üdvözlik haladóban:

mindeme tárgyak a surlódástól fogynak előttünk,

ámde a szüntelenűl eltűnő részelemecskék

látványát elzárja a nagy természet irígyen.

 

Így, hogy a természet s az idő mit ad által a tárgynak,

míg mérséklettel, lassan kívánja növelni,

bármilyen éles a szem, nem bírja kilesni, hiába,

sem, mi a kortól szétporlik vagy aszályban eléved;

vagy mi a tengerben, sótól kimaródik, a szikla,

mit veszit az minden percében: a szem sose látja.

Igy hat a természet sose-látott részei útján.

Előzmény: vörösvári (2869)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2873

Jerash római városa Jordániában

 

mintegy 51 ezer lakost számlált.

 

már az ógörög időszakban is virágzó város volt Kr. e. 5. század és élő város maradt egész Kr. u. 749-ig, amikor is egy hatalmas földrengés pusztasággá nem tette és nem épült ujjá.

 

 

fotok letöltöttek

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2869)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2872

Jerash római városa Jordániában

 

a 3 átjárós nagy iv az Hadriasnus diadaliva, ott legalul 2 hsz-al alább, itt fennt viszont csak kapu, az nem diadaliv.

 

foto letöltött

 

Előzmény: vörösvári (2869)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2871

Jerash római városa Jordániában

 

foto letöltött

 

Előzmény: vörösvári (2869)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.26 0 0 2870

Egy kis kitekintés.

 

Jerash római városa Jordániában

 

foto letöltött

 

Előzmény: vörösvári (2869)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2869

Igen, jól láthatóan férfi :)

Előzmény: Törölt nick (2868)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2868

hülye vok a második az férfi... a virág tévesztett meg a kezében... akkor nem tom mi ez, majd ki kell deritenem

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (2867)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2867

Farnese gyűjteményből

 

atléta szobra

Flóra istennő

Achilles és Trollo

 

foto panthera

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (2866)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2866

Előzmény: Törölt nick (2865)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2865

Orfeo

Thalia

és Héra (Juno)

a Farnese gyűjteményből

 

 

foto panthera

 

Előzmény: Törölt nick (2861)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2864

De még mennyire, szerintem egyenesen imádott, ha ide belekukkantasz, link alul, csupa olyan Hadrianus portrét látsz, amit még nem is mutattam. Hadrianus portrék még vannak az Eremitage.ban, Louvre-ben, MET-ben, Britishben, Berlinben, Uffiziben, Chicagoban és még számos helyen.

 

 

Hadrianus portrék

 

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2863)
vörösvári Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2863

Úgy látszik szeretett modellt állni. hogy minél több szobor maradjon róla az utókornak :)

Előzmény: Törölt nick (2862)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2862

Ha már szóba hoztad Hadrianust.

 

 

Egy kis kollekció azok közül az alkotásokból, amiket a császár magáról készittetett.

 

Ezek az alkotások az Angyalvárban (Hadrianus Mauzóleum), a Farnese gyűjteményben, a Capitoliumi Muzeumban és a Vatikáni Muzeumokban vannak. Természetesen létezik ennél jóval több Hadrianus portré és szobor is.

 

 

 

foto panthera

 

 

 

Előzmény: vörösvári (2857)
Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2861

szomszéd de mekkora kulturális különbözőség.

 

 

egy kis vidámság: olaszok Máltán

Törölt nick Creative Commons License 2020.01.25 0 0 2860

Hadrianusrol képeken itt már rengetegszer előfordult, majd összeszedek egy kis gyűjteményt róla, mert Hadrianus volt ez egyik császár aki legtöbbet megszobortatta magát.

 

 

Hadrianus itt legtöbbször Suetoniussal (a bulvártörténetirás feltaláloja) együtt volt emlitve. Suetonius ugye Hadrianus (itt aAdriano) kedvenc magántitkára volt, csakhát Suetonius nem birta eltitkolni viszonyát Hadrianus feleségével Sabina császárnével, és a botrány addig fokozodott, amig Hadrianus a végén kénytelen volt elobcsátani kedvenc titkárát.

 

 

 

"Hellászt elhagyva, a császár Szicíliába látogatott, ahol felment egészen az Etna csúcsáig, hogy megtekinthesse a napfelkeltét, amely állítólag olyan sokszínű volt mint a szivárvány."

 

 

Ez tényleg igy van és ez nekem is célkitűzés maradt, mert valahányszor felmentem az Etnára, ezt mindig sikerült elaludnom. Máig is rejtély hogy birt ilyen korán felkelni a császár? Ez nem fehér embernek való, különösen olasznak nem. Na meg magyarnak sem.

 

 

Előzmény: vörösvári (2857)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!