Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Ki is próbáltam hirtelen, 150 Amperrel. Amikor alapáramon volt az ív, akkor nem izzott fel az elektróda, nem volt plusz fény. Amikor viszont felizzott az elektróda és még több fény érte a pajzsot, az hálából bevillant (kikapcsolta a sötétítést). Ezek után a pajzs érzékenységét a legkisebbről eggyel nagyobbra vettem, a többi próbánál nem villant be. Viszont ez lényegesen rövidebb szerelék, kevésbé nyúlik túl a pisztolyon az eredetinél, így a pisztolyt is közelebb kell tartani az alapanyaghoz. Ebből kifolyólag a pisztolyt tartó kezemen a szövet kesztyű (pedig 2 réteget használok, mert már sok a luk rajtuk) 150 Amper mellett nem nyújt kellő védelmet az alapanyagról sugárzó hő ellen... Hogy mennyi gond akadhat! :)
Bár a próba során jól működött (talán azért is láttam mindent, mert 10-es fokozatra volt állítva a pajzs, ami igazából kevés 150 Amperhez, közel fémtiszta volt az acél felület, a revét eltávolítottam, nagyon jó megvilágítás), de azt még nem tudom, hogy mennyivel lehet majd ezzel jobban látni, remélem beváltja majd a reményeket és nem csak a varrat közvetlen környezete lesz látható. Egyelőre annak is örülök, hogy nem szelel, nem szív falsot, szóval úgy tűnik működik.
AWI-nál van a legtöbb fény, mert itt van a leginkább szabadon az ív. Főleg kezdőknél, akik nagy elektróda távolságot tartanak.
Az én drága pajzsom (iweld panther 5.1) is bevillant párszor, de azt szermémesen elhallgattam, hogy korábban raktam elé egy réteg 2-es síküveget, biztos ami biztos alapon. A bevillanásokon feldühödve leszedtem az üveg előtétet és azóta jól működik a pajzs, nincs bevillanás. Nyilván az üveg réteg akadályozta meg a szenzorok működését valahogy. Nem ragasztottam le egy szenzort sem.
Beszerzési forrást linkeltem már többször is az argonhoz, jóval 100.000 Ft alatt van a legnagyobb (10,7 m3-es) töltött palack (Bp.-en és Fóton).
30.000 Ft-ért szerintem egy életre való volfrám elektróda mennyiséget lehet venni.
20.000 Ft-ért viszont csak belépő szintű hozaganyag mennyiséget, ha nem szénacélt hegeszt az ember.
A 60.000 Ft-os pedál nem belépő kategória, aki a legolcsóbb gépben gondolkodik, az nyilván a 20.000 Ft-os pedált nézi. Vagy csinál pár ezer Ft-ból.
Jóval kevesebből is ki lehet hozni a körítést, főleg úgy, hogy nem kell okvetlenül plusz pisztolyt (munkakábellel) venni, kezdő különben se pyrex-ezzen :)
Refse2 gépe jónak tűnik, mindent tud azt hiszem, amire szükség van, gondolom a gariztatással lehet baj.
Egyébként ez a gép is mindent tud (még gázteszt gombja is van, mint a nagyoknak), amit szerintem kell (persze nagyon alacsony bekapcsolási idővel), hálistennek már ennek is felment az ára :(
Én ez és Refse2 gépe között nézelődnék. Az Alfalweldből vett más is itt, írt róla.
Nincs tökéletes gép barkács kategóriában, a legtöbbnek még zavaró megoldásai/hiányosságai is vannak, mintha direkt bosszantani akarnának a gyártók az embert.
30 000 egy normalisabb pajzs (awinal rengeteg pajzs keson vagy neha nem kapcsol be. Mert kevesebb a feny)
100 000 egy argon palack megtoltve
20 000 egy reduktor
5 000 egy cso
40 000 egy normalisabb, legalabb 4m kabeles awi pisztoly
10 000 awi pisztoly alkatreszek (pyrex szett)
60 000 awi pedal
20 000 par fogyo palca
30 000 wolfram hegyek
Ez eddig 315ezer forint, es nincs benne a hegesztogep.
Miert pont a hegesztogepen akarsz sporolni?
En ertem, hogy minden forintot meg kell fogni, de ha tenyleg AC-zni akarsz, akkor oda tenyleg normalis gepet akarsz, es nem beleposzintut.
Mert nem fogja vinni a vekony alulemezt, vagy a tul vastagot, vagy a vekonyat a vastaggal. Valami bajod lesz vele, ha beleposzintut veszel, es a beleposzintu is qrva draga, hogy csak ugy probalkozgass, meg cserelgesd fel evente.
Az altalad linkelt hegesztogep tartozekai meg a szora sem erdemes kategoria. Egy kezben tartott hegesztopajzs egy rossz vicc awi eseteben. Senkinek sincs 3 keze.
Az a fel meteres testkabellel meg tudod mit csipeszelhetsz... :)
a legolcsóbb gépben segít az arukereso.hu vagy argep.hu én most nem kezdek kutatni neked, de van egy tanácsom.
Lehet cél a legolcsóbbat venni, ezzel alapvetően nincs baj. DE tulajdonképpen minden hegesztő vásárlásnál jó lenne de az olcsóknál szinte kötelező:
- vagy egy jól hegesztő ismerős tesztelje le a gép minden funkcióját az elállás ideje alatt
- vagy egy elektromosságban jártas ismerős mérje meg a gépet ugyanezalatt az idő alatt oszcilloszkóppal.
Sajnos szinte elképzelni is nehéz hogy milyen jellegű hibákat tud produkálni egy gép, de olyanokat is amik ki sem derülnek könnyen és javítani sem lehet. ekkor jobb visszadobni az eladónak két héten belül. Gondolom nem azért veszel gépet hogy az első fél évet garanciális ügyintézéssel töltsd.
Nekem blm gépem van, de pl pont az AC nem használható mert a balansz eltoláskor nem változik a hegesztési paraméter. Nem jövök rá hogy miért nem műküdik rendesen ha nem mérek rá oszcilloszkóppal, most meg üthetem a forgalmazót aki nem ismeri el a hibát.
Minden új gépnek 10.000 Ft felett 1 év garanciája van, 100.000 felett 2 év, 250.000 felett pedig 3 év.
Ha nem így hirdetik, akkor elmarasztalhatóak a fogyasztó védelemnél. Elvileg amelyik webshop Magyarországra is értékesít, annak a magyar törvények szerint kellene. Ha mást kommunikálnak, akkor az egy intő jel, hogy hagyni kell őket a francba. Hisz valószínűleg garanciális probléma esetén is kibújnának a felelősség alól.
A "Rhöna "vmi kínai"......." ezt azért fogalmaztam így,mert ez a reduktor olyan szabályzószeleppel rendelkezik,melynek hatszögére a 16-os dugókulcs kicsi,a 17-es meg lötyög. A tisztelt gyártó országában a balmenetet nem körkörös menetkés beszúrással jelzik,hanem a hatszög lap tengelyirányú bemélyedésével,vagyis ez a hatszög egy szabvány nélküli sajtolt hatszög,melynek hossza kb 5mm. Ez egy egyszerhasználatos szabályzószelep ház,magyarán összesajtolt egység. Aki ezt kiveszi szerencsésen,szerencséje lesz,de máris megbukott,mert ilyen szelepet pótalkatrészként a gyártó nem küldött az országunkba. Mivel be van ragasztva,itt a balmenet,ami nincs jelölve,magyarán ha ez a rhöna reduktor kompletten egy egyszer használatos VILÁGMÁRKA !!!!!
"Az hogy Attila melegíti és ezzel az egészet hazavágja az az ő nyomora."
Ha a fenti reduktorra gondolok,ennek mindegy,hogy melegitik,vagy sem !!!
De igaz,most nem olvastam vissza,de bárkinek is írtam a melegitést,szétszedést javasoltam,tehát feszmérők,nyomásszabályzó,és membrán,és kimenő csap kivételt.
Megjegyzés : sárgarézben nem úgy rögzít a csavar rögzitő,mint acélcsavarok esetén. Reduktorok esetén ezt többnyire tömítés stabilizálására is használhatják !
Még a repgépiparban sem találkoztam melegítésre vonatkozó előírással.
De máshol sem kellett melegíteni, normálisan összerakott menetrögzített csavar kijött mindig melegítés nélkül.
Persze nem a legerősebb fémragasztót kell menetrögzítőnek használni hanem a bármelyik barkács vagy autósbolt készleten tartott 1-2 féle ragasztója közül bármelyiket.
De elhiszem hogy létezik olyan amit csak igy lehet szétszedni, és ált. mindet könnyebb melegítve szétszedni.
Viszont ami a lényeg és lentebb szóba jött: reduktorból simán és könnyen(!) kitekertem melegítés nélkül.
Úgy kell melegíteni ahogy a Rhöna "vmi kínai" (Attila ezt állította)
Az hogy Attila melegíti és ezzel az egészet hazavágja az az ő nyomora.
Szerintem egy-egy temat korbejarhatunk, ha van ra igeny, es megragad masban, es utana nem ismeteljuk a tevedeseket.
Valo igaz, hogy a menetrogzitoket melegben konnyebb kioldani. A Loctite 270-nel konkretan a gyartoi leirasban ez van:
300°C hőmérsékletre történő felmelegítéssel oldható a rögzítés.
Loctite 290:
Az alkatrészek szétszereléséhez melegítésre van szükség.
Loctite 223, 243-nal ezt nem irjak. Hanem azt irjak, hogy keziszerszammal szertszerelheto.
Viszont, ha felcsapjuk a Technical datasheet-et (TDS), akkor minden egyes loctite-nal meleg hatasara gyengebb, mint szobahomersekleten.
Itt egy pelda a Loctite 290 TDS-ebol:
Itt lathato, hogy 150C-ra melegitve az eredeti szakitasi nyomateknak mar csak 60%-at tudja. Azaz a fenti peldanal 10Nm lenne (M10 csavar es anya 22C-on) a megindulasi nyomatek (breakaway torque, aki tudja a magyar szakkifejezest, ne tartsa magaban), es 150C-nal mar csak 6Nm kell hozza.
Azaz meg lehet inditani a csavart, de erdemes megmelegiteni.
Es van olyan termek, ami gyengebb csavarrogzito (pl. Loctite 222 csak 6Nm-es), viszont melegitve mindegyik gyengebb.
En egyebkent a csavaroknal menetrogziton kivul (razkodas, mozgo alkatreszek), szoktam meg rezpasztat hasznalni (acel, rozsdamentes), vagy teflonos szilikonzsirt (aluminium anya, rez csavar).
Nemrég járt nálam egy helikopter pilóta. Mondtam neki,hogy világ életemben szerettem volna repülni.Azt mondja,hogy ha van kedvem,meg pénzem is,nyugodtan keressem meg..................
"vén idióta a hüje helikopter" Az ő masinája is olyan mint az írásod,de azt mondta,hogy hibátlanul működik !!!
Én két gyártmányú reduktorral találkoztam,ami bal menetű,Az egyik iweld,a másik rhöna,valami kinai.Többnyire csavarrögzitőzöttek. Ha rossz a reduktor,melegités oldja a rögzitőt. Ha jó a reduktor,teljesen szét kell szedi,mert a réz jó hővezető,és károsodik minden,ami nem fém benne.
> Még ehhez egy tőmondat. Ne esztergáljon az,aki a forgácsolt anyagfelületen nem vesz észre repedést !!
Nezd, nalam nem ugy nez ki a DIY, hogy csinaljuk meg a gyarinal gagyibban -> igy olcsobban.
Nalam a DIY ugy nez ki, hogy meg tudom en is csinalni legalabb gyari minosegi szinten, az ar mellekes. Ha olcsobbra kijon, akkor jo, ha nem, hat nem.
Namost repedes, anyaghiba letezik. Az, hogy mennyi ennek az eselye, az az en szempontombol lenyegtelen, mivel elofordulhat.
Ezt lehet tesztelni elotte, errol adnak tanusitvanyt is, hogy repedesmentes. Nem hiszem, hogy a tanusitvanyos hatszog mas gyarban keszult volna, es merem remelni, hogy nem csak a papirt irjak meg, hanem mondjuk megmelegitik, es megnezik, hogy mashogy szinezodik el, vagy megrontgenezik. Es errol irjak a papirt meg.
>> "Meg ha esztergalyossal le is gyartatnam, hol tudnam leteszteltetni 300/400barra?"
> Ekkora nyomású palackot nem kapsz,úgyhogy nem kell ekkora számokban gondolkodnod !!!
Sose uzemi nyomasra tesztelsz. A probanyomas mindig tobb, mint a nevleges nyomas.
> Ha tévedek,még mindig van lehetőséged,ha jól emlékszem Refse társunk linkelt egy ~25000ft-os áttfejtő cuccot. Hozasd meg.
Igen, egy olyat szeretnek egy *manometerrel*. Az egesz a manometer korul forog. A T-csatlakozo nem lesz atfejtocso, az csak a manometer miatt kell.
2 reduktorból készülök kitekerni a bevezető csövet palackhollanderral együtt, annak a menetéhez már könnyen találtam flexi csövet, szerintem ez a legegyszerűbb.
De "csak" co-hoz akarom használni, az 50 bar se játék, kicsit fosok tőle de a nagyobb műhelypalackból meg kell tölteni a 2 tűzoltó palackot.