Ezzel együtt esetleg többen bejutnak budapesti egyetemekre főiskolákra szegedi helyett? Vagy aki teheti marad helyben vagy közelebbi suliban, hogy ne kelljen albérletet fizetni?
2005/06 volt a csúcs 380E-re. Lemorzsolódásról is láttam táblázatot pár hete. Annyian maradtak a második-harmadik félévre, mint amennyien ma kezdik. Kb. 20-30% volt akkor sz össz lemorzsolódás, levelező/távoktatón 60%!
Manapság viszont csak olyan 10% morzsolódik le, levelező/távoktatón is kb. 20%. Valahaogy akkoriban divat volt főiskolára/egyetemre menni. Kettes-hármas érettségivel bekerültél. Az már más kérdés, hogy meddig maradtál bent...
Az kb. 10%. Az azt jelentené, hogy ahol eddig 80 fő körül volt egy rendes és egy rásegítő járat közönsége, ott most 65-70 főnek min. utaznia kellene, tehát nem lenne üres a másodrész. Vegyük hozzá, hogy a több mint 20 ezres csökkenés sokkal jobban érintette a Nyíregyháza, Baja, Szombathely jellegű kisebb, távoli, vidéki főiskolákat - ami azt is jelenti, hogy pl. Szegeden alig kellene, hogy kimutatható legyen a változás.
Tehát pusztán a létszámcsökkenés nem indokolná a vasárnapi csúcs alábbhagyását.
Egyszer egy ilyen menetrendben szereplő szellemjárat sofőrje, úgy meglepődött, hogy ott hagyott a megállóban.. pedig felfértem volna 1 utas ült a buszon (nem most volt már)
10 éve kb. még minden 10-20. hallgatónak volt csak kocsija. Most meg egyetlen egyetem, kollégium körül sem könnyű parkolót találni. Simán működik a telekocsi-rendszer - tizensok-huszonéves A3-asba bepattannak hárman, s ráadásul hét közben is lehet vele intézni a bevásárlást, ezt-azt.
Nem vagyok napra kész. Mikor legutóbb láttam a 3 tengelyes rásegítő jött berényből az alapjárat előtt, adott napon nem látszott indokoltnak.
((A nap elejét és végét kell levágni munkaidő megtakarítás miatt az biztos. Legjobb a konkrét forda leállítás, amit mondjuk a menetrend szétbarmolásával lehet elérni. Láttam már ilyen parancsra megszüntetős megoldást, mert "túl sok ott a busz és túl sok ott a járat" alapon. Addig tologatták az indulásokat, hogy van olyan időszak mikor vasárnap 40 perc alatt megy 3 járat (1 busz elvinné a tömeget) majd a következő 2.5 óra múlva. ))
Vasárnapi rásegítők esetén egész napokat lehet spórolni (eszköz biztosan van vasárnap), ráadásul ha nem indokolt, akkor tényleg minek menjen.
Egyéni közlekedésben nem vagyok biztos, több 100 km-ről nem "szaladnak" le szegedre minden vasárnap. Inkább a diákok számának csökkenése
Szeged - Parádfürdő a viszonylat, nem Mátraháza. Elnézést, de Ön szokta számon kérni másokon a pontosságot. Egyébként miért szűnnek meg? Szemmel láthatóan jó kihasználtsággal működik.
Nem tudom, hogy a többi egyetemen mi a helyzet, nálunk egyre kevesebben jönnek "messziről", főleg a Duna túloldaláról. Köszönhetően a kismillió vágányzárnak, zsúfoltságnak vagy/és lassúságnak, egyre inkább pártol el az a kevés ember is a tömegközlekedéstől. Nem lennék meglepve, ha ez is egy trend lenne.
Bizonyosan nincs szükség a sok-sok vasárnapi diákjáratra. A legtöbbjük most már nem csak az egyik, hanem mindkét irányba kvázi meghirdetett rezsimenetként funkcionált évek óta. Amennyire megfigyeltem, a pluszban meg sem hirdetett péntek délutáni rásegítők estek el leghamarabb, most pedig a vasárnap délutáni meghirdetett másodrészek. Nincs ebben semmi meglepő.
Nincs most előttem a felsőoktatási hallgatók létszámának aktuális alakulása (ha más nem teszi meg, este utánanézek), de gyanítom hogy ezzel is van összefüggés. Szegeden, ha nem is csökkent sokat az összlétszám, a nappalisok és levelezősök aránya valószínűleg jelentősen módosult. Nekik pedig ezek a rásegítők csak részben lehettek jók. Plusz ugye, egyéni közlekedés.
Olyan szemmel érdekes nézni, hogy Borsodban az utóbbi időben a peremidőt nyírták, mert már akkora a gáz munkaerő tekintetében. Itt úgy tűnik, elegendő kiejteni azokat a fordákat, melyek jellemzően egy járművezetőt foglalkoztatnak, azt sem minden nap. Az utasok jelenlegi számát tekintve, úgy látom neked sincs első kézből tapasztalatod. :(
Lehet, hogy csak egy évekig tervezgetett átfogó racionalizálásról van szó.
Ilyenről állítólag van szó, a dél-alföldi régió vonatkozásában. (Nem, "természetesen" a vasutat ebbe nem vonták be, mielőtt valaki még arra gondolna, hogy ezzel összefüggésben.)
Nagyon érdekes, hogy hová lettek a diákok Szegedről? vagy hogyan jutnak oda?
A parádfürdő- szeged járatra régen volt egy 3 tengelyes rásegítő jászberénytől, volt egy ami előtte ment el kb. 40 perccel ?jászladányból?, aztán kunszentmártonig feljött egy rásegítő és szentesről is indult még egy busz szegedig.
Az Eger-szeged előtt is volt egy rásegítő szolnokról, a Miskolc szegedet hétvégén 2 busz vitte, tiszafüredről egy csuklós indult -igaz feltárva kunhegyes térségét és túrkevén állt be a miskolci elé.
Lehet, hogy csak egy évekig tervezgetett átfogó racionalizálásról van szó. Összevárták..
Engem meg az érdekel, hogy mikor követi a többi KK.........
---------------------------------
Jövőre.
Nem meglepő.
Várható volt.
A távolsági járatoknál naaaagy írtás várható.
Mindenki tegye el a menetrendeket, mint dudari olvtárs szokta, hogy megmaradjon emléknek, ilyen is volt.
Gábrisvitéz olvtársunk írhatna egy fél oldalt (nem tanulmányt csak egy fél cikket) a szeged-Mátraháza-Szeged autóbusz kb. 50 éves történetéről, ha már fél évszázad után megszűnik.
Ezt a kettősséget bizonyára erősíti, hogy ha valaki a vasút megszüntetéséről hall, azt úgy képzeli el, hogy másnap felszedik a síneket, tehát akkor ott már soha nem mehet vonat, a változás visszafordíthatatlan. Ha valahol megszűnik egy buszjárat, attól nyilván senki nem gondolja, hogy másnap elbontják az utat, tehát az intézkedés nem kelti a visszavonhatatlanság érzését.
Urak, maguknak mindenről a vasút jut az eszükbe? Mi történt, egyszer 40 évvel ezelőtt csúnyán nézett rátok egy kalauz, vagy 15 évvel ezelőtt állnotok kellett 10 kilométert egy távolsági buszon, aztán máris minden lehetőséget meg kell ragadnotok a hitvitára? Muszáj ezt itt?
Szerintem maradjunk az alapkérdésnél: engem (is) az érdekel, minek köszönhető most a transzverzális mentesítőknek ez a viszonylag nagy mértékű nyírása a dél-alföldi régióban.
Bizonyára elkerülte a figyelmedet, miszerint pont abban a hozzászólásban, amelyre válaszolsz, beírtam, hogy Lázás János felvetése hülyeség. Van még kérdés?