Keresés

Részletes keresés

pityy palko Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3501

A kiindulópont az volt hogy Cruisser olyan utánfutót szeretne, amire hivatalosan is felteheti, és húzhatja a hajóját , de nem értette mi a különbség hajó papírján megadott két adat a hajó önsúlya, és a vízkiszorítás között.

Pitty erre hozta fel Archimedes törvényét, ami még csak véletlen sem az úszó testekre igaz.

 

Na itt a kiindulópont, Beer-cici 7958 hsz-e. A nagyoncsinosnak ezt mutasd meg, mint sajátodat és gyön az idézet.................

Előzmény: lacimacilaci (3500)
lacimacilaci Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3500

Mindkét állítás természetesen igaz, de az első mitől törvény?

Annak kb. annyi jelentősége van mint, hogy apáca finggal nem lehet tojást festeni:)

Előzmény: Barbabianka (3495)
doktor4 Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3499
Ja még egy adat az egész hajom ugy 400 kg . üdv doktor4
pityy palko Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3498

 DE ha kint vagytok a vizen és megisztok fejenként három üveg sört akkor a vizvonal nem fog változni. :o)

 

Itt még nincs vége, folytatás: mindaddig amig ki nem hugyáljátok a tengerbe, mert ekkor megint változik a vízvonal.

Előzmény: Barbabianka (3493)
doktor4 Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3497
Hello Mindenki ! Most néztem meg a P2 hajolevelét ott a vizkiszoritás mondat után van egy szám mégpedig 1.7 tonna ! Szerintem ez a méröszám azt mutatja hogy a hajom a meengedett merülése esetén ennyi vizet szorit ki .És mivel 1 l viz az 1 kg igy ugy gondolom ez térfogatra átszámitva 1.7 m3 . Ezért gondolom inkább térfogatot jelöl mint suly vesztést . Ha nagy hülyeséget beszélek bocsi . üdv doktor4
Előzmény: ede111 (3494)
lacimacilaci Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3496

Vízvonal=A vízbe merülő hajó testén a (hullámmentes) vízfelszín által érintett vonal.

Tökéletesen igazad van és még a példád is jó. Tehát ha Te is beülsz+Pityy+2sör akkor a vízvonal pontosan annyival kerül feljebb ahány kilónyi/L/ vizet kettecskén koszorítotok a bekászálódás előtti vízvonalhoz képest. Mégegyszerűbben: a két vízvonal közötti kiszorított vízmennyiség súlya megegyezik a tietekkel.

Előzmény: ede111 (3491)
Barbabianka Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3495

Lacimaci ez két törvény összeolvasztása!

1., minden hajó ha vizre teszed a vizvonaláig sülyed a vizben.

2., a vizkiszoritás azaz az általa kiszoritott viz tömege egyenlö a hajó tömegével.

bb

Előzmény: lacimacilaci (3490)
ede111 Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3494
Ezt akartam volt mondani én is !!!!! üdv,,,,ede
Előzmény: Barbabianka (3493)
Barbabianka Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3493

igen söt méjjjjen tissztellt ede111 légy olyan kedves és olvasd el a Pittty által megadott deffiniciókat. Ott pontosan meg van határozva mi a vizvonal. Oszt már érted is.

Persze abban igazad van, hogy minden hajó a vizvonaláig sülyed. és ha Te és Pittty benne ültök a hajóban akkor a vizvonal magasabban lesz mint az üres hajónál. DE ha kint vagytok a vizen és megisztok fejenként három üveg sört akkor a vizvonal nem fog változni. :o)

bb

Előzmény: ede111 (3491)
ede111 Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3492
Ez a határozott , ez a pontos, hiába ....a mérnöki precizitás nem ismer mellébeszélést!
üdv,,,ede
Előzmény: pityy palko (3488)
ede111 Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3491
Mi az hogy a vizvonalig???? Mi köze hozzá!!!
Gyerekek!!!!A kiszoritott viz az uszó test sulyával egyenlő!!
Ha tök üres a hajó akkor az az önsúly, ha benne ülünk Pityyvel + 2 sörrel, akkor a mi sulyunk is ki van szoritva, ill. megjelenik!!!
Tegnap mily vita volt!!! még szerencs, hogy HOOD is olvasta, helyre tette, különben rajta maradt volna!!!!üdv,,,ede
Előzmény: lacimacilaci (3490)
lacimacilaci Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3490

"Még mielőtt valaki félreértelmezné megírom.:
A vízvonalig süllyedő hajó vízkiszorítása egyenlő a hajó súlyával."

Ezt a Beer-ci írta tegnap.

Akkó most miről is folyik a csevegés?

Előzmény: pityy palko (3489)
pityy palko Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3489
Előzmény: pityy palko (3488)
pityy palko Creative Commons License 2008.05.27 0 0 3488

Hajómértékek [szerkesztés]

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

Ugrás: <small>NAVIGÁCIÓ</small>, <small>KERESÉS</small>

Hajómértékek alatt a hajók különféle műszaki adatainak (tömeg, űrméret, vízkiszorítás, hordképesség, merülés, hosszúság, sebesség) mértékeit értjük.


Tartalomjegyzék[elrejtés]

//

Vízvonal [szerkesztés]

A vízbe merülő hajó testén a (hullámmentes) vízfelszín által érintett vonal.


Merülés [szerkesztés]

A hajó vízbe legmélyebben merülő pontjának vízvonaltól számított távolsága.

Egyes helyeken a tengeren is, de különösen a folyókon rendkívül fontos ismerni, hogy a hajó milyen mélyen merül a vízbe. Ezért a hajók oldalán – általában több ponton – merülési mércét helyeznek el. Korábban ezt szegecselték, majd egy ideig a festett jelölés volt használatban, manapság hegesztik.

A merülési mércéről leolvasott adatok alapján kiszámítható a hajóba berakott rakomány mennyisége.

A merülési mérce segítségével pontosan ellenőrizhető a hajó úszáshelyzete is, ennek révén kiküszöbölhető az oldalra dőlés, illetőleg előre vagy hátra bólintás (orr- vagy fartrimm).


Vízkiszorítás [szerkesztés]

Amint azt Arkhimédész törvénye alapján tudjuk, minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya. A felszínen úszó hajó így értelemszerűen a saját tömegével megegyező tömegű vízet szorít ki.

Ebből következik, hogy a vízbe merülő hajó által elfoglalt térfogat alapján meghatározható a hajó saját tömege.

A vízkiszorítás értéke tehát tulajdonképpen a hajó saját tömegét adja meg.

Egyes hajótípusoknál (például személyhajók, vontatók, hadihajók) a hordképesség elhanyagolható, illetőleg érdektelen. Ezeknél a hajóknál jellemző értékként a vízkiszorítást szokás megadni.

Hordképesség [szerkesztés]

A hordképesség a hajóba berakható tömeget méri tonnában mérve. A bruttó hordképesség a teljes teherbírást jelenti, amibe az árun kívül a gépek, berendezések, üzemanyag is beletartoznak, míg a nettó hordképesség csak a hasznos kapacitást (a szállítható rakomány tömegét) fejezi ki.

Űrméret [szerkesztés]

A hajók térkapacitásának mérésére két rendszer van használatban: a bruttó és nettó regisztertonna illetve az 1982-es hajómérték konvenció alapján a konvencióhoz csatlakozó államokban azt felváltó bruttó és nettó tonna.

Bruttó/nettó regisztertonna [szerkesztés]

A regisztertonna – neve ellenére – nem tömeg-, hanem űrmérték. 1 regisztertonna = 100 köbláb = 2,8316846592 m³. A hajók köbözéséről szóló 1969. évi nemzetközi egyezmény óta az aláíró országokban nem használatos.

A bruttó regisztertonna (BRT) az egész hajó űrtartalmát méri.

A nettó regisztertonna értéket a BRT-ből képzik úgy, hogy kivonják belőle a következőket:

  • személyzeti szállás
  • parancsnoki híd
  • gép- és fűtőházak
  • üzemanyagtartály
  • ballaszttartályok
  • szivattyú
  • éléskamra
  • műhelyek és készletraktár

Bruttó/nettó tonna [szerkesztés]

(A bruttó/nettó tonna az angol Gross/Net Tonnage kifejezés fordítása; ismert a német Brutto-/Nettoraumzahlból fordított bruttó/nettó térfogatszám kifejezés is.)

     Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!


Legnagyobb bemerülés jele – Plimsoll mark – Lloyd-karika [szerkesztés]

Plimsoll jel


1875-ben Samuel Plimsoll angol parlamenti képviselő javaslatára a nemzetközi forgalmú hajók oldalára festik az u.n. Plimsoll jelet, amely a víz sótartalmától és hőmérsékletétől függően jelzi a hajó maximális merülését (terhelhetőségét). Korábban sok baleset történt abból az okból, hogy a berakodás kedvezőtlen esetben hideg, nagy sótartalmú tengeren történt, míg a hajóút meleg édesvízen keresztül vezetett, ahol a hajó sokkal mélyebbre merült. Plimsoll javaslatára 1875-tól figyelembevették a szállítás ezen körülményeit.

A magyar hajósnyelvben a Plimsoll név helyett a "Lloyd karika" elnevezés használatos.

A Plimsoll az alábbi merülési jeleket festettette fel a hajók vízvonalára:

  • TF – Tropical Fresh Water – trópusi édesvíz
  • F – Fresh Water – édesvíz
  • T – Tropical Seawater – trópusi tengervíz
  • S – Summer Seawater – nyári tengervíz
  • W – Winter Seawater – téli tengervíz
  • WNA – Winter North Atlantic – téli Északatlanti tengervíz


(…a szócikk további része lefordítandó…)

Hosszúság [szerkesztés]

     Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!

Sebesség [szerkesztés] Lásd még: csomó (mértékegység)

     Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!

Külső hivatkozások [szerkesztés]
  • Szállítmányozás jegyzet, Károly Róbert Főiskola (pdf)
  • EP-ET közös rendelet a hajók biztonságos üzemeltetéséről – néhány fogalommagyarázat

Ez a technikai tárgyú lap még csak csonk (azaz erősen hiányos). Segíts te is, hogy igazi szócikk lehessen belőle!

A lap eredeti címe "http://hu.wikipedia.org/wiki/Haj%C3%B3m%C3%A9rt%C3%A9kek"

Rejtett kategóriák: Szakaszcsonkok | Csonkok 2006 októberéből | Lefordítandó lapok | Csonkok (technika)

Nézetek

    Szócikk Vitalap Szerkesztés Laptörténet

Személyes eszközök

    Bejelentkezés / fiók létrehozása

if (window.isMSIE55) fixalpha();

Navigáció

részvétel

Keresés

 

Eszközök

    Mi hivatkozik erre Kapcsolódó változtatások Fájl feltöltése Speciális lapok Nyomtatható változat Link erre a változatra Irodalomjegyzékbe

Más nyelveken

A lap utolsó módosítása: 2008. február 16., 17:01. A lap szövege a GNU Free Documentation License feltételei szerint használható fel (lásd a Wikipédia:Felhasználási feltételek lapot).
A Wikipedia® a Wikimedia Foundation, Inc. bejegyzett védjegye. Adatvédelmi irányelvek A Wikipédiáról Jogi nyilatkozat

ede111 Creative Commons License 2008.05.26 0 0 3487
Ezekre a kérdésekre sajnos nem megy a válasz,(nem tudom) de szerintem a kapitányotok max. tisztában van mindennel. Ebben biztos vagyok.üdv,,,ede
Előzmény: Éhesló (3486)
Éhesló Creative Commons License 2008.05.26 0 0 3486

Kedves ede111 és Barbabianka!

Köszönöm, hogy foglalkoztatok a felvetett problémámmal.

Akkor kicsit részletesebben:

- vele megyünkhttp://adriavitorlazas.atw.hu/ 

- a Bav 42 Sukosanból indul velünk dél felé az adattáblában is rögzített időpontban és 14 nap múlva térünk vissza.

Az útiterv nincs kijelölve, nyitott és szélfüggő: jó széllel akár Korfuig is eljuthatunk, vagy ha lötyögősebbre vesszük mert a szelek istene nem áll mellénk, maradunk Dél-Dalmáciában, és bekukkantunk a szigetek minden öblébe :)).

A kapitányunk is a getrot javasolta, de arra gondoltam van amit mégiscsak itthonról kellene vinni....

Milyen a számvetés a fedélzeti ellátásra? Meddig elég 6 főre a 350l édesvíz, normál használat mellett?

Hogyan lehet kikötni ilyenkor július elején? Valóban minden kikötő fullra telik  délutánra, vagy csak a kiemelt célpontokat rohanják le? Minden kikötőhelyért fizetni kell, vagy csak ha bennt éjszakázunk? Édesvizet bármelyik kikötőben lehet felvenni, vagy csak "puccos" marinákban?

 

Üdv, Éhesló

pityy palko Creative Commons License 2008.05.26 0 0 3485
Vigyázni kell, mert az "Öreg" nagyon kényes a minőségre! Megpróbálom feltenni a mintát.Nem igazan hajózás, de érdekes kis szerkentyű. Ez hozza a pálinkát az alagútbúl. :-))
Előzmény: 109ha300 (3476)
pityy palko Creative Commons License 2008.05.26 0 0 3484
Ezt most komolyan kérdezed?! Hát ki a franc fogja csapolni a sört, ki fog mosogatni stb. ha ez a drága pofi nam marad??
Előzmény: skipper II. (3475)
Barbabianka Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3483

Szevasz

Próbálj valamai közelebbi uticélt megadni akkor több segitséget tudok adni. Mikor indulsz?? kivel?? hova??

Üdv.

bb

Előzmény: Éhesló (3478)
Beer-ci Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3482
Szia Haka!

Nem miattad indultunk később, de ez így is klassz volt. Nem a megtett kilométerek számától érzi jó magát az ember:))
Szerintem a Pitty-Ede-Sügér és mi tali is jól fog végződni, mint most Bb-vel.
Részemről megyek arra a kétnaposra. Legalább este rendesen fogok tudni sörölni:))
Igen ,szándékozom a tvn-re feltenni az összes képet.

Na bontom a második sört:)
Előzmény: hakapeci (3481)
hakapeci Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3481
szia Beer-ci!

örülök hogy jól éreztétek magatokat, de sajnos a program egy része elmaradt időhiány miatt... későn mentünk le a vízre (az olvtársaknak) az tény hogy sunyi módon számítottam barba és a topicról nem ismert (az adriáról annál inkább)droppa gyuri barátom felbukkanására... egy picit rá szerveztem, mert nem tűrhettem hogy félreértésekből kifolyólag ne ismerkedjenek össze. még a sügér meg a pityy meg az ede 111 van hátra de gondolom ha a baylinert a dieselmotrával felavatjuk akkor az egész csapat 109 ha 300 csabával meg cruiser új topictárssal kiegészülve csaphatunk egy 2 napos bulit szob-on a popeye becsületsűlyesztőjénél. ottlakás korlátozva megoldható a panziójában... na akkor nem kell kapkodni, sietni. esetleg ezt a bulit pityy vagy valaki leszervezheti, én adom a bárkákat hozzá, meg a hozzáállást ,lelkesedést.. na urak ennyi ,már józanodom várom a képeket. beer-ci ha sok kép van fel kéne tenni a túra képei mellé is.


üdv haka
Előzmény: Beer-ci (3479)
ede111 Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3480
Szia!
Kaja is pia vonatkozásában nem igazán szükséges itthonról vinni sok mindent, a Getróban ill. Metróban nagyjából magyar kisker árakon be lehet szerezni szinte mindent. Ami meglepően drága, az a buborékos ásványviz, de az meg fajlagosan nem nem nagy pénz. Getrót Zadarban, Metrót Zadar előtt Murvicánál találsz, ez utóbbi most készült el, vagy még készül!!
Merre van kijelölve a tervezett utvonal??
Jó ötlet az öblökben éjszakázás, m iis mindig ezt csináljuk, kikötőben még nem is éjszakáztunk. Sokkal hangulatosabb,lehet éjjel fürödni stb, arról nem beszélve,hogy a megspórolt kunán mennyi sört lehet kapni!!! A helyet viszont körültekintően kell kiválasztani, horgonyozni, nehogy meglepetés érjen benneteket!!! üdv,,,ede
Előzmény: Éhesló (3478)
Beer-ci Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3479
Szia Haka kapitány!!
Haza értünk szerencsésen, bár a pályán lányocskám elaludt, és én is alig tudtam a szemem nyitva tartani.

Köszönjük ezt a szép napot. Azt hiszem a gyereknapra ennél jobb program nem is lehetett volna.
Véletlenül --;-) megismerhettük Barbát is-- Ennek is örülök, és igazán jó ember,jó hajós kollega, és remélem ha összefutunk egyszer az Adrián, barátság lesz az ismeretségből.

109CSabi is lent volt, így őt és kedves családját is megismerhettük.
Sajnálom hogy Cruisser első önálló próbálkozása nem volt sikeres, de lesz ez még jobb is, kitartás.

Mégegyszer köszönök mindent. Szuper volt!!!
Beer-ci

Éhesló Creative Commons License 2008.05.25 0 0 3478
 Kedves olvtársak,

családommal (2 felnőtt 1 13 éves és 1 16 éves fiú) sikerült 2 hétre egy Bav.42 fedélzetére szervezni magunkat júliusban, az Adrián.

A programunk kevésbé lenne kikőtőről kikötőre hajózás (rossz híreket hallottunk a kikötési lehetőségekről: tapasztaltabbak szerint már kora délután be kell állni, mert aki napnyugtára jön már nem tud kikötni), inkább öbölről öbölre mennénk és csak akkor térnénk kikötőbe, ha a fedélzeti készletek (üza., víz, kaja) fogytán vannak.

Sajnos ez lesz az első hosszabb túránk és nem rendelkezünk ismeretekkel arról, mit illik (lehet) a fedélzetre betárolni, és mi az amit itthonról jó vinni, és mi az, amit a Sukosan közeli Getroban(??) meg lehet venni.

Próbáltam olvasgatni neten, hogy mit javasolnak erre a hazai honlapokon, de csak a kikötői séták és az éttermi látogatások vannak leírva, a készletekről, élelmezésről, normákról semmi.

Erről kéne súgás, tanács.

 

Üdv, Éhesló

 

Ps.: elnézést, de az adriai topikba is betettem a segítségkérésemet...

Beer-ci Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3477
Pitty: A motorcsónakos topikon válasz 7747 hsz.

A Pilzenis kérdésbe beszállnék. A csaj maradhat, de nekem a ser kell:))))
Előzmény: pityy palko (3473)
109ha300 Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3476

Eként fogok cselekedni!

Köszönöm!!

 

Csabi

Előzmény: pityy palko (3472)
skipper II. Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3475
Megjött. :-)))
Csupán egy kérdés. A sörhordó lány csak tegye le a hordót, netán maradjon is?
skipper II. Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3474
palko,

hozzák már neked a finom Pilzeni sört.
Előzmény: pityy palko (3472)
pityy palko Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3473
Eccer feküdj hason egy gucsó hurkáján, rögvest megváltozik a véleményed! Még, hogy műhajó! :-)))
Előzmény: Beer-ci (3471)
pityy palko Creative Commons License 2008.05.24 0 0 3472

Eccerű a rendezés! Végy egy üveg fekete Baccardi rumot és add oda Barbinyek sporttársnak, ugyanis pont rozsdamentes anyag ügyben vesztettem egy fogadást, aminek egyik tétele a rum. Én már vettem vagy tizet, de mire találkozunk, rejtélyes módon már elfogy, pedig egy időben hármat is tartottam a kocsimban. :-))

Előzmény: 109ha300 (3470)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!