A kiindulópont az volt hogy Cruisser olyan utánfutót szeretne, amire hivatalosan is felteheti, és húzhatja a hajóját , de nem értette mi a különbség hajó papírján megadott két adat a hajó önsúlya, és a vízkiszorítás között.
Pitty erre hozta fel Archimedes törvényét, ami még csak véletlen sem az úszó testekre igaz.
Na itt a kiindulópont, Beer-cici 7958 hsz-e. A nagyoncsinosnak ezt mutasd meg, mint sajátodat és gyön az idézet.................
Hello Mindenki ! Most néztem meg a P2 hajolevelét ott a vizkiszoritás mondat után van egy szám mégpedig 1.7 tonna ! Szerintem ez a méröszám azt mutatja hogy a hajom a meengedett merülése esetén ennyi vizet szorit ki .És mivel 1 l viz az 1 kg igy ugy gondolom ez térfogatra átszámitva 1.7 m3 . Ezért gondolom inkább térfogatot jelöl mint suly vesztést . Ha nagy hülyeséget beszélek bocsi . üdv doktor4
Vízvonal=A vízbe merülő hajó testén a (hullámmentes) vízfelszín által érintett vonal.
Tökéletesen igazad van és még a példád is jó. Tehát ha Te is beülsz+Pityy+2sör akkor a vízvonal pontosan annyival kerül feljebb ahány kilónyi/L/ vizet kettecskén koszorítotok a bekászálódás előtti vízvonalhoz képest. Mégegyszerűbben: a két vízvonal közötti kiszorított vízmennyiség súlya megegyezik a tietekkel.
igen söt méjjjjen tissztellt ede111 légy olyan kedves és olvasd el a Pittty által megadott deffiniciókat. Ott pontosan meg van határozva mi a vizvonal. Oszt már érted is.
Persze abban igazad van, hogy minden hajó a vizvonaláig sülyed. és ha Te és Pittty benne ültök a hajóban akkor a vizvonal magasabban lesz mint az üres hajónál. DE ha kint vagytok a vizen és megisztok fejenként három üveg sört akkor a vizvonal nem fog változni. :o)
Mi az hogy a vizvonalig???? Mi köze hozzá!!! Gyerekek!!!!A kiszoritott viz az uszó test sulyával egyenlő!! Ha tök üres a hajó akkor az az önsúly, ha benne ülünk Pityyvel + 2 sörrel, akkor a mi sulyunk is ki van szoritva, ill. megjelenik!!! Tegnap mily vita volt!!! még szerencs, hogy HOOD is olvasta, helyre tette, különben rajta maradt volna!!!!üdv,,,ede
A vízbe merülő hajó testén a (hullámmentes) vízfelszín által érintett vonal.
Merülés [szerkesztés]
A hajó vízbe legmélyebben merülő pontjának vízvonaltól számított távolsága.
Egyes helyeken a tengeren is, de különösen a folyókon rendkívül fontos ismerni, hogy a hajó milyen mélyen merül a vízbe. Ezért a hajók oldalán – általában több ponton – merülési mércét helyeznek el. Korábban ezt szegecselték, majd egy ideig a festett jelölés volt használatban, manapság hegesztik.
A merülési mércéről leolvasott adatok alapján kiszámítható a hajóba berakott rakomány mennyisége.
A merülési mérce segítségével pontosan ellenőrizhető a hajó úszáshelyzete is, ennek révén kiküszöbölhető az oldalra dőlés, illetőleg előre vagy hátra bólintás (orr- vagy fartrimm).
Vízkiszorítás [szerkesztés]
Amint azt Arkhimédész törvénye alapján tudjuk, minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya. A felszínen úszó hajó így értelemszerűen a saját tömegével megegyező tömegű vízet szorít ki.
Ebből következik, hogy a vízbe merülő hajó által elfoglalt térfogat alapján meghatározható a hajó saját tömege.
A vízkiszorítás értéke tehát tulajdonképpen a hajó saját tömegét adja meg.
Egyes hajótípusoknál (például személyhajók, vontatók, hadihajók) a hordképesség elhanyagolható, illetőleg érdektelen. Ezeknél a hajóknál jellemző értékként a vízkiszorítást szokás megadni.
Hordképesség [szerkesztés]
A hordképesség a hajóba berakható tömeget méri tonnában mérve. A bruttó hordképesség a teljes teherbírást jelenti, amibe az árun kívül a gépek, berendezések, üzemanyag is beletartoznak, míg a nettó hordképesség csak a hasznos kapacitást (a szállítható rakomány tömegét) fejezi ki.
Űrméret [szerkesztés]
A hajók térkapacitásának mérésére két rendszer van használatban: a bruttó és nettó regisztertonna illetve az 1982-es hajómérték konvenció alapján a konvencióhoz csatlakozó államokban azt felváltó bruttó és nettó tonna.
Bruttó/nettó regisztertonna [szerkesztés]
A regisztertonna – neve ellenére – nem tömeg-, hanem űrmérték. 1 regisztertonna = 100 köbláb = 2,8316846592 m³. A hajók köbözéséről szóló 1969. évi nemzetközi egyezmény óta az aláíró országokban nem használatos.
A bruttó regisztertonna (BRT) az egész hajó űrtartalmát méri.
A nettó regisztertonna értéket a BRT-ből képzik úgy, hogy kivonják belőle a következőket:
személyzeti szállás
parancsnoki híd
gép- és fűtőházak
üzemanyagtartály
ballaszttartályok
szivattyú
éléskamra
műhelyek és készletraktár
Bruttó/nettó tonna [szerkesztés]
(A bruttó/nettó tonna az angol Gross/Net Tonnage kifejezés fordítása; ismert a német Brutto-/Nettoraumzahlból fordított bruttó/nettó térfogatszám kifejezés is.)
Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!
Legnagyobb bemerülés jele – Plimsoll mark – Lloyd-karika [szerkesztés]
Plimsoll jel
1875-ben Samuel Plimsoll angol parlamenti képviselő javaslatára a nemzetközi forgalmú hajók oldalára festik az u.n. Plimsoll jelet, amely a víz sótartalmától és hőmérsékletétől függően jelzi a hajó maximális merülését (terhelhetőségét). Korábban sok baleset történt abból az okból, hogy a berakodás kedvezőtlen esetben hideg, nagy sótartalmú tengeren történt, míg a hajóút meleg édesvízen keresztül vezetett, ahol a hajó sokkal mélyebbre merült. Plimsoll javaslatára 1875-tól figyelembevették a szállítás ezen körülményeit.
A magyar hajósnyelvben a Plimsoll név helyett a "Lloyd karika" elnevezés használatos.
A Plimsoll az alábbi merülési jeleket festettette fel a hajók vízvonalára:
TF – Tropical Fresh Water – trópusi édesvíz
F – Fresh Water – édesvíz
T – Tropical Seawater – trópusi tengervíz
S – Summer Seawater – nyári tengervíz
W – Winter Seawater – téli tengervíz
WNA – Winter North Atlantic – téli Északatlanti tengervíz
(…a szócikk további része lefordítandó…)
Hosszúság [szerkesztés]
Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!
Sebesség [szerkesztés]
Lásd még: csomó (mértékegység)
Ez a szakasz még csonk. Segíts te is a kibővítésében!
Külső hivatkozások [szerkesztés]
Szállítmányozás jegyzet, Károly Róbert Főiskola (pdf)
EP-ET közös rendelet a hajók biztonságos üzemeltetéséről – néhány fogalommagyarázat
Ez a technikai tárgyú lap még csak csonk (azaz erősen hiányos). Segíts te is, hogy igazi szócikk lehessen belőle!
A lap utolsó módosítása: 2008. február 16., 17:01.
A lap szövege a GNU Free Documentation License feltételei szerint használható fel (lásd a Wikipédia:Felhasználási feltételek lapot). A Wikipedia® a Wikimedia Foundation, Inc. bejegyzett védjegye.
Adatvédelmi irányelvek
A Wikipédiáról
Jogi nyilatkozat
- a Bav 42 Sukosanból indul velünk dél felé az adattáblában is rögzített időpontban és 14 nap múlva térünk vissza.
Az útiterv nincs kijelölve, nyitott és szélfüggő: jó széllel akár Korfuig is eljuthatunk, vagy ha lötyögősebbre vesszük mert a szelek istene nem áll mellénk, maradunk Dél-Dalmáciában, és bekukkantunk a szigetek minden öblébe :)).
A kapitányunk is a getrot javasolta, de arra gondoltam van amit mégiscsak itthonról kellene vinni....
Milyen a számvetés a fedélzeti ellátásra? Meddig elég 6 főre a 350l édesvíz, normál használat mellett?
Hogyan lehet kikötni ilyenkor július elején? Valóban minden kikötő fullra telik délutánra, vagy csak a kiemelt célpontokat rohanják le? Minden kikötőhelyért fizetni kell, vagy csak ha bennt éjszakázunk? Édesvizet bármelyik kikötőben lehet felvenni, vagy csak "puccos" marinákban?
Vigyázni kell, mert az "Öreg" nagyon kényes a minőségre! Megpróbálom feltenni a mintát.Nem igazan hajózás, de érdekes kis szerkentyű. Ez hozza a pálinkát az alagútbúl. :-))
Nem miattad indultunk később, de ez így is klassz volt. Nem a megtett kilométerek számától érzi jó magát az ember:)) Szerintem a Pitty-Ede-Sügér és mi tali is jól fog végződni, mint most Bb-vel. Részemről megyek arra a kétnaposra. Legalább este rendesen fogok tudni sörölni:)) Igen ,szándékozom a tvn-re feltenni az összes képet.
örülök hogy jól éreztétek magatokat, de sajnos a program egy része elmaradt időhiány miatt... későn mentünk le a vízre (az olvtársaknak) az tény hogy sunyi módon számítottam barba és a topicról nem ismert (az adriáról annál inkább)droppa gyuri barátom felbukkanására... egy picit rá szerveztem, mert nem tűrhettem hogy félreértésekből kifolyólag ne ismerkedjenek össze. még a sügér meg a pityy meg az ede 111 van hátra de gondolom ha a baylinert a dieselmotrával felavatjuk akkor az egész csapat 109 ha 300 csabával meg cruiser új topictárssal kiegészülve csaphatunk egy 2 napos bulit szob-on a popeye becsületsűlyesztőjénél. ottlakás korlátozva megoldható a panziójában... na akkor nem kell kapkodni, sietni. esetleg ezt a bulit pityy vagy valaki leszervezheti, én adom a bárkákat hozzá, meg a hozzáállást ,lelkesedést.. na urak ennyi ,már józanodom várom a képeket. beer-ci ha sok kép van fel kéne tenni a túra képei mellé is.
Szia! Kaja is pia vonatkozásában nem igazán szükséges itthonról vinni sok mindent, a Getróban ill. Metróban nagyjából magyar kisker árakon be lehet szerezni szinte mindent. Ami meglepően drága, az a buborékos ásványviz, de az meg fajlagosan nem nem nagy pénz. Getrót Zadarban, Metrót Zadar előtt Murvicánál találsz, ez utóbbi most készült el, vagy még készül!! Merre van kijelölve a tervezett utvonal?? Jó ötlet az öblökben éjszakázás, m iis mindig ezt csináljuk, kikötőben még nem is éjszakáztunk. Sokkal hangulatosabb,lehet éjjel fürödni stb, arról nem beszélve,hogy a megspórolt kunán mennyi sört lehet kapni!!! A helyet viszont körültekintően kell kiválasztani, horgonyozni, nehogy meglepetés érjen benneteket!!! üdv,,,ede
Szia Haka kapitány!! Haza értünk szerencsésen, bár a pályán lányocskám elaludt, és én is alig tudtam a szemem nyitva tartani.
Köszönjük ezt a szép napot. Azt hiszem a gyereknapra ennél jobb program nem is lehetett volna. Véletlenül --;-) megismerhettük Barbát is-- Ennek is örülök, és igazán jó ember,jó hajós kollega, és remélem ha összefutunk egyszer az Adrián, barátság lesz az ismeretségből.
109CSabi is lent volt, így őt és kedves családját is megismerhettük. Sajnálom hogy Cruisser első önálló próbálkozása nem volt sikeres, de lesz ez még jobb is, kitartás.
családommal (2 felnőtt 1 13 éves és 1 16 éves fiú) sikerült 2 hétre egy Bav.42 fedélzetére szervezni magunkat júliusban, az Adrián.
A programunk kevésbé lenne kikőtőről kikötőre hajózás (rossz híreket hallottunk a kikötési lehetőségekről: tapasztaltabbak szerint már kora délután be kell állni, mert aki napnyugtára jön már nem tud kikötni), inkább öbölről öbölre mennénk és csak akkor térnénk kikötőbe, ha a fedélzeti készletek (üza., víz, kaja) fogytán vannak.
Sajnos ez lesz az első hosszabb túránk és nem rendelkezünk ismeretekkel arról, mit illik (lehet) a fedélzetre betárolni, és mi az amit itthonról jó vinni, és mi az, amit a Sukosan közeli Getroban(??) meg lehet venni.
Próbáltam olvasgatni neten, hogy mit javasolnak erre a hazai honlapokon, de csak a kikötői séták és az éttermi látogatások vannak leírva, a készletekről, élelmezésről, normákról semmi.
Erről kéne súgás, tanács.
Üdv, Éhesló
Ps.: elnézést, de az adriai topikba is betettem a segítségkérésemet...
Eccerű a rendezés! Végy egy üveg fekete Baccardi rumot és add oda Barbinyek sporttársnak, ugyanis pont rozsdamentes anyag ügyben vesztettem egy fogadást, aminek egyik tétele a rum. Én már vettem vagy tizet, de mire találkozunk, rejtélyes módon már elfogy, pedig egy időben hármat is tartottam a kocsimban. :-))