Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Mostani tippem szerint ez egy 1946 - os Chevrolet Stylemaster , de majd este katalógusban is utána nézek : http://www.hotrodsandstreetrods.com/slideshows/46Chevy/1946ChevyStylemaster.html
Nem, már egy modernebb, "Step-down design" szellemében készült autót mutatott a felvétel. Szerintem ezek az 1948 és 1954 közötti Hudsonok egyszerűen gyönyörűek voltak.
Köszi! Viszonzásként néhány kép: Ja igen! A CO sorozatot folyamatosan adták ki? ha nem akkor 1967január végén február elején kiadhatták a CO-00-76ot? Köszi előre is mindenkinek!
Ezen a 3. képen valami nem stimmel ... Biztos , hogy CB az Opel redszáma ? Mert hogy én ezt egy Record A - nak nézem , amit ' 63 - tól gyártottak , de a CB sorozat ' 60 - ban kifújt . Tudtommal .
Ebből a skoda kukásból el van téve egy darab. Az égetőben van az FKF rt-nek egy múzeuma.15 jármű található ott,és rengeteg fénykép. Bárki megtekintheti. Sokan nem is tudják,hogy létezik. Én is onnan tudom,hogy ott dolgoztam,és érdekelnek a régi járművek.
A kockák CO-val kezdődtek 66 szeptemberében, tehát a tiéd vagy CO-s vagy már CP-s attól függően, hogy mikor helyezték forgalomba. Azt meg már csak az Isten tudja.
A BMW vétele volt 72-ben, nem a rendszámot kapta akkor, ugye? CB-98-63-hoz milyen autó tartozik? UN-00-34 600-as vagy 601-es Trabant? Chevrolet gondolom a Merkúr használtautó telepről, tehát leselejtezett állami autó volt?
Na kérem, ígértem még régebben, hogy egy téli estén belekotrok a családi almáriumba. A rendszámokat időrendbe tettem, az autók nem így követték egymást. Egy részt előástam, itt az eredmény:
LG-14-47 Tatran S125
NB-57-62 Jawa 350 vázsz:18-8382 mot.sz:18-8382 vétel: 1968.04.06
Sajnálom, de nincs ebből az időszakból olyan adatom, ami dátumot tartalmaz. Azt tudom, hogy a CP-s sorozat ment. Pl. a saját Trabantunk 1967.03.31-én kapta a CP-56-67 rendszámot.
Nem vitatom, igazad van. Csak mint érdekesség szeretném bebizonyítani hogy az élelmes szaki az elvesztett 6-os helyett G-t ütött be mert az nagyon hasonlít rá. :)))
Itt érdekesség, hogy a gyári Lieferschein 1968.07.26-i dátummal kelt Graz-ban. Ugyanezen napon Rábafüzesnél belépett a gépkocsi az országba és a Vámnyugta szerint 29-ére rendelték bemutatásra. A Vámhivatal bélyegzője 1968.08.07-i keltezésű. Azaz a vámkezelés és a forgalomba helyezés között 3 nap!!! telt el, a szállítástól két hét...
De a rendszám biztosan BR 618, hiszen akkoriban 2 betű 3 szám rsz.-ok voltak kizárólag. Légy figyelemmel az R és a 6(G?) közötti távolságra / szóközre is.
Üdv mindenkinek! Van egy Wartburgom aminek semmilyen papírja nincs.Alvázszám alapján megnézettem egy ismerősősömmel a központi nyilvántartóban de semmi nincs róla:rendszám,első tulaj stb. Ezt csupán azért nem értem mert 90es vizsgamatrica van az ablakban ami 100% hogy eredeti.Ha már az eredeti rendszáma nem lesz mag az autónak arra kérném a kedves kollégákat hogy írjanak be pár 1967es Wartburg rendszámot.1966.Decemberi az autó és 1967 január február táján került be az országba. A CO-00-76 milyen autó rendszáma volt? Előre is köszönöm! Üdv!
Az Építészeti Múzeum gyűjteményében található olyan '50-es vagy '60-as években budapesti utcán készült felvétel, amelyen Hudson látható. Bocs, nincs rá engedély, hogy a netre feltöltsük
1960-ban 15 darab "Hudson LT" szerepelt a gépjárműnyilvántartásban, ebből 5 volt állami használatban. 6 db Hudson Custom - mind magánhasználatban. 2 db Hudson Traveller ebből 1 magánhasználatban. 1 db Hudson 171-172 - állami használatban és 1 Hudson Commodore magánhasználatban.
Ugyanekkor 21 db ZISZ 110-t tartottak nyilván - mindegyiket állami használatban
Pedig az 100% hogy G betű! Ha megnézed a bekarikázott részen látszik hogy nem kerek hanem szögletes a vonala, a 6-os pedig ott kerek. Élőben jobban látszik. Majd megpróbálok jobb képet csinálni róla nagyobb felbontásban és felrakom valahova.
Itt egy pár új rendszám a gyűjteménybe: Csepel 125/T ID 727 majd KA 14-92-t kapta 1958. október 22-én Pannónia T5 1966/01 NC 43-09 1966. május 12-én kapta, jelenleg UGC 539 D-Csepel 1956/5 BR G18 majd KS 58-10 És itt egy kép a D-Csepel rendszámbeütéséről:
Igen, a Zisz-emblémát én is kiszúrtam, meg az egész autó kiállása emlékeztet a 101-es típusra, de a részletek mást mutatnak. Voltak változtatások a 101-es típus modellciklusa alatt, de sem a korai kivitelek, sem a 101A modellek nem feleltethetőek meg egészen a lenti autónak. Vagy nem is tudom...
Ez pontosan milyen autó? Első blikkre Zisz-101-nek néztem, de mintha nem az lenne. Ha már régi 101-es Zisz, függetlenül attól, hogy ez a kocsi az-e: volt itthon ilyen autó állományba véve? Csak mert soha nem láttam. 110, 115 volt, az tiszta sor, de 101-es?
Ezek a Hudson kocsik pontosan milyen kivitelűek voltak? Maradt belőlük akár egyetlen példány is? Csak mert eddig egyetlen archív fotót láttam régebben valamelyik topikon, amint egy Commodore volt látható. Mi lett a sorsuk? Meddig voltak állományban? Hol használták őket?
Bocs, kicsit korán van még. Szóval budapesti buszok. A budapesti buszok rendszámait az 1930-as, 1934-es és 1937-es rendszám kötetek tartalmazzák. Látom az oldaladon, hogy ebből elég sok megvan, de talán érdemes egy ellenőrzést végrehajtani.
Ha gondolod emailben szívesen megírom e kötetek lelőhelyét, raktári számát az egyes könyvtárakban.
Az 1925-ös listában nincs busz, az 1934-es és 1937-es listában szerepelnek teherautók és buszok is.
Ami még érdekes lehet az egy 1945-ös kimutatás a németek és oroszok által elhurcolt járművekről
Például: Rába Super autóbusz. Benzinüzem, 8 drb gummi. PK 048 rendszámú. Áramvonalas, sötét crémszínű. Tulajdonos: XY, Tolna. 1943. május elején bevonult. Majd eltűnt.
Mávag-Mercedes autóbusz, 22 személyes, 7 drb gummi, benzinüzemű. PK 032. Crémszínű. 1944. december 5-én orosz katonaság elvitte. 1945. elején a cecei vasutállomáson, mint elhagyott roncs volt található.
A Győri Általános Közelekedési Vállalat sajnos csak annyit árult el, hogy birtokukban volt RI 007, RI 013, RI 014, RI 015, RI 008, RI 020, RI 022, RI 025, RI 026, RI 027, MO 25 rendszámú autóbuszok amelyek 1942-1945 között vonultak be.
Az Autótaxi 2 db Opel Blitz autóbusza (BX 222, BX 242) tűnt el
stb stb.
A satöbbi alatt nyugatra hurcolt MÁVAUT gépkocsik jegyzéke is szerepel s azt gondolom ez mindenkit érdekelhet, hiszen rendszám, gyártmány, alvázszám, motorszám, gyártási év is szerepl. Csak fénymásolat és A3-as.
A Budapestvidéki Autóbusz Közlekedési Rt nyugatra hurcolt gépjárműveinél rendszám, Alvázszám és gyártmány szerepel
A külföldre hurcolt postajárműveknél gyártmány, típus, rendszám
Vidéki fuvarozók által használt autóbuszok is érdekelnek?
Érdeklődöm, hogy az 1925. és 1948. éviből kiderül-e, melyik a buszrendszám? Ez részleteiben is érdekelne. A budapesti helyi közforgalmú buszrendszámokat már összegyűjtöttem (lásd www.mihal.extra.hu), gondolom, a tiedben másmilyen buszok is vannak és kiegészítheti ismereteimet.
Szervusz, Az 1908-as országos és az 1925-ös bpi rendszámgyűjteményt szívesen lefénymásolom. Ezekkel együtt a '40-es évek végi összeállításokat is. Ja és vannak honvédségi rendszám-gyűjtemények is :) Való igaz, nincs forgalomba-helyezési dátum, de talán így is érnek valamit.
Az 1930-as az egy kétkötetes könyv a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményében található meg. Az 1934-es és az 1937 meg az Országos Széchenyi Könyvtárban - ezek is önálló kötetek.
elméletileg az összes, de a forrásaink szűkösebbek annál, amit te írtál.
A legrégibb nálam 1901-ből a posta Csonka-féle triciklije. A többi háború előtti is többnyire a Postaműzeum honlapjáról van. Aztán a Veterán Autó és Motorból néhány Bp kezdetű. A másik forrás a már a blogomban is említett az olajipar szállítását feldolgozó könyv. A nagyobbik baj az, hogy ezekhez a rendszámokhoz ritkán kapcsolódik (forgalomba helyezési) dátum.
A te adataidhoz hogyan lehet hozzáférni és milyen adatokat tartalmaz?
1990. előtt, de mikortól? Nekem van budapesti rendszámgyűjteményem 1925-ből, országoshoz hozzá lehet férni 1930, 1934 és 1937. évekből Sőt, ha jobban belegondolunk már 1908-ból is lehet összeszedni egy listát :)
Azután 1948-1949. tájáról is van egy betű négy számos kimutatás néhány
FD 29-99 - Ikarus 630, mozgólaboratórium, a KPM Vasúti és Közúti Alkalmasságvizsgáló Intézet tulajdona volt. Korábban UA-s rendszáma volt. Kb. 1974-75-ben selejtezték.
Az is elképzelhető, nem tudom mi volt pontosan a 2 betű, 3 szám kiosztása. Az E nagymotor, az N pedig oldalkocsis az ismereteim szerint, mint később. Azt feltételeztem, mikor már fogytán volt a rendszám, B-t is adtak motorra, mert a P eléggé a végén van. Autó meg volt összesen 10000 db akkoriban.
A "B"-s rendszámokat nem állami járművek kapták? Mert akkor úgy nézhet ki a helyzet, hogy állami gép volt eredetileg, mikor magán kézbe került, megkapta az E-s rendszámot, és utána már a kolega sorrendje érvényes.
Szerintem az ES 377 volt az első rendszáma. Amikor oldalkocsit kapott lett az NG 363. Utána valamiért átrendszámozták BP 188-ra és 1958 után kapta az NB 28 43-at.
Buszos honlapomon a régi rendszámtáblák méreteit elkezdtem képillusztrációkkal is kiegészíteni - ezzel kívánok boldog új évet minden kedves topiktársnak!
<a href="http://widget.nava.hu/neumann_l.swf?query=m%E9zeskal%E1cs&sort=0&startpage=0&results=0&filmID=17&uID=76218739105' type='application/x-shockwave-flash' allowscriptaccess='always' allowfullscreen='true' width='430' height='400'/" target="_blank">Néhány korabeli rendszám elcsíphető e 20 éves tudósításból...</a>
RA 65-20 zöld katonai uaz. 1 napos jogsim volt, és megállítottak a köcsögök. Szemét komunista rendőrök,ezért nem felejtem el ezt a rendszámot. A barátom apjának is voltak kapcsolatai,és lefokozták a szemeteket. A bíróságon azt állították,hogy le akartuk őket fegyverezni. Kemény ügy volt.1979-et írtunk.
Üdv mindenkinek! Néhány rendszámmal én is hozzájárulok a fórumhoz: Danuvia (1960/7) KJ 23-98 1963. júl. 11-ei forgalomba helyezéssel, majd MR 30-56 rendszámot kapta 1981. dec. 10-én Csepel 125T KA 14-92 rendszámot kapta 1958. okt. 22-én Danuvia (1960/8) KU 12-71 1961. márc. 30. forgalomba helyezéssel Danuvia (1958/6) OP 072 majd KS 94-19 Danuvia (1959/3) KS 45-25 Danuvia (1963/11) KO 20-71 Danuvia (1959/7) KV 24-01 Danuvia (1962/6) KH 58-76 Danuvia (1964/6) KO 51-58
Köszönöm Pompiere, várjuk a rendőröket is. A ti segítségetekkel készülget egy táblázat, amiben nem csak az általatok "hozott", hanem más forrásokból származó rendszámok is vannak. Sajnos a legtöbb adatközlő nem tudja a forgalomba helyezés időpontját, a helyét meg pláne nem.
Nem semmi ez a fórum. :-)) Most olvastam el az összes hozzászólást és igen jól esett. Visszatért a gyerekkorom. Anno 25-30 évvel ezelőtt én is előszeretettel
figyeltem a járművek rendszámait. De én a rendőrségi autókra voltam "bekattanva". Ezeknek a rendszámait gyűjtöttem. Gyönyörű listám volt róluk. Húgom egyik
osztálytársa révén folyamatosan hozzájutottam a Magyar Rendőr friss példányaihoz. Ez kiváló alapot nyújtott a gyűjtéshez. Valahol még biztosan megvan a notesz
amibe irkáltam őket, precízen város és szám szerint is csoportosítva. Ha megtalálom valahol akkor majd felteszem ide is.
Addig is néhány más rendszám a környékünkről:
IT-61-00 fehér Warsawa (1972.12.) osztálytársamék kocsija volt OR-45-23 Pannónia ? (1975.?.) fateromé volt, a sokadik. Jó néhányat leamortizált. :-) ZM-26-88 okkersárga Lada 1300 (1977.03.) 1993-tól CHA-853. Roncsként még most is megvan nagybátyámnál. Nem tudom, hogy ki van -e vonva a forgalomból. ZM-26-91 okkersárga Lada 1300 (1977.03.) Szegeden futkorászott ez is. ZT-50-70 sárga Dacia 1300 (1977.08.) egy másik osztálytársaméké volt. Ezt cserélték a GA-s Daciara. PB-68-62 piros Lada 1200 (1978.05.) a szembe szomszédék kocsija volt. Ezt cserélték a KZ-s Daciara KV-21-46 fehér Skoda 120 L (1984.03.) szakmunkás oktatóm kocsija volt. Még most is üzemképes, jó állapotú, gyakran látom vele. Nem hiába autószerelő volt az öreg. KZ-84-55 sárga Dacia 1310 TL (1984.08.) a szembe szomszédék erre cserélték a PB-s Ladát. GA-14-35 delfinszürke Dacia 1310 TL (1984.07.) osztálytársamék szülei erre cserélték a ZT-s Daciat.
E két legutóbbi rendszámot annak idején elég érdekesnek tartottam mert a GA-s Dacia már kb. 2-3 hónappal korábban megvolt, mint ahogy a szomszédban a KZ-s megjelent. Persze tudhattam volna, hogy nem egy helyen adták át őket és ezért a csúszás, akár mint manapság.
Még az jutott eszembe, hogy milyen érdekes lenne ha a fórumban megjelent rendszámok sorba lennének rendezve, utánuk a kiadás dátuma, ill. még ne adj isten a kiadás helye is.
Nem tudom manapság van -e olyan lista amelyen az adott hónap első napján elsőnek kiadott rendszámok szerepelnek. Francia oldalakon láttam ilyet. Gyönyörűen nyomon követhető, hogyan is fogynak a betűk.
A kétoldalas BMW-listámból korábban kimaradt a hazai állomány két nagyágyúja. Na nem azért mert elfelejtettem őket, csak (érthetetlen) módon nem voltam biztos a számokban csak a betükben.
Most viszont egy szakértő barátomnak köszönhetően pótlom:
KV -71-10. BMW 745i Sötétzöld-met. Autó: 1981. tábla: 1984.03. (Valószinűleg az első ilyen idehaza, magyar táblával.)
DS-92-56 BMW 750 i Szürkésezüst-met. 1987.09. (Egészen biztosan a legelső.)
(Tegnap volt a TV-ben egy korabeli,belügyi megfigyelőket bemutató kommunista propgandafilmben.Lehet volt más "rendszámos" látnivaló is, csak egy schnittet láttam. 1978-as ügyről beszéltek, de valamivel későbbi kellett, hogy legyen mert Tatra egy villamos is figyelt a háttérben a Délinél.)
Teljesen elvagyok képedve! 1960-as születésű vagyok,Budapesten nőttem fel,anyám a Várban dolgozott,de én ezt még életemben nem láttam!Valami gyönyörű!!
Az E -mail címemre kaphatnék egy képet róla? Ezt bekeretezem és föl a falra...
Akinek van 2 betű 4 számos rendszáma, tudna róla méretet venni?
A rendszámtábla (a téglalap és a négyzet alakú is) széle-hossza kéne ill. a betűk magassága és vastagsága. Mármint, hogy a betűk és számok milyen vastag fekete "csíkból" vannak felfestve...
Téglalap alakú rendszám, B aztán talán kis magyar címer, aztán 27-188. Úgy tűnik, minta faküllős lenne az autó, amin van. Tudja valaki, hogy mikori lehet?
Akkoriban elég komoly machinációk folytak. Jogos meg jogtalan tulajdonosok igyekeztek legalizálni a háború következményeként itt maradt, elkobzott, megszerzett járműveket. Küzdöttek a Vörös Hadsereggel is, no meg több példányból építettek másikat. Előfordult, hogy egy teherautónak Ford motorja, Rába felépítménye, meg Renault hídjai voltak. Apám pl. a Varjú és Társa cégnél volt autószerelő, az oroszok megrendelésére is gyártottak ilyen öszvéreket. Ez a cég máskülönben az cseh Aero személyautók képviselője volt.
Ezt a fajtát nem ismerem és a rendszámos honlapokon sem szerepel. A számtípus és a tábla alakja 1933-46 köztire utal, az 1 betű 4 szám összetétel 1946-48 köztire. Arra gondolok, talán 46-ban, még a régi számtípussal és táblaformával csinálták.
Ez egy régi címeres rendszám. Ha jóltudom a 40-es évek végéig, 50-es évek elejéig használták. Ezután lett a 2 betű 3 szám 2 betű 4 szám és a mostani 3 betű 3 szám
Régi rendszámok méreteivel bővítettem buszos honlapomat, továbbá a budapesti buszok oldalszámainak ismertetésével. (A későbbiekben több adattal, és fotó-illusztrációkkal is kívánom bővíteni, melyhez segítséget elfogadok.) mihal.extra.hu
Egy kicsit OFF, mivel rendszáma nincs, max. gyári száma, de azt hiszem Qualitaet olvtárs megérdemli a sok remek sztoriért, hogy a kedvencéről újra láthasson pár képet :-)
Sasadon lakik egy bácsi, aki Skodát bont (erről már írtam a Velünk pusztuló történelem-ben), és ma észrevettem, hogy a kertjében az egyik 110R tetején hever egy lökhárító ezzel a rendszámmal.
háát, ha Te mondod... :) de ez most csak egy virtuális túra volt, a neten keresztül abszolválva :) egyébként voltam személyesen is Kisteleken, de annak már van vagy 10 éve is, fotó pedig nem készült akkor
Az emlegetett barátom a 8-as vonalrólról is emlékezett egy faszira, most így szintén nekem is beugrott.
Egy kicsit a Márkus Lászlóra (csak a ratyi attitüd nélkül) emlékeztető, kifogástalanul ápolt őszes úr volt. Tutti ,hogy valami komcsik által deklasszált elem. Mindig viccelődött az utasokkal a mikrofonban. Mindenkit megvárt vagy elé is gurult, szinte sportot csinált a kultúrált közlekedésből. Az iskolám előtti megállónak Sion lépcső a neve. Ő következetesen így mondta be : "A Notre Dame de Sion lépcső következik." Hibátlan kiejtéssel persze... A GE-00-86- on láttuk '77-84-közt.
A nyolcason szolgáltak még a 00-85--00-91 -ig. A 00-88 itt és a 2-esen is, de erről már írtam.
Van még egy nem annyira szép story is, korábban nem akartam vele "büszkélkedni", de ha már a BMW meg a buszok így egyszerre...
Már ifjú BMW-fahrerként szúrtam az alábbi affair idején.
A BU-05-67-tel nyomta egy nyurga, magas holdvilágképű sápadt, tipikus szívbeteg fejű fazon. A paraszt viselkedését korábban már utasként is több ízben észrevettem. Folyton rámászott mindenkire a pirosnál és közben frusztráltan, válogatott trágárságokat ugatott. Tisztán hallatszott az emájszíben. Máskor ha a tömött buszon elállták a kilátást, akkorát baszott a fülkeajtó üvegére,hogy az majdnem betört, és persze káromkodott mint egy kocsis. Ez a tetű később a BX-52-71-re került. Már ezzel a kocsival nyomta, amikor '87 nyarán a Jagelló úton valamiért rádudáltam. Mi tagadás, jómagam sem voltam akkoriban egy matyóhimzés ha a tempót vesszük, de aligha szolgáltam rá arra, hogy a Lékai téren a pirosnál ,az ablakon kihajolva lecsulázza a szélvédőmet. Heves szóváltás alakult ki a mellettem ülő haverom és közötte. Miután távoztunk a helyszínről és a barátom is lenyugodott, és megállapodtunk abban ,hogy alkalomadtán a Végállón valamelyik este iszonyúan megrugdossuk. Szerencsére bőven akadt más szórakozás is akkoriban, és a megruházós projectből nem lett semmi. Utólag örülök, hogy másképp alakult, de egy igazi büdös tirpák volt mindenkivel, tényleg megérdemelte volna!
nagyon csalódott lennék, amennyiben qualitaet kolléga nem kommentálná ezt a képet... :)
"Hja, már leírtam milyen jót versenyeztünk a Fortunától a Magistral-ig. Szegény Csabi csak később csúnyította el így a Papa gagyi spoilereivel a verdát. Amikor a Kövesdáné volt akkor meg elölről hátrafelé vastagodó, PIROS-FEHÉR-ZÖLD csíkok díszítették, nyilván a "baráti" országok közönségét meg a vörösöket irritálandó. :)
"PB 78-57 Lada 1600 ez számomra nagyon érdekes, meg mertem volna esküdni, hogy PG-vel kezdődött Mo-n az 1600-as forgalmazása. Véleményetek szerint ez valamiféle "csókos" autó, vagy csak optikai tuningos 1500-as?"
Ezeröcsi lökhárítója van, nézd meg kicsit jobban.:) Nyliván került hozzá ez-az, oszt' felpakolták...
Ha már BMW... A korábbi listámba becsúszott két hiba:
A GJ-97-02 nem 320i hanem 323 i. Elírtam.
És amit kifelejtettem: GJ-98-50 BMW 320i Középzöld-met.
nagyon csalódott lennék, amennyiben qualitaet kolléga nem kommentálná ezt a képet... :) KV 72-43 BMW 323i PB 78-57 Lada 1600 ez számomra nagyon érdekes, meg mertem volna esküdni, hogy PG-vel kezdődött Mo-n az 1600-as forgalmazása. Véleményetek szerint ez valamiféle "csókos" autó, vagy csak optikai tuningos 1500-as?
Akinek volt egy barátnője, vagy osztálytársa, aki a váltótársammal haverkodott (Sanyi), ők utóbb összeházasodtak. A lány szülei a Böszörményi úton laktak abban a katonai lakóépületcsoportban, amelyiknek a másik része az Alkotás utcára néz. (a turulmadárral szemben)
"Szegény ember végül a garázsban halt meg úgy, hogy valami száguldozó barom nekiment egy álló busznak és azt nekilökte a mellette álló másiknak. Ő meg épp közöttük volt."
A Bandi Bácsi, nem? A GE 06-37 volt az utolsó gépe (felváltva vitték a fémfogú, mogorva Karcsi 'bá-val) és ha jól emlékszem '81 nyara körül történt az eset...
"Rá emlékszem. A 2y-on járt és egy csinos lány lógott vele délelőttönként iskola helyett."
Hogyne. A Bátyám osztálytársának a nővére volt. A nyolcvanas években menő varrodás lett, no meg márkatárs:)
"Őt is sejtem, hogy ki lehetett. (GC 45-51, majd GC 51-00) Ő volt a csoportvezető."
És ha jól emlékszem a GE 05-49- ről ment nyugdíjba. Egyre több minden jut az eszembe...
"őszes, hátrafésült hajú Béla bá.
Szintén a 2y-ról."
Igen.
"Azért említem ezt többször, mert a 2-esre Kelenföldről (Fürst garázs), a 2y-ra pedig Óbudáról jártak."
Kíváló, mert legalább most rájöttem ama rejtély okára, hogy a GC-49...-esek csak a 2y-on (később ugye 102.) a GC-50...esek csak a 2 -esen szúrták. Sosem értettem, hogy dacára annak hogy egy csapat, sosem keverednek.
Akkor voltam fiatal házas. Így inkább az idősekre és a mozgássérültekre figyeltem.
Volt egy kollega, aki elmesélte, hogy egyes utasokat magában elnevezett. Amikor néhány ilyen kitalált nevet megemlített, többen ráismertünk az illetőkre.
Szegény ember végül a garázsban halt meg úgy, hogy valami száguldozó barom nekiment egy álló busznak és azt nekilökte a mellette álló másiknak. Ő meg épp közöttük volt.
"Meglehet, hogy annak idején találkoztunk is egymással."
Biztos.:) Bár nagy valoszínűséggel a '75-76-ban nagycsoportos óvodás pacekom nem hagyhatott benned nyomot, az akkor feltünően csinos és fiatal anyukámmmal viszont rendkívül udvariasak "voltatok". (Nem elfogultság, frankón, csak évekkel később leesett a tantusz miért is volt mindenki olyan fenemód türelmes és előzékeny, ha buszoztunk:)DDDDDDDDDDD )
""1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak."
Tegnap este ezen rágódtam , jó is meg kicsit fájó is volt visszaidézni környék akkori állapotát. Az alig beépített hegy, a régi fajta ívformájú ," tányéros" utcai lámpák karácsonyi gyöngyfüzér-szerű halvány, hangulatos fénye. A régi, mártonhegyi úti megálló ami akkoriban még a Tornalja u. tetején a zöldséges előtt volt. A régi végállomás pihenőhelye, ami még nem külön bódéban, hanem a kis garázsszerű lukban volt. Írtam egy-két kollégádról is korábban akikre emlékszem. Nos, lehet,hogy akiket 1975-ben ott melózó sofőrökként jelöltem meg ,kicsit később kerültek oda, lehet ezért nem emlékszel rájuk ,legalábbius nem fűztél hozzás semmit. A nevekre és a táblákra viszont mérget mernék venni. Az egyikükkel kapcsolatban még annyit, hogy a 49-46 -on szolgáló srácot nem Vincének hívták, csak mi becéztük így a "Láng Vince-hasonlóság" miatt. Valamilyen Attila volt a rendes neve, hasonló jó memóriájú barátom világosított fel erről még pár hónapja.
Tegnap esti fejtörésem eredménye még, hogy eszembe jutott három kolléga akik szinte biztosan a kortársaid voltak. Az egyik egy végtelenül rendes ember volt, mindig mindenkit megvárt, sőt egy barátom mesélte anno, hogy amikor eltört a keze és levitte az anyukája a kórházba,megállón kívül letette őket az akkor még kétirányú Királyhágó szríten az intézmény előtt.
Egy meglehetősen testes, negyvenes tag volt úgy nézett ki a volánnál mint egy Elvis-frizurás buddha.( Nem hülyülök, valahogy ez ugrik be.) A másik egy igazi geci a, "Rókaképű". Mint a tőlünk kapott beceneve is mutatja egy vöröshajú, keskeny pofájú mandró volt. Sosem engedett gágyéval felszállni. (A gágyé golyóscspágyon guruló fából készült tákolmány. A Mártonhegyi úttól gurultunk a Kempelen Farkas (ma Ormódi tér) utcáig, vagy a Bürök u aljáig, majd busszal vissza. Feltéve, ha felengedtek... (Te biztosan, hisz' az 50-94 nem volt feketelistán :))) A Rókaképű talán az 50-97- tel vagy 98-cal nyomhatta.
Na meg az őszes, hátrafésült hajú Béla bá. Talán a 49-41 volt az övé.
A 47-55- ről még egy szösszenet, amire vélhetőleg itt csak Te meg én emlékszünk. Egészen más, - kicsit kehes- hangja volt a többihez képest. Olyan, mint ha fixen ment volna a hűtőventillátor. (Aztán lehet, hogy a régi Rába motorokron nem is volt visco ) Kicsit hasonló, mint ma, amikor az újaknál behúz a ventillátorkupplung. Csak jóval csöndesebben, folyamatosan. Szinte itt van a fülemben... Sokat hallottam, mert kb '80-tól a selejtezéséig 1000%, hogy a vonalon járt. A 47-54 utolsó éveit pedig a 4-esen töltötte,erre is tisztán emlékszem, hisz már nagyobbacsaka voltam.
'75-körüli jellegzetesség volt a Felszab téri aluljáró-építés miatti kavarodás.Ha jól emlékszem a Molnár utcában volt az ideiglenes végálló. Arra is tisztán emlékszem ,hogy régen a Roosevelt téren túl szűk volt a sáv és Belügy elötti sarkon mindig nagy döccenéssel ,mindegyik kocsi megjárdázta a hátsó kereket.
Még egy kis 556-os emlék is beugrott meg pár tábla is, csak most mennem kell...
Egyikünk sem tökéletes. Kölcsönösen kijavítgatva egymás elírásai, tévedéseit pontosabbá válik a közlendőnk. Így aki tőlünk értesül ezekről a dolgokról, az viszonylag helyes adatokhoz jut.
Megjegyzem, hogy a fülkébe behallatszik az utastérben zajlő beszéd. Emlékszem olyanra, amikor kisiskolás korú gyerek szakszerűen elmagyarázta a másiknak a Praga 70M automata sebességváltó kezelését. A buszvezetői tanfolyamon is megállta volna a helyét.
"Az elképzelhető, hogy 1972-ben egy-egy alkalommal kivételesen 260-as megfordult a vonalon, de kb 1975-76-ig kizárólag Ikarus 556-osok voltak oda beosztva. "
1973 ősze körül láthattam először. Noha még nem voltam 4 eszetendős, erre határozottan emlékszem...Meg a "panoráma busz" c. korai becenévre. Lehet, hogy csak átpöccintették vendégségbe a 4-esről. Ez ugye nem egy ,nem két példánnyal gyakran megesett az esztendők során.
"(Ikarus 180-as pedig sohasem járt ott)"
Mint ahogy a "GE"-50-94 sem, a GC-50-94 -gyel ellentétben :)
( "A GE 50-94 egyik gazdája lettem. ")
"1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak."
Kedves gumidani! GC-51-00-val kapcsolatban többször visszatérő kérdés, hogy már eredetileg nagy tolóablakai voltak-e, vagy esetleg csak később kapta ezeket? Tudod, ez a széria még keskeny eltolható ablakrészekkel készült, a következő évi széria volt az első nagy-tolóablakos (GC-51-04-től). Ha a gazdáira emlékszel, talán erre is. Egyébként a Cinkotára tervezett (és máshova került) első 20 kocsi történetét megemlítettem busztörténeti írásomban, ahol a rendszámokat is "tól-ig"-osan felsoroltam. (Honlapom: mihal.extra.hu )
FA 38-06 - Csepel D 350 1967-ben a MÁV Autófuvarozási Főnökség tulajdona volt.
FC 56-62 - Warszawa pick-up, ugyanakkor és ugyanott.
CI 12-71 - Moszkvics 407 (négysebességes) 1963, vagy 64-es gyártású, magántulajdonban volt.
FD 29-99 - Ikarus 630, mozgólaboratórium, a KPM Vasúti és Közúti Alkalmasságvizsgáló Intézet tulajdona volt. Korábban UA-s rendszáma volt. Kb. 1974-75-ben selejtezték.
GD 65-31 - Ikarus 255, kb. 1976-os gyártású lehetett, én 1979-83 között dolgoztam vele, a Ho Si Minh Tanárképző Főiskola tulajdona volt. 1983-ban már valami B-vel kezdődő rendszámot kapott, de arra nem emlékszem.
IR 65-01 - Zastava 750, magántulajdonban volt.
KJ 26-91 - 1973 Skoda 105, magántulajdonban volt.
EI 12-33, majd DGL-591 - Wartburg 353.910 (furgon), magántulajdonban van.
A rendszámok összesítését meg lehet-e valahol tekinteni? Milyen adatok kerülnek rögzítésre? Részben érdekelne, részben megkímélnélek attól, hogy a már ismertekkel is elárasszalak.
Mondjuk ilyenek szerepelnek-e benne, hogy
FA 38-06, FC 56-62, CI 12-71, FD 29-99, GD 65-31, IR 65-01?
1974-76 között tagja voltam a 2-es vonalon működő aranykoszrús szocialista brigádnak.
"GC-47-55 1972 DEC. IKARUS 260."
Az elképzelhető, hogy 1972-ben egy-egy alkalommal kivételesen 260-as megfordult a vonalon, de kb 1975-76-ig kizárólag Ikarus 556-osok voltak oda beosztva. (Ikarus 180-as pedig sohasem járt ott) Csak emlékezetből: az említett GA 81-91, illetve a GC 45-50-től GC 45-58-ig voltak oda beosztva. Kb. 1976-ban szoktatás céljából odaadták a GC 47-54-t és GC 47-55-t. (az első eresztésű Ikarus 260-asok közül) Tán egy hónapig jártunk velük, majd az egész állományt lecserélték a GE 50-94-től GE 51-00-ig tartó számúakra. A GE 50-94 egyik gazdája lettem. A GC 47-55 annyira megtetszett az egyik párosnak, hogy ők megtartották azt. Gondolom, hogy a nekik szánt új kocsit valamelyik másik vonal csókosa vette birtokba. Az "új kocsi" kifejezésen annyit pontosítanék, hogy ezeket először az akkor megnyíló Cinkotai garázsba szánták, csak az átadás elhúzódása miatt eleinte kölcsönként voltak a Fürst garázsban, majd ott maradtak és így kerültek a 2-es vonalra.
Az GC 47-54 olyan szemétláda volt, hogy boldogan vettünk búcsút tőle. Több évvel később oktatótisztként volt szerencsétlenségem ismét találkozni vele. Ekkor már BU 10-74-es számmal. Egyetlen jó, amit elmondhatok róla az, hogy akkor a BKV legöregebb busza volt. Ugyanis tanulókocsiként sokáig elvegetált a Mező garázsban.
"GC-51-00 Szintén hegyi busz, de nyomta még a 21. 90, "D" és "J" vonalakon is, paralell."
Egyszer voltunk osztálykiránduláson azthiszem a csabai városgazdálkodás buszával, ugyanilyen típus, talán BU v. BX-37-00 volt a rendszáma. Szürke kék csíkos volt. Arról nincs esetleg képed?
Sajnos már nem. Egy megoldás létezik, a régi karaktereket meghagyva legyártatod az un. Eu rendszámot amely a tied lesz 250.000 Ft körül és bármelyik járműre ráteheted amelyiket te választazs ki. minden egyes járműért ki kell fizetni ezt az összeget.
Egykori '67-es családi Trabant: CR-83-96. Ezt váltotta az 1987-ben újonnan vett DZ-06-76-os rendszámú Trabi. Az öregemék cégénél, a Növényvédő állomáson több FX-es rendszámú IZS furgonra emlékszek.
Valami olyan volt, hogy a fekete alapon fehér rsz. szolgáltató jellegű üzemeltetésű állami tulajdon. Pl. Volán teherautók, buszok, MHSZ ATI tanuló kocsik, taxi. Valami hasonló megkülönböztetés, mint a mostani sárga.
sehol nincs olyan hivatalos lista az un. belügyi adatbázis rendszerben, hogy milyen rendszámcserék voltak, mire, mikor stb.
Ez elég szomorú a mi szempontunkból, én ebben reménykedtem, hogy a BM-nél tuti megvannak ezek valahol. (Na nem mintha én hozzáférnék olyanhoz, de legalább a tudat, hogy valahol megvan...)
Igen fekete alapon fehér, YG-ig a 80 évekig, de voltak rendszámcserék ugyanazon betű pl. YF, ami viszont fehér alapon fekete a 90 éveg elejéig, még a mai 3-3 variáció előtt. Ezt nem tudom, hogy hogy van és mitől függött. A régi állami cégeknél is ment a rendszám cserélősdi nem kis számban, sőt sokszor láttam piros E betűs rendszámot is. Állami tulajdonú autó, vagy azután szövetkezeti? A jó ég tudja.
Olvastam régi rendszámokról, mit, hogyan adtak régebben, de a színfordításról sehol sem említettek semmit.
Ha valaki többet tud ezekről, ossza meg legyen szíves!
Egy biztos, hogy sehol nincs olyan hivatalos lista az un. belügyi adatbázis rendszerben, hogy milyen rendszámcserék voltak, mire, mikor stb. a mai rendszámokat nem lehet visszafordítani a régiekre, persze amiknek természetesen volt 90 előtti rendszáma.
Itt összesen 18 IFA volt, melyből 17-18-asok nem voltak felszámozva. Ebben a TSZ-ben az előbbihez hasonló betűmérettel kb 200mm magas, de helye az ajtókon volt kétoldalt középen, az üveg alatti törés alatt közvetlen.
01 SD-95-95 kék hosszúplatós 8.25
02 SI-15-62 bordó billencs, terepes 9.00
03 SI-15-63 bordó billencs, terepes 9.00
04 SI-39-27 kék, majd fülkecsere után sárga billencs, terepes 9.00
05-06 ?
07 ? kék hosszúplatós 8.25
08-13 ?
14 ? SF-98-14, de nem 100% kék billencs, terepes 9.00
15 SJ-25-63 kék billencs, terepes 9.00
16 SJ-25-64 kék billencs, terepes 16.00 AVG-287
17 SV-71-69 nem számozott sárga billencs, terepes 16.00
18 SV-71-70 nem számozott sárga billencs, terepes 16.00
Mára szerintem egy sincs forgalomban
Egyidőben csak a rendszámos kocsikra emlékszem, max 10-11 IFA volt
Pótokból is kevesebbet tudok
YP-17-16 HW8011 (16)
YP-17-17 HW8011 (02)
YP-17-18 HW8011 (03)
YP-17-19 HW8011 (15)
Másra nem emlékszem sajna,
A buszuk 1 db IK211, régi rendszámát nem tudom, de ANU-672 az új, ma is forgalomban a Békés FC használja.
28 AFA-676 kék billencs, terepes - ezen nem volt már régi rendszám, később FLT-038, JGB-097, de már nincs forgalomban
Az Ifák 22-esig a terepes kivitelűek, terepgumival érkeztek 16.00-20-val, majd csere még újkorukban 9.00-20-ra, 23-tól eleve 9.00-20-al érkeztek. - kivétel a 12-es volt-
Hosszúplatósok és nyergesek 8.25-20-al jöttek.
Évjáratot nem írok, mert nem vagyok benne biztos, de 1977-1990-ig voltak vegyesen. Egyidőben 16-18 Ifánál nem volt több, az új beszerzéssel selejtezés is járult sajnos.:(((( A számozások az IFÁK-ról 1992 után eltűntek, mikor felbomlott a TSZ, aztán lassan az utakról is eltűntek sorra.
Több rendszámra sajnos nem emlékszem, csak pótkocsikra
XU-44-64 HL8011 (10)
XU-44-66 HL8011 (11)
YN-11-07 HW6011 (05) XEM-811 talán
YN-11-08 HW6011 (06)
YN-11-09 HW6011 (07)
YN-11-10 HW6011 (09)
YP-13-75 HW8011 (08 később 20)
YP-13-76 HW8011 (09 később 19)
YP-19-73 E 5-2 (13)
YP-19-74 E 5-2 (14) egy kis ideig
YP-19-75 E 5-2 (15)
YP-19-76 E 5-2 (16)
YP-19-77 E 5-2 (17)
JM-19-99 HLS 90.48/1 (18) XEM-838
YP-26-31 HW6011 (11) ezután XU-használtan beszerzett
YP-26-32 HW6011 (10) ezután XU-használtan beszerzett
YS-30-99 HW8011 (07 később 22) XGG-393
YS-31-00 HW8011 (09 később 23, majd 21)
YS-33-25 HL8011 (05 később 21, majd 23) XHR-018
YS-33-26 HL8011 (11 később 24) XHR-241
XEM-543 BSS PS 17 21 első rendszámos kék L60
egy BSS PS 17 21-re nem emlékszek v.zöld L60
Itt volt kavarodás rendesen, alig lehetett követni.
Azt lehet tudni, hogy az ET-s rendszámok, csak utánfutón voltak, vagy motorra is kerültek? Nekem van egy (ET-55-94) ami állítólag egy '65-ös Pannónia t5-ösön volt. Ez megeshet?
Akkor jól gondoltam, fenntartással néztem ezt a képet. Ez egy kb 80-81-es Trabi, kisbuckás műszerfallal, már bemélyedéses hátfallal, műanyagsarkos lökössel. És eredetinek tűnik. Nekem van egy UE-80-74-es rendszámom, a biosztanárom édesapjának Trabijáé volt. Amennyire utána tudtam nézni az '73-as kocsi lehetett.
Közös ismerősünktől hallottam, hogy nálad kevesen ismerik jobban az autót. :-)))
Én az elhunyt egykori tulajdonost nem ismertem személyesen, csak a család egyik ágával tartom a kapcsolatot. A kocsival kapcsolatos emlékeik egyre homályosabbak, de határozottan állítják, hogy az eredeti szín sárga volt.
Elöljáróban szeretnék eloszlatni egy esetleges félreértést:
Nem azért igazítottam ki néhány korábbi hozzászólást, hogy feleslegesen fontoskodjak, és nem is azért, mert mindent jobban akarok tudni másnál.
Pusztán csak a korhűség és a pontosság kedvéért tettem.
Régi (esetenként igen-igen régi) dolgokról irogatunk itt, teljesen természetes, hogy helyenként homályosak az emlékek (olykor az én emlékeim is), szerintem nem érdemes preztízskérdést csinálni egy-egy emlékképből, mely akár téves is lehet.
Tedd meg légyszi, hogy válaszolsz a következő kérdésekre (akár úgy, hogy ismét beszélsz az első tulajdonos fiával):
1. Fogalmam sincs, hogy annak idején kié volt a jármű.
Nem kérem, hogy írd be ide az egykori tulajdonos nevét és akkori címét (még véletlenül se írd be), inkább arra lennék kíváncsi, hogy milyen státusza volt az illetőnek az akkori társadalomban.
Kiféle-miféle engedhetett meg magának akkoriban ilyen autót, illetve kiféle-miféle merte megengedni magának (kisiparos volt vagy külszolgálatos, diplomata volt vagy csak sokat örökölt)?
2. Mi lett a kocsival?
Eladták? Ha igen, akkor hány éves korában? Ha igen, akkor kiféle-miféle vásárolta meg? Ha igen, akkor hová került az autó? Budapesten maradt? Vagy az ország egy távoli szegletébe került? Esetleg külföldre?
Esetleg mindmáig az ismerősöd családjának tulajdonában van?
3. Létezik még egyáltalán a jármű? Ha igen, akkor üzemképes még? Vajon milyen állapotban van? Esetleg sikerült eredeti állapotában megőrizni? Vagy egy csűr mélyén korhadozik valahol?
Értem Bizonyára lehetne találni. Egyébként én sajnos csak képeket meg történeteket hallottam a "régi" időkről és valahogy mindig máshogy nézek Lovászira meg úgy az olajos falvakra ,mint egy átlagos zalai falura. Kicsit szomorú látni a sok tárgyi emléket--ami mondjuk ki, ezeknek a falvaknak egy dicsőséges korszakát mutatják --ahogy pusztulnak. Lovásziban is rengeteg mindent benőtt a gaz. De ez a kép örökre bennem van: kint állok a hegyen,a pince teraszán,jobbra völgybe nézek tankállomás,már majdnem Szlovéniában,elnézek balra,a szőlőnk kellős közepén egy olajkút,kicsit távolabb a lovászi tankállomás... Akárhányszor megyünk arra,Apu mindig csak szrönyülködik az állapotokon
Ennyire Sokdáztok keresztapámnak van egy 75-ös bordó skodálya. Ő az első tulaja, majd megkérdezem a régi rendszámát. Pontosan nem tudom milyen típusú(beismerem annyit tudok róla, hogy megy :D). Ha esetleg mutattok képet meg tudom mondani a típusát.
Én gellénházi vagyok, a nagyapám volt kerettyei. Ezért Lovászit kevésbé ismerem. De buliba jártam oda, bizonyára találnák édesapáddal közös ismerősöket.
Elég régi hozászólááodhoz szólok hozzá,DE Apám lovászi gyerek,Nagyapám pedig "olajos" volt. Lovásziban dolgozott,hegesztette a Zeg-Lovászi közötti csővezetéket,meg a tankállomásokhoz vezetőket. Apám,Nagyapám nagyon sok történetet mesélt ezekről a dolgokról. A szőlőnket is Lovásziban kettévágták,mert még a szőlők közé is beékelődött egy "himba". Ő volt az én HimbaPapám,így hívtam a Papát :)
Elnézést, nem a lustaság, sokkal inkább friss apai örömök akadályoznak a visszaolvasásban. :) Ha jól emlékszem volt itt szó Skoda 110R Coupé rendszámokról. Engem az érdekelne, van-e már '74-es évjárat a "Gyűjteményben", és ha igen, milyen betűjelzéssel? Köszönöm.
Valakinek nincs ötlete köztetek arról,hogy egy 12 éve eladott teherautó felkutatását hogyan lehetne rendszám alapján elintézni?Előre is kösz a segítséget!
Itt van egy első szériás Wartburg 1000 De Luxe. A hírdetés szerint egy tulaja volt csak, sz'al tuti meg tudja mondani mi volt a rendszáma az autójának ha felhívod.
Ja akkkor sorry,másra gondoltunk. Az egy 735i volt. Azt írtad ritka típus volt idehaza..., azért hittem,hogy arról van szó. Az is nemrégiben cserélt gazdát. Viszont szoktam látni egy tiédhez hasonlót a finn követség előtt...:)
Üdv csak gyorsan benéztem egy sörözőből ahol van net.Kérdés:ő milyen rendszámot viselhetett?.Adatok:Wartburg 1000v.353 1966 december.Tippeket nagyon várok!.Képek:
Tegnap este a nővéremék fotoalbumát néztük át nem kis sikerrel :) IZ 39 61 egy igazi , első darabokból származó ' 71 Zsiguli . A sógorom , aki akkor még csak udvarolt a nővéremnek ' 80 - ban vásárolta negyvenegynéhány ezer forintért . Egy Fiat 127 és ez a Zsiga maradt fennt a vásárlás elötti utolsó rostán , de a Fiatról lecsúszott a sógor , igy maradt ez . Korrodáltak voltak a küszöbök , azt egy lakatos haverja csinálta meg , a motort pedig Ő rakta rendbe , lévén autószerelőként végzett akkor . Én pedig rengetegett utaztam ennek a kocsinak a hátsó ülésén , mert nagyon sokszor vittek magukkal utánfutóként . Tizenéves gyerekként nagyon élveztem , hogy a sógorom akkoriban fiatal suhancként nem kis sebbeséggel közlekedett , amit persze ma már felelötlenségnek tartanék , de akkor ... ( Hol volt még akkor a hátsó biztonsági őv , gyerekülés .... ) Volt részünk egy pár utcai " versenyben " , a legemlékezetesebb egy nyáron volt , valamikor ' 81 - ' 82 környékén . Mivel nem laktunk messze a Velencei tótol , autóval igen gyakran jártunk le fürödni a régi 70 uton . Egyik ilyen hétvégén délután hazafelé igyekesztünk a szokásos nem kis tempónkban , amikor is leelőzött egy Mustang cabrió . Első szériás ' 65 - ' 66 lehetett ,sárga volt , U- s rendszámmal , és tele volt fiatalokkal . Egyértelmü , hogy jaszkarizott a soför elöttük :) Mi probáltunk utánuk eredni , de ez elég hamvába holt ötletnek tünt , egykecske vs Mustang . Az igazság pillanata azonban nem sokat váratott magára . Aki ismeri ezt az utat ( és pestiek közül ki ne ismerné ? ) , ami az M7 -en az érdi emelkedő , az a régi uton a baracskai emelkedő , ahol is két sáv van felfelé . Szóval ezen emelkedő közepén értük utol a Mustangot , s bár a Zsiguli motorja kiénekelte a magas C- t , de a domb tetejére mi értünk fel elöbb . Akkor azért nem teljesen értettem a dolgot , hogy a fenébe tudtuk lenyomni , de ma már sejtem , hogy egy gyárilag is laposelem sor hattal lehetett dolgunk , amiből 15+ éves korára jópár lovacska megszökött a ménesből .( Keepitretro , qualitaet nem tudom , mennyivel mentünk , se óra szerint , se anélkül :) Szóval elég határozottan mozdult akkoriban a sógor , amit a rend éber őrei fényképekkel honoráltak , lásdd alább . Ez a kép a sógor állitása szerint Budapesten a XI. kerületben készült , az XY uton , amit azóta már rég átépitettek , és bevallom férfiasan , én nem ismertem fel , igy hát most fel is adnám rejtvénynek , hátha a fórum olvasói jobban emlékeznek ...
A képeken jól lehet látni a hátsó ablakban lévő függönyt , amiatt volt szükséges a jobb oldali külső visszapillantó tükör , viszont még valami volta hátsó ablakban , emlékezik itt valaki rá ? A pótféklámpás mizéria ugyanis nem a ' 90 - es évek elején volt elöször , amikor amerikai mintára középre rakott be az emberfia egy lámpát fölülre vagy alulra ( és ami miatt e sorok íróját többször meg akarták büntetni a rendőrök , ma meg már kötelező kiegészitő az új autókon ... ) . Hanem már jó tiz évvel korábban is volt egy ilyen hullám , csak akkor két darabot raktak hátra két oldalra , gyárilag volt állványa , a harmadik képen a kormány mögött lehet is látni .Természetesen jó magyar szokás szerint ezt is túlzásba vitték az emberek , volt , akinek 4 majd 6 lámpa is volt hátul , igy hát rövid időn belül be is tiltották ezt .
PL 95 48 sötétkék ezerötös Lada , egy ismerősé volt , amit a sógor időnként kölcsönkért , és szaladt trafipaxba :) Most , hogy mégláttam ezt a képet , jutott eszembe , hogy első fagyasztóládánk is ezen autón érkezett házhoz , lévén ezen volt tetőcsomagtartó :)
A Zsigulit egyébként két Trabant követte ( IF és TO , sajnos a számok a feledés homályába vesztek ) , majd egy bordó Dacia ZN 72 15 . Na, erre a kocsira jól emlékszem , vagy jogsi nélkül , vagy friss jogsival , de én is vezettem . Ez nagyon el volt korhadva , feldarabolva a MÉH - ben végezte .. Ezután már a topic szempontjából érdektelen új rendszámos autók következtek náluk. Végül egy bónusz kép az építkezésükről :)
1979 és 81 körül volt meg. 81-ben totálkáros lett, miután Mihályitól nem messze (Győr-S M megye) kiugrott elé egy őz és hogy ne legyen ütközés apu félrerántotta a kormányt, a kocsi pedig lehajtott az útról és az eleje összetört és utána ment a bontóba.
Vannak róla fényképek, összetört korában is, csak sajnos dia mindegyik, de lehet, hogy beszkennelem.
Alpinafan: tudják :-))) A 4 hengeres motorja egy bogárban fut jelen pillanatban. Az eredeti osztrák forgalmijában is az van. Azt viszont tényleg kevesen tudják hogy az eredeti szine nem vipergrün volt hanem piros talán indish(?) rot.
Ezentúl ígérem ,nem vitázom semmilyen kérdéssel ,mert nagyon másképp emlékszünk. De azt még fontos ,hogy a GN-14-77 rendszám valóban a hegyen járt.
Csak éppen egy szürkemetál Mazda 626-os coupé-n díszelgett ! Tulajdonosa egy vendéglátós vállalkozó - akit személyesen is jól ismertem - Fonyódon üzemeltetett egy nagy diszkót, ismerté pedig az 1986-ban tragikusan elhunyt helybéli szépségkirálynő "palija"-ként vált.
A vele való ismeretségre való tekintettel nem akartam írni az autójáról, de ezután muszáj volt.
Ja a Wartburg-tető meg egy jópofa logikai következtetés annak tükrében, hogy más KGST- autón nem volt schiebedach. Nem vagyok szakember, de gyerek fejjel is szemetszúrt volna a Zsiguliéhoz képest igencsak homorú Wartburg- tető az ezeröcsin.
Én úgy tudtam 350-es,tipusfeliratra nem emlékszem, köszönöm a kiigazítást. Légyszi zavard az egykori gazdát még egyszer. Nyilván emlékszik arra is ,hogy mindig háttal álltak be a kétállásos garázsba, amely fölött volt egy villa is. Az viszont tényleg a szabad ég alatt volt ,ezt nem vitatom.
Arról meg végképp kizárt, hogy ne tudjon, hogy motorháztetején volt egy nagyon csúnya, jókora horpadás, ami egy rádobott tárgy következtében keletkezhetett, kizárt ,hogy ezt elfelejtették. Az "idilli" időszakot meg szintén homlokegyenest másképp látja az összes BMW és Merci tulaj akiknek szinte kivétel nélkül lelopták a jelvényét ,csillagját, feliratait, stb. Rajongók ezt nyílván könnyebben elfelejtik, mint azok akiknek súlyos ezreket kellett költeni ezek pótlására. A TH-s 350-es tulaja (a fia is haverom volt , csak magánemberekről nem kívántam pletykálni )valóban a DZ-sre cserélt. A paramétereket ugyanúgy fenntartom. Másképp emlékezni egy dolog. Úgyhogy én nem vitatkoznék. Morózus meg egy kicsit sem vagyok .:)
UC 57-74 apu utolsó 100-as skodáján volt semmi infó nincs róla papirja tanyán van majd megkeresük. A képen látható kék skoda S100 régi rendszámát lekérdezem.
A jármű 280 SLC volt, típusfelirattal. Mindig ugyanott parkolt, a járdára felállva (a szabad ég alatt!!!) Érdekes módon senkinek sem jutott eszébe kárt tenni benne. Se kulccsal végighúzni az oldalát, se csavarhúzóval lefeszegetni az emblémát vagy a típusjelzést, se lelopni a dísztárcsáit. Na igen, azok a 70-es évek. Ma már egy ilyen autót sajnos nem lehetne az utcán hagyni. "
Az első tulajdonos fiával az imént beszéltem telefonon , téged erősit meg , 280 SLC volt .
Néhány kiegészítés illetve kiigazítás morózus topiktársunk további listáihoz, csak a rend kedvéért:
UZ-60-32 ZSIGULI 1500 FEKETE ... valamilyen tetőt rávághattak.
Egy Wartburg 353W De Luxe tetejének felhasználásával hozták össze a tolótetőt (micsoda értékeket mutatna a rétegvastagság-mérő).
ZO-15-64 MERCEDES 350 SLC
A jármű 280 SLC volt, típusfelirattal. Mindig ugyanott parkolt, a járdára felállva (a szabad ég alatt!!!) Érdekes módon senkinek sem jutott eszébe kárt tenni benne. Se kulccsal végighúzni az oldalát, se csavarhúzóval lefeszegetni az emblémát vagy a típusjelzést, se lelopni a dísztárcsáit. Na igen, azok a 70-es évek. Ma már egy ilyen autót sajnos nem lehetne az utcán hagyni.
GN-14-77MERCEDES 190 E 2.3-16
DZ-50-16 MERCEDES 500 SE Pezsgő-met. Tábla :87.12. Autó :1984.
A jármű egészen biztosan grafit-metál volt és telioldalas. Egy közismert vállalkozó (egyebek mellett alvázvédelemmel kereste kenyerét) cserélte le erre a kocsira a TH-s 350 SEL-t.
Motorkami: ma érkezett meg a nyilvántartóból a levél, valóban oldalkocsis volt a gép (május közepi téma, Izs-49), 1960 novemberében kapta az NB-s rendszámot. (Első forgalomba helyezés ekkori, de gondolom az új rendszám miatt...)
Most örülök, hogy nyilvántartásban van a gép. Tovább nem tudom, mi lesz. :)
Ööö, izé, miféle hirdetés? Eddig az állami autókat, a csepürágók járműveit illetve a BMW-ket lajstromba vevő kommentjeidet olvastam végig, de ezek között nem találkoztam hirdetéssel.
Az EJ-s 732i-t illetve 728i-t illetően messze nem gondolom, hogy lekezelő lettem volna. Maradjunk annyiban, hogy az volt az első E23, amiben valaha is szerencsém volt utazni ( a második az a bizonyos CC-s, majd Z-s fekete-metál 735i volt, de ez mellékes ). Így talán már érthetőbb, persze tévedés ezen az oldalon is elképzelhető.
CM-74-77 vele nőttem fel, a szomszéd bácsié volt és itt garazsírozott nálunk. Automata szívatós, '66-os autó volt narancs színben. Aztán az öreg elkótyavetyélte, én meg hagytam. Ma már nem tenném...
Üdv itt közöttünk! Nyugodt vagyok, nem vagyok egy kapkodós fajta.
Majdnem meghűlt bennem a vér amikor a ZK-t megláttam. De aztán mégsem. A mienk ZF-62-66 1802 volt. Alufelnikkel, metálkék színben, ültetve és sárvédőszélesítésekkel.
Valóban pontatlan voltam, de azt hittem magától értetődő, ha egy majdnem új autó gyönyörű.
A pontosítást köszönöm, de ha a beszúrt hiretés publikálása (az értékéből persze szintén semmit nem von le) előtt történik , kicsit izgalmasabb lett volna.
A környéken valóban sokat majmoltuk egymást. Mindenki igyekezett a divatban meg kinézetben lehagyni a másikat , voltunk egy páran. De a beszédstílust is majmoltuk egymástól mint pl. a hozzászóló is 504 Lacitól ,nickcsere ide vagy oda.
A hozzászólás fogalmazása meg a 732 i-t illető kissé lekezelő,irónikus megfogalmazása erősen hasonlít az övére...
Tévedés elképzelhető, de hogy nekem mit kell tudnom ez kissé rébuszos.
nézzétek el nekem, hogy bepofátlankodom hozzátok, különösen azért, mert részben de csak részben offolni fogok.
504Laci,
kérlek fogadd sztoikus nyugalommal, hogy nem a jól megszokott nickemen írok. Valamelyest felkeltette az érdeklődésemet az a bizonyos telefonhívás, ezért néztem be hozzátok, ha kissé megkésve is. Ha az újdonsült írtárs csak listákat tett volna be ide egyetlen szónyi körítés nélkül, akkor négy tippem is lett volna, de a hozzászólások stílusa ugyancsak árulkodó. Mindössze két ember beszélt annak idején efféle szófordulatokkal a hegyen, mindketten sokat tanultak a másiktól. Azt csak mellékesen említem, hogy már a legelső hozzászólásában annyi IRL adatot adott meg magáról, hogy akár a személyi azonosítóját is feltehette volna ide a lakcímkártyájával egyetemben. No sebaj, az a lényeg, hogy a hozzászólások szerzőjük személyétől függetlenül rendkívül értékesek, még ha helyenként picit pontatlanok is:
KO - 03 - 02 735i 82.05 Szürkészöld-met.
Helyesen gyönyörű világoszöld-metál, méghozzá zöld rongybetéttel. Minden egyes tanítási napon megelőzte a 112-es buszt, amivel a gimibe igyekeztem.
EJ - 84 - 38 732i Arany-met.
Helyesen 728i, de ezt a komment szerzőjénél senki sem tudja jobban.
És hogy teljesen ontopik is legyek, íme néhány BMW az akkori szűkebb környezetemből:
Nekünk 78-ban tartott előadást a Nagy Richárd, valóban Mercivel jött. Jó fej volt. Ő mondta, hogy 68-ban mentünk mi, az oroszok, a lengyelek, az NDK-sok, a románok meg nem találták a bocskort. Így aztán a bolgárokat repülőre kellett ültetni.
Bizony , a 400-valahányas hozzászólásnál már mondottam volt. 1980 végétől csak miniszternek, vagy onnan felfelé járt Mercedes vagy bármilyen nyugati verda. Az a pletyka járta ,hogy "zúgolódtak a melósok".
Már régebben írni akartam, csak nem voltam benne biztos, hogy ...03 vagy ...23 a rendszám vége. Gondoltam, gyorsan megnézem az idevonatkozó epizódot -de sajnos a VHS minősége annyira megromlott, hogy a "hangyafocin" kívül mást nem láttam, és a hang is gyász. Szóval, a kazetták már csak papírnehezéknek jók.:(
Ezekből a 130-as Fiatokból anno a Magyar Televízió is kapott 5 vagy 6 darabot, elnökhelyettesi illetve reprezentációs célokra, AG -s vagy AH -s rendszámot viseltek.
Nagy Richárd akkori tévéelnök viszont az AG-64-22 rendszámú, ha jók az emlékeim, sötétkék Mercedesben feszített. A Fiatokat és a Mercedest valami "felsőbb" utasításra úgy a 80-as évek elején 1600-as Ladákra illetve Volgákra cserélték.
1.Motorkerékpár: Zündapp DB 200, Évjárat: 1939, Elsőrendszáma: EH-984, Rendszámtábla csere: 1959 május 26. ED-58-83 Állapota: kosárban szétszedve. 2. Motorkerékpár: Csepel 125, Évjárat: 1950, Elsőrendszám: DN-308, Rendszámtábla csere: 1959 KV-03-00. Újabb átrendszámozás 1986 április 28. MV-93-71, 2.tulaj, Jó állapotú. 3.Motorkerékpár: BMW R25/3 Évjárat: 1954, Elsőrendszám: EL-80-46, Elveszett forgalmi cserekor(pótlásnál) 1993. június 28. szerepel első forgalomba helyezési dátumként. Szerintem jó- pár évtizeddel hamarabb történt a foralomba helyezés! 2. tulaj, Felújított állapot. 4.Személyautó: Skoda S440 Évjárat 1958., Elsőrendszám: CA-64-48. 5. Személyautó: Skoda S440 Évjárat: 1958. Elsőrendszám: CA-87-53, Az autó már nem létezik. 6. Személyautó: Skoda S445 Évjárat: 1958. Elsőrendszám: CA-79-53, Forgalomba helyezés: 1958.december 30. 6. tulaj. Nagyon jó alap felújításra vár szétszedve. 7. Személyautó: Skoda S440 Évjárat: 1958. Elsőrendszám: CA-94-80, Forgalomba helyezés: 1960. október 28. Másodlat forgalmiban 3. tulaj, előtte ki tudja hány volt. Felújítás alatt darabokban. 8. Személyautó: Skoda Felicia Évjárat: 1960. Valamikor már átrendszámozták. ZU-63-18. 2.tulaj, hiányos,korodált állapot. 9. Személyautó: Skoda Felicia Évjárat : 1961. Elsőrendszám: CE-60-30. Forgalomba helyezés: 1961. szeptember 18. 8. tulaj. Felújított állapot.
10. Személyautó: Skoda Felicia Évjárat: 1961. Elsőrendszám: CE-66-43. Az autó már nem létezik. 11. Személyautó: Skoda Felicia Évjárat: 1961. Elsőrendszám: CE-30-80. Az autó már nem létezik. 12. Személyautó: Skoda Felicia Évjárat: 1961. Elsőrendszám: CE-30-60. Az autó már nem létezik. 13. Személyautó: Skoda Octavia Super Évjárat: 1961. Első rendszám: CE-56-26. Forgalomba helyezés: 1961.szeptember 4. 4. tulaj . Jó állapotú autó.
14. Személyautó: Skoda Octavia Super Évjárat: 1962. Elsőrendszám: CH-94-80. Forgalomba helyezés: 1963. 3. tulaj az autó már nem létezik. 15. Személyautó: Skoda Octavia Super Évjárat: 1962. Elsőrendszám: CI- 70-92. Forgalomba helyezés: 1963. octóber 28. 2.tulaj, az autó már nem létezik. 16. Személyautó: Skoda Octavia Super Évjárat:1962. Elsőrendszám: CH-43-04. 5.tualj, az autó már nem létezik. 17. Személyautó: Skoda Octavia Super Évjárat: 1962. Elsőrendszám: CF-68-85. Forgalomba helyezés: 1962. szeptember 14. 5. tulaj, az autó már nem létezik. 18. Személyautó: Skoda Octávia Super Évjárat: 1963. Első rendszám: CI-02-08. Forgaloba helyezés: 1963.június 7. 2.tulaj,felújított állapot.
Szia, itt vagyok, csak kevesebbet írok, de figyelem a Pannónia fórumot is.
A legfiatalabb T5 számát nem tudom, de 1964 júliusban volt a váltás. A váz- és/vagy motorszám első két karaktere megmutatja, hogy T1 vagy T5. A márciusi úgy lett T5, hogy a köztudatban minden fekete Pannónia T5. Sőt a köztudatban más színű nem is volt :)
Kami merre van? Ha jól tudom gyújtöd a motor és vázszámokat ill. a rendszámokat. Megmondanád a legfiatalabb T5 vázszámát? és a leg öregebbnek is? amit ismersz? Mivel van a falunkban egy T5, ha jól tudom '64 márciusi(!). A tulajdonosa eladta, de tudom, hogy hol van és a jelenlegi tulajt is ismerem. Amikor megvette kapott hozzá egy könyvet amibe beleírta, hogy mikor kapta. 1964 március 26-28 ha jól tudom. Csak azért mert még régebben mondott valaki olyat a fórumot, hogy 64 második felében kezdték el gyártani HA jól tudom.
Üdv. A TIR-t senki nem nézi az M1-en? Tele van régi rendszámokkal. Most elkezdtem felvenni, mert az eddigi igencsak rossz minőségben volt meg, ha lesz időm majd kikockázom :-)
Múltkor már (kb 2-3 hete) bedobtam őnagyságát a köztudatba. Ki is vseséztük a pályafutását mind kronológiai, mind hierarchikus értelemben.
Rossz hír viszont ,hogy az Automobil Revue-ből nem tudok szolgálni semmivel. Csak a magazin jellegűeket gyűjtik , ez meg ugye napilap formátumú, egyszerű újság. Kár.
Ez pedig egy bizonyíték a hitetlenek számára, hogy tudniillik a Trabant valóban papírból készült, hiszen szemmel látható, hogy mindenféle erőlködés nélkül tartja a magasba a két szerelő :-) IE 71-62 Trabant 601
Én is biztos vagyok bent, hogy a Gyula bácsiénak magyar rendszáma volt. (Gyula bácsi volt a Zala megyei Pártbizottság első titkára hosszú ideig, derék kazánkovács. Mostanában nem szokás ilyent leírni, de én becsültem, csakúgy, mint a bátyját, aki egy nagyvállalatot vezetett sikerrel.)
Valamelyik Automobil Revue-ben benne volt az IV-66-34 rendszámos 911-es valahol a közepén a ha jól emlékszem kettő másik 911-essel. (Talán egy turbo meg egy targa volt) Nem tudod melyik szám lehetett? Az öreg akitől az autót vettem mutatta! Nagyon sok papírt megkaptam tőle de ezt nem adta oda és én balga nem jegyeztem meg hogy melyik számban volt! 76? 78?
Nincs köztünk valaki aki expert Automobil Revue-ből?
Próbálok eszerint is számolni, de hiába szorozgatom a torinóiak által megadott 178 km/h-t, a 230 sehogy sem jön ki . No sebaj, nekiveselkedem még egyszer... By the way ,bátorkodtam megjegyzni ,hogy az órát most hagyjuk.
Ha már RAPID , beugrott egy GARDE rendszám is,ott lakott az ipse a közelben , a vámnál is együtt várakozott velünk anno a Gergely utcában.
Beige volt az autó és GB-53-14-es táblát kapott 1984 augusztusában. Egy katonatiszt volt az ürge,Frankfurtban volt valami attaché,így vette a kocsit. Röhögött is apám ,hogy szép kis kém az ilyen, öt perc után fecseg.
Valahogy elfelejtettem a múltkor a sok emlék közepette.
qualitaet: a kilóméterórák álltalában 10%-ot csalnak fent lehet hogy többet is. Ha 200-at mondott akkor az legyen alulról 200 mondjuk 192 az a valóságban mondjuk 175. Ennyit a Skoda Rapidommal is mentem mondjuk az óra szerint volt annyi úgyhogy ez egy kicsit sántít :-)))) Hogy ON legyen Skoda Rapid MM 40-45 (?) az MM az biztos a többi nem de valami 4-es 5-ös kombináció.
Tisztelt 504LACI ha elolvasod(sa) mégegyszer a kérdésem akkor rá jössz én azt írtam hogy az alsót(a képen az alsót!!)találtam a héten és mint írtam a felsőről(a képen a felsőről!!) kérdeztem már vagy egy hónapja... látom kérdésemre válaszolní nehezebb mint belekötní..Tehát megpróbálom mégegyszer: TALÁLTAM A HÉTEN EGY RENDSZÁMOT OLYASMI FORMÁLYÚ MINT A MAIAK CSAK KÉT BETŰ VAN RAJTA(KÖZÉPEN) A KÉT BETŰ : B Z
HA VALAKI TUDJA HOGY MILYEN JÁRMŰVÖN LEHETETT AZ KÉREM ÍRJA MEG.
At istenért ,nehogy fikázásnak tünjék ,nekem tényleg tökre tetszik a130-as,de még a 200 KM/H is kicsit erős . Gondolj bele ,egy 165 LE-s,KB 210nm nyomatékú motorral és háromgangos aut. váltóval szerelt,viszonylag szögletes karosszériájú verdáról van szó.
180 fölött (ennyi lehet max. a hivatalos "vége" ), minden egyes km/h többlethez súlyos lóerő-tucatok köllenek. A légellenállás a sebesség köbével növekszik... Csak összehasonlításként egy tesztben (tehát nem papíron)a 450 SEL 6.9 ( 6834 ccm ,286 le ,550 nm (!!!) ) éppen hogy megfutja a 230-at. 2.156 szor nagyobb motorral, 1.73 szoros teljesítménnyel és 2.61 szeres nyomatékkal és kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokkal hosszabb áttétellel. A jelentős súlytöbblet ez esetben elhanyagolható.
Két kiló vagy 210 fölé (az órát most hagyjuk) ténylegesen, nagyon kevés akkori, komolyabb teljesítményű autót is gyötrelem volt felhajszolni ,ezt tapasztalatból is tudom.
S akkor egy pár kiegészités : az após is váltig állitja , hogy a Kádár sohasem használt ilyen kocsit , csak Merciben ült , legalább is a hetvenes években .
Mellesleg a cikkben ist azt írja , hogy a megyei párttitkárok jártak vele , szóval ... Az após amugy biztos benne , hogy az ővé ' 76 - os volt . Lehet , hogy ' 73- ban 23 db hoztak be , de azt követöen késöbb is kerülhettek még be ilyen kocsik ...
Tegnap azt sem írtam le , mert vetitésnek gondoltam , de most néztem a cikkben , hogy 240 km/h - ig skálázott a müszerfal , szóval az após óra szerint 230 kmh - t ment vele ...
Ezt támasztja alá egy kollégám beszámolója is , aki a nyolcvanas évek elején végzett autószerelőként , és két ilyen kocsival is volt dolga ( konkrétan egy 2,8 kéziváltos tönkrement motorja helyett a másik 3,2 automatát tett bele váltostul .)
A Nagykörösi úton 200 km/h -val ment a teszt során , és még nem volt ott vége ...
Viszont benzinkúttol benzinkútig közlekedtek ... Na jó , gondolom sohasem tankolták tele a 80 ( ! ) literes tankot :)
Ma egy autó szélvédője mögött láttam egy TH-52-79 rendszámot, nem tudom milyen autóé volt régen. A szélvédő egy Merci kisteheré volt, vagyis korban összeillik kb. a rendszámmal, de nem személyautó, mint a TH-k.
Na nekem is eszembe jutott egy story:A nagyapám 1989-1992 között a Martfűi sörgyár vezérigazgatója volt a szolgálati kocsi pedig egy sárga 1310 Dácia volt.1990-ben egy sörgyáros fogadásra kellett mennie a papámnak Budapestre.A Német kollégák a Dácia láttán sírva fakadtak! amikor beállt a sok Merci közé vele.Erre egy Német fejes azt mondta a papámnak hogy ad a Martfűi sörgyárnak egy Renault 25-öt csak mégegyszer ne lássa a Dáciát!.Kb egy hónap szóltak hogy megérkezett a határra a 25-ös.A rendszáma valami GOR-*** volt.Az autó a papámat nyugdíjba vonulásáig hűségesen szolgálta.Utána nem tudni mi lett vele:(((((.
találtam két rendszámot,az egyikről már kérdezősködtem itt kb 1hónapja (a felsőről)
de az alsót a héten találtam a főnökömnél udvar rendezés közben . Kérdeztem a lollegákat hogy vajon milyen jármüé lehetett de senki nem tudta.ezért kérem önöket ha tudják árulják el nekem is :) hogy mégis kb min volt és mikor??
Jó ez a story is!! Még pár ilyen és könyvet lehet kiadni belőle!! :-))
Van egy ismerősöm,neki van 4 db FIAT 130-a. Ebből egy rom,egy másik pedig nagyon rom. Az egyikben valami kendács motor volt. Valami diesel,ha igaz. Nagyon frankó szerkezetek!!
No én is mozgolódtam kicsit régi rendszám témában. Azaz Apukámat kértem meg, hogy túrjon bele a régi papírjaiba.
1968 április 6-én vette az NB-57-62 rendszámú 350-es Jawa mkp.-t Böndricz Lajos úrtól 8.000 Ft-ért. Természetesen az adásvételi gondosan lefűzve, a többivel együtt.
No meg remélem Te is olvastad a későbbi hozzászólásomat is ,amiben kifejtem azt is ,hogy a Kádár féle 130-as FIAT a mendemonda ,és a pártvezetés alatt a legfelsőbbre , (KB ,Minisztertanács ,PB) gondoltam.
Na szóval .... Szó volt itt egy pár hete a Fiat 130 - ról , amikor is én nem akartam közbe szólni ( írni ) , mert pontositani akartam az infóimat . Nos , ez tegnap este egy jó órás beszélgetés alatt megtörtént , és akkor most álljon itt alant az após beszámolója ezen kocsijáról , illetve a többi autójáról is : A hetvenes évek elején egy dizel ponton Mercivel jártak , ami közel sem a gyorsaságával , viszont igen barátságos fogyasztásával lopta be após szívébe magát . Sajnos ennek nincs meg a rendszáma ... Ezt követte egy Canadából behozott ( még rajta volt a régi rendszám , amikor kinézték ) Röpenntyű utcában vásárolt 1500 automata VW bogár . Az após összes autója a Röpiböl volt , ami akkoriban fogalom volt az autós körökben , alant részletezett okokból . Szóval a bogár UN 01 29 rendszámmal ' 74 augusztusában került hozzájuk . Túl sokáig nem volt náluk , mert hamarosan egy Volvo 164 - el vitte anyóst reggelente az állami kutató intézethez dolgozni , ami hosszú időre elintézte anyós pajtás fizetésemelését , lévén az intézet vezetője csak Zaporozseccel járt :) Az após egyébként akkoriban a Váci út 45 - ben , a porlasztósoknál dolgozott . http://totalcar.hu/magazin/kozelet/vaciut45/?full
Itt baromi sok érdekesnél érdekesebb járgánnyal találkozott kezdve az angol nagykövet Rolls Royce - től a Ferjáncz Gordinijáig ... Egy nagyon jó 15 - 20 fiatalból álló csapat volt ott akkoriban , akik igazi autóbuzik voltak , és jó kapcsolattal ( szocialista összeköttetéssel ) a Röpivel . Állandóan kijártak , s mivel hátulról tudtak bemenni , mindig válogathattak a jobbnál jobb , s olcsóbb kocsikból . Itt voltak a kinntről behozott VÁM elkobzott , az államnak kötelező jellegel felajánlott autók , az állami , vállalati illetve honvédségi leadott autók is . Szóval az ilyen autóbuziknak , akiknek volt egy kis kezdő tőkéjük , igazi kánaán volt akkoriban ez a hely , amit az após is kihasznált . Bár az elmondása szerint ő nem tartozott ez ebből ipart üzők köré , csak általában saját használatra vett kocsit itt , de bizony az elmondása szerint volt ember , aki egy évben 20 autót vett , s adott el felárral , és szépen megélt belöle . Konkrétan pl a honvédség álltal leadott reggel 6 ezer forintért vett Warsó kombi délután már egy maszek zöldségest boldogitott 30 ezerért . De itt voltak az integetős Zisz cabriók is szintén 6 ezer forintért ( az após 4 darabra emlékszik ) , még filózott is , hogy vesz belöle , de nem volt hova rakni . Ma már persze baromira bánja . Szóval aki hátulról bejutott , az igen nagy választékból tudott válogatni , aki pedig csak nyitáskor az ajtóban állt , annak maradtak a futó emberek . Voltak felbérelhető igazi sportemberek , akik 500 vagy 1000 forinttért a kinézett autóhoz rohantak mindenkit megelözve , s tették rá a kezüket , majd késöbb a személyiüket . Ezt követte a labdás módszer , mikoris számozott labdákat húztak zsákból , itt az volt az okosság , hogy a protekciós ember labdája hűtve volt :) Na de elkanyarodtunk az eredeti témától , az após autóitól . A Volvo után ( közben )még volt egy Pénzügyminisztérium álltal leadott nagy Poski is , ami már padlóváltós volt , a redszáma sajnos mindkettőnek a feledés homályába veszett ... Ezután jött a Fiat 130 - as ' 78 - ban . Az após emlékezete szerint 52 darab került be az országba ' 76 - ban , amit megyei párt ( tanács ?) elnökök illetve helyetteseik kaptak + tartalék autók . Azt , hogy miért cserélték le ezeket a kb 2 éves kocsikat ( az após szerint egyébként Mercikre ) , nem lehet tudni . Esetleg a nagy fogyasztás , alkatrész gondok , megbizhatatlanság ? Szóval az após is vett egy ilyen autót , ami akkor a ZX -75 75 rendszámot kapta , és 127 ezer forint volt a Röpiben . A kocsi fekete szinű volt , szürke bársony belsővel , állitható kormány , hátul függöny , zászlótartó a sárvédőn , szinezett üvegek , 3,2 nagy motor , automata , mint a többi itthoni 130 -sok többsége . Az ővé egyébként a Bács Kiskun megyei Tanácselnök ( ? ) kocsija volt . http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_130 Maradt egyébként a konkrét kocsiról is fénykép , régebben én is láttam , de most nem került elő. Amint meglesz , felteszem . A kocsi egyébként nagyon kényelmes volt , úgy ment mint egy álom , nem sok ellenfele volt akkoriban az utakon itthon , 180 - 200 kmh utazó volt . Persze a fogyasztása is a teljesítményének megfelelő volt , országuton csordogálva 12 - 13 , a városban 16 liter volt , ha pedig nyomtad neki ...Ez is lett a veszte , de ne szaladjunk elöre .. ' 78 november 7 én , ami már akkor is munkaszüneti nap apósék kitalálták , hogy kiugranak az NDK - ba . Reggel 6 kor Budáról indult az após az apjával és egy kollégájával aki egyben a barátja is volt , nevezzük Titinek . (504laci , Hüvösvölgyi út , és mondjuk zöld Felicia , mond ez neked valamit ? Pár éve tudtuk meg , hogy ők akkoriban együtt dolgoztak , illetve buliztak :) Titinek nem kellett hülyeségért a szomszédba mennie , kitalálta , hogy tegyenek fel egy kis zászlót a zászlótartóba , de az após , elkerülendő a diplomáciai bonyodalmakat , csak a napellenző mögé engedte :) Kb 180 kmh - val mehettek , amikor az első trafiba belerepültek a cseh autópályán . Rendőr félreállit , nagy fekete autó , zászlóval , mindhárman fehér ing öltöny , nyakkendő , a rendőr hablatyolt valamit , aztán intett , mehetnek tovább :) A következő trafinál már nem volt ekkora szerencséjük , az 100 koronába került nekik . De ezután is hasonló tempóban folytatták útjukat , délután fél ötkor már Halléban voltak ... Pár nap bevásárlás után , amikor is a kocsi csomagtartója dugig volt tömve ( Salamander cipők és társai ) , visszafele az NDK határnál a diplomata sávba terelték őket :) Itt a határőr csak az útlevelüket kérte el , majd udvariassan megkérte az apóst , hogy kérje meg a hátul ülő öltönyös úriembert ( az apját ) , hogy legalább az útlevélet írja alá :) Szóval volt tekintéje a kocsinak , cserébe viszont semmi gond nem volt vele , csak a fogyasztás ... Nem kicsit volt alkoholista a jármű , különösen az após alatt .. A cseréjére nem kellett sokat várni , após első , és egyetlen új autója egy ' 79 -es piros 1500 Lada képében PH 75 67 . De a Lada még két vagy három évig garázsban állt , mert annyira szerették a Fiatot , nem akartak tőle megválni . A végső lökést egy nagy benzin áremelés adta meg ' 81 vagy ' 82 ben . Egy egri borász vette meg az autót , aki a proba út során áradozott a kocsiról , és igérte , vigyázni fog rá . A szavát valószinüleg meg is tartotta , egyben maradt az autó ( az olaszokra oly jellemző rozsdásodás ellen az após az Afitos haverjaival csináltatott egy igen alapos alvázvédelmet ) , mert kb 10 évvel az eladás után még egyszer hallott kocsiról , amit egy 1000ccm komoly nagy motorra cserélt a borász , és állitólag visszakerült Pestre ... A fentebb leírtakat az após mesélte , bármi nemü pontosítást , helyesbítést szívesen veszek , meg gondolom a fórum olvasói is ...
Mindmáig vlágoskék-metál él az emlékezetemben. Volt még egy hasonló, "tucatautót" formáló matchboxom, egy Monteverdi High. Lehet ,hogy azzal keverem. Sanos rég elvesztek, így sose tudom már meg... Az egymást követö alvázszám nyilván az csehszlovák elvtársak szigorú porciózásával magyarázható. Ellenben ,hogy a két "tesó" mindmáig fut ,az felettébb izgi!
Legelső beszámolómhoz még adós voltam ezzel a képpel , ami végre előkerült a kocsimról . Éppen esküvői üzemmódban az autó , s persze a kérdés , hol készült a kép ? Szerintem nem nehéz a válasz ...
Akkor még Skodák :
CE 24 47 Skoda Felicia ' 61 május 21 , átrendszámozva ' 72 11 09 : IS 86 25 .
CH 06 79 Skoda Octávia Super ' 62 .
CE 11 70 Skoda Octávia Super ' 61 .
CE 41 29 Skoda Felicia ' 61 .
CE 57 53 Skoda Felicia ' 61.
CB 53 74 Skoda Octávia Super ' 60 .
CB 96 32 Skoda Felicia ' 60 . Ez a kocsi manapság elméletileg a SKODA - 1 rendszámmal van forgalomban . Illetve még egy érdekesség , a kocsi karosszéria sorozatszáma ( ma alvázszámnak mondanánk ) 6933 . De itt van ( volt ) pár éve még Budapesten a 6934 karosszéria sorozatszámú Felicia is . Mekkora a valószínüsége annak , hogy azok a kocsik , amig egymás után készültek a gyárban , ugyan oda kerülnek , és majd 50 évvel késöbb még mindig egy városban vannak ....
Ez lesz a tökéletes megoldás :-) Viszont még mindig függőben van egy feladat, a Volga taxi és a Wartburg "filmje" még nem lett helyesen megválaszolva. Szabad a gazda?
És mennyire yampi,ahogy kezdődik! Szúrják lefelé a Nagypolákkal, a Mészároson, kockakő burkolat stb. No meg a bukfenc a rakpartról,háttérben a facsaró új ICS-sal..
Azt hiszem, ez a kép megérdemel egy kis figyelmet, különös tekintettel az autószalon átadócsarnokára, valamint Sz. Pista bácsi gúnyájára, amelyet rendes körülmények között csak Jézus nevenapjára szokott előszedni a szekrény mélyéről, és elég szigorú az a STOP tábla is, én legalábbis biztosan nem mernék továbbhaladni egy ilyen hatásos táblánál :-)