A 280-asok harmadik ajtaja a csukló mögött ha jól rémlik, a csukló miatt egy picit másfajta lépcsőaknával készült. A bolygóajtónak az a szárnya ki is áll a kocsi síkjából nyitott állapotban.
Ha jól rémlik, volt valamikor 1986 körül egy váltás a bolygóajtós lépcsőkben is, és nagyobb lett a lépcső felülete, az ajtózseb fölé benyújt egy kb. 4-5 centis lemezelés. Ezeknél az ajtó vége rendszeresen nekiütődött a kiálló lemeznek, ez egy jellegzetesen látható kopás volt a bolygóajtók belső oldalán. Szemre úgy tűnt akkoriban, hogy a korai bolygóajtós lépcsők sarkai pont ott voltak, ahol a ráncajtós lépcsőé is.
Felskicceltem a korábban említett kocsi lépcsőjét. Szemmérték alapján egészen olyan volt, mintha pontosan lekövették volna kétféle lépcső eredeti vonalait, így univerzálissá téve a lépcsőaknát:
Attól függ, melyikről beszélünk. Volt egy ugyanolyan színtervű, mint a már kész piros, csak kékben. Az az, ami elvileg megvan valahol, le is védték, tehát a jelenlegi tulaj (aki ez eddig nem nagyon hajlott rá, hogy eladja) nem vágathatja szét. Tudtommal "itt" tart a történet, de ha azóta volt fejlemény, ne kíméljetek! :-)
Azaz! Kíváncsi vagyok egy ilyen átalakított ajtósnak a lépcsőjére, mennyire faragták meg. Esélyes hogy az egész lépcsőaknát újra lemezelték, de vajon mennyire volt köszönőviszonyban egy gyári kialakítással?
Elfért az ajtó, úgy képzeld el, hogy pont a fülkén lévő kapaszkodóig ért az ajtólap. A fülke úgy emlékszem, hogy átlógott a lépcső felett, mert a lépcső viszont a bolygóajtónál megszokott típus volt. Ami még érdekes, hogy a borulókeret miatt a vezetőfülke hátfalüvege kisebb volt, mint a nagy számban gyártott harmonika ajtós helyis kocsiké.
Az hiszem a DUD-698-nak voltak - tudja fene miért - úgy megfaragva a lépcsői, hogy valószínűleg (nem mértem le) a ráncajtó is szabadon tudott volna mozogni a lépcsőaknában.
És fordítva, a bolygóajtó elférne a ráncos lépcsőjénél? Ugye míg a bolygós ajtólap széle majd nekiütközik a padlónak, az összehajtott ráncos ajtószrány kb. feleaddig ér csak.
Ha jobban megnézzük a bolygóajtós példányokat (és a ráncosokat), látjuk, hogy a középső lépcső szegélye nem felezi az alatta és a felette levő területet, hanem kicsit előbbre nyúlik. Ez a bolygóajtóknál nem okozna problémát, a ráncajtóknál viszont igen. Éppen ezért a gyári ráncos lépcső széle kissé beugrik, hogy ne akadályozza az ajtó nyílását, a bolygósoké viszont nem. Ennélfogva a ráncajtó ki se tudna nyílni rendesen egy bolygós lépcső előtt...
Hasonló problémával szembesültek annak idején a DÜWAG mérnökei is. Ők ezt úgy oldották meg, hogy a lépcsőfok nem dobozos, hanem lapszerű formában nyúlt előre, a ráncajtó közepére pedig terveztek egy bevágást, ami közé nyíláskor befért a lépcsőfok.
Bár a puszta jóakaraton kívül nemigen látok ebben rációt, így kötötték meg a szerződést. Hasonló, mint ahogy a Tanker buszoztat, ők se vihetik el csak úgy egy körre pl. Kecskemétre a Conecto G-ket.
Számomra érthetetlen hogy miért kell a BKV-nak az LKK-nak buszokat felujjitani úgy hogy BKV költségen és BKV állományba maradnak , a BKV nem használhatja szabadon az LKK hozzájárulása nélkül.
Egy bolygóajtós biztosan létezik még (a debreceni reptéri példány), illetve valóban sokáig állt egy ráncajtós a reptér szélén - ezek szerint megmenekült volna?
Fun fact: még az egykori EUA-797 is repteressé fog átvedleni. Lassan már több 280-as lesz eltéve MALÉV-színekben, mint BKV-sból...
Az a 600-as troli volt, amit más vázra húztak rá, de annak az eredetije is ráncajtós (és ex-BKV). Viszont az egykori Sallaiban a kétezres évekbeli nagy pörgésben bevett gyakorlat volt az átfutási idő gyorsítása félig elkészült buszokra építéssel és átpapírozással. Így készült el az ismertebbek közül a 12-09 is, de elvileg pl. a 15-50 sem az lett, ami eredetileg volt.