Ebben a topikban a vívás harcművészeti aspektusait szeretnénk megvitatni. Elsősorban a történelmi európai vívással, ezen belül szablyavívással szeretnénk foglalkozni, de minden más vívás képviselője is szívesen látott vendég a topikban.
"A japán történelemnek akkora szégyenfoltjai az orrhantok, hogy az 1980-as évekig az iskolai tananyagban sem kaptak említést. A két ország konfliktusokkal terhelt történelme, és nem túl barátságos diplomáciai kapcsolatainak ékes bizonyítéka, hogy Japán formálisan a mai napig nem kért bocsánatot Dél-Koreától a levágott orrokért." (Telex)
Már 2009-ben futólag említettem a szomszéd topikban (Harcművészetek):
"Ugye a régi történet valahogy úgy szól, hogy a csúnya japán szamurájok (1609, Satsuma-klán) meghódítják a Ryukyu-szigeteket. Érdekes, hogy 2500+ harcos simán elfoglalta a szigeteket - they faced little opposition from the Ryukyuans, who lacked any significant military capabilities, and who were ordered by King Shō Nei to surrender peacefully rather than suffer the loss of precious lives. After that, the kings of the Ryukyus paid tribute to the Japanese shogun as well as the Chinese emperor.
Megtiltják a szegény okinavai népnek a fegyverviselést. Természetesen mérő gonoszságból, hiába tudjuk, hogy magában Japánban már 1588 óta érvényben volt egy ilyen rendelet: parasztnak nem lehetett kardja stb. Közben pedig gonoszkodnak, mint az angolok a Braveheart-ban vagy a Rob Roy-ban :)) Ius primae noctis :-P Persze az élelmes parasztok nem hagyják magukat és a napi 10-12 óra mezőgazdasági ténykedés után - este és titokban - nekiállnak edzeni, gyúrni, katáznak ezzel-azzal (bo, tekko, sai stb.) és a titkos tudomány birtokában legyőzik a gonosz japókat a helyi Zöld Elefántban vagy Koccintóban.
Itt meg kellene állítanunk a mese fonalát...
Képzeljük el egy pillanatra, hogy a japán megszállók találnak egy-két-x db kissé holt szamurájt az útszélen, tengerben. Vagy egyszerűen eltűnnek az embereik? Vajon mi lenne a válaszuk?? Gondolom, némi tizedelés, néhány okinavai Lidice vagy Oradour-sur-Glane. Mennyi orrot vágtak le a japánok Koreában, 1592-1598 között (Mimizuka, nose tomb)? Ilyenről nem nagyon hallottunk Okinaván.
Esetleg másmilyen volt az okinavai kobudo története. Hmm??"
Végighallgatva az egészet, kiderült, hogy Matt meglátása szerint egy párbajban a rapírral és hárítótőrrel felszerelt harcos 10-ből 9x valószínűleg győzni fog, ha a másik kezében csak katana lesz.
Van egy olyan csoportkép, amin számomra ismeretlen fiatal vívók állnak a dobogón, egy olyan srác lett a 4., aki
tavaly is 4. lett szablyában. Milán valószínűleg kiesett, mert nem láttam a dobogó közelében, viszont kapott egy különdíjat -- a leghatékonyabb külsős (?) -- konkrétan egy Go Now hosszúkardot.
Semmi hivatalos eredménylistát nem láttam.
A Zengó Nyíl FB oldalán láttam az alábbi eredményeket: egy lány a csapatukból -- 2szablyában III., szablya II.,
hosszúkardban III., összetettben II. lett. Nem ismerem őt, de ez az eredmény arra utalhat, hogy nem voltak ott a legjobb barantás nők. A kaposvári Julcsi felbukkan az egyik képen.
Per pillanat ~ ennyit lehet tudni erről a versenyről.
"1927-ben Geszteréden került elő az a mindeddig legrangosabb honfoglalás kori lelet együttes, amelynek legszebb darabja egy aranyszerelékes szablya. Strohmayer Ádám cizellőr vezetésével, több éves kutatómunka és kísérletezés után, 2023-ban elkészült a híres szablya másolata. Filmünk a munkálatokba enged betekintést."
Egy olyan olvasó, aki nem követi különösebben a magyar nem olimpiai vívás (baranta, hagyományőrző, HEMA stb.) történéseit, simán azt mondhatja, hogy nincs semmi érdekes ezen a csoportképen.
Ott van pár HEMA-vívó meg egy másik társaság, picit más felszerelésben, azt annyi.
Tévednek. Nem is kicsit... ;-))
Egy olyan másik társaságról van szó, amelynek a központja és a hazai tagiskolái eddig deklaráltan hagyományőrzésnek minősítették a vívásukat, gyakorlásukat, egyáltalán nem mentek el más vívóiskolákhoz, nem jártak versenyekre, sőt
a tagok szabadvívást más iskolák képviselőivel sem támogatták. (Jómagam is belefutottám ilyenbe.)
Itt pedig azt látjuk, hogy ott áll a két oktató -- Előd és Dávid -- full HEMA (!) felszerelésben, egy további tagjuk is ilyen cuccban. Egy lány meg valami hibrid változatban: jól ismert szürke plasztron, viszont modern fel-, alkarvédő stb.
Elődéknek már volt egy közös megmozdulásuk a barantásokkal, most meg a pozsonyiakkal, aztán a falkásokkal.
"...ugyan megkapták a huszár kiképzést, de pontos információkkal már nem rendelkeztek."
Itt még annyit érdemes megjegyezni, hogy tudtommal Gábor semmilyen szablyás dolgot nem gyűjtött
az idős adatközlőktől, ami persze teljesen érthető.
Ő ~2007-ben kezdett gyűjteni, 80+ éves bácsikat feltételezve 1927-es születésű férfiakról lehet szó, aki ~18 évesek voltak a II. vh befejezésekor. Milyen huszárság? Meg komolyabb szablyás kiképzés?!
OK, elképzelhető, hogy párszor volt a kezükben kard, lehetett valami egészen minimális gyakorlás, de kb. ennyi.
Már az I. vh-ban is elit gyalogságként (!) alkalmazták elsősorban a huszárokat a lövészárkokban.
"Közel húszéves gyakorlati és elméleti tapasztalatokon alapszik, s mára már egy jól felvázolt rendszerré vált. Alapja a híres huszár hatvágás, erre épül a rendszer, és az irányvonalat a többéves edzés, oktatás és versenytapasztalat adta. A Dalia vívórendszere egyfajta régi-új vívó stílus, hiszen néhány mai modern vívóelem, képességfejlesztő gyakorlat is bekerült a rendszerbe.
A szablyavívásnál leginkább az írásos forrásokra és a saját gyakorlati tapasztalatokra építettem. Találkoztam néhány olyan idős bácsival, akik ugyan megkapták a huszár kiképzést, de pontos információkkal már nem rendelkeztek. Ehhez képest sokkal részletesebbek az írásos források, mivel elsősorban tapasztalt mesterek írták. Mindenesetre nagyon megtisztelő volt ilyen személyekkel találkozni."
Talán ebben benne van a lényeg.
Az öregekről: "...ugyan megkapták a huszár kiképzést, de pontos információkkal már nem rendelkeztek."
Szerencsére megmaradt a 1917-es honvéd huszár szabályzat.
2016. Karácsonyán csináltam már egy csendéletet ide a topikba a kortárs szablyavívó könyvekről. Eljött az ideje egy újabbnak! ;)
A legújabb Kopecsni Gábor "Szablyavívás" című könyve, ami az első gyors átfutás után nagyon összeszedettnek és hasznosnak tűnik, sok mindenben hasonló hozzáállású, mint amit a Georgikon Szablya Kör képvisel.
Beleolvastam a Militia fórum elmentett hozzászólásaiba.
Az első hozzászólásod (2011. január 30.):
"www.baski.hu/cikk_fajl/BASKIBaranta.rtf
itt olvasható egy kis elemzés a baranta névről, ő is arra jut, hogy a magyar nyelvben nincs sok nyoma a szónak. Valaki belinkelhetné Kodolányi verseit, amiben szerepel.:) Egyébként lólopást, állatok elhajtását jelenti a nomád kultúrkörben (barimta, barinta,stb.), a náluk szokásos sérelemért cserébe végrehajtott kárpótlást. Amíg nem mutatja meg valaki (főleg a barantások), hogy honnan jön ez a szó és miért jelentheti a magyar harcművészetet, addig fantasy-nak kell tekinteni. Főleg, hogy a baranta sok eleme is fantasy, pl. Földanya hátának verése két ostorral. Eggyel is bűn... :("
Atyavilág, eltel majd 13 év!
Ui.:
Talán egy éve meg akartam találni a Baski-cikket, de nagyon eltűnt a netről.