Komoly riasztórendszer kiépítése egy külön szakma, azonban házilag különféle modulokból építve is nyilván sokmindent el lehet készíteni.
A tervezéssel, összeállítással, kiépítéssel kapcsolatos infókat, tapasztalatokat, megoldásokat nagy érdeklődéssel fgadja a topik.
Egy hálószobát akár úgy is ki lehet alakítani, hogy szükség esetén pánikszoba funkciókat is elláson. Tehát a betörő a lakásban "dolgozik", de eközben a lakó biztonságban van a hálószobában.
Persze ehhez nem elég egy WC, legalább a hálószoba ajtót SOKKAL komolyabbra kell cserélni (áthatolás védett, speciális zárral), ez a minimum,
a felső határ persze a csillagos ég, lásd a profi pánikszobák lehetőségeit (saját energiaellátás, saját kommunikáció a külvilág felé, külön kamera-rendszer, élelmiszer+ivóvíz akár több napra, gyógyszerek+elsősegély, stb stb stb).
"Mi egész éjjel kóborolunk a lakásban (hálószoba, WC, konyha). A mozgásérzékelőket ezért nem élesítjük, amikor otthon alszunk."
Sok lakás beosztását eleve úgy alakítják ki, hogy minél nagyobb területet be lehessen élesíteni éjszakára. A legegyszerűbb esetben elég egy plusz WC, ami hálószobából nyílik.
Egyébként sincs gond, mert amikor álmosan belépsz az éjszakára beélesített területre (tehát pl kilépsz a hálószobából vagy elindulsz lefelé a lépcsőn az alsó szintre), ott van tőled egy méterre egy kezelő billentyűzet, ami azonnal sípol, hogy ne felejts el kikapcsolni.
"De mivel egyre többet hallani éjszakai ajtóbetörésről (ahol a tulaj otthon van-volt), ezért a nyitásérzékelőket este élesítenénk. Ráadásul a bejárati ajtó a leggyengébb láncszem fizikailag."
Írtam, hogy a bejárati ajtóra mindenképpen tennék nyitásérzékelőt, hogy hazaérkezéskor ez indítsa a belépési késleltetést.
Az ablakokat, teraszzajtót pedig védheti függöny infra, vagy infra sorompó, ha onnan számítasz behatolásra miközben otthon vagy. Ez az ablak-védelem lehet akár a falon kívül is, szerencsés esetben egy olyan érzékelő, ami több ablakot is figyel az akár még kevesebbe is kerülhet, mint minden ablakon egy-egy (könnyen átverhető/megkerülhető) nyitásérzékelő.
"Tehát ha a fürdőszobán át megy a kábelezés akkor oda is kell mozgásérzékelő"
Igen.
"Gyere, az enyémet önként odaadom és kapsz korlátlan időt, hogy bejuss észrevétlenül."
Írtam azokról a lehetőségekről, amikor olyan ravaszul van megcsinálva a riasztó, hogy a távirányítóval nem lehet TELJESEN kikapcsolni (csak pl garázsban a kezelő billentyűzetet is figyelő mozgásérzékelőt azonnali riasztásból 1 perces késleltetésbe átkapcsolni).
Én már látom a fényt az alagút végén (jön szembe a vonat:-)).
Rövidesen elfogynak a kérdéseim, és megint hálával fogok gondolni az Index Fórum hozzászólóira, akik már 19 éve számtalan témában segítettek sikerre vinni valamilyen problémámat...
Mi egész éjjel kóborolunk a lakásban (hálószoba, WC, konyha). A mozgásérzékelőket ezért nem élesítjük, amikor otthon alszunk.
De mivel egyre többet hallani éjszakai ajtóbetörésről (ahol a tulaj otthon van-volt), ezért a nyitásérzékelőket este élesítenénk. Ráadásul a bejárati ajtó a leggyengébb láncszem fizikailag.
"Tehát pl fürdőszobába az esetek többségében pénzkidobás,
viszont még töküres padlásra is kell mozgásérzékelő, ha ott futnak a riasztó kábelei."
Tehát ha a fürdőszobán át megy a kábelezés akkor oda is kell mozgásérzékelő.
"SOHA nem védeném értékeimet kizárólag olyan műszaki megoldással, amit elveszíthetek vagy kilophatnak a zsebemből."
Gyere, az enyémet önként odaadom és kapsz korlátlan időt, hogy bejuss észrevétlenül. Viszont ha nem sikerül és eluntad akkor cserébe törlöd magad a fórumról.
"a nyitásérzékelő már akkor riaszt, amikor bedől az ajtó."
A (megfelelően elhelyezett) mozgásérzékelő pedig 2-5 másodperccel később, amikor a betörő belép a helyiségbe. Mivel benn a helyiségben úgyis van mozgásérzékelő, ezért a három másodperccel korábbi riasztásárt nem biztos, hogy okos dolog annyi plusz pénzt kifizetni.
"Négy mozgásérzékelő"
Én csak olyan helyiségekbe tennék mozgásérzékelőt, ahonnan van valóban értékes dolog (vagy a biztonsági rendszer önvédelméhez kell).
Tehát pl fürdőszobába az esetek többségében pénzkidobás,
viszont még töküres padlásra is kell mozgásérzékelő, ha ott futnak a riasztó kábelei.
"2 távvezérlő"
SOHA nem védeném értékeimet kizárólag olyan műszaki megoldással, amit elveszíthetek vagy kilophatnak a zsebemből. Az én szemben a távvezérlő is olyan, mint a nyitásérzékelő: önálló végelemre nem használnám, maximum valami komoly védelem megsegítésére, kiegészítésére.
Tehát
- riasztót távirányítóval kikapcsolni: NEM!
- riasztót, partíciót, zónát, stb KIZÁRÓLAG!!! béesteni: IGEN
- pl családi ház garázsát figyelő, azonnal riasztó mozgásérzékelőt távirányítóval 1 perces késleltetésűre átkapcsolni: IGEN
- pl beélesített folyosón a közlekedést 1 percre lehetővé tenni (pl külső telephely biztonsági őre bemegy az irodaépületbe WC-re): IGEN
Ez így világos számomra! Ha a doboz két alsó furata veszélyesen közelítene egy bergmann (Mü) csőhöz, akkor fúrunk két másik lyukat a dobozba.
Újabb kérdés: (ebből a feladatból lassan "leveskő" lesz:-))
A villanyszerelőm anno leharapta a fázissínt a 11. kismegszakító után. Most viszont az a szándékom, hogy a riasztónak "saját" kört adok, amin nincs semmi más fogyasztó. Mert elő szokott fordulni, hogy valami zárlat esetén a villanyóra nem csap le, csak az illetékes kismegszakító.
Ott alul átköthetek-e a 11. kismegszakítóról a 12-re (amit most fogok behelyezni).
Gondolom 6 Amperes megfelel, a karakterisztikának még utána nézek...
Egy havernak így magyaráztam: a nyaralódba annyi mozgásérzkelőt tegyél és azokat úgy helyezd el, hogy ha ősszel ellopják a ház összes ablakát és ajtaját, akkor is teljesen védett legyen a ház egész tavaszig, amikor újra mész pecázni :)
Nem értettél, meg, ezért leírom másképpen: az ajtó/ablak NEM LÁNCSZEM!!!! A nyitás érzékelőket tekintsd közel nulla védelemnek, csupán jelzik a központ felé a nyílászárók aktuális állapotát. A védelmet a mozgásérzékelők adják és csakis azok.
Tehát: a mozgásérzékelőket úgy kell elhelyezni, hogy a ház lényegres részei akkor is megfelelően védettek legyenek, ha minden ajtó és ablak heteken át folyamatosan tárva-nyitva van. A nyitás érzékelőket ne tekintsd védelmi eszköznek, kizárólag a mozgásérzékelők munkáját segíthetik (nem kötelező alkatrészek). Aki kizárólag nyitás érzékelővel véd egy helyiséget, az csúnyán becsapja magát, mert annak a helyiségnek a védelme biztonságilag a nullához közelít.
A nyitás érzékelő kb annyira biztonság, mintha az autódból kiszerelnéd a légzsákot és a biztonsági övet és helyettük folyamatosan az öledben tartanál egy kispárnát. Aki ezt tenné, azt jogosan nézné hülyének a többi autós, ugye? Na a mozgásérzékelő a légzsák + biztonsági öv, a nyitásérzékelő a kispárna: ha ütközéskor csak kispárnád van, az talán nem véd meg semmitől
Amit itt leírtál, az hasonlít a saját elképzeléseimhez. Ugyanis pl. a földszinti ablakaimon vasrács van (ill. kettőre most készül), és ráadásul két vasrácsos ablakon (a hatból) redőny is van. És bár feltolható redőny, de úgy vélem, hogy a főbejárati ajtó sokkal gyengébb láncszem, mint egy redőnyös, vasrácsos ablak. Ezért a jelenlegi elképzelésem az, hogy négy mozgásérzékelő (két szoba, konyha, előszoba) és nyitásérzékelő a főbejárati ajtón. Sajnos van egy hátsó bejárati ajtó is, és bár redőnyös (persze feltolható:-)), de talán oda is kellene egy nyitásérzékelő (sötét hátsó udvar).
Ha MG5000-et választok, akkor egy vezetékes K10V kezelőt és egy vezetékes Solo (akkus) szirénát képzeltem el. Persze ez változhat még holnap a felméréskor...
Úgy láttam a neten, hogy a Paradox dobozok két felső ponton vannak felfüggesztve. Ez nekem jól jöhet, hogy bele ne fúrjunk valami vezetékbe (már amennyiben "ott" lesz a központi egység:-). Ld a képen!
"És akkor nyitásérzékelőt minden nyílászáróra érdemes lenne tenni, vagy csak ajtókra? Mert lent két ajtó öt ablak, fent egy ajtó egy ablak."
Ne feledd, hogy az egyszerű nyitásérzékkelők igen csekély biztonságot nyújtanak, ezért ezeket SOHA ne tekintsd a mögöttük lévő helyiség kizárólagos/elsődleges védelmének. Minden helyiség elsődleges védelme a mozgásérzékelő (okosan megválasztva és okosan elhelyezve), az ablak nyitásérzékelő maximum a mozgásérékelők kiegészítő védelme lehet, de sok házban/családnál gyakorlatilag semmi értelmük/hasznuk, csak pénzkidobás a millió felesleges nyitásérzékelő.
Egyetlen kivétel: a bejárati ajtót (vagy belső zóna határ ajtót) figyelő mozgásérzékelő hasznos kiegészítője az ajtóra szerelt nyitás érzékelő (belépési késleltetés elindítása).
Egy mai riasztóban a panelen nincs transzformátor. A transzformátor külön egység, ami 12V váltófeszültséget ad a riasztó panelnek.
Ez ebből egy nagyfrekvenciás táppal stabil egyenfeszültséget csinál, és ez van a különböző áramkörök számára elosztva.
És igen, külön akkutöltő áramköre van a panelnek, és a szirénának. (Mertmivelhogy az akkuk 13,7V körüli töltőfeszültséget igényelnek, minden más pedig 12V-ot.) Meg még más tápáramkör is van, ez típusfüggő.
Pl. a Paradoxoknak külön nagyáramú tápkimenete van a szirénához. Általában a tápkimenetek túláramvédettek, és polaritásvédettek. (Fordítva rádugott akkutól például.)
A panel által szolgáltatott feszültségek további stabilizálást nem igényelnek.
Mármint a sziréna(?). Ezt érhetem-e úgy, hogy a 220 V bemegy a központi egységbe, ott a trafó lecsökkenti a feszültséget, majd ezután egyenirányítás és valami pufferkondenzátor?
És hogy az így előállított "nyers" DC megy ki a központból a szirénába, és ott van az akkutöltő (esetleg stabilizáló) áramkör?
És a központon belül is ugyanezt a "táp" feszültséget kapja a központ akkutöltője?
Ez talán mórickás így (valami középiskolás fizikaóra szülte):-)))