A téma tehát, hogy az általam "lesajnált" BVMot lesajnálása jogos, vagy nem jogos. Az érv, miszerint
gyakran kellett a BV - szerelvény valamelyik szélső (motor, vagy vezérlő) -egységét problémák miatt
kisorolni az egyébként zárt szerelvényből és helyettesíteni az általam hibásan idézett BDV, vagy BVH
- ugyancsak zárt szerelvény hasonló funkciójú szélső (motor, vagy vezérlő) -egységével, igaz-e, vagy
nem ?
Fellapoztam tehát a "Közlekedés" Fórumcsoport, "Vasutas Fórum", "Gördülőállomány" szak-fórumának
"BDv - BVh" topic-át és a kezdetektől indulva kerestem azokat a hsz.-okat, amelyeknek valami módon
ez volt a témája. A keresést megkönnyítette, hogy a topic eredeti cím szerinti tartalma kis késéssel és
a BVmot -szerelvény barátainak jóvoltából kiegészült a BV (Samu) szerelvények üzemével kapcsolatos
tapasztalatok, események és megfigyelések itt összegyűjtött dokumentumaival.
A következő típusu hiba - kezelési módozati dokumentumokat találtam a hsz. - ok tartalmában :
- meghibásodott BV motorkocsi helyettesítéses kiváltása villamos mozdony - vontatással,
- meghibásodott BV motorkocsi kisorolása és kiváltása másik, azonos típusú szerelvényből ide besorolt
BV motorkocsival,
- meghibásodott BV motorkocsi kisorolásos kiváltása másik, eltérő típusú zárt szerelvényből beesorolt
motorkocsival,
- meghibásodott Bvmxt vezérlőkocsi kisorolásos kiváltása másik, azonos típusú szerelvényből besorolt
Bvmxt vezérlőkocsival, és
- meghibásodott Bvmxt vezérlőkocsi kisorolásos kiváltása másik, eltérő típusú szerelvényből besorolt (eszerint helyesen) Bmxt vezérlőkocsival,
Ezen felül a topic tartalmazhat olyan eseményeket is, amikor a szerelvény (motor+vezérlőkocsi) betét-
kocsik nélkül közlekedett valami üzemkészségi jellegű "havária" következtében (ez lehetett szerkezeti
probléma-hiányosság, vagy éppen csak rongálás következtében a zárt szerelvényből történő kisorolás)
A megrongált betétkocsikról a topic -nak az általam átnézett idő -intervallumában is több hsz. -ban (is)
közöltek fényképeket a hsz. -okat jegyzők.
Az eseményeket nem ismertetem, csak a topic oldalszámát, dokumentáló hsz. számát, és a bejegyzés dátumát. Az eseményeket túlnyomó (mondhatni döntő) részben nem egyszerűen csak írásban, hanem fénykép - melléklet - kiegészítésekkel dokumentálta, aki a hsz. - t felrakta a topic megfelelő oldalára.
Eszerint a lista (illetve csakis rész - lista) :
- 301. oldal, 280 sz. hsz. / 2005. 06. 24.,
- 289. oldal, 664 sz. hsz. / 2005. 09. 13.,
- 289. oldal, 666 sz. hsz. / 2005. 09. 13.,
- 287. oldal, 718 sz. hsz. / 2005. 10. 09.,
- 280. oldal, 923 sz. hsz. / 2006. 01. 15.,
- 275. oldal, 1055 sz. hsz. / 2006. 01. 28.,
- 271. oldal, 1176 sz. hsz. / 2006. 03. 01.,
- 271. oldal, 1192. hsz. / 2006. 03. 07.
Szíves, utólagos engedelmeddel itt megálltam. Az ezt követő, több, mint 12 év havária- eseményeinek
listázásától, na nem zavar, most eltekintek, de komoly pénzzel fogadnám, hogy az eddig is eltelt nyolc
+fél hónapi üzemkészségi hibalétszámát (8) bízvást vetíthetjük arányosan a továbbiakban a mai napig
eltelt több, mint 96 hónap alapján 12 x ennyire, azaz 96 - ra, mindösszesen tehát 104 - re, összesen 3
BVmot - szerelvény vonatkozásában. Elmondható tehát, hogy teljesen méltatlan módon sajnáltam le a
"Samu" - szerelvényeket. Most akár el is tekinthetünk attól, hogy valójában nem sajnáltam le őket, ám
mégis ezek nem egyszerű teher, vagy személyszállító kocsik, hanem zárt komplett vonatszerelvények,
amelyek közlekedtetésének lehet, hogy szükséges és elegendő feltétele a teljes gépi szerelvény - rész
(motor + vezérlő) együttes és egyidejű üzemkészsége. Nyugodtan javíts ki, ha tévednék. Lehetséges.
Már így is nagyon hosszú, kimeratő voltam. Ám engedj meg még egy dolgot. Annak idején volt módom
beszélgetni Samu - üzemeltetővel (nekem is nagy kedvencem mind a háromfajta szerelvény) és valami
ilyesmiről kérdeztem őt azt hiszem éppen a vezérlőkocsi kapcsán és akkor eléggé meglepet a válasza.
Eszerint a MÁV szak - üzemeltetői, járműgépészeti és villamossági / elektronikai berkeiben meglehetős
egységes volt az a vélemény, hogy a Hunslet együttműködésben készült három szerelvényben (Samu)
valami csodálatos módon éppen azok a nélkülözhetetlen alkatrészek purcannak ki leges - leg - először
amelyeket a Hunslet nem szállította automatikusan az üzembeli elhasználódás pótlásának céljára és -
persze mindig ezek voltak lehető leg - méreg - drágábbak. Hát ennyit erről. Bocs, hogy ennyit írtam.
Megköszönöm a szíves kitüntető figyelmedet és a türelmedet. Részemről befejezném - befejeztem ezt.
Ezek a járművek épültek meg annak idején. Ezek közül csak a BV-BVh kompatibilis egymással vezérlésileg, távvezérlés szempontjáböl, a BDV-vel nem.
Tehát nem láthattál olyan képet, amelyen a BV szerelvénye, vezérlője BDVmot-tal közlekedik, az minden esetben BVh volt. Ami hajtás, villamos berendezés szempontjából ugyanaz, mint a BV, ugyanazokkal a betegségekkel. A BDV-vel való látszólagos külsö hasonlóság ne tévesszen meg.
A BVmot esetében főként azért írtam, amit írtam, mert - tudomásom szerint - az a néhány szerelvény
(én összesen 3 - ról tudok / 001 - 002 - 003 psz. volt belőle) sok esetben kénytelen - kelletlen vegyes
összeállításban közlekedett, mert szélső, funkcionális (a vezérlő) egységét például éppen BDv, vagy
BVh szerelvény hasonló funkciójú egységével kellett pótolni az eredeti szerelvény -beli egység meg-hibásodása és emiatti kisorolása okán. Ezzel foglalkozó jónéhány fényképpel illusztrált hsz. található
a BVmot típus üzemi tapasztalataival foglalkozó topicban. Tehát ez nem kitaláció, hanem lényegében
dokumentált tényállítás. Ugyanitt láthatók olyan hsz.- ok is, melyek arról szólnak, hogy a szerelvény
a betétkocsijai nélkül közlekedett és ezt fényképekkel is dokumentálták egyes hsz.- okban. Ez mégis
szerinted mi más lenne, mint üzemkészségi probléma (a szerelvény egy - két alapvető egységét ki
kellett sorolni és mással kellett pótolni, vagy mondjuk anélkül kellett közlekedtetni) ?
Azután az is közismert talán, hogy ezt - az egyébként valóban nagyon attraktív szerelvényt - maga a
MÁV is úgymond lefokozta idővel. Jó ideig Expresszvonat / IC szerelvény jelleggel közlekedett például
Budapest - Kaposvár - Budapest, vagy épen Budapest - Szeged - Budapest viszonylatban, ám azután
egyszer csak megjelent személyvonatként Budapest - Kiskunhalas - Budapest viszonylatban.
Amúgy pedig az a nem szakértő véleményem, hogy maga a MÁV talán éppen amiatt kényszerült így
üzemeltetni és degradálni ezt a reprezentatív szerelvényét, mivel csak 3 egység készült belőle és ez
sajnos nem "széria". Emiatt azután az üzem - fenntartása, üzemeltetése sem valami kifizetődő dolog
(tartalék alkatrészek beszerzése az elhasználódott eredetiek helyett, sok esetben a Hunslet - cégtől).
Volt már példa ilyesmire a MÁV - nál. Így járt például a vasút a mindmáig legnagyobb teljesítményű
gőzmozdonyaival (303'001 - 002). Szinte néhány évvel a forgalomba állításukat követően ki lehetett
vonni őket a forgalomból, mert úgymond "két egység nem széria" és az üzemeltetésük ilyen módon
fenntarthatatlan volt gazdaságosan és ezen felül az élőmunka - igényük is túlságosan nagy volt.
Arról már nem is beszélve, hogy a típust a "Székely gyors" céljára konstruálták, ám mire üzembe
álltak, az ország ismét a "Trianoni határok" közé szorult, így a megcélzott 800 km - t meghaladó táv
helyett Budapest - Miskols - Budapest viszonylatban voltak kénytelenek vontatni gyorsvonatokat.
mégis nagyon megkedveltem a két "Hernyó (BDv és BVh) szerelvényt
és emellett a BV - t is (bár azt sokkal kevésbé tartottam Ganz produktumnak a Hunslet -kooprodukció
miatt és mert csak néhány példány készült belőle és az általános üzemkészsége erősen kifogásolható
már elég régóta.
A BDV és a BVh két különböző jármű (tengelyelrendezés pl. B'B' és Bo'Bo'), csak a járműszerkezet hasonló.
Az utóbbi gyakorlatilag az általad lesajnált BV elővárosi változata, annak a hajtása, vezérlése dolgozik benne, csak a hajtás áttételezése más (160 vs 120 km/h). 2 db épült belőle. A Ganz-Hunslet műve az is.
"nyugodtan lehet mindenkinek pro és kontra véleménye de személyeskedés nélkül! "
Ez így rendben, viszont sokszor úgy érezni hogy bizonyos esetekben vannak, akik akarva akaratlanul személyeskedésnek vesznek egy-egy kritikát, mégha az nem is az illető személye ellen irányult.
Nagyon jól leírtad te is tom_sawyer is. Az én meglátásom is hasonló, ennek szerintem már többször hangot adtam itt és a blogomon is. Annyit tennék még hozzá, hogy a meglátásom szerint sokan egy jó nagy buborékot építettek maguk, és az általuk nagy becsben tartott modellek köré. Sajnos már többször beigazolódott, hogy ez végső soron káros tud lenni. Szerintem igenis beszélni kell a gondokról, hiányosságokról, és pontatlanságokról (természetesen megfelelő stílusban és keretek között). Nem szabad abba a hibába esni, hogy rózsaszín szemüvegen keresztül nézünk valamit, csak azért "mert a kedvencem", és minden kritikát személyes sértésnek venni.
"Az érdemek relatív voltáról pedig csak annyit, hogy 1908 - évben az elemi atommag szerkezetével
kapcsolatos kutatásaiért és megalkotott elméletéért, annak meghatározásáért E. R . . . Új Zéland - i
származású fizikus kémiai Nobel díjat kapott. Ma (1969 - ben) az elméleti fizika vizsgán esetleg egy
elégségest tudunk ugyanezért megajánlani."
A Ganzos témába nem mennék bele mélyebben, de ezt a modellek után írtad, így feltételezem, arról van szó. Ha nem, akkor is jó arra is, hiszen itt pontosan ez történt. Csak te 1908-ban ragadtál, és az alapján osztályozod ma is az akkori modelleket, holott 1969 van.
Azt tegyük hozzá, hogy pl. egy Deák Gigantra gyerekként(!) is maximum egy jóindulatú 3-ast adtam volna, azt is csak azért, mert nagyon szerettem az igazit, és minden álmom lett volna egy ilyen mozdony. De persze esélyem sem volt hozzájutni, csak nézegetni a kirakatban, de az, hogy mennyire torz, már akkor is látszott rajta. Ma ugyanerre akkora karót adnék, hogy kilóg az indexből. Értéket maximum a ritkasága, meg az egyedisége ad számára, azonban ez nem(!) modellezői, hanem gyűjtői(!) szemlélet.
És itt van a kutya elásva.
Neked azért érnek ezek a modellek sokat, mert pl. ismered, ismerted a készítőjét, sőt, igazából minden hozzászólásodban leírod, hogy lényegében ismersz mindenkit. Mindenkit is. Ok. Ez is egy nézet, és nem vagy egyedül vele, sőt. Nagyon nem vagy egyedül vele, számomra meglepően sokan vannak ezzel hasonlóan. Nem a modell kinézete számít, sokaknál egyáltalán nem számít, hanem az, hogy mennyi készült belőle, ki készítette, meg, hogy egyáltalán készült, stb.. Ezt a hozzáállást én nem szeretem, de elfogadom, hogy itt ez van többségben, ezért a magyar téma sajnos nem lesz az én világom továbbra sem, pedig a gyerekkori emlékek ahhoz kötnek. A gyűjtői hozzáállás legfőbb hátrányának azt látom, hogy pl. teljesen újonnan készülhet mindennél elcseszettebb személykocsi olyan árban, amiből más témában L.S. models minőséget kapsz, és még kijön egy jó ebéd is a visszajáróból. Akkor is megveszik, mert hiánypótló, mert kis piac vagyunk, örüljünk, hogy van, stb.. És már egészen meredek dolgokat is piacra dobnak nagy gyártók is, a Tillig TT-s IC kocsija még talán a Q posta Bhv-t vagy a VMC 29-05-ösét is alulmúlja, pedig nehéz dolga van. A gyártókat viszont nem tudom hibáztatni, hiszen ha ez kifizetődő, akkor logikus, hogy nem erőltetik meg magukat.
tom_sawyer viszont teljesen más szemlélettel nézi ezt az egészet, ahogy én is. A 19685-ös hozzászólását konkrétan be kéne tenni egy vasútmodellezős topic fejlécébe. Munkásságán is látszik, hogy egy más vonalat képvisel. Nincs ezzel baj egyébként, csak ebben a közegben sajnos furcsa, talán kicsit idegen is.
Ami szerintem káros, hogy ugyan minőségi elvárás nem nagyon van, de ha valaki mégis próbál ilyen irányba mozdulni ( most pl. digitools ), akkor állandóan megy a hiszti, hogy mennyit késnek vele, mikor lesz már kész. Mintha a napi kenyéradagról lenne szó, holott ez csak egy modell. Én azt vallom, hogy majd elkészül, amikor elkészül, a lényeg, hogy tényleg szép legyen. A szép az rengeteg munkával jár.
Ezt csak azért írtam le, hogy lásd a két nézet közötti különbséget.
Viszont egy valami tuti ( ezt a saját bőrömön kitapasztaltam már ): a két szemlélet soha, semennyire sem fog egymás felé közeledni, szóval konkrétan kár ezen vitatkozni.
A Ganznál pedig sajnos voltak azért hibák. Gyerekkorom óta kedvenc vonatom - aminek becenevén a nickem is alapszik - tökéletes példája ennek. Hiába emiatt szerettem bele a vasútba, később hozzáértőkkel, vezetőkkel, szerelőkkel, való beszélgetéseim során be kellett látnom, hogy azért nem olyan nagy az a csoda, mint aminek tűnt gyerekként Nagymaros állomáson állva. De ennek a típusnak is szerteágazó a története, mi lett, mi lehetett volna, mik voltak a lehetőségek, stb...
Személyesen nem ismerjük egymást, de láttam a munkáidat, tényleg nagyon igényesek és műszakilag is biztosan jó konstrukciók. Mégis a többség a fröccsöntött cseh kasztnis Bzmotokkal kénytelen játszani, mert egy jövőbeli sorszámmal (ígérettel) nem nagyon lehet vonatozni. Na, valószínűleg így lehetett ez a nagyvasútnál is, csak ott még az ígéret sem volt.
Kiegészítések, mielőtt rám borítjátok a fórumot:
- Tudom, hogy az egész gyártást átadtad a digitoolsnak. Most vagy ők alkalmatlanok a feladatra, vagy nagyüzemi körülmények között gyárthatatlan a gép.
A Bzmot egy jól kiérlelt konstrukció volt aminek az volt a lényege , hogy a világvégén egy elzárt mély borsodi faluban is le lehessen gyártani minden alkatrészét, illetve az oly sokat emlegetett kompromisszumokból minél kevesebbet tartalmazzon (amivel egyesek a trehányságot szeretik megmagyarázni). Mert kompromisszum az ,ha meg kell emelni az utastér padlóját ,hogy elférjen a motor, vagy meg kell vastagítani kapaszkodót, vagy a holmokablaknál az oszlopot, de egy nem belevaló hajtás, rossz tengelytávval nem az. És mivel nem volt jó hajtás, lett bele készítve egy saját. A digitools tudomásom szerint csak ésszerűsítéseket végzett rajta. Hogy miért nincs még a piacon tőlük kell megkérdezni, de a látszat csal, nem egyszerű jármű, és nem könnyen gyártható ami egyrészt a csúcsra járatott részletgazdagságnak, illetve annak köszönhető, hogy van jól látható utastér, milliónyi apró felirat, piktogramm, stb. Egy jól felszerelt műhelyben (forgácsológépek!) simán lazán gyártható nagyobb szériában is, megfelelő áttervezés után pedig akár fröccsönthető is lenne.
Ez a beszélgetés remekül példázza azt, hogy miért van tart itt a magyar modellező társadalom, és miért húztak el a szomszédos országok mellettünk. Itt ha valaki feltesz valamit akkor arról csak a legmagasabb elismerés hangján lehet beszélni még akkor is ha szemmel láthatő hibák tömkelege terheli az adott modellt. Fel kéne már nőni végre és felfogni azt, hogy ha valaki valamit közzé tesz, lesznek olyanok akik kritikával fognak élni, és ez nem feltétlenül irigység és rosszindulatból ered, és nem személyeskedéssel és kioktatással kell lereagálni mint számtalan esetben tapasztalhatjuk. Ha valaki modellezőnek tartja magát ,ott szerintem nem túlzás az az elvárás ,hogy pontosan, precízen ,az apró részletekre is odafigyelve űzze a hobbiját. A "nekem jó az úgy", a "csinálj jobbat" , a "majd ha lesz jobb megveszem" hozzáállás nem modellező mentalitás. És igen, vannak olyan munkák amitől nekem is leesik az állam.
A Ganzos és egyéb magyar járművekkel szintén ez a helyzet. Az csak tökéletes lehet, ellenkező vélemény esetén jön a személyeskedés, ami elég megmosolyogtató tud lenni főleg ha olyantól érkezik aki legfeljebb csak képen és a youtubén találkozott az adott járműsorozattal. Illene észre venni azt az apró tényt, hogy ha megemlítek egy adott sorozat néhány elb...tt megoldását (az egyiken több, másikon kevesebb), az nem egyenlő azzal, hogy az egész hazai ipartörténetet fikázom (a leghíresebb konstrüktőrök idecitálása kb. ezzel ér fel, holott az általam kifogásolt fércmunkát valószínűleg a legutolsó senki tervezőmérnök "alkotta"). És igen, a Ganz is, Ikarus is, a Csepel is, és a többi hazai nagy vállalat is tudott kimagaslót alkotni, de volt példa szemétre való gyártmányokra is.
Leírhatod a véleményedet okostojásozás nélkül is, akkor is megérti mindenki. Meg lehet tisztelni a másikat ennyivel még akkor is, ha nem értesz vele egyet, vagy valamit félreértett.
Személyesen nem ismerjük egymást, de láttam a munkáidat, tényleg nagyon igényesek és műszakilag is biztosan jó konstrukciók. Mégis a többség a fröccsöntött cseh kasztnis Bzmotokkal kénytelen játszani, mert egy jövőbeli sorszámmal (ígérettel) nem nagyon lehet vonatozni. Na, valószínűleg így lehetett ez a nagyvasútnál is, csak ott még az ígéret sem volt.
Kiegészítések, mielőtt rám borítjátok a fórumot:
- Tudom, hogy az egész gyártást átadtad a digitoolsnak. Most vagy ők alkalmatlanok a feladatra, vagy nagyüzemi körülmények között gyárthatatlan a gép.
- Talán a nickemből is látszik, hogy jó pár évet húztam le az általad lesajnált gépeken, annak idején nem volt okuk szégyenkezni. (Nagyobb baj, hogy még mindig rájuk alapoz a vasút sok esetben)
- A 80-as évek végéig nem volt lehetőség jobbára csak kelet felé nézelődni alkatrészek után, ott meg kevés jó forrás volt, hát sokszor a saját gyártás lett a megoldás
- Neves autógyárak is követnek el hibákat a konstrukció során, csak ott nagyobb a sorozat, van lehetőség korrigálni. Ugyanez igaz az Ikarus buszaira is. A mozdonyoknál ez feladat a MÁV kiváló szakembereire maradt (akik azért a ganzosokkal konzultáltak, ha kellett).
- A szili, ami ugye nem saját fejlesztés, szintén tartalmaz rengeteg tervezési hibát, melyekre próbáltak később megoldást találni. De érdemes a szergej, laminátka és társainál is kicsit körülnézni.