Keresés

Részletes keresés

Mininatur Creative Commons License 2018.06.05 0 0 19715

Szia!

 

Nekem a Máv-os készlet ami szintén ilyen :-( 

Előzmény: mrtms (19714)
mrtms Creative Commons License 2018.06.04 0 0 19714

Sziasztok!

Van valakinek esetleg ACME 55112 CD szettje?

Az enyémnek a kasznija alul középen eláll kb 1-1 mm-t az alváztól.

Ez vajon típushiba?

Előre is köszi, ha valaki tud válaszolni!

Tamás

agyaggalam115 Creative Commons License 2018.05.26 0 0 19713

Szép reggelt!

 

Meg lehet kérdezni, hogyan jutottál hozzá?

 

Üdv

Előzmény: Jegkoko (19712)
Jegkoko Creative Commons License 2018.05.25 -1 2 19712

Ma érkezett

Főjelző Creative Commons License 2018.05.16 0 2 19711

Tisztelettel kérem, hogy a különböző járműtípusokkal kapcsolatos eszmecserét az adott topikban folytassátok! Pl. most itt:

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9121929

 

Sir Gombóc Creative Commons License 2018.05.16 0 6 19710

A téma tehát, hogy az általam "lesajnált" BVMot lesajnálása jogos, vagy nem jogos. Az érv, miszerint

gyakran kellett a BV - szerelvény valamelyik szélső (motor, vagy vezérlő) -egységét problémák miatt

kisorolni az egyébként zárt szerelvényből és helyettesíteni az általam hibásan idézett BDV, vagy BVH

- ugyancsak zárt szerelvény hasonló funkciójú szélső (motor, vagy vezérlő) -egységével, igaz-e, vagy

nem ?

 

Nem szeretem a dolgokat szájba rágni, de nem hagysz más választást. Idézem:

 

Tehát nem láthattál olyan képet, amelyen a BV szerelvénye, vezérlője BDVmot-tal közlekedik, az minden esetben BVh volt.

 

Ha ebből neked nem világos, azzal nem tudok mit kezdeni.

Előzmény: dave_dömper (19708)
V63-017 Creative Commons License 2018.05.16 0 11 19709

dave_dömper...nem gyanús, hogy amit nyomatsz, az itt k#&@ára OFF?!

dave_dömper Creative Commons License 2018.05.16 -13 1 19708

A téma tehát, hogy az általam "lesajnált" BVMot lesajnálása jogos, vagy nem jogos. Az érv, miszerint

gyakran kellett a BV - szerelvény valamelyik szélső (motor, vagy vezérlő) -egységét problémák miatt

kisorolni az egyébként zárt szerelvényből és helyettesíteni az általam hibásan idézett BDV, vagy BVH

- ugyancsak zárt szerelvény hasonló funkciójú szélső (motor, vagy vezérlő) -egységével, igaz-e, vagy

nem ?

 

Fellapoztam tehát a "Közlekedés" Fórumcsoport, "Vasutas Fórum", "Gördülőállomány" szak-fórumának

"BDv - BVh" topic-át és a kezdetektől indulva kerestem azokat a hsz.-okat, amelyeknek valami módon

ez volt a témája. A keresést megkönnyítette, hogy a topic eredeti cím szerinti tartalma kis késéssel és

a BVmot -szerelvény barátainak jóvoltából kiegészült a BV (Samu) szerelvények üzemével kapcsolatos

tapasztalatok, események és megfigyelések itt összegyűjtött dokumentumaival.

 

A következő típusu hiba - kezelési módozati dokumentumokat találtam a hsz. - ok tartalmában :

 

- meghibásodott BV motorkocsi helyettesítéses kiváltása villamos mozdony - vontatással,

- meghibásodott BV motorkocsi kisorolása és kiváltása másik, azonos típusú szerelvényből ide besorolt

 

  BV motorkocsival,

- meghibásodott BV motorkocsi kisorolásos kiváltása másik, eltérő típusú zárt szerelvényből beesorolt

  motorkocsival,

- meghibásodott Bvmxt vezérlőkocsi kisorolásos kiváltása másik, azonos típusú szerelvényből besorolt

  Bvmxt vezérlőkocsival, és

- meghibásodott Bvmxt vezérlőkocsi kisorolásos kiváltása másik, eltérő típusú szerelvényből besorolt   (eszerint helyesen) Bmxt vezérlőkocsival,

 

Ezen felül a topic tartalmazhat olyan eseményeket is, amikor a szerelvény (motor+vezérlőkocsi) betét-

kocsik nélkül közlekedett valami üzemkészségi jellegű "havária" következtében (ez lehetett szerkezeti

probléma-hiányosság, vagy éppen csak rongálás következtében a zárt szerelvényből történő kisorolás)

A megrongált betétkocsikról a topic -nak az általam átnézett idő -intervallumában is több hsz. -ban (is)

közöltek fényképeket a hsz. -okat jegyzők.

 

Az eseményeket nem ismertetem, csak a topic oldalszámát, dokumentáló hsz. számát, és a bejegyzés dátumát. Az eseményeket túlnyomó (mondhatni döntő) részben nem egyszerűen csak írásban, hanem fénykép - melléklet - kiegészítésekkel dokumentálta, aki a hsz. - t felrakta a topic megfelelő oldalára.

 

Eszerint a lista (illetve csakis rész - lista) :

 

- 301. oldal, 280 sz. hsz. / 2005. 06. 24.,

- 289. oldal, 664 sz. hsz. / 2005. 09. 13.,

- 289. oldal, 666 sz. hsz. / 2005. 09. 13.,

- 287. oldal, 718 sz. hsz. / 2005. 10. 09.,

- 280. oldal, 923 sz. hsz.  / 2006. 01. 15.,

- 275. oldal, 1055 sz. hsz. / 2006. 01. 28.,

- 271. oldal, 1176 sz. hsz. / 2006. 03. 01.,

- 271. oldal, 1192. hsz. / 2006. 03. 07.

 

Szíves, utólagos engedelmeddel itt megálltam. Az ezt követő, több, mint 12 év havária- eseményeinek

listázásától, na nem zavar, most eltekintek, de komoly pénzzel fogadnám, hogy az eddig is eltelt nyolc

+fél hónapi üzemkészségi hibalétszámát (8) bízvást vetíthetjük arányosan a továbbiakban a mai napig

eltelt több, mint 96 hónap alapján 12 x ennyire, azaz 96 - ra, mindösszesen tehát 104 - re, összesen 3

BVmot  - szerelvény vonatkozásában. Elmondható tehát, hogy teljesen méltatlan módon sajnáltam le a

"Samu" - szerelvényeket. Most akár el is tekinthetünk attól, hogy valójában nem sajnáltam le őket, ám

mégis ezek nem egyszerű teher, vagy személyszállító kocsik, hanem zárt komplett vonatszerelvények,

amelyek közlekedtetésének lehet, hogy szükséges és elegendő feltétele a teljes gépi szerelvény - rész

(motor + vezérlő) együttes és egyidejű üzemkészsége.  Nyugodtan javíts ki, ha tévednék.  Lehetséges.

 

Már így is nagyon hosszú, kimeratő voltam. Ám engedj meg még egy dolgot. Annak idején volt módom

beszélgetni Samu - üzemeltetővel (nekem is nagy kedvencem mind a háromfajta szerelvény) és valami

ilyesmiről kérdeztem őt azt hiszem éppen a vezérlőkocsi kapcsán és akkor eléggé meglepet a válasza.

Eszerint a MÁV szak - üzemeltetői, járműgépészeti és villamossági / elektronikai berkeiben meglehetős

egységes volt az a vélemény, hogy a Hunslet együttműködésben készült három szerelvényben (Samu)

valami csodálatos módon éppen azok a nélkülözhetetlen alkatrészek purcannak ki leges - leg - először

amelyeket a Hunslet nem szállította automatikusan az üzembeli elhasználódás pótlásának céljára és -

persze mindig ezek voltak lehető leg - méreg - drágábbak.     Hát ennyit erről. Bocs, hogy ennyit írtam.

Megköszönöm a szíves kitüntető figyelmedet és a türelmedet. Részemről befejezném - befejeztem ezt.

 

 

 

Sir Gombóc Creative Commons License 2018.05.16 0 3 19707

Hú.

BDVmot 001-020

BVmot 001-003

BVhmot 200-201

Ezek a járművek épültek meg annak idején. Ezek közül csak a BV-BVh kompatibilis egymással vezérlésileg, távvezérlés szempontjáböl, a BDV-vel nem.

Tehát nem láthattál olyan képet, amelyen a BV szerelvénye, vezérlője BDVmot-tal közlekedik, az minden esetben BVh volt. Ami hajtás, villamos berendezés szempontjából ugyanaz, mint a BV, ugyanazokkal a betegségekkel. A BDV-vel való látszólagos külsö hasonlóság ne tévesszen meg.

Előzmény: dave_dömper (19704)
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.16 -15 0 19706

Azért úgy - e azzal talán nem vitatkozol, hogy az, hogy a Ganz végül is leállt a nagydízel -fejlesztés

programjával és előbb Import, majd licenc - vásárlás mellett döntött (elsőként a NoHAB beszerzése

mellett döntött), majd sokáig hezitált is, el - eljátszva a licencvásárlás gondolatával is, ami többek

között maga az eredeti gyártó GM magatartásán, valamint az itthoni és a "baráti" politikai helyzet

miatt bukott meg, végül a LZOR - Luganszk - i illetőségű Szergej tömeges behozatalához vezetett

és emiatt mi modellgyüjtők akár még hálásak is lehetünk az akkori magyar állami,- és a politikai

vezetésnek, mert igy mai imádatunk tárgya egy  valódi "magyaros" nagyvas, a "bajuszos" és/vagy

az egysége "narancsos", végül a "ReMot" MÁV Szergej.

 

Azután úgy - e azt sem vitatod, hogy volt egy M 41 proto - próbálkozás 1.178 kW/1.600 LE névleges

teljesítményű géppárral és ennek a vajúdásnak lett az eredménye azután a S.E.M.T  - Pielstick féle

licenc - vásárlás, ami a M 41' - M 63' dízelmozdony - párost eredményezte. Talán az is megfelel az

kifogásolt hsz.- ban a valóságnak, hogy a M 41' lett a sikeresebb és a hosszabb életű a kettő közül.

 

Emellett van itthon egy "Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon" c. ezüstborítójú könyvem,

amiben az általad leírottak (Zetor - Voith kapcsolat és a GoKart-ról és a KisPupos-ról is található jó

néhány információ) jórészt megtalálhatók. Ezeket jórészt átnéztem, hálás vagyok a fáradozásodért.

 

Az "azzal ugye tisztában vagy" - jellegű szövegrészed egyértelműen utal a szándékodra, meg az is,

hogy az eredeti hsz.- omban leírtaknak mely részeivel kapcsolatban fejted ki az egyébiránt értékes

szakvéleményedet. Ha meg akarnálak bántani úgy ezt röviden és velőtlenül csak "szarrágás"- nak

aposztrofálnám, de a világért sem teszem. Ha élvezetedet leled benne csak tedd, nem rontom el

a szórakozásodat, akár saját indíttatásból teszed, akár valaki kérésére. Végtére is tulajdonképpen

teljesen mindegy. Végül is valaki "még a nevét sem vállaló - nem publikus - munkáslevelező" nemes

egyszerűséggel "másokat összeugrasztó troll" - ként is emlegetett itt már a mai nap és egy másik

hasonszőrű még lájkolt is hozzá. Ez a mai magyar valóság, amelynek ezáltal Te is én is részei lettünk.

Előzmény: Sir Gombóc (19702)
róbertke Creative Commons License 2018.05.16 0 0 19705
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.16 -9 0 19704

A BVmot esetében főként azért írtam, amit írtam, mert - tudomásom szerint - az a néhány szerelvény

(én összesen 3 - ról tudok / 001 - 002 - 003 psz. volt belőle) sok esetben kénytelen - kelletlen vegyes

összeállításban közlekedett, mert szélső, funkcionális (a vezérlő) egységét például éppen BDv, vagy

BVh szerelvény hasonló funkciójú egységével kellett pótolni az eredeti szerelvény -beli egység meg-hibásodása és emiatti kisorolása okán. Ezzel foglalkozó jónéhány fényképpel illusztrált hsz. található

a BVmot típus üzemi tapasztalataival foglalkozó topicban. Tehát ez nem kitaláció, hanem lényegében

dokumentált tényállítás. Ugyanitt láthatók olyan hsz.- ok is, melyek arról szólnak, hogy a szerelvény

a betétkocsijai nélkül közlekedett és ezt fényképekkel is dokumentálták egyes hsz.- okban. Ez mégis

szerinted mi más lenne, mint üzemkészségi probléma (a szerelvény egy - két alapvető egységét ki

kellett sorolni és mással kellett pótolni, vagy mondjuk anélkül kellett közlekedtetni) ?

 

Azután az is közismert talán, hogy ezt - az egyébként valóban nagyon attraktív szerelvényt - maga a

MÁV is úgymond lefokozta idővel. Jó ideig  Expresszvonat / IC szerelvény jelleggel közlekedett például

Budapest - Kaposvár - Budapest, vagy épen Budapest - Szeged - Budapest viszonylatban, ám azután

egyszer csak megjelent személyvonatként Budapest - Kiskunhalas - Budapest viszonylatban.

 

Amúgy pedig az a nem szakértő véleményem, hogy maga a MÁV talán éppen amiatt kényszerült így

üzemeltetni és degradálni ezt a reprezentatív szerelvényét, mivel csak 3 egység készült belőle és ez

sajnos nem "széria". Emiatt azután az üzem - fenntartása, üzemeltetése sem valami kifizetődő dolog

(tartalék alkatrészek beszerzése az elhasználódott eredetiek helyett, sok esetben a Hunslet - cégtől).

 

Volt már példa ilyesmire a MÁV - nál. Így járt például a vasút a mindmáig legnagyobb teljesítményű

gőzmozdonyaival (303'001 - 002). Szinte néhány évvel a forgalomba állításukat követően ki lehetett

vonni őket a forgalomból, mert úgymond "két egység nem széria" és az üzemeltetésük ilyen módon

fenntarthatatlan volt gazdaságosan és ezen felül az élőmunka - igényük is túlságosan nagy volt.

Arról már nem is beszélve, hogy a típust a "Székely gyors" céljára konstruálták, ám mire üzembe

álltak, az ország ismét a "Trianoni határok" közé szorult, így a megcélzott 800 km - t meghaladó táv

helyett Budapest - Miskols - Budapest viszonylatban voltak kénytelenek vontatni gyorsvonatokat.

Előzmény: Sir Gombóc (19703)
Sir Gombóc Creative Commons License 2018.05.16 0 1 19703

mégis nagyon megkedveltem a két "Hernyó (BDv és BVh) szerelvényt

és emellett a BV - t is (bár azt sokkal kevésbé tartottam Ganz produktumnak a Hunslet -kooprodukció

miatt és mert csak néhány példány készült belőle és az általános üzemkészsége erősen kifogásolható

már elég régóta.

 

A BDV és a BVh két különböző jármű (tengelyelrendezés pl. B'B' és Bo'Bo'), csak a járműszerkezet hasonló.

Az utóbbi gyakorlatilag az általad lesajnált BV elővárosi változata, annak a hajtása, vezérlése dolgozik benne, csak a hajtás áttételezése más (160 vs 120 km/h). 2 db épült belőle. A Ganz-Hunslet műve az is.

Előzmény: dave_dömper (19692)
Sir Gombóc Creative Commons License 2018.05.15 0 1 19702

ahogy a MÁVAG is a nagyvasúti dízel - mozdonyaival, azaz minél nagyobb motorizáltságú - névleges teljesítményű mozdonyokat gyártottak,

annál sikertelenebb lett maga a konstrukció. A kicsi, max. közepes névleges (max. 736 kW / 1.000 LE)

teljesítményű gépek (ep. III. - IV.), mint a "BoBo", a "Zetor", a "GoKart", a "KisPupos" és végül maga a

"Pupos" - változatai ily módon a MÁV - nál is jól beváltak.

 

illetve a licenc - vásárlás

 

Azzal ugye tisztában vagy, hogy a Zetor hajtóműve Voith licensz?

A Gokart sikeressége határeset, de helyettük is szerezték be végül az M43-47 sorozatot.

A Kispúposból csak pár darab épült, nem nevezhető sikertörténetnek ez sem.

Előzmény: dave_dömper (19674)
Törölt nick Creative Commons License 2018.05.15 0 2 19697

"nyugodtan lehet mindenkinek pro és kontra véleménye de személyeskedés nélkül! "

 

Ez így rendben, viszont sokszor úgy érezni hogy bizonyos esetekben vannak, akik akarva akaratlanul személyeskedésnek vesznek egy-egy kritikát, mégha az nem is az illető személye ellen irányult.

Előzmény: róbertke (19693)
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.15 -12 1 19696

Az a baj ezzel a modell - típussal, hogy egyfelől nagyon kicsi a tengelytávja és így a váltókörzeteken

áthaladáskor nagyon bizonytalan a folyamatos áramfelvétele (bár ezt a problémát akár lehet kezelni

a vontatott kocsik áramfelvevő tengelyelrendezésével és a mozdonnyal történő áramátvezető össze-

kapcsolással (erről valaki írt is és képeket is rakott fel a fórumon). Mindemellett tényleg csak egy-két

kisebb teherkocsi vontatására - tolatására alkalmas. Másrészt sajnos régebbi modell lévén mai NEM,

2,1 mm sínkorona magasság - szabványméretű modellpályán bukdácsol, emiatt valóban, csakis igen

kisméretű és főként régebbi, 2,5 mm sínkorona - magasságú vágány-elemekből összeállított modell-

pályákon lehet velük rendesen játszani. Amúgy ezek nagyon pofás kis mozdony modellek (voltak).

Előzmény: alkotasu (19694)
róbertke Creative Commons License 2018.05.15 0 0 19695

Előzmény: alkotasu (19694)
alkotasu Creative Commons License 2018.05.15 -1 2 19694

"Mégis mit szoktak kölcsön kérni a Lurkók vonatozáshoz? Találgathattok .... "

 

Hehe... A két lányom bejelentette, hogy ők a modellvasutamból csak a "kis fingost" (régi PIKO BN 150) szeretnék megörökölni...

Előzmény: róbertke (19693)
róbertke Creative Commons License 2018.05.15 -2 1 19693

Mint ahogy a két moderátor már jelezte, nyugodtan lehet mindenkinek pro és kontra véleménye de személyeskedés nélkül! 

Mindenki meghallgattatik hiszen ez a Fórum lényege. Érvek-ellenérvek - anyázás és melegebb éghajlatra küldés nélkül.

Nekem tettszik a Deák M31 zöld Zetor - családom kedvence a Desiro mert az nagy piros és robog.

Mégis mit szoktak kölcsön kérni a Lurkók vonatozáshoz? Találgathattok .... 

 

 

Béke veletek, a Nap ma is Keletről kelt .. :-))))

Előzmény: Törölt nick (19691)
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.14 -11 1 19692

Félreértés áldozata lehetsz. Amit példáztam ezzel, az az, hogy tévedés lenne egy 1901 - 1906 közötti

kutatást, annak hozadékát és annak 1908 évi értékelésér - eredményét 1969 - ben változatlan helyen

értékelni. Én egyetértettem akkor az előadó tanár gondolatmenetével, azaz ebben sem, semmiképp

sem ragadtam 1908 - ban (remélem másban sem). Aki jól ismer, tudja, hogy mivel is foglalkoztam a

munkás életemben, az biztosan tudja ezt is rólam.

 

A Tamással folytatott párbeszédben - emlékezetem szerint Krassy (Félix) Leo -modellel kapcsolatosan

fejtettük ki az eltérő véleményeinket, Deák - Gigant - ról ebben az 9sszefüggésben egy nem esett szó.

 

Amikor egykori ismerőseimről írok (noha nem igaz, hogy minden hsz. -ban és az sem, hogy ezeket a

hivatkozásokat bármiféleképpen valami érv gyanánt használnám) nincs szándékomban nosztalgiázni.

Jó emléket őrzök róluk és méltányolom azt a modellépítő munkát, amit végeztek és aminek termékeit,

eredményeit nap - mint - nap láthatom (is). Az viszont igaz, hogy soha egyiküktől sem hallottam olyan

szak - kifejetéseket vagdosni tök - ismeretlenül valakinek célzottan, hogy "okostojás", avagy éppen

"dilettáns". Végül is, ez is belefér, ha valakinek a feltétlen alázás a szándéka. De hát ilyen világban

élünk. Jobb ma kétszer belerúgni valakibe, mint holnap egyszer se. El kell, és el is lehet ezt viselni.

 

A gyűjtésemnek csak annyi köze van egykori modellépítő ismerőseimhez, hogy vasútmodelleket (is)

gyűjtök és ők (véletlenül, avagy szándékoltan) azt építettek. Az pedig, hogy ezen belül mit és miért

gyűjtök és persze az is hogy ők milyen modelleket és miért építettek, az már egy egész más kérdés.

 

Ám, ha már minőségről és DigiTools - ról esik szó, akkor vissza kell utalnom arra (ami talán elkerülte a

szíves figyelmedet) miszerint azt írtam, hogy talán jó dolog volna, ha a DigiTools - Posch kooprodukció

az '527 - es Leo modelljét követően foglalkozna a korábbi, Krassy - építette Leo - modell - változatok

újraépítésével és kiadásával (is), azaz nincs is olyan "Istenverte" nagy szakadék az ebbéli felfogásunk

között (ennek a hivatkozásnak a tanúbizonysága szerint).

 

Ganz és "Hernyó" :

 

Érdekes módon - annak ellenére, hogy kevés alkalommal utaztam a bal-parti Dunakanyarba, illetve a

Veresegyház-i vonalon vonattal, mégis nagyon megkedveltem a két "Hernyó (BDv és BVh) szerelvényt

és emellett a BV - t is (bár azt sokkal kevésbé tartottam Ganz produktumnak a Hunslet -kooprodukció

miatt és mert csak néhány példány készült belőle és az általános üzemkészsége erősen kifogásolható

már elég régóta. Mindhárom gyártmányú szerelvényből készült számomra egy-egy működő modell és

noha közel sem jöhetnek a Koszti Tamás építette Bzmot szerelvényhez, mégsem végezhetik kukában,

mert nekem ez jelenleg megfelel.

Majd ha lesz szebb és jobb (hitelesebb), akkor "meggondolom, megfontolom" - by Ferenc József.

 

Ezzel együtt is, amikor meglett a réz 324', szóba sem kerülhetett a Németh István építette korábbi fém

öntvényből készült 324' kipusztítása. És vagyok így még jónéhány magyar mozdony modellemmel (is).

 

Végül pedig nem hisztek abban, hogy nem lehet találkozni valahol felfogásbeli különbségek, ellentétek

okán. Az egész emberi történelem ennek ellentmond. Ha ez így lenne, ember már nem élne a földön.

 

Legeslegvégül :

 

Szíves elnézésedet kérem, amiért ilyen sokat írtam és pusztítottam a türelmedet, a szabadidődet és

persze a billentyűzetet. Hosszabb is lehetett volna, ámde rengeteg dologban, amiről itt írtál, teljesen,

vagy majdnem - teljesen azonosulni tudok veled.. Ezekről pedig szándékoltan nem ejtettem szót.

 

És "csak a hegyek nem találkoznak". Üdv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Hernyofan (19690)
Törölt nick Creative Commons License 2018.05.14 0 4 19691

Nagyon jól leírtad te is tom_sawyer is. Az én meglátásom is hasonló, ennek szerintem már többször hangot adtam itt és a blogomon is. Annyit tennék még hozzá, hogy a meglátásom szerint sokan egy jó nagy buborékot építettek maguk, és az általuk nagy becsben tartott modellek köré. Sajnos már többször beigazolódott, hogy ez végső soron káros tud lenni. Szerintem igenis beszélni kell a gondokról, hiányosságokról, és pontatlanságokról (természetesen megfelelő stílusban és keretek között). Nem szabad abba a hibába esni, hogy rózsaszín szemüvegen keresztül nézünk valamit, csak azért "mert a kedvencem", és minden kritikát személyes sértésnek venni.

Előzmény: Hernyofan (19690)
Hernyofan Creative Commons License 2018.05.14 0 11 19690

"Az érdemek relatív voltáról pedig csak annyit, hogy 1908 - évben az elemi atommag szerkezetével

kapcsolatos kutatásaiért és megalkotott elméletéért, annak meghatározásáért E. R . . . Új Zéland - i

származású fizikus kémiai Nobel díjat kapott. Ma (1969 - ben) az elméleti fizika vizsgán esetleg egy

elégségest tudunk ugyanezért megajánlani."

 

A Ganzos témába nem mennék bele mélyebben, de ezt a modellek után írtad, így feltételezem, arról van szó. Ha nem, akkor is jó arra is, hiszen itt pontosan ez történt. Csak te 1908-ban ragadtál, és az alapján osztályozod ma is az akkori modelleket, holott 1969 van.

 

Azt tegyük hozzá, hogy pl. egy Deák Gigantra gyerekként(!) is maximum egy jóindulatú 3-ast adtam volna, azt is csak azért, mert nagyon szerettem az igazit, és minden álmom lett volna egy ilyen mozdony. De persze esélyem sem volt hozzájutni, csak nézegetni a kirakatban, de az, hogy mennyire torz, már akkor is látszott rajta. Ma ugyanerre akkora karót adnék, hogy kilóg az indexből. Értéket maximum a ritkasága, meg az egyedisége ad számára, azonban ez nem(!) modellezői, hanem gyűjtői(!) szemlélet. 

 

És itt van a kutya elásva.

 

Neked azért érnek ezek a modellek sokat, mert pl. ismered, ismerted a készítőjét, sőt, igazából minden hozzászólásodban leírod, hogy lényegében ismersz mindenkit. Mindenkit is. Ok. Ez is egy nézet, és nem vagy egyedül vele, sőt. Nagyon nem vagy egyedül vele, számomra meglepően sokan vannak ezzel hasonlóan. Nem a modell kinézete számít, sokaknál egyáltalán nem számít, hanem az, hogy mennyi készült belőle, ki készítette, meg, hogy egyáltalán készült, stb.. Ezt a hozzáállást én nem szeretem, de elfogadom, hogy itt ez van többségben, ezért a magyar téma sajnos nem lesz az én világom továbbra sem, pedig a gyerekkori emlékek ahhoz kötnek. A gyűjtői hozzáállás legfőbb hátrányának azt látom, hogy pl. teljesen újonnan készülhet mindennél elcseszettebb személykocsi olyan árban, amiből más témában L.S. models minőséget kapsz, és még kijön egy jó ebéd is a visszajáróból. Akkor is megveszik, mert hiánypótló, mert kis piac vagyunk, örüljünk, hogy van, stb.. És már egészen meredek dolgokat is piacra dobnak nagy gyártók is, a Tillig TT-s IC kocsija még talán a Q posta Bhv-t vagy a VMC 29-05-ösét is alulmúlja, pedig nehéz dolga van. A gyártókat viszont nem tudom hibáztatni, hiszen ha ez kifizetődő, akkor logikus, hogy nem erőltetik meg magukat.

 

tom_sawyer viszont teljesen más szemlélettel nézi ezt az egészet, ahogy én is. A 19685-ös hozzászólását konkrétan be kéne tenni egy vasútmodellezős topic fejlécébe. Munkásságán is látszik, hogy egy más vonalat képvisel. Nincs ezzel baj egyébként, csak ebben a közegben sajnos furcsa, talán kicsit idegen is.

Ami szerintem káros, hogy ugyan minőségi elvárás nem nagyon van, de ha valaki mégis próbál ilyen irányba mozdulni ( most pl. digitools ), akkor állandóan megy a hiszti, hogy mennyit késnek vele, mikor lesz már kész. Mintha a napi kenyéradagról lenne szó, holott ez csak egy modell. Én azt vallom, hogy majd elkészül, amikor elkészül, a lényeg, hogy tényleg szép legyen. A szép az rengeteg munkával jár.

 

Ezt csak azért írtam le, hogy lásd a két nézet közötti különbséget.

 

Viszont egy valami tuti ( ezt a saját bőrömön kitapasztaltam már ): a két szemlélet soha, semennyire sem fog egymás felé közeledni, szóval konkrétan kár ezen vitatkozni.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

A Ganznál pedig sajnos voltak azért hibák. Gyerekkorom óta kedvenc vonatom - aminek becenevén a nickem is alapszik - tökéletes példája ennek. Hiába emiatt szerettem bele a vasútba, később hozzáértőkkel, vezetőkkel, szerelőkkel, való beszélgetéseim során be kellett látnom, hogy azért nem olyan nagy az a csoda, mint aminek tűnt gyerekként Nagymaros állomáson állva. De ennek a típusnak is szerteágazó a története, mi lett, mi lehetett volna, mik voltak a lehetőségek, stb...

Előzmény: dave_dömper (19681)
Csincka Creative Commons License 2018.05.14 0 4 19689

Kérek mindenkit, hogy a személyeskedéseket fejezzétek be.

Vitatkozni lehet a szakmai dolgokról, az természetes, hogy mindenre van ellenvélemény is, nem azokat szeretnénk visszaszorítani.

Csak maradjunk meg a kulturált hangnemnél.

Köszönöm.

tom sawyer Creative Commons License 2018.05.14 0 6 19687

Személyesen nem ismerjük egymást, de láttam a munkáidat, tényleg nagyon igényesek és műszakilag is biztosan jó konstrukciók. Mégis a többség a fröccsöntött cseh kasztnis Bzmotokkal kénytelen játszani, mert egy jövőbeli sorszámmal (ígérettel) nem nagyon lehet vonatozni. Na, valószínűleg így lehetett ez a nagyvasútnál is, csak ott még az ígéret sem volt.

 

Kiegészítések, mielőtt rám borítjátok a fórumot:

- Tudom, hogy az egész gyártást átadtad a digitoolsnak. Most vagy ők alkalmatlanok a feladatra, vagy nagyüzemi körülmények között gyárthatatlan a gép.

 

A Bzmot egy jól kiérlelt konstrukció volt aminek az volt a lényege , hogy a világvégén egy elzárt mély borsodi faluban is le lehessen gyártani minden alkatrészét, illetve az oly sokat emlegetett kompromisszumokból minél kevesebbet tartalmazzon (amivel egyesek a trehányságot szeretik megmagyarázni). Mert kompromisszum az ,ha meg kell emelni az utastér padlóját ,hogy elférjen a motor, vagy meg kell vastagítani kapaszkodót, vagy a holmokablaknál az oszlopot, de egy nem belevaló hajtás, rossz tengelytávval nem az. És mivel nem volt jó hajtás, lett bele készítve egy saját.  A digitools tudomásom szerint csak ésszerűsítéseket végzett rajta. Hogy miért nincs még a piacon tőlük kell megkérdezni, de a látszat csal, nem egyszerű jármű, és nem könnyen gyártható ami egyrészt a csúcsra járatott részletgazdagságnak, illetve annak köszönhető, hogy van jól látható utastér, milliónyi apró felirat, piktogramm, stb. Egy jól felszerelt műhelyben (forgácsológépek!) simán lazán gyártható nagyobb szériában is, megfelelő áttervezés után pedig akár fröccsönthető is lenne.

 

 

Előzmény: masinyista (19682)
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.14 -13 2 19686

Most, hogy lementél "kutyába" már tényleg nincs miről beszélnünk. Én nem "okostojás" - ozok, meg

nem "dilettáns"- ozok (mint Te), de ha ez neked örömet szerez, ám legyen. Azért még egyetlen - egy

dolgot (ha szabad) megkérdezek. Miféle 80' - as évek utáni konstrukciók - ról is beszélünk ? Amikor

szinte a komplett Ganz (úgy, ahogy volt az a hatalmas komplexum - kivéve a töredék cégecskéket -

egyszerűen megszűnt, szét lett hordva ésatöbbi. Nemcsak maga a termelő üzemek, még az irat,- és

tervtárak, rajztárak is úgy lettek széthordva, hogy nyomuk - füstjük sem maradt. Amit a MÁV nagyon

akart (nagyon kis részben) ebből, átmentett az "Északi" - ba, nagyon rövid időre, azután annak sem

maradt se lángja, se füstje. Ennyi az, ami a 80 - as évek után történt a Kőbányai - úton, semmi más.

tom sawyer Creative Commons License 2018.05.14 -1 9 19685

Ez a beszélgetés remekül példázza azt, hogy miért van tart itt a magyar modellező társadalom, és miért húztak el a szomszédos országok mellettünk. Itt ha valaki feltesz valamit akkor arról csak a legmagasabb elismerés hangján lehet beszélni még akkor is ha szemmel láthatő hibák tömkelege terheli az adott modellt. Fel kéne már nőni végre és felfogni azt, hogy ha valaki valamit közzé tesz, lesznek olyanok akik kritikával fognak élni, és ez nem feltétlenül irigység és rosszindulatból ered, és nem személyeskedéssel és kioktatással kell lereagálni mint számtalan esetben tapasztalhatjuk. Ha valaki modellezőnek tartja magát ,ott szerintem nem túlzás az az elvárás ,hogy pontosan, precízen ,az apró részletekre is odafigyelve űzze a hobbiját. A "nekem jó az úgy", a "csinálj jobbat" , a "majd ha lesz jobb megveszem" hozzáállás nem modellező mentalitás. És igen, vannak olyan munkák amitől nekem is leesik az állam. 

 

A Ganzos és egyéb magyar járművekkel szintén ez a helyzet. Az csak tökéletes lehet, ellenkező vélemény esetén jön a személyeskedés, ami elég megmosolyogtató tud lenni főleg ha olyantól érkezik aki legfeljebb csak képen és a youtubén találkozott az adott járműsorozattal. Illene észre venni azt az apró tényt, hogy ha megemlítek egy adott sorozat néhány elb...tt megoldását (az egyiken több, másikon kevesebb), az nem egyenlő azzal, hogy az egész hazai ipartörténetet fikázom (a leghíresebb konstrüktőrök idecitálása kb. ezzel ér fel, holott az általam kifogásolt fércmunkát valószínűleg a legutolsó senki tervezőmérnök "alkotta"). És igen, a Ganz is, Ikarus is, a Csepel is, és a többi hazai nagy vállalat is tudott kimagaslót alkotni, de volt példa szemétre való gyártmányokra is. 

 

 

Előzmény: Főjelző (19684)
Főjelző Creative Commons License 2018.05.14 -1 6 19684

Leírhatod a véleményedet okostojásozás nélkül is, akkor is megérti mindenki. Meg lehet tisztelni a másikat ennyivel még akkor is, ha nem értesz vele egyet, vagy valamit félreértett.

Előzmény: tom sawyer (19683)
tom sawyer Creative Commons License 2018.05.14 -2 6 19683

"Már - már irigyellek a csalhatatlan tátgy ,- és helyzet - ismeretedért. Ahogy lebaltáztad Krassy Bódog

Leo-munkáit, az is példaszerű volt. Mint írtam korábban, hamarosan felteszek egy - két képet Németh

István szintén - Leo H0 modelljeiről, még a 80 - as évek elejéről. Szinte kíváncsian várom azt, hogyan,

fogsz vélekedni ezekről a "matuzsálemi" - korú és ennek megfelelő műszaki és esztétikai színvonalon

álló modellekről, amelyeket még "özönvíz" - előtti módszerekkel, szerszámozottsággal és NDK eredetű

alkatrész-készletből állított össze István, jó 35-40 évvel ezelőtt."

 

Egyébiránt meg te vergődsz itt az ismereteidre, holott süt belőle a dilettantizmus. 

 

Mutasd. Epekedve várom. Egyébiránt egy asztal sarkán, özönvíz előtti módszerekkel is lehet csodát

művelni és tökéletesen felszerelt high tech műhelyben is lehet 

összelapátolt fércmunkát készíteni. Ez csak és kizárólag a modellező IGÉNYESSÉGÉN, és azon múlik

,hogy mennyire hajlandó a fáradságot venni, hogy utána járjon a részleteknek.

A múltkoriban idecitált kompromisszumaidról csak annyit 

,hogy igyekezni kell azok minimalizálására.

 

Tudod, mikor az 1960-as évek végén elméleti fizika előadást hallgattunk a BME-n, az előadó professzor

az "érdemek relatív volta"- tárgyában valahogy ilymódon nyilatkozott (mindmáig a fülemben cseng):

 

"Az érdemek relatív voltáról pedig csak annyit, hogy 1908 - évben az elemi atommag szerkezetével

kapcsolatos kutatásaiért és megalkotott elméletéért, annak meghatározásáért E. R . . . Új Zéland - i

származású fizikus kémiai Nobel díjat kapott. Ma (1969 - ben) az elméleti fizika vizsgán esetleg egy

elégségest tudunk ugyanezért megajánlani."

 

"Ami pedig Jendrassik Györgyöt, Ratkovszky Ferencet (MTA rendes tag), Kovácsházy Ernő főmérnököt

(akikre volt szerencsém hírneves konstruktőrként hivatkozni), de említhetném még Verebély László

műegyetemi tanárt is, mint konstruktőrt, akikkel kapcsolatban említetted, hogy "sok gyenge munka

került ki a konstruktőrök kezéből". Úgy legyen."

 

A 80-as évek utáni keletkezett konstukciókról beszéltem okostojás! És azoknak is egyes részletmegoldásairól.

 

 

 

Előzmény: dave_dömper (19681)
masinyista Creative Commons License 2018.05.14 0 0 19682

Személyesen nem ismerjük egymást, de láttam a munkáidat, tényleg nagyon igényesek és műszakilag is biztosan jó konstrukciók. Mégis a többség a fröccsöntött cseh kasztnis Bzmotokkal kénytelen játszani, mert egy jövőbeli sorszámmal (ígérettel) nem nagyon lehet vonatozni. Na, valószínűleg így lehetett ez a nagyvasútnál is, csak ott még az ígéret sem volt.

 

Kiegészítések, mielőtt rám borítjátok a fórumot:

- Tudom, hogy az egész gyártást átadtad a digitoolsnak. Most vagy ők alkalmatlanok a feladatra, vagy nagyüzemi körülmények között gyárthatatlan a gép.

- Talán a nickemből is látszik, hogy jó pár évet húztam le az általad lesajnált gépeken, annak idején nem volt okuk szégyenkezni. (Nagyobb baj, hogy még mindig rájuk alapoz a vasút sok esetben)

- A 80-as évek végéig nem volt lehetőség jobbára csak kelet felé nézelődni alkatrészek után, ott meg kevés jó forrás volt, hát sokszor a saját gyártás lett a megoldás

- Neves autógyárak is követnek el hibákat a konstrukció során, csak ott nagyobb a sorozat, van lehetőség korrigálni. Ugyanez igaz az Ikarus buszaira is. A mozdonyoknál ez feladat a MÁV kiváló szakembereire maradt (akik azért a ganzosokkal konzultáltak, ha kellett).

- A szili, ami ugye nem saját fejlesztés, szintén tartalmaz rengeteg tervezési hibát, melyekre próbáltak később megoldást találni. De érdemes a szergej, laminátka és társainál is kicsit körülnézni.

Előzmény: tom sawyer (19680)
dave_dömper Creative Commons License 2018.05.13 -9 3 19681

Már - már irigyellek a csalhatatlan tátgy ,- és helyzet - ismeretedért. Ahogy lebaltáztad Krassy Bódog

Leo-munkáit, az is példaszerű volt. Mint írtam korábban, hamarosan felteszek egy - két képet Németh

István szintén - Leo H0 modelljeiről, még a 80 - as évek elejéről. Szinte kíváncsian várom azt, hogyan,

fogsz vélekedni ezekről a "matuzsálemi" - korú és ennek megfelelő műszaki és esztétikai színvonalon

álló modellekről, amelyeket még "özönvíz" - előtti módszerekkel, szerszámozottsággal és NDK eredetű

alkatrész-készletből állított össze István, jó 35-40 évvel ezelőtt.

 

Tudod, mikor az 1960-as évek végén elméleti fizika előadást hallgattunk a BME-n, az előadó professzor

az "érdemek relatív volta"- tárgyában valahogy ilymódon nyilatkozott (mindmáig a fülemben cseng):

 

"Az érdemek relatív voltáról pedig csak annyit, hogy 1908 - évben az elemi atommag szerkezetével

kapcsolatos kutatásaiért és megalkotott elméletéért, annak meghatározásáért E. R . . . Új Zéland - i

származású fizikus kémiai Nobel díjat kapott. Ma (1969 - ben) az elméleti fizika vizsgán esetleg egy

elégségest tudunk ugyanezért megajánlani."

 

Ami pedig Jendrassik Györgyöt, Ratkovszky Ferencet (MTA rendes tag), Kovácsházy Ernő főmérnököt

(akikre volt szerencsém hírneves konstruktőrként hivatkozni), de említhetném még Verebély László

műegyetemi tanárt is, mint konstruktőrt, akikkel kapcsolatban említetted, hogy "sok gyenge munka

került ki a konstruktőrök kezéből". Úgy legyen.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!