Csaba, ez elméleti sík. Én láttam a Melket shiftelni Bajánál két bárkából, reggel 9-kor kezdtek (előbb nem lehetett, a bárkát mellé kellett állítani) és délután 2-re fejezték be a pakolást-és nagyjából feléig szedték ki a cuccot. Pl a kotrónak időről időre át kell állni, ez irgalmatlan csörömpöléssel, és általában pozícióhely kereséssel járt, így a kotrónak egy-egy átállás 10 percébe is került. De említhetném a legutóbbi shiftelést Soltnál, csak az, hogy a kotrót üzembehelyezzék, egy óránál többet vett igénybe.
1. 1,7to köbmétersúllyal számolva annyi, csak annyi a bibi ezzel a számolással, hogy ilyen árut nem hajóznak a Dunán magyarországon. Gabona, szója, műtrágya.
Meg a vas, de a vas le van szarva, az nem rohad bele a bárkába, ha felakad egy hétre a többivel ellentétben.
2. szójával is fel lehet akadni. Nézz utána, milyen vízállások, és gázlóviszonyok vannak a hazai szakaszon az elmúlt két évben.
100 tonna 1,7-es föld sűrűséggel számolva, tapasztalat alapján (60 m3)
1. Azért, ott gondolom, a teljes kipakolásból van visszaszámolva az adat, itt meg az ömlesztett árú púpját kell átdobálni az üresbe, vagyis a leggyorsabb munkafolyamat.
2. szója esetén, gondolom teljes rakfelületnél sem okoz olyan merülést.
3. ömlesztett árúnál mindegy, ha daruzni kell, (pl talpfa, mint a Szombathely leakadt szállítmánya) akkor a hidraulikus kotró még gyorsabb.
Azontúl, nem tudod a bárka szélére sem állítani a darut, ugyanis az is csak egy szimpla bárkára szokik lenni telepítve, annak a szélén meg járó van.
És mint mondtam, gyorsabb átgémelni egy bárka fölött, mint 180 fokot fordulni a géppel.
Az meg a másik fele, hogy valami gépféleség kell a darut hordozó teknőre is, tehát az alapból fog merülni mondjuk 14-16 decit (pl. boxerhajó). Ergo már nem is biztos, hogy oda tud állni a 18 decivel megült bárka mellé, és könnyen lehet, hogy csak az üres kismerülésű bárkát lehet mellétenni, és a daru kénytelen harmadiknak kötni.
1. Parti 26/32tonnás Ganz portáldaruval, 10köbös!!! markolóval, az ország legprofibb darusa tud rakni hajóból raktárba 250tonnát óránként, márpedig az nem forog lassan.
2. Szójából pl. a 60m3 nincs 40 tonna.
3. A portáldarun a darus 20 méteren ül, LÁT. A pontondaruból a darus SEMMIT sem lát. Ez is baromira be tudja lassítani ám a melót.
ha 3 méter széles a kotró és ponton szélén áll, akkor a tengelye 1,5 méteren van. +1,5 bárka, kerekítve 18m, összesen 19,5 méter.
Ha egy hidraulikus forgó kotrót veszek alapul (kaármilyen Poklen, simmán forog percenként egyet, 1 köbös kanállal, 1 óra alatt 60m3, kb 100 tonna, (6 Tátrát megpakol, cserével, átállással.
A két bárkaközé állva elég egy kissebb gém is elegendő (4 méteres ponton esetén, tengely ponton széle közt 2m + bárka - oldaljáró (12-1m), elég 13m gém, ami piacközelibb lehetőség. Ekkora gémre lehet rakni 2m3es kanalat, így óránként 200 t, 1800as bárka vihet 1600at, 100 tonnánként 1 deci merülés (ez csak sacc, de pontosítottok), azaz óránként 2 deci, + ponton állítás ami biztos ront a hatásfokon.
Önjárók előfordulnak 9-9,6 szélesek, de a bárkák, meg a normális méretű hajók ink 11,4 szélesek. És hogy gyorsan rakodjon, nem szabad túl sokat forgolódni a daruval, inkább gémelni kell. Ergo egymás mellé beáll a könnyítőbárka és a megfeneklett, és egyikből a másikba átnyúlva átgémelve rakodik a markoló. Ezért kell a minimum 16 méter, mert nem árt, ha nagyjából eléri a második (könnyítőbárka) közepét.
Miért kell a 16 mes gém? A kipakolandó bárkaraktér+egyik oldaljáró+a kotró alatti pontonszélessége+ a tehermentesítő bárkaraktér+egyik oldaljáró távolság fele lenne a 16 méter (gondolom ponton tengelyben lenne a forgótengely).
Egyáltalán, milyen széles egy átlag bárka? Több, mint 8?
A 3 tengelyes gépekre nem 24t az össztömeg korlátozás a forgalomba helyezésnél? Ha jól tudom tandem hídra eleve csak 16t engedélyezett (legalábbis pár éve még így volt).
Amiről tatrafan írt az a gyártó eltal engedélyezett össztömeg és nem a forgalomba helyezhető össztömeg. Mivel az ilyen járművek sokszor forgalomba ki sem merészkednek hanem bányákban dolgoznak ezért nem lényeges mi a forgalomba helyezhető tömeg.
Szia! Össztömegben pótkocsi nélkül csak max:27.000 kg lehet de ha nem utkimélő tengelyei vannak akkor még ennyi sem lehet mivel 3tengelyes. Összsulyba papiron esetleg jólehet de tengelysulyra biztos hogy tulsulyos. 4 tengely lehet 30ezer kg.össztömeg .
Nem műszaki emlék lenne, hanem dolgozna. A feladat kikönnyítés lenne, azaz az esetleg zátonyra futott hajókból valamenny iáru átrakása egy másikba, így kevesebb lesz a merülés, és a hajó leúszhat a zátonyról.Másik, hogy a zátonyra futás megelőzésére olyan helyen, ahol ez még lehetséges, szétosztják ugyanúgy több hajóba, szintén a kisebb merülés elérése miatt. Viszont 16m gém kellene, és nem vonóvedres, hanem csipegető kanálos-igaz, átszerelhető. Ez így ránézésre nincs 16m:-(
Beteszem ide is. Eltelt 3év, ezért idén megint lesz Bauma kiállítás Münchenben. Az időpont: április 23-29. (gondoltam időben szólok) A kiállításról annyit, hogy ez a világ legnagyobb építőipari kiállítása. Szóval aki akar órásdömpereket, építőgépeket, darúhegyeket látni az mindenféleképpen menjen el. A látógatás megéri, mert garantáltan olyan élményekhez lehet jutni, amilyet sehol máshol nem lehet megkapni.
A honlap a bővebb információkról az érdeklődöknek: http://www.bauma.de/ Nyálcsorgatónak néhány kép a legutóbbi 2004-es kiállításról: http://media.messe-muenchen.de/Bauma/Standard/SelectCatalog_Presse.jsp
Ha esetleg valami ipartörténeti emléket szeretnétek begyűjteni, akkor figyelmetekbe ajánlom ezt a szép orosz darabot :-) Az ára biztos nem csillagászati, a műszaki állapotát nem ismerem, pár éve tőzeget bányászott.
Fajlagosan a legkevesebbet. (áru/tonna/km) Önsúlya 14.8 t, megengedett legnagyobb össztömege 40 t, és ez 15-20%-kal is átléphető átmenetileg a gyártó szerint. Amúgy meg nem mindegy? A főnyeremény most 1 milliárd HUF lenne... :)))
Egy másik rakodógéppel kapcsolatban viszont valóban segítség kellene. Amikor fotóztam egy bekerített telepen volt, nem volt kitől érdeklődni. Múltkor újra jártam arra, de már nem volt ott, így valószínűleg nem lesz már módom közelebbről szemügyre venni. Most már csak bennetek bízhatok, hogy ne névtelenül árválkodjon a gyűjteményemben :-)
Szerintem soha nem jöttünk volna rá, annyira ritka lehet. A típusa: Trauzl TW 1500 A neten sem találtam róla semmit, egy TW 600-ról talált említést a Google, de csak a nevét, semmi egyebet. A gyárat fúrótornyokkal kapcsolatosan említik és annyit lehet róla tudni, hogy 1969-ben beolvadt a bécsi Hofherr Schrantz gyárba, ami 1970 óta a Böhlerwerke AG része. A gép 1958-60 körül készült, 6 hengeres Mercedes OM327 motor hajtja és jelenleg is jó kondiban van. Elég brutális felépítésű, több mint 16 tonna a súlya. Sajnos csak az alkatrészkatalógusa van meg, a műszaki adatairól többet nem tudunk.
Mivel az egyik tipped Hanomag volt, elmondom, hogy pár száz méterre a Trauzltól, van egy öreg Hanomag is.