Keresés

Részletes keresés

manta-z Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346923

Dehogynem.  Sony 43xf8505

Előzmény: GPS (346917)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.03.30 0 2 346922

Nem ennyire egyszerű kérdés ez. A közlekedés alapvető emberi jog - és a mai fejlett országok egy részében elemi létszükséglet. Az USA-ban, de sok skandináv ország vidéki területén is az autóvezetéstől való eltiltás de facto az illető gazdasági-közösségi életből való kitiltását, teljes emberi ellehetetlenítését jelentené (lévén tömegközlekedés tulajdonképpen nincs, a távolságok meg jelentősek), az elköltözés nagyvárosba (ahol el lehet létezni autó nélkül is) pedig nem ritkán komoly nehézségekbe ütközik, vagy például az illető egy élet alatt kialakult szociális-családi kapcsolatainak totális széthullásával jár.

Így inkább félrenézünk, és vállaljuk a kockázatot. Valóban, bizonyára kevesebb baleset lenne, ha idős embereket például már nem engednének autót vezetni - csak éppen idős emberként sok helyen akkor nem lehetne emberi életet élni... Így aztán az egészségügyi elvárások igen megbocsátók, már csak a tényleg teljesen alkalmatlanokat szűrik ki - illetőleg vannak olyan helyek is, ahol csak a jogsi megszerzéséhez kell eü. alkalmasság, aztán azt többet vissza nem vonják - ennek is nyilván vannak kockázatai...

Az önvezetés erre is jó megoldást adna, százéves vakegerek is nyugodtan közlekedhetnének.. :-))

Előzmény: Omar Khajjám (346921)
Omar Khajjám Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346921

"Az emberek által okozott baleseteknél AZÉRT kell a szakértő, mert a jogosítvány megszerzésének NEM feltétele, hogy X ezredmásodperc

alatt tudjál reagálni... AZ SEM feltétele, hogy tökéletesen lássál, meg az sem, hogy kiegyensúlyozott legyél... egy embernek nincs műszaki

állapota, aminek ha nem fele meg, akkor nem közlekedhet, ez a saját belátására van bízva."

 

Hát pontosan itt van a baj.

Nem elég, hogy alapvetően a forgóalkatrészes járművek alapból elég sok baleseti lehetőséget rejtenek magukban, nem elég, hogy az autózás során váltakozó (néha igen extrém) körülményeket kell "legyőzni", de hatósági oldalról sincs annak semmiféle követelményrendszere, hogy mi az az alsó határ, ami alatt egy ember nem minősülhetne vezetésre alkalmasnak.

 

Mert az édeskevés, hogy ismeri a KRESZ szabályait, hogy a vezetési vizsgán képes volt megfordulni, fékezni, hátratolatni, netán szűk helyre is beállni, ha aztán az aktuális vezetés egy-egy napján eleve nincsen "vezetésre alkalmas" állapotban vagy egy extrém helyzetet reagál túl.

 

Következtetés: ha volna egy efféle szűrő (is) és nemcsak a lerakott vizsga volna az alkalmasság, meggyőződésem, hogy kevesebb baleset történne...

Előzmény: Auralianus (346904)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346920

Ekkorka kis bélyeget monitorban kell venni, a TV 65"-tól kezdődik... ;-))))

 

A pendrive-vel valószínűleg összesen annyi a baja, hogy lassú. Nem csak a méretet kell egy pendrive esetében figyelni, van rajta egy Class jelölés is (ha van - ha nincs, meg kell keresni a neten, hogy az adott típus mit tud) - az olcsó flash meghajtók írásra sokkal lassabbak, mint olvasásra, és a TV valószínűleg egyszerűen nem tudja kiírni az adatfolyamot a túl lassú penedre, buffereli egy darabig, aztán eldobja a folyamatot.

Legalább Class6, de inkább 8-10 besorolású pendrive-t keress-vegyél, ha a TV-ről HD-ben akarsz felvenni rá dolgokat. A külső diszkkel pont azért nincs baj, mert az egyfelől eleve általában jóval gyorsabb, másrészt írásra nagyjából ugyanolyan gyors, mint olvasásra.

Előzmény: GPS (346917)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.03.30 0 2 346919

Nézegess kicsit alaposabban ki az ablakon.. Bár végül is, ki tudja, hol laksz.. ;-)))

 

A jelenlegi újautó-eladások alapján még mindig kb: 20 év alatt cserélődne le az autóparkunk, és az átlagéletkoruk jelenleg 14 év körüli. Szóval vagy nagyon felületesen néztél ki a parkolóra, vagy nagyon nem reprezentatív a helyszín...

Egyébként az új rendszámú autók több, mint fele sem új, az új rendszámot kapott kocsik közel 60%-a nyugatról frissen behozott, 10 évnél sajnos nem jobb átlagéletkorú használt kocsi.

Előzmény: GPS (346918)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346918

 

A 140e am az átlagembernek inkább havi, jobb esetben is félhavi jövedelme.. :)

 

Én nem a Rózsadombon lakom, sőt, nem is Budapesten. De ha kinézek a parkolóra, az autók legalább fele az elmúlt évben került ide - az autószalonokból.

 

Na nem BMW-k, meg S-Mercik - hanem olyan 5-8 milliós újautók.

Lassan az én autóm a legcsórróbb itt a mezőnyben - pedig újszerűnek néz ki. Meg még fekete is :-)

 

Ugye nem kell hogy elhiggyem, hogy ezeket 5-8 millás autókat a havi 140 k gázsiból vásárolgatták? Pedig átlagemberek laknak itt is - nem brókerek, vagy sztár-sebészorvosok.

.

Előzmény: Kisfiatal (346916)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346917

 

Nem lehet 200E forintos Tv-t kapni?

 

43"-osban nem.

.

Előzmény: newman2018 (346914)
Kisfiatal Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346916

Nálunk még képcsöves tv van, 10en vhány éves, Philips :) Meg a hálóban van egy nagyobb sík képernyős, szintén Philips, az is 10en éves, de azt úgy kaptuk apóséktól. ui van egy érdekes hibája: áramszünet esetén meggajdul, és nem lehet bekapcsolni napokig.. Ezt úgy hidaljuk át, hogy ha nem használjuk, akkor kihúzzuk a konnektorból. Csak 7végén használjuk este filmnézésre.

A 140e am az átlagembernek inkább havi, jobb esetben is félhavi jövedelme.. :)

Előzmény: GPS (346905)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 1 346915

 

UK soha nemvolt EU barát,

 

Hát ez nem pont így volt. A 60-as években foggal és körömmel kapartak azért, hogy tagjai legyenek az akkori Közös Piacnak - csak azt személyesen de Gaulle (tábornok) akadályozta meg minden egyes alkalommal.

 

A Brexitet sem az UK akarta (mint olyan), hanem a pár tróger politikus (élükön a szemétláda Nigel Farge) által felhergelt csőcselék egy része -gondolván, hogy a kiválás után majd dupla lesz fizetésük és elengedik a banki hiteleiket is.... vagy a fasztudja miben reménykedtek, amikor szavaztak.

 

Úgy járnak kb., mint ahogy az amerikai redneckek jártak - akik úgy gondolták, hogy Trump majd az alja-nép harcos barátja lesz.

 

Egyébként Theresának a mostani szopatása sem Nagy Britanniáról szól - hanem pitiáner, belső hatalmi- és pártérdekekről.

.

Előzmény: ,m,1710 (346908)
newman2018 Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346914

Nem lehet 200E forintos Tv-t kapni?

Előzmény: GPS (346905)
Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346913

Ha valami nem jól működik, akkor az a megoldás, hogy egy újabb elemet toldunk hozzá, mert azt könnyebb.

...nem az a megoldás...  :)

Előzmény: Auralianus (346912)
Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346912

Ha "vacakul sikerült" és a jármű forgalomba kerülhetett, akkor rossz a(z engedélyeztetési) rendszer.

 

Nem véletlenül a feltételrendszert kell értelmesen kialakítani. Ha ez egyértelmű lenne (lett volna) akkor

a dízelbotrány sem történhetett volna meg. Ha valami nem jól működik, akkor az a megoldás, hogy egy
újabb elemet toldunk hozzá, mert azt könnyebb.

 

Szerintem.... ennek a belátására jók ezek a viták.

Előzmény: mica-r (346911)
mica-r Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346911

Csak egy példa jutott eszembe: 

az ABS a 70-es évek "csodája" volt a személykocsikban. Egy jó ideje kötekezően előírt berendezés. De a közelmúltból is tudok olyan autót mondani, amiben egyszerűen vacakul sikerült. Ez kb 50 év evolúciója...

Előzmény: Auralianus (346910)
Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346910

... aminek nincs sok értelme. 

 

Főleg akkor nincs, hogyha rendszerszinten át akarjuk adni az irányítást.

 

Sokkal több értelme van világos feltételrendszer mellett egyértelmű határokat húzni és úgy szabályozni.

Ha tisztában vagyunk a rendszer korlátaival, akkor képesek vagyunk a felmerülő problémákra rendszer

szinten reagálni.

 

Valahol ez lenne a cél... szerintem.

 

 

Előzmény: mica-r (346907)
mica-r Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346909

Nem veszik azt sokan

Előzmény: ,m,1710 (346908)
,m,1710 Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346908

UK soha nemvolt EU barát, ha brexit lesz  a Jaguart mégis veszik

mica-r Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346907

Lehet hogy nem lesz konkrét felelőse. Elég nagy és komplex rendszer a rep vezérlés fejlesztése ahhoz, hogy elvesszen benne a felelős. Egy vacak tévénél, vagy telefonnál ez nem érdekes.  Ez látható más területen is, az autóvezetési rendszereknél is ez lehetséges talán...

Előzmény: Auralianus (346900)
Tzp Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346906

Azért az a TV szinte biztosan elég sokáig bírja és megfelel az igényeknek. Miért kéne többet tudnia?

Előzmény: GPS (346905)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346905

 

A félkész termékek korában élünk, ez várható a vezetéstámogató dolgoknál is :-)

 

Ez sem a mérnökök sara.

 

Példa: Ezt a TV-t konkrétan 140 ezer (Ft-ért) vettem - hivatalos szakboltban, áfás számlával.

 

Én nem vagyok egy jólkereső ember, de ez cirka 1 heti nettó jövedelmem. Másnak lehet 2 napi.

 

Vagyis 1 heti szerény bevételemből tudok venni egy ilyen csúcstechnikás, tartós használati cikket - ami vélhetően sok évig fog szolgálni.

(Az utoljára vett Samsungom immár 6-ik éves és hibátlan ma is.)

 

Na most vond le ebből a 140 k-ból a magyar áfát, a bolt hasznát, a szállítást, esetleg a vámot, a 2 éves garancia-költséget, a helyi ügyfélszolgálat költségét, stb..... és marad szűk 70-80k - azaz alig 300 dollár a gyártónak (vagy még annyi sem).

 

Ebből kell fejlesszen (!), beszállítóktól rendeljen, gyártson, csomagoljon, logisztikázon, stb.

 

Kérdem én:

- Mijafaszért kell 1 heti fizetésbe kerüljön egy ilyen, tartós használatú készülék (komolyabb helyeken lehet csak 3 napi gázsiba)?
- Mijafaszért nem lehet valamivel drágább - ezért cserébe jobban átgondolt, jobban letesztelt, a vevőigénynek jobban megfelelő termék?

Mi lett volna ha nem 140k, hanem mondjuk 2 kiló?

Nem veszem meg? Nem a francot. Csak esetleg egy jobban átgondolt készüléket kaphattam volna - ki tudja?

.

Előzmény: mica-r (346899)
Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 -1 0 346904

Ez kicsit megint a fából vaskarika...

 

Az engedélyeztetés során kell kritériumokat felállítani, és egy esetleges vizsgálat során a kritériumokhoz viszonyíthatok. Ha ezek

a kritériumok értelmetlenek, akkor a gyártók simán nem lépnek a piacra (mert az olcsóbb, mint aztán az összes holdkórossal külön
küzdeni).

 

------


Az emberek által okozott baleseteknél AZÉRT kell a szakértő, mert a jogosítvány megszerzésének NEM feltétele, hogy X ezredmásodperc

alatt tudjál reagálni... AZ SEM feltétele, hogy tökéletesen lássál, meg az sem, hogy kiegyensúlyozott legyél... egy embernek nincs műszaki

állapota, aminek ha nem fele meg, akkor nemközlekedhet, ez a saját belátására van bízva. Sőt, a mai járműveknél nincs tevékenységi
napló sem... emlékezetből mondogat mindenki amit akar.


Pontosan ezeket küszöbölöd ki az abszolút szabálykövetéssel. Előre paraméterezel, utólag pedig annyi a dolgod, hogy ellenőrzöd tartotta-e
magát a rendszer az előírtakhoz.

Ha beveszed a kritériumok közé, hogy "és egy ember mit tett volna" akkor soha nem lesz önvezetés. Olyat lehet mondani, hogy X

idő alatt reagálnia KELL. Megis lehet határozni (ha már mindenképpen ez jött szóba) hogy mit KELL tennie, de ennek minden egyes

helyzetre vonatkozóan egyértelműnek kell lennie.



Ezzel a t. olvtársaknak is tisztában kéne lenniük...  

 

 

 

 

Előzmény: lahuba (346903)
lahuba Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346903

Igen, ez egy igen kényes dillema.

Meglehet, az önvezető autó statisztikailag óriási eredményt hozna a balesetek és halálozások számának drasztikus csökkentésében, ugyanakkor azokban az esetekben, mikor nem tudta megoldani a felmerülő problémát, és a vizsgálat kimutatná, hogy egy ember könnyen megoldotta volna, elkerülhetetlen lenne, hogy a gyártó ellen pert indítsanak, és azt ne nyerje meg a felperes.

Erre nehéz megfelelő jogi hátteret teremteni, amely kezelni tudná a problémát, főleg, ha személyi felelősségrevonással járna a gyártó felé.

Előzmény: kobab (346902)
kobab Creative Commons License 2019.03.30 0 1 346902

Pontosan értelek. 

 

1. Jó szokásodhoz híven zászlóvivő szeretnél lenni, most az önvezetés témakörében, és 

2. összemosod a gondolati síkokat, a többit inkább nem részletezném.

 

Szóval a hatályos szabályozás és bírói gyakorlat alapján előfordulhat olyan helyzet, hogy önmagában a fékezés nem elég. Egyedi tényállás kérdése, szakértőt rendelnek ki, hosszasan mérlegelik a helyszíni szemle adatait, reakció időt számolnak, néha megismétlik a baleset egyes részleteit hasonló körülmények között. Ezt előbb-utóbb egy önvezető autó sem úszhatja meg azzal a felkiáltással, hogy összességében milyen jó hogy mennyivel kevesebben halnak meg stb. 

 

Amúgy értem mit szeretnél, Advo is ezt mondja nagyjából az önvezetés mellett régóta, és talán a Toyota egyik vezetőjének volt egy hasonló nyilatkozata pár hónapja. 

 

A szellemmel (jogrendszer) tehát az EV (is) előbb-utóbb találkozni fog, csak idő kérdése. Sajnos a példa szerint Skodával is, vagy más hasonló extrém helyzettel.

 

Tudod, ha valakinek a hozzátartozóját az önvezető autó nekiviszi a példa szerinti Skodának, miközben szórakozva kikerülhette volna, akkor kurvára zabos lesz, és kétlem hogy azzal a felkiáltással, hogy összességében milyen jó az önvezetés, ezt meg lehetne úszni. 

Előzmény: Auralianus (346895)
_Berci Creative Commons License 2019.03.30 -1 1 346901

Egyre inkabb gyorsulo vilagban (a termekgeneraciok egyre gyorsabban erkeznek a piacra, a különbözö idöintervallumok ideje egyre rövidebb), a termekek bonyolultsaga közben exponencialisan növekszik ... ilyen körülmenyek között igen sok termek nem lesz adott es tervezett idö alatt teljesen kesz ... de megiscsak megjelenik (meg kell jelennie) a piacon.

Előzmény: mica-r (346899)
Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346900

Az igazi kérdés szerintem kb úgy néz ki, hogy ki volt az a hülye aki fel és leszállás közben is működni enged egy olyan rendszert
ami alkalmatlan önálló fel és leszállást végezni, viszont képes "felülírni" a pilóta döntéseit?

Értelmetlen/hibás elvárások/szempontok szerint megalkotott rendszer. Kb ilyesmikről beszélgetünk az önvezetés kapcsán is.

Előzmény: mica-r (346899)
mica-r Creative Commons License 2019.03.30 0 1 346899

A félkész termékek korában élünk, ez várható a vezetéstámogató dolgoknál is :-)

(vagy pl a Boeing vezetéstámogató rendszernél...)

Előzmény: GPS (346898)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346898

 

...  pont ugyanott fogunk tartani.... jó drágán kapunk valamit, amivel úgysem lesz mindenki elégedett.

Miért? Tökéletes autó, ami minden vevőt 100%-ban kielégít, olyan van? A fenéket van.

Vagy más műszaki termék?

2 hete vettem egy LG TV-t.

Nagyon fasza, sokmindent tud, hosszas típus-összehasonlítgatások alapján választottam az illető modellt.

Holott alapvetően a TV tényleg csúcs -  mégis találtam 3 tróger hibát, ami nagyon bosszant.

 

1) kurva lassú az EPG betöltése, minden egyes alkalommal újratölti a csatornákat, nem képes megjegyezni.

2) nem megy egyszerre a TV-hang és a Bluetooth is - csak vagy-vagy alapon működik

3) csak HDD-re tud felvenni, vagy TimShiftelni - pendrivere egyszerűen nem, vagy csak 1-2 percet, összesen.

Beszéltem az LG-vel, nagyon csodálkoztak, mert egyrészt nem tudtak ezekről a hibákról, másrészt még senki nem reklamált addig.

Na és akkor az önvezető legyen már olyan, hogy az égvilágon és főleg mindenkinek egyformán tökéletes legyen?

.

Előzmény: Auralianus (346895)
_Berci Creative Commons License 2019.03.30 -1 0 346897
Tzp Creative Commons License 2019.03.30 0 0 346896

Ha már balesetek, akkor edzetek!

 

"Reakcióteszt: Ön megúszná ezt a balesetet?"

 

https://hvg.hu/cegauto/20190330_teszt_autos_kerekparos_ford

Auralianus Creative Commons License 2019.03.30 -1 0 346895

Nem arról van szó, hogy értem-e a felvázolt közlekedési szituációt...

 

... hanem arról, hogy mi legyen a kötelezően elvárt magatartás egy önvezető rendszerrel szemben. 

 

Két napja játszuk azt, hogy különféle kreatív formában teszitek fel a kérdést: "Tud-e a mindenható akkora követ teremteni..."

 

Már elmondtam:

 

NEM LESZ 100%-os biztonság, továbbra is fognak emberek meghalni. A közlekedés biztonsága, dinamikája nőni, az energiafelhasználása pedig csökkenni fog. 

 

Minél több totálisan értelmetlen (és törvénybe ma sem foglalt) kritériumot akarunk "mert ha szembejön a durrdefektes Skoda szippantós, akkor meghalsz, te hülye!!!!!!!!!!" alapon

belezsúfolni a peremfeltételek közé, annál később és annál szarabb megoldás lesz a vége (mivel lehet, hogy Mo-n durrdefektes Skoda szippantósra és szabálytalan kisgyerekre, az

oroszoknál meg részegen száguldozó oligarchára kell optimalizálni a rendszert)

 

Ha egyszer kiengeded a szellemet a palackból nincs megállás...  pont ugyanott fogunk tartani.... jó drágán kapunk valamit, amivel úgysem lesz mindenki elégedett.

Még csak belátni sem nehéz...

Előzmény: kobab (346891)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 1 346894

 

1. Le tudsz térni a padkára / nincs padka, van mély árok / öles fák az út szélén / gyalogos az út szélén / másik autó az út szélén / stb..

2. Fordítsuk meg! Ugyanez a szituáció, de Te ülsz a kukásautóban és az Astrának esett ki a kereke / előz szabálytalanul / stb.

 

 

Szerintem ezek a dilemmák akkor lennének valóban relevánsak - ha a humán-sofőr (ugyanezekben a helyzetekben)  garantáltan jó döntést hozna - szemben a "tökéletlen" géppel.

 

1) Mert jelenleg készséggel elfogadjuk, hogy vannak olyan "ember-vezette" szituációk - amelyekből egyszerűen NEM lehet jól kijönni, illetve lehetetlen áldozatok nélkül megúszni a helyzetet.

Ez manapság teljesen rendben van, még a törvény is elismeri az ilyeneket.

 

2) A gép esetében viszont egyből mély-kritikusak leszünk - mert a géptől még a leg-lehetetlenebb helyzet felvázolásakor is elvárjuk a "nulla-áldozat" és lehetőleg a "nulla-kár" megoldást.

 

Tudom, ez filozófiai meg etikai kérdés, hogy "az ember hibázhat, a gép nem" - de akkor ilyen alapon meg kéne tiltani a repülést is,

....sőt, akár még az autózást is - mert ki tudja, előfordulhat hogy egy anyaghibás talpas-csapszeg miatt kieshet az autó kereke, akár még halálos áldozatokat is követelve.

 

Előfordulhat? Elő hát. És mégis vállaljuk a kockázatot, nem igaz?

.

Előzmény: szilvatövis (346892)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!