Na itt a jó bütykös gumi, az erő, a jól megépített autó és ügyesség tapasztalat a legfontosabb.
Jó látni a dustert, hogy megállja a helyét itt is, de az enyémet nem nyüstölném ennyire. Vagy ha kettő lenne, egyik a parádés kocsi a másik meg a dühöngő.
Megnéztem videókat. Nem egyszerű! Azt látom, hogy azért nem utcai gumik vannak rajtuk, meg a váltóméret számolgatásával sem nagyon foglalkoztak! :D
Azért azt még nem látom teljesen tisztán, hogy hogyan dolgozik a 4x4-e 1-1 kerék kipörgése esetén. Az elektronikus kipörgésgátlót/difizárt nem nagyon szeretem, mert azért elég hamar elmelegíti a féket, meg nem mindig ideális a 0 kipörgés. Pl. a ballábféket többre tartom, de azt meg a korszerű dízelek nem engedik. Ezzel a Duster hogy áll? Bár lehet, hogy nem kérdeznem kéne, hanem legalább annyira megismerni azt a hajtást, mint a Haldex-et.
Szuperek ezek a "nem kiméletes " videók, de azért megnézném azt a tulajt aki a saját (nap, mint nap használatban levő) Dusterével végig megy egy ilyen útvonalon.
Egyébként végigolvastam a dolgot. Teljesen ON téma hogy eltévedt?!
4x4-re visszatérve: azért szívesen kipróbálnám a Duster meghajtását is. Régi L200, régebbi L200, Touareg, Amarok 4x4-et vezettem már. Terepen ebből meglepő/nem meglepő módon messze a Touareg a leggyengébb. Amarok kapcsolható 4kerekes, nem Haldex! :D
Ebben a videóban, ha normális gumik lettek volna a Dusteren, akkor szvsz simán kijön. Kíváncsi lennék, hogy mondjuk egy siratófalon (pl. Somogybabod) hogy viselkedne.
Vannak jó megoldások! Nem az az erdőjáró vagyok én sem, de volt már egy-két neccesebb helyzet. A csörlőt túlzásnak találom a saját autómra, mert tényleg eddig egyszer sem hiányzott, de megnyugtató lenne valami megoldás. Vannak olyan csörlők is, amiket csak rá kell akasztani pl. a vonószemre, vagy egy fához kikötni. Hátul is van talán szem, vagy vonóhorog. Nem tudom.
Egyelőre én egy 5t+-os spanifert dobtam be az autóba! :D
A kötelet az értem, akasszam fel magam amiért belementem ebbe a dagonyába...
A csizma meg nyilván azért kell, hogy azzal menjek egy fát keresni az akasztáshoz.
Sajnálom viszont otthagyni az autót és megpróbálnám egy kis hintáztatással előre-hátra, de szigorúan egyenesben tartva kimozdítani valószínű hátrafele a gépet. Ha ez nem megy, na akkor megyek rőzsét szedni....
Gondoltam már rá, ha rákapnék a terepezésre akkor vennék egy kis e-csörlőt. Amikor meglesz az autó megnézem hová lehetne rögzíteni alkalmilag, állandóan úgysincs rá szükség.
Rosszul tudod, és szerelő barátodat se kérdezd meg többet ebben a kérdésben! ;)
Már az első generációs Haldex hajtásnak is az volt a lényege, hogy elektromosan felügyelt, és felülbírált többtárcsás, alapvetően olajnyomásra kapcsoló 4kerékmeghajtást valósít meg. Ráadásul pl. az Octavia II-ben már talán 4. generációs Haldex hajtás van.
A másik, hogy nem lehet egy márkára rámondani, hogy milyen 4kerékhajtást alkalmaz. A VW csoporton belül általánosan az mondható, hogy a keresztmotoros autók Haldex-esek (Audi is!), a hosszmotorosok pedig Quattro hajtásúak (pl. hosszmotoros Passat is!!), annak ellenére, hogy Audi-kon Quattro felirat van mindig, VW-ken meg 4Motion.
Volt szó a haldex kapcsolóról. Én mindig úgy tudtam hogy, a Skodában (4x4)és WW-ben(4 Motion) nem elektromos segítésű. Csak olaj hidraulikus. Nem akartam vitába szállni (de nem hiszem hogy, rosszul ismerném a kocsimat) megkérdeztem a szerelő barátomat is. Skoda szervizben dolgozott pár évig. Ő is megerősítette ezt.
Tehát úgy műkszik hogy ha alamelyik kerék fordulata egy hangyányit is eltér a többitől, azonnal észrevétlenül bekapcsol. Ez igaz a csúszós úton a motorfékezéskor is. Ezért áll meg sokkal hamarabb a csúszós úton mint a többi.
Akkor valami tényleg nem volt kerek rajta. Ha viszont a fékbetétcserével megjavult, akkor örülj neki. Valami olyasmire tippelnék, hogy pl. nem lett rendesen letakarítva a tárcsa 0km-es korában. A tárcsákon alapból rajta lévő bevonat csinál ilyet. Ha nem takarítják le, akkor beeszi magát a betétekbe, és sose lesz jó már, csak betétcserével.
Nálam a fékbetétcsere 30-60ekm között szokott lenni, tárcsát nagyságrendileg kb. 100ekm-enként cserélek. Ez all durva kivétel a mostani autóm (99-es A6 Avant Audi 2.5V6TDI): megvétel után 40ekm-t mentem a betéttel, majd cseréltem (tárcsát nem). Utána ezzel a szettel mentem 200ekm-t!!! Majd cseréltem a tárcsát, meg a betéteket is. Még nem voltak vason, a tárcsa sem volt alulméretes! Az benne van, hogy azért a 200ekm-ben olyan 100ekm autópálya volt, szóval minimális fékezés, de az elején volt min 60ekm színtiszta budapesti áruszállítás!!
Kíváncsi vagyok, hogy a mostani garnitúrával mennyit megy el.
Rám ismerőseim szerint is kifejezetten igaz, hogy amennyire lehet, nem használom a féket, a motorféket meg rendesen. Így hálálja meg. A V6TDI-nek motorféke meg van rendesen.
Lehet, hogy a Dusternél ez a módszer nem jön be, ugyanis ha a motorfék megfogja az első kerekeket, attól még az összkerék nem kapcsol be.
Legalábbis a hasonló el.kuplunggal kapcsolódó, de alapból hátsókerekes (Hyundai, stb.). terepjáróknál van egy ilyen gond. Ott ugye a hátsó tengelyt blokkolja a motorfék, de az összkerék nem kapcsol be, mivel nem történt túlpörgés. A Hyundai Terracant érinti a probléma meg még néhány más márkát, típust, ott ennek megpördülés a vége.
A márkaspecifikus fórumokon halálközeli élményekről számolnak be a tulajdonosok.
A Duster ugye alapból elsőkerekes, tehát kisebb a megpördülés veszélye, de lehet, hogy az összkerék kuplungja ilyenkor is bekapcsol, mert ott is létezett rá szoftverfrissítés. Majd télen kipróbálom.
Szerintem ez a csávó (bcs??) nem újságíró, legalábbis erősen remélem, hogy nem az. Ez az iromány blogbejegyzésnek megfelel, újságcikknek nem. Vagyis esetünkben nem a Duster futóműve volt a "tuskó". A hülyegyerek családfája meg különösen nem érdekel.