Macibbbbb!
Nagyon tetszik a progi. Csak van egy kis bökkenő. Engem anno (áprilisban) úgy tájékoztattak a mesztegnyőiek, hogy a kisvonat menetrend szerintCSAK kedden és pénteken közlekedik. Vagy rendeltél e szombatra különvonatocskát is?
Programtervezet július 7-re:
Gyülekező Kaposvár MÁV-állomáson 900-930 között.
Odajutás vonattal Budapestről: 645-925, Szombathelyről: 530-839, Pécsről 710-839.
930-kor indulás Mesztegnyő felé a Kapos Volán zöld faros Ikarus buszával.
1100-1300 oda-vissza utazás a Mesztegnyő-Felsőkak kisvasúton.
Utána indulás Balatonboglárra, érkezés kb. 1400-kor. Itt szabadstrand, szabadprogram. Továbbindulás kb. 1530-kor Igal érintésével Mernye felé.
Érkezés Mernyére 1720 körül, itt aki akar, felszállhat a 38716. sz. vonatra (Mernye 1739 - Siófok 2014, csatlakozás Bp. felé: Siófok 2024 - Bp. Déli 2218).
A busz a rajta maradt emberekkel a vonat indulásakor visszaindul Kaposvárra és a vasútállomásra ér 1810 körül.
Hazautazási lehetőség Budapestre: 1820-2048 (vagy kell hozzá 2 IC-jegy, vagy nem), Szombathelyre: 1820-2125, Pécsre: 1938-2101.
Költségek: busz: 224 Ft/km (számításaim szerint 165 km, a tapasztalatok szerint valószínűleg többre adódik), kisvasút: 300 Ft/fő, min. 25 főre.
Az érdeklődők, jelentkezők levelét várom, többek között azért is, hogy a foglalásokat megerősítsem az érintett vállalatoknál.
Gyongyosre en is mennek, ha juni 24-e utan esik. (Utana mar csak a juli 14-15-i 7vege kritikus.)
Mariazellben nem nagyon valtak be a motorvonatok. De ketlem, hogy tul olcson kaphatnank pont ebbol e ket orszagbol jarganyt. Esetleg Romania, Bulgaria, Lengyelorszag...
Amugy az osztrak dizel motorkocsik eleg jol szerepelnek. Nem tul regiek, igy nem sokkal lenne olcsobb egy (ha adnanak), mint az uj gyartasu. Nem tud valaki arat? Ha venne nehany magyar kisvasut 6-8 db-ot, biztos olcsobb is lenne.
MAS (megint Esztorszag):
Van nalam ez a konyv, ami esztul irodott, de a kepalairasok angolul vannak, + egy osszefoglalo is. A Mavag mozdony Kv-4 sorozatu, van egy kep a Kv-4-156-rol, helyszin megjelles nelkul. Van kep Borsig, Krauss, Kolomna, roman, finn es egyeb nemet gyartasu (pl. Fledbahn) mozdonyokrol is. A tablazatokat meg nem volt idom atnezni. Ha valakit erdekel megtekintesre, mail!
Eredetileg engem is irritált, amit írtál.
De most már nyugodtan írhatom: egyetértünk.
Tegyem hozzá: sajnos!
Te írtad:
"Csak azt hiszem, a történet nem erről szól..."
Én írtam:
"Amíg csak arról van szó, hogy 1-2 rozzant (bocs!) kocsit naponta 2-3 alkalommal nem 10, hanem 50 km-en át zötyögtetünk, addig valóban nem lesz sem hivatásforgalom, sem turistaforgalom, legfeljebb 60 vasútbarát helyett 80... (és még lehet, hogy optimista is voltam)"
Kár...
Még mindig Zsuzsi.
Többen irtátok, hogy akkor lenne hivatásforgalom (kicsit kisarkitva), ha szuper motorkocsik száguldoznának ütemes menetrend szerint, és még olcsóbb is lenne, mint a busz.
Végre leirhatom: teljesen egyetértek!!!
Csak azt hiszem, a történet nem erről szól...
VT
A csömödérihez tudok hozzászolni: lesz, valszeg tavasztól, most a Lenti - Lentiszombathely közötti részen tart a pálya, valamint a Kerka híd átépítése. Ha ez meglesz elindul a menetrendszerinti személyszállítás Lenti és Kistolmács között, nyáron gőzvontatással is.
"kérdés gyártanak-e Európában 760-as vasúti járművet? célszerűen főleg motorkocsikra gondolva
ha igen, milyen paraméterekkel, milyen áron? (ha kép akad ilyenekről az se lenne rossz)"
Gondolj a Mariazeller Bahn villamos motorvonatára. Az már elég jó, nem? :-) Viccen kívül, remélem, valahol gyártanak egyszerűbb kivitelt is.
Ez alapján két variáció lehetséges:
a) valamit csak csinálnak ott (de legalább vannak már konkrét tervek)
b) Optimisták, hogy valami majd csak lesz, esetleg egy semmiből felbukkanó, többmilliós alaptőkével rendelkező "új KBK (nem a jelenlegi, ez teljesen más)" megcsinálja nekik.
A kérdésem: az új menetrendet lapozgatva feltűnt, hogy az évek óta "forgalom szünetel" megjegyzéssel ellátott Nagybörzyöny-Nagyirtás vonalnál a forgalom most is szünetel :))), de már Nagybörzsöny és Szob között. Tudtuk valamit, megkezdődött az újjáépítés?? Kb. 1 éve végigmentem a régi nyomvonalon, itt-ott voltak még sínek, egyébként elég lehangoló volt.
Csömödérnél már a Csömödér-Lenti szakasz is szerepel a menetrendben. Lesz rajta menetrendszerinti forgalom is???
a legnagyobb problémának a járműveket látom: a fapados, kályhás kocsik vagy 100 éves színvonal, ezzel nem nagyon lehet manapság hivatásforgalmat csábítani. Legalább olyan komfortú jármű kell, mint egy újabb autóbusz (pl Ikarusz Classic)
kérdés gyártanak-e Európában 760-as vasúti járművet? célszerűen főleg motorkocsikra gondolva
ha igen, milyen paraméterekkel, milyen áron? (ha kép akad ilyenekről az se lenne rossz)
Hazai gyártás elképzelhető-e?
Hivatásforgalom:
Hát akár Zsuzsi, akár más: nagy szerencse kell a jó hivatásforgalom kialakulásához. De nem lehetetlen! Tökéletesen igaz, hogy be kell vinni a települések közepébe. Azért is, mert ha mindennapos látvány lesz az embereknek, akkor könnyebben felszállnak rá (ez egy kis pszichológia benne), no meg ha kéznél van, akkor pláne. És álljon is meg 4-500 m-ként a lakott területen.
Kisajátítás:
A községekben az útszéli árokból kell fedett csatornát csinálni, fölötte máris van elég hely a kisvasútnak.
Gazdaságosság:
Kulcskérdés az idegenforgalom. Kellene a vonal mellé sok ilyen létesítmény (panzió, szálloda, vendéglő, lovaspálya, horgásztó, vizisí-telep, strand, termálfürdő, erdei tornapálya, golfpálya, stb. stb. stb.). Természetesen mindenütt álljon meg a kisvonat, járjon legalább kétóránként, de inkább sűrűbben.
Talán képtelenségnek tűnik, de össze lehetne szűrni a levet még hajdúszoboszlóval is. Az amúgy autóval érkező németek vagy osztrákok (azért hozom őket példának, mert olyan vasútmániás népek) könnyen megnyerhetők lennének, és a program is változatosabb lenne. Akár úgy, hogy Hajdúszoboszlón szállnak meg, és el-elkirándulgatnak a kisvasút mentére (ha a vasúton kívül más is odavonzza őket, akkor annál inkább), vagy az egyik Zsuzsi-menti panzióban szállnak meg, és mondjuk másnaponként mennek magukat áztatni Szoboszlóra.
Belső végállomás:
Több ideális megoldás is lenne:
1. bevinni a Nagyállomásra
2. bevinni a villamoshoz
3. bevinni bárhová a város belsejébe
Most jön a realitás: melyik valósítható meg, vagy közelíthető meg a legjobban? (Debreceniek, szóljatok hozzá!)
Szerelvény:
A nosztalgia legyen a kivétel. Könnyű motorkocsi esetleg póttal, 50-60 km/h, kényelmes ülések, légkondi(?), WC, büfészolgálat... Az ilyen kisvasút mágnesként vonzaná a hivatásforgalmat is! (Főleg, ha egy kicsivel a buszjegy alatt marad a jegyár.) Aztán naponta legyen 1-2 fapados, nyitottperonos nosztalgia C50-nel vagy Mk48-cal vagy... - a nagyon mániásoknak.
Amúgy a romantikán és a bevétlen is segítene, ha még esetleg némi elfuvarozható áru is akad. (Úgy gondolom, hogy a nem-földhöz-ragadt-szemléletű vendéglős csak azért kisvasúttal szállítja ki a beszerzett árurt a városból, hogy rákapcsoltathasson egy tehervagont a motorvonathoz, és ez a rendszeres látvány /vegyesvonat!/ megint újabb vasútbolond vendégeket fog odavonzani... stb.)
Természetesen így sem biztos, hogy nyereséges lesz a vasút (bár lehet), de annyira nagy veszteség nem valószínű, hogy egyéb turisztikai bevételből ne lehetne kompenzálni. Vagyis a fenti idegenforgalmi infrastruktúrával együtt biztosan megélne.
Most jön a feketeleves: azt is tudom, hogy ez csak nagyon távlatos gondolkodással megy, a nagyon távlatos gondolkodáshoz pedig nagyon-nagyon sok pénz kell(ene), mert hosszú a megtérülési idő. De ennek van jövője.
Amíg csak arról van szó, hogy 1-2 rozzant (bocs!) kocsit naponta 2-3 alkalommal nem 10, hanem 50 km-en át zötyögtetünk, addig valóban nem lesz sem hivatásforgalom, sem turistaforgalom, legfeljebb 60 vasútbarát helyett 80... (és még lehet, hogy optimista is voltam)
Még én se...
Tehervonat! Ez eszembe se jutott! Majd jövö héten több idöm lesz jobban körülnézni a telepen, megnézem miket lehetne összehozni. Most már csak arra kell rábeszélni az illetékeseket, hogy ráengedjenek a lajosi vonalra.
A hétvégén eszembe jutott egy program, ami talán másokat is érdekelne:
Esetleg meg lehetne oldani, hogy egy KBK-s, Topicos, akármilyen, szóval kisvasútbarátok számára nyitott különvonatot szervezzünk Gyöngyösre. Egy kis extrával persze: C-50 egy kis kocsival, mondjuk a "KIRÁLYRÉT"-kocsival. Uticél lehetne pl. Lajosháza, persze fotomegállásokkal.
Valószínüleg a tavalyi csanytelekihez hasonlóan megoldható volna a költség...
Érdekel valakit?